Eerste hulp bij routebouw

Offline Brs
20 posts
Eerste hulp bij routebouw
« on: Sunday 20 September, 2015, 15:39:42 »
Ik vind het leuk om te zien dat er door de community veel NL routes gebouwd worden.
Zelf heb ik ook al een paar pogingen gewaagd, ook al speel ik nog geen twee maanden Train Simulator.

Alle begin is moeilijk dus het leek mij wel handig om een paar handige starterstips en links te geven.

Hoe zorg ik ervoor dat de Google Maps overlay werkt?
Bij Settings > Tools > Google Maps moet je een API key invullen. Deze kun je verkrijgen bij Google op https://console.developers.google.com. De developers console is niet erg overzichtelijk voor beginners.
Als je een project hebt aangemaakt zie je links een menu. Daar moet je kiezen voor APIs & auth > Credentials. Vervolgens klik je op de blauwe Add credentials knop en kies je voor API key. Hier kies je voor Server key.
De key bestaat uit letters en cijfers.

Let op: Kopieer deze eerst naar Kladblok of Notepad++ en daarna pas in Train Simulator.
Als je direct vanuit de browser kopieert dan kunnen er onzichtbaar opmaakcodes mee gekopieerd worden waardoor het niet werkt. Let er ook op dat echt de hele code meekomt (het vak in TS2015 was te klein om dat in 1x te zien) en dat er geen spaties meekomen.

Hoe zit het precies met de instellingen van de Google Maps overlay?
Map resolution: De resolutie van de tiles
Map types:
  • Hybrid: Google Earth met (vooral auto)wegen
  • Roadmap: Standaard Google Maps, vectorkaart met wegen erop
  • Satellite: Google Earth/Satellietbeelden
Zoom level: Links is een laag zoom level, dus laag detailniveau. Rechts is een hoog zoom level -> hoog detailniveau. Bij de hogere zoomlevels zie je pas rails.
Tiles displayed: Het aantal tegels dat in de overlay ingeladen wordt. Hou er rekening mee dat je een limiet hebt op het aantal "tiles" bij Google. Hoe meer je tegelijk toont, hoe sneller je daar komt. Ik vind het zelf prettig om "hoog uit de lucht" rails te leggen, dus dan is 7x7 aan te raden. Dicht bij de grond is 3x3 voldoende.

Hoe leg ik wissels?
De helden van COHA hebben daar een mooie video-tutorial voor met goede uitleg, zie https://www.youtube.com/watch?v=vGAQxuITTe0. Lees vooral ook de meegeleverde handleiding.

Hoe maak ik overwegen?
Ook daar heeft COHA een goede videotutorial voor op https://www.youtube.com/watch?v=lmidGUUzYa8 maar lees ook hier de handleiding. Er zijn veel verschillende typen.

Hoe zit het precies met de lichtseinen?
Dat is een heel onderwerp op zich. Diverse sites hebben daar een goede uitleg, waaronder Nico Split en Beneluxspoor. Ook hier: Lees de handleidingen goed, ze zijn goed geschreven.

Algemene tips
Er is veel videomateriaal beschikbaar. Voor de basis heeft Steam een paar goede video's gelinkt. Maar kijk vooral ook mee met bijvoorbeeld X_Shooter1 bij het bouwen van zijn Randstad route.

ProRail GeoServices
ProRail heeft een aantal kaartoverlays aangeboden, ook wel GeoServices genoemd. hier vind je een compleet overzicht. Klik er vooral eens doorheen. Zelf vind ik de Spoorobjecten erg handig. Daar zie je bijvoorbeeld precies waar de bovenleidingsportalen en RIS schermen.

Wie heeft er nog meer handige tips voor collega routebouwers?

**
Route creator
7.053 posts
Re: Eerste hulp bij routebouw
« Reply #1 on: Sunday 07 August, 2016, 07:23:55 »
Omdat wat ik hieronder schrijf vooralsnog niet in het readme pdf bestand van Chris zijn sporen staat vermeld even het volgende wat Hier gemeld is om dat bij een update in de pdf op te nemen:

Onlangs kwam ik erachter dat bij het plaatsen van een stootblok je de rail_link altijd met de Pijl richting het stootblok moet zetten.
Komt bij plaatsen de rail_link verkeerd om dan kun je die met ingedrukte Shift + rail_link klik draaien.

Ligt de rail_link verkeerd dan werken de Coha seinen niet goed, d.w.z. een sein groen toont terwijl het geel (knipper) moet wezen wat je dus wel krijgt als de link richting stootblok wijst.
Tevens werkt de ATB ook niet zoals het zou moeten zijn omdat je immers groen hebt. ;)
« Last Edit: Sunday 07 August, 2016, 10:37:05 by trainsxp »

Groeten trainsxp

**
Route creator
7.053 posts
« Reply #2 on: Sunday 23 October, 2016, 15:54:32 »
Voor het een vraag word even het volgende;
Iedere route bouwer heeft wel eens ondervonden dat je vrijwel onmogelijk een geplaatst object kunt selecteren omdat een ander object dat verhinderd.
Nu is daar een optie voor, zoek in het desbetreffende .bin object bestand wat dat verhinderd deze regel op:
<Pickable d:type="cDeltaString">eTrue</Pickable>
Vervang nu eTrue met eFalse, hiermee is het object niet meer te selecteren en kun je vrolijk andere objecten plaatsen en zo nodig selecteren om bv. te draaien.
Denk dan aan een flink uit de kluiten gewassen ondergronds station die je dus op eFalse zet als die eenmaal goed staat. :)

Edit/
Denk je later het object staat (nog) niet helemaal lekker dan  vervang je eFalse weer naar eTrue.
« Last Edit: Sunday 23 October, 2016, 15:59:19 by trainsxp »

Offline Brs
20 posts
« Reply #3 on: Saturday 19 November, 2016, 21:14:18 »
Ik heb een DCSV bestand gemaakt met markers voor alle stations in Nederland, handig voor de route- en scenariobouwers hoop ik :)
http://pastebin.com/ikJNbbsh

198 posts
« Reply #4 on: Sunday 20 November, 2016, 12:37:34 »
Ik wil met behulp van de ArcGis kaart seinen op de juiste plaats te zetten. Nu is mijn vraag, kun je uit de daar getoonde gegevens die getoond worden als je op een seinteken klikt, opmaken wat voor soort sein het is, b.v. hoog, laag. P sein, rangeersein, enz. en in welke richting ze staan. Ik kom nu b.v. Sein: 664 tegen, maar kan dit nummer niet terug vinden in seinboeken die ik met Google tegen kom. Wie wilt mij hierbij helpen?

49 posts
« Reply #5 on: Sunday 20 November, 2016, 16:26:41 »
Ik wil met behulp van de ArcGis kaart seinen op de juiste plaats te zetten. Nu is mijn vraag, kun je uit de daar getoonde gegevens die getoond worden als je op een seinteken klikt, opmaken wat voor soort sein het is, b.v. hoog, laag. P sein, rangeersein, enz. en in welke richting ze staan. Ik kom nu b.v. Sein: 664 tegen, maar kan dit nummer niet terug vinden in seinboeken die ik met Google tegen kom. Wie wilt mij hierbij helpen?

Kijk eens hier;  http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/start.html

Groeten,
Hans.

**
Route creator
7.053 posts
« Reply #6 on: Sunday 20 November, 2016, 17:24:03 »
Ja sporenplan is een goede hulp voor routebouwers, alleen staan daar de seinen van stations enz. vermeld maar niet bij tussenliggende trajecten van stations.

198 posts
« Reply #7 on: Sunday 20 November, 2016, 19:03:22 »
Met een combinatie van deze twee genoemde kaarten kan ik een heel eind komen, Arcgis voor de plaatsbepaling en sporenplan voor het type sein. Allebei bedankt voor de genomen moeite voor het beantwoorden van mijn vraag. gr. Jan

**
Asset developer
Objectenbouwer
1.790 posts
« Reply #8 on: Friday 29 June, 2018, 09:09:46 »
Okay ik ben even wat aan het rommelen met diverse dingen voor routebouw.
Waar ik en denk ik veel op vastlopen is het zoeken naar objecten.

Nu kan je geloof ik met die 3 balken * Rood, Groen, Blauw waar een geel sterretje in zit objecten vasthouden ?
Klopt dat ?
Zo ja , onthoud hij ze dan ook mocht je de volgende keer weer verder willen gaan met de route.

203 posts
« Reply #9 on: Friday 29 June, 2018, 09:30:10 »

Nu kan je geloof ik met die 3 balken * Rood, Groen, Blauw waar een geel sterretje in zit objecten vasthouden ?
Klopt dat ?
Zo ja , onthoud hij ze dan ook mocht je de volgende keer weer verder willen gaan met de route.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij onthoudt hij ze niet.
bouwer 't Zuiden van Nederland

2.267 posts
« Reply #10 on: Friday 29 June, 2018, 10:31:14 »

Klopt dat ?

Derek at RSC mentioned the docs were in the process of getting cleaned and pretty for release soon. As for the Quick Lists, I believe these are used during an editing session to quickly locate frequently used items. If you want to add an item to the list, highlight it in the normal way with the left mouse button, then right-click the name to bring up a means of adding it to one of the colored lists. You can clear a color lists content by right-clicking on that lists color. I don't know much more beyond that - I haven't yet tried it myself.

Google is je vriend, zoek ook eens op: "railworks editor quick list red green blue" ;)

2.267 posts
« Reply #11 on: Friday 29 June, 2018, 10:54:21 »
Bovenstaande klopt niet helemaal.

Klik eerst met "links" op een item.
Klik daarna met "rechts" op hetzelfde item
Klik daarna met "links" op 1 van de 3 kleurknoppen.
Daarna staat het item onder die kleur vermeld als favoriet

Wil je een lijst leeg maken, klik dan met "rechts" op een kleurknop en beantwoord de gestelde vraag.

Het werkt dus zowel in de word- als de scenario editor.