Samenvoegen van 2 (of meer) fictieve routes

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
Samenvoegen van 2 (of meer) fictieve routes
« on: Sunday 28 April, 2019, 12:09:58 »
Wie o wie herkend deze 2 afzonderlijke fictieve routes die in onderstaande afbeelding zijn te zien? ;)
Als je A en B aan elkaar koppelt heb je van 2 routes er een gemaakt. :P
« Last Edit: Monday 29 April, 2019, 14:22:35 by trainsxp »

Groeten trainsxp

*
Hondekop
Treinenspoter
112 posts
Re: Samenvoegen van 2 fictieve routes
« Reply #1 on: Sunday 28 April, 2019, 12:15:12 »
Fictiva en hondsdrecht breedam vestel
Treinspotter

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #2 on: Sunday 28 April, 2019, 12:26:39 »
Helemaal juist, deze 2 routes kunnen vrij makkelijk aan elkaar gekoppeld worden aangezien ze beide dezelfde coördinaten hebben en ook nog op verschillende Tiles zijn gemaakt waarbij niets word overschreven in de route mappen. :)

Alleen rijst de vraag geven de Providers toestemming, of wil 1 van hun ze zelf samenvoegen, en/of mag/wil iemand anders dat doen? ;)
« Last Edit: Sunday 28 April, 2019, 12:28:25 by trainsxp »

*
Hondekop
Treinenspoter
112 posts
« Reply #3 on: Sunday 28 April, 2019, 12:30:02 »
Maar hoe voeg je routes eigenlijk want mij lukt het niet bijvoorbeeld dan is de andere route is weg

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #4 on: Sunday 28 April, 2019, 12:46:32 »
In het kort komt het hier op neer dat alles wat tussen <Ribbon></Ribbon> en <Node></Node> staat van de donerende route naar de accepterende route moet, dus ook tussen <Ribbon></Ribbon> en <Node></Node> geplaatst moet worden wat het tracks.bin bestand betreft.
En het RouteProperties.xml bestand moet gelijk zijn wat bij deze 2 routes het geval is namelijk Munich Augsburg.
Zie ook hier:
https://www.treinpunt.nl/forum/train-simulator-2017-routes/noordwest-nederland-'t-hart-van-nederland-succesvol-samengevoegd/msg307270/#msg307270

*
Hogesnelheidstrein
(medeoprichter) MSTS/RW team
1.223 posts
« Reply #5 on: Sunday 28 April, 2019, 14:06:05 »
Helemaal juist, deze 2 routes kunnen vrij makkelijk aan elkaar gekoppeld worden aangezien ze beide dezelfde coördinaten hebben en ook nog op verschillende Tiles zijn gemaakt waarbij niets word overschreven in de route mappen. :)

Alleen rijst de vraag geven de Providers toestemming, of wil 1 van hun ze zelf samenvoegen, en/of mag/wil iemand anders dat doen? ;)
Ga/wil je 2 routes voor jezelf mergen dan kan je dit ongestraft doen (denk ik) mits je dit voor eigen gebruik doet. Voor verspreiding zal je de toestemming van de desbetreffende providers nodig hebben.
Een provider die zijn route aan een route van derden wil mergen zal ook toestemming moeten hebben.
Je gaat niet met andermans veren pronken.

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het altijd windstil,
maar op onze website of facebook 'waait' het altijd

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #6 on: Sunday 28 April, 2019, 14:23:20 »
....................

Ja treintje, toestemming probeer ik al duidelijk te maken in mijn bericht (zie citaat) wat dan zeker niet goed overkomt.
Zelf heb ik er de tijd niet voor, wil er oa. mee zeggen dat ik dan het samengevoegde bestand aan degene kan versturen die dat niet lukt. ;)

*
Hogesnelheidstrein
1.223 posts
« Reply #7 on: Sunday 28 April, 2019, 17:52:30 »
....................

Ja treintje, toestemming probeer ik al duidelijk te maken in mijn bericht (zie citaat) wat dan zeker niet goed overkomt.
Zelf heb ik er de tijd niet voor, wil er oa. mee zeggen dat ik dan het samengevoegde bestand aan degene kan versturen die dat niet lukt. ;)
Oeps, kan ook aan mij liggen, niet goed gelezen. Denk dat de oranje bitter nu gaat doorwerken  ;)

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« Reply #8 on: Sunday 28 April, 2019, 18:55:06 »

Ga/wil je 2 routes voor jezelf mergen dan kan je dit ongestraft doen (denk ik) mits je dit voor eigen gebruik doet. Voor verspreiding zal je de toestemming van de desbetreffende providers nodig hebben.
Een provider die zijn route aan een route van derden wil mergen zal ook toestemming moeten hebben.
Je gaat niet met andermans veren pronken.
Dat is correct en tevens juist. ;D

Ik geef geen toestemming voor het uitbrengen. Voor eigen gebruik lekker klooien juich ik alleen maar toe. ;D

Groet,
Koplopermau
Volg me op mijn Twitch Kanaal en abonneer je op mijn YouTube kanaal!

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #9 on: Monday 29 April, 2019, 11:15:48 »
Ik geef geen toestemming voor het uitbrengen. Voor eigen gebruik lekker klooien juich ik alleen maar toe. ;D

Oké, zoals ik al zei is/was het niet voor mij bedoeld maar bv. voor een van jullie om de samengevoegde routes een tweede kans te geven. :)
Om aan jullie routes gaan zitten klooien kun je dan wel toejuichen maar heb er de tijd niet voor, heb genoeg aan mijn eigen route.
Zou ik dat wel hebben dan heeft het geen zin om daar tijd in te steken als niemand daar van mag genieten.
Wat ik ermee wil zeggen is als niemand toestemming geeft tot bepaalde routes samenvoegen dan kan er zeer zeker niet gejuicht worden door gebruikers die het van ons bouwers moeten hebben.
Afijn ieder zijn eigen mening wat een goed recht is maar zo denk ik erover. ;)

TreinPunt.NL Administrator
Intercity
Lid MSTS/RW team
676 posts
« Reply #10 on: Monday 29 April, 2019, 11:38:40 »
Wat ik ermee wil zeggen is als niemand toestemming geeft tot bepaalde routes samenvoegen dan kan er zeer zeker niet gejuicht worden door gebruikers die het van ons bouwers moeten hebben.
Ik ben het met je eens TrainsXP.
Het zou jammer zijn als route bouwers hiervoor de handen niet op elkaar kunnen krijgen.
Zou toch mooi zijn......  :-[
Een schouderklopje, een vriendelijk woord en dat op een goed gekozen momentje is wat een ieder bekoort en betekent meer dan een duur presentje.

Henk van Hattem

TreinPunt.NL Moderator
Intercity
Scenario bouwer, lua scripter en veel meer
784 posts
« Reply #11 on: Monday 29 April, 2019, 12:35:52 »
Het is en blijft altijd een keus van de betreffende routebouwer of er toestemming gegeven wordt.

Een aantal belemmeringen om toestemming te geven kunnen zijn:
  • Geen support kunnen geven maar wel de vragen krijgen
  • Afhankelijk zijn van de samenvoeger wanneer er een update van een originele route is
  • Niet gecombineerd willen worden met andere bouwstijlen
Om enkele voorbeelden te noemen.

*
Hogesnelheidstrein
Routebouwer Groningen-Delfzijl
1.110 posts
« Reply #12 on: Monday 29 April, 2019, 13:17:51 »
Het is inderdaad alleen maar toe te juichen als mensen de handen ineen slaan voor dit soort projecten.
Ik begrijp beide kanten ook van het verhaal.
Het laat eens te meer zien hoeveel er nog méér mogelijk is in onze virtuele treinwereld.

Trainxp is echter alleen maar constructief bezig geweest en heeft laten zien hoe mooier het nog meer kan worden.
Misschien dat dit openingen biedt voor andere routebouwers om hierop voor te borduren. Leuk in ieder geval om te zien. Ben wel geïnteresseerd in het samenvoegen en met name de techniek erachter.. Zou je hierover meer uitleg kunnen geven?

Intercity
Lid MSTS/RW team
676 posts
« Reply #13 on: Monday 29 April, 2019, 13:40:28 »
Het is en blijft altijd een keus van de betreffende routebouwer of er toestemming gegeven wordt.

Een aantal belemmeringen om toestemming te geven kunnen zijn:
  • Geen support kunnen geven maar wel de vragen krijgen
  • Afhankelijk zijn van de samenvoeger wanneer er een update van een originele route is
  • Niet gecombineerd willen worden met andere bouwstijlen
Om enkele voorbeelden te noemen.
Tsja... Als wij objecten bouwers ook zo zouden denken..... Assets wel gebruiken in die routes en niet gebruiken in die routes...
En over de bovenstaande punten kan je met elkaar (bouwers en spelers)  afspraken maken.
Think positive .. Not negative  ;)
Het zou voor de community een mooie uitdaging en binding zijn..... samenwerken.... en voor TP ook.
Maar niets moet....   :-X

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
Re: Samenvoegen van 2 (of meer) fictieve routes
« Reply #14 on: Monday 29 April, 2019, 14:17:27 »
Ja natuurlijk zitten er haken en ogen aan, maar zo is er altijd wel wat negatiefs te bedenken waaronder dit:
Niet gecombineerd willen worden met andere bouwstijlen
wat sommige gebruikers wellicht leuk vinden om van de ene bouwstijl naar een andere te rijden, denk aan Nederland <-> Duitsland ....... ;D

En zoals Pingi schrijft, ben alleen maar constructief bezig geweest om te laten zien wat mogelijk is waarbij ik zei de gek geen belang heb!

Zelfs onderstaand behoort tot de mogelijkheden om Den Hampen - Kolfmeer - Vaalem er nog aan toe te voegen waarvan de coördinaten (Long - Lat) 0 zijn. :P

Edit/
Nog een mogelijkheid om van de 2 bovenstaande routes er maar een te gebruiken, dus A aansluiten op D, of C aansluiten op D waar bv. een snelheidslijn van gemaakt kan worden.
Dat is het voordeel van fictieve routes, je bent nergens aan gebonden en kunt er alles van braden & bakken. :P
« Last Edit: Monday 29 April, 2019, 14:40:33 by trainsxp »

TreinPunt.NL Moderator
Intercity
784 posts
« Reply #15 on: Monday 29 April, 2019, 15:17:07 »
Niet gecombineerd willen worden met andere bouwstijlen
wat sommige gebruikers wellicht leuk vinden om van de ene bouwstijl naar een andere te rijden, denk aan Nederland <-> Duitsland ....... ;D
ergens aan gebonden en kunt er alles van braden & bakken. :P

Let me rephrase: Niet gecombineerd willen worden met andermans bouwstijlen

Dat er onderzoek gedaan wordt naar de mogelijkheden is inderdaad alleen maar toe te juigen.
Wellicht brengt het weer andere mogelijkheden aan het licht.

Maar er wordt door een aantal wel heel gemakkelijk gedaan.
Mogelijkheden die de game biedt en mogelijkheden volgens wetten en regels zijn twee totaal verschillende dingen, die hier uit het oog verloren lijken te raken.
Feit is dat je met verschillende bouwers te maken hebt en hun verschillende wensen en eisen.
En op de 1e plaats de copyrights op een ieders product.

Ontstaat er een onderlinge overeenkomst dan kan dat welkome toevoegingen opleveren.
Komt die overeenkomst er niet, jammer dan en weer door.
Het kan niet zo zijn dat druk uit de community iemand een hoek in drijft waar hij/zij niet wil zijn.
Het is nog altijd een hobby van een ieder. Of je nou routebouwer, assetbouwer, samenvoeger of alleen speler bent.
Het belangrijkste is je eigen plezier in wat je doet.

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #16 on: Tuesday 30 April, 2019, 13:01:35 »
En op de 1e plaats de copyrights op een ieders product.

Daar heb je een punt RemkoH  aangaande copyrights wat dan wel als 1e komt en nageleefd moet worden, ja wat betreft payware is dat duidelijk en klaar als een klontje.
Maar met Freeware spul waar wij als hobbyisten mee bezig zijn vraag ik mij af of daar wettelijk gezien copyrights op zit en daar op vervolgd kunt worden, (dat moet je toch aanvragen of .....?) ja uit respect doe je het dan niet als hobbyisten onder elkaar.
Stelling 1: ik kwam nagenoeg als eerste met een route uit waar station Arnhem inzit, had ik daar nu copyrights voor aangevraagd (als dat al mogelijk is en zou moeten) dan had niemand dat in zijn route mogen inbouwen.
Stelling 2: Frison of een ander bouwt station Arnhem en vraagt daar copyrights op aan die alleen in een bepaalde route mag worden gebruikt dan heb je in principe hetzelfde.
Kortom hier zou ik wel eens een goed antwoord van bv. een jurist of zo op willen hebben, en geen antwoorden van misschien dit of dat waar niemand wat mee opschiet. ;D

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #17 on: Tuesday 30 April, 2019, 13:56:47 »
Alles wat iemand maakt en daarbij niet specifiek afstand doet van zijn rechten heeft copyright (in normaal nederlands het auteursrecht)
Dat geld voor data, teksten, foto's, videos, ontwerpen, etc etc.
Al zet je helemaal niks bij je werk er is altijd auteursrecht.
Uitgelegt wordt dat onderandere hier: https://www.auteursrecht.nl/

Die stellingen kom je in eeuwige discussie verzeilt.
Bekijk even deze video en beslis zelf:
https://www.youtube.com/watch?v=9vnfmLEJTgg

1e is overigens neen, want een ieder kan zelf een arnhem bouwen in zijn route. Het arnhem 1:1 uit jouw route copy/pasten zou weer niet zomaar mogen.
« Last Edit: Tuesday 30 April, 2019, 14:16:16 by jor[D]1 »

TreinPunt.NL Moderator
Intercity
784 posts
« Reply #18 on: Tuesday 30 April, 2019, 14:12:50 »
Stelling 1: ik kwam nagenoeg als eerste met een route uit waar station Arnhem inzit, had ik daar nu copyrights voor aangevraagd (als dat al mogelijk is en zou moeten) dan had niemand dat in zijn route mogen inbouwen.
Stelling 2: Frison of een ander bouwt station Arnhem en vraagt daar copyrights op aan die alleen in een bepaalde route mag worden gebruikt dan heb je in principe hetzelfde.

Copyright/auteursrechts is niet synoniem aan alleen recht.

De bestanden van jouw route zijn jouw bestanden. Die mag iemand anders niet zomaar in gewijzigde vorm (of welke vorm dan ook) onder zijn/haar eigen naam (elders) publiceren.

Is station Arnhem door jouzelf gebouwd en wordt die met de route meegeleverd?
Zo ja, dan kan die niet zomaar in een andere route gebruikt worden en zeker niet daarmee meegeleverd worden. Tenzij daar toestemming voor is gegeven door jou. Wel kan jouw route als vereiste opgenomen worden voor die andere route zodat station Arnhem daarin beschikbaar komt.
Zo nee, dan heb je over het station aan zich niets te zeggen. De rechten daarop liggen bij de maker ervan.
Daarnaast kan een ieder een eigen station Arnhem maken en publiceren.

Als Frison een bepaald object maakt die alleen in een specifieke route gebruikt mag worden dan is dat erg lastig.
Sowieso moet het object niet als publieke download aangeboden worden maar alleen met de betreffende route meekomen.
Maar het object kan dan alsnog ook in andere routes gebruikt worden zolang de route waarbij het object wordt meegeleverd maar een vereiste is voor die andere route.

In de letter van de wet zal het allemaal vast en zeker genuanceerder en ingewikkelder in elkaar zitten.
« Last Edit: Tuesday 30 April, 2019, 14:15:38 by RemkoH »

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #19 on: Tuesday 30 April, 2019, 14:43:12 »
Duidelijk, daar hoef je geen jurist voor te wezen om dat aan de weet te komen, even zoeken op internet en je weet het. ;)

Afijn, de meeste (zo niet allen) vinden het samenvoegen van routes een mooie bijkomst maar als het er daadwerkelijk op aankomt blijken we aan een dood paard te trekken, ofwel geen toestemming of betrokkenen reageren niet. ;D
« Last Edit: Tuesday 30 April, 2019, 14:51:02 by trainsxp »

TreinPunt.NL Moderator
Intercity
784 posts
« Reply #20 on: Tuesday 30 April, 2019, 14:52:47 »
Afijn, de meeste (zo niet allen) vinden het samenvoegen van routes een mooie bijkomst maar als het er daadwerkelijk op aankomt blijken we aan een dood paard te trekken. ;D

Absoluut. De routes van Danny in de Steam Workshop zijn daar een prima voorbeeld van.

Wel of geen dood paard is vooral afhankelijk van de welwillendheid van de routebouwers waarvan routes samengevoegd worden.

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #21 on: Tuesday 30 April, 2019, 14:57:57 »
Wel of geen dood paard is vooral afhankelijk van de welwillendheid van de routebouwers waarvan routes samengevoegd worden.

Ja, de welwillendheid ..... was al vrij snel duidelijk. :'( :)

*
Hogesnelheidstrein
1.223 posts
« Reply #22 on: Wednesday 01 May, 2019, 13:56:44 »
Nu een vraag van mij. Stel TrainXP maakt zijn route zo dat deze zonder probleem aan een andere route te koppelen is. Dus een extension route. Nu kan de persoon die De HvN route download en de routes die te koppelen zijn, Bijv. De flevolijn of/en de ijssellijn  zonder ge O.H. mergen. Alleen moeten daar dan aangepaste scenario's voor gemaakt worden. Met Engelse routes gebeurt dit al. Zelfs met een payware route en een door een hobbyist gemaakt deel. Voorbeeld de North Wales Coast (Crew to Holyhead- Payware) samen met The Conwy Valley Line (Hobby route)  Dit is dan uiteraard niet compleet te delen via Downloads! Natuurlijk weer wel de daarvoor gemaakte scenario's
Nog een voorbeeld Hier zijn ook hobbyisten bezig. Zij maken een tussen stuk waarmee je meerdere Engelse Payware routes aan elkaar kunt 'knopen'.
Dus zolang je maar niet aan andermans route gaat 'klooien'  ;) moet zoiets mogelijk zijn
« Last Edit: Wednesday 01 May, 2019, 14:31:05 by treintje »

TreinPunt.NL Moderator
Intercity
784 posts
« Reply #23 on: Wednesday 01 May, 2019, 15:45:06 »
Zolang je van de originele routes afblijft en alleen de files die voor de merge benodigd zijn uitbrengt is er niets aan de hand.
De originele routes zijn dan niets meer dan een vereiste om de merged route te kunnen rijden.
Maar of dat überhaupt technisch mogelijk is? Ik heb geen idee.

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #24 on: Wednesday 01 May, 2019, 15:55:06 »
Je brengt mij op een idee treiintje en ga dat eens uitvogelen of dat mogelijk is.
Route A en B die samengevoegd moeten gaan worden waar totaal niets aan veranderd die hebben we en natuurlijk noodzakelijk.
Stel ik maak een soort van complete route waarbij route A en B gekoppeld kunnen worden.
Als dat is gedaan moeten we een bestand zien te maken die alle bestanden van route A en B copy/paste naar mijn complete route gaan behalve het tracks.bin bestand die in mijn complete route moet maar er verder niets aan hebt zonder copy/paste bestanden.
Zoiets dergelijks bedoel je toch, of .....

RemkoH,
Technisch zou het mogelijk moeten zijn lijkt mij, denk aan GEO..... bestanden copy/paste van het origineel naar een repaint treinstel.

*
Hogesnelheidstrein
1.223 posts
« Reply #25 on: Wednesday 01 May, 2019, 16:08:21 »
Je brengt mij op een idee treiintje en ga dat eens uitvogelen of dat mogelijk is.
Route A en B die samengevoegd moeten gaan worden waar totaal niets aan veranderd die hebben we en natuurlijk noodzakelijk.
Stel ik maak een soort van complete route waarbij route A en B gekoppeld kunnen worden.
Als dat is gedaan moeten we een bestand zien te maken die alle bestanden van route A en B copy/paste naar mijn complete route gaan behalve het tracks.bin bestand die in mijn complete route moet maar er verder niets aan hebt zonder copy/paste bestanden.

Zoiets dergelijks bedoel je toch, of .....

RemkoH,
Technisch zou het mogelijk moeten zijn lijkt mij, denk aan GEO..... bestanden copy/paste van het origineel naar een repaint treinstel.
Kijk eens bij mijn eerste voorbeeld op de site. Je kunt bij hem ook je vragen kwijt Helaas alleen in Engels.
Zijn route  is gratis te downloaden aldaar. Deze installeer je in dezelfde (ID) map van de payware. Die blijft origineel. Komt zo bij Steam vandaan. Misschien overschrijft hij wel het een en ander. Maar dat zal geen punt zijn aangezien dat dan niet voor 'verspreiding' wordt gebruikt

TreinPunt.NL Moderator
Intercity
784 posts
« Reply #26 on: Wednesday 01 May, 2019, 16:25:00 »
Dat is een beetje appels met peren vergelijken, maar de denkrichting lijkt me de juiste ;)

Misschien overschrijft hij wel het een en ander. Maar dat zal geen punt zijn aangezien dat dan niet voor 'verspreiding' wordt gebruikt
Vanuit copyright oogpunt is dat een grijs gebied denk ik.
Het gaat niet alleen om verspreiding van andermans bestanden (waar je inderdaad goed mee zit), maar je biedt wel gewijzigde bestanden aan. Of je moet die bestanden zelf volledig nieuw gemaakt hebben. Dan is het aan de eindgebruiker om de originele bestanden te overschrijven.
Maar een update van de originele route zal dan gegarandeerd problemen gaan geven in de merged route.

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #27 on: Wednesday 01 May, 2019, 16:53:52 »
Kijk eens bij mijn eerste voorbeeld op de site. Je kunt bij hem ook je vragen kwijt Helaas alleen in Engels.
Zijn route  is gratis te downloaden aldaar. Deze installeer je in dezelfde (ID) map van de payware. Die blijft origineel. Komt zo bij Steam vandaan. Misschien overschrijft hij wel het een en ander. Maar dat zal geen punt zijn aangezien dat dan niet voor 'verspreiding' wordt gebruikt

Nja, met Nederlands is al niet best laat staan Engels. ;D
Maar heb je het genoemde niet uitgeprobeerd omdat je schrijft "misschien overschrijft hij wel het een en ander"?

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #28 on: Sunday 12 May, 2019, 17:44:00 »
Hier wil het maar niet vlotten met routes samenvoegen maar met andere routes gaat het ontwikkelen gewoon door.
Zo ook zijn de Albula Line and Bernina Pass even geleden samengevoegd en in de Steam workshop te verkrijgen. :P

Je moet natuurlijk wel beide originele routes in je bezit hebben maar dat is logisch. ;)
Even op Abonneren klikken en het word geïnstalleerd!
« Last Edit: Sunday 12 May, 2019, 18:20:50 by trainsxp »

Intercity
Lid MSTS/RW team
676 posts
« Reply #29 on: Sunday 12 May, 2019, 21:40:09 »
Zo zie je maar.... Waar een wil is.... 8)