Derde of Vierde Rail

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
Derde of Vierde Rail
« on: Wednesday 03 August, 2016, 17:05:05 »
Nou ik had ook eens een vraagje wat achteraf misschien simpel lijkt maar toch want ook ik weet niet alles. ;)
Wat is het verschil, overeenkomst als je bij het spoor leggen een Derde of Vierde Rail moet selecteren als vervanging voor de draad?
Dan bedoel ik dus niet dat je dan geen draad ziet, maar wanneer zou ik voor Derde, en wanneer voor een Vierde rail moeten kiezen.
« Last Edit: Wednesday 03 August, 2016, 17:06:54 by trainsxp »
   
Groeten trainsxp

*
Intercity
685 posts
Re: Derde of Vierde Rail
« Reply #1 on: Wednesday 03 August, 2016, 17:23:46 »
 :)

@trainsxp,

Derde rail zou men kunnen gebruiken als stroomrail bij een metro of bij treintrajecten welke in Zuid Engeland c.q. Frankrijk/Zwitserland voorkomen of wanneer er normaalspoor/smalspoor voorkomt die van één spoorstaaf beiden gebruik maken en de andere 2 spoorstaven voor normaalspoor en voor smalspoor gebruiken of de derde rails is een tandrad staaf of kabel zoals bij bergbanen met dubbelspoor (feitelijk is het één kabel die over een katrol bovenaan en onderaan loopt) waar aan de kabel twee treinen zijn bevestigd die elkaar in balans houden waardoor de elektromoter maar weinig kracht nodig heeft om de kabel te laten draaien.

Vierde rails wordt gebruikt als tussen het normaalspoor ook nog een smalspoor rails liggen of bij bergbanen met enkelspoor en halverwege een passeer mogelijkheid waar 2 kabels naast elkaar liggen (feitelijk is het één kabel die over een katrol bovenaan en onderaan loopt) waar aan de kabel twee treinen zijn bevestigd die elkaar in balans houden waardoor de elektromoter maar weinig kracht nodig heeft om de kabel te laten draaien.


m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Wednesday 03 August, 2016, 17:39:04 by ANdeJong »

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
Re: Derde of Vierde Rail
« Reply #2 on: Wednesday 03 August, 2016, 18:56:32 »
A.N. de Jong,

Bedankt voor deze omschrijving, weer wat wijzer al wist ik in werkeheid niet hoe dat met de vierde rail zat.
Maar dit is dan in werkelijkheid zo, ik wilde eigenlijk weten wat voor functie/nut dat in TS heeft als je tussen een derde cq vierde rail kiest. :)

*
Hondekop
voorheen jes-r
185 posts
Re: Derde of Vierde Rail
« Reply #3 on: Wednesday 03 August, 2016, 19:06:13 »
Hey,

De vierde rail is denk ik toegevoegd voor routebouwers die gebruik maken van een trackrule die derderail en/of bovenleiding ondersteund, maar gebruik willen maken van 3D bovenleiding. Hierdoor zie je visueel geen stroomvoorziening, maar is het spoor wel geschikt voor elektrische treinen. Ook voor een bovenleidingsloze brug zou je 4th rail kunnen gebruiken.

Dit was althans mijn redenatie, geen idee of het echt zo is  :)

Groetjes Jes-r

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
Re: Derde of Vierde Rail
« Reply #4 on: Wednesday 03 August, 2016, 19:32:17 »
Ja, jou redenering is helemaal juist.
Nu komen we op het punt om dat te realiseren, ik kan in de route editor kiezen tussen derde en vierde rail, dus in welk geval kies ik voor de derde en wanneer voor vier? ;D

*
Hondekop
voorheen jes-r
185 posts
Re: Derde of Vierde Rail
« Reply #5 on: Wednesday 03 August, 2016, 20:22:44 »
Hey,

Je kiest derderail alleen wanneer je daadwerkelijk een derderail wil hebben (bijvoorbeeld voor metrosporen of in de UK), en vierde rail als je geen automatisch gegenereerde stroomvoorziening wil zien, maar wel een spoor wil leggen met stroomvoorziening.

Als de trackrule of het spoor (weet niet welke van de twee de bovenleiding/ derde rail genereert) een derde rail niet ondersteunt, dan maakt het dus in eerste instantie niet uit en is het op het oog hetzelfde. Denk er dan wel aan dat wanneer iemand de tracks  of trackrule gaat vervangen dit wel problemen kan geven doordat er dan wel ongewenst 3e rail kan worden getoond.

Dus:

Voor sporen zonder energievoorziening: None
Voor sporen met automatisch gegenereerde bovenleiding: Overhead wires.
Voor sporen met een 3e rail: Third rail. (Komt op Prorail sporen dus niet voor, heb je dus niet nodig)
Voor sporen die voorzien worden van 3D bovenleiding of bovenleidingsloze brug: Fourth rail.

Groetjes Jes-r


*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
Re: Derde of Vierde Rail
« Reply #6 on: Wednesday 03 August, 2016, 21:26:09 »
Juist, bedankt voor deze uitleg wat ik achteraf (gemeld in mijn openings-post) nu begrijp als ik het wel heb. :)

Kortom nu had ik voor derde rail gekozen wat in mijn geval niet uitmaakt omdat in de gebruikte trackrule de derde rail verwijst als vervanger voor de draad.

Maar zou iemand een trackrule in elkaar baken waarbij de derde rail verwijst naar een derde spoor dan kan het in mijn route gebeuren dat er geen draad meer is maar een virtuele derde spoor (dus in plaats van 2 heb je dan 3 sporen)

Edit/
Nja, om het origineel te houden ga ik toch maar ff met RW_Tools de derde rail vervangen voor vierde rail in het tracks.bin bestand, wat in 2 min. is gebeurd. :P
« Last Edit: Wednesday 03 August, 2016, 21:34:22 by trainsxp »

*
Intercity
600 posts
Re: Derde of Vierde Rail
« Reply #7 on: Wednesday 03 August, 2016, 22:14:30 »
Aanvulling op het verhaal van jes-r :

In de trackrule is onder andere per type elektrificatie (overhead wires, third rail, fourth rail) vastgelegd welke objecten er "getekend" moeten worden als energievoorziening. Zouden deze alle drie weggelaten zijn in de gebruikte trackrule, dan kan je elk type elektrificatie kiezen, zonder dat er ook maar enige vorm van automatische gegenereerde stroomvoorziening boven of langs het spoor te voorschijn komt. (in het Coha Wisselsteller pakket zitten een aantal van dergelijke TR's)

Voor de simulatie is het in basis, zeker voor een Nederlandse route, niet interessant welk type elektrificatie er wordt gekozen.
Als er maar één van de drie is gekozen op de beoogde geëlektrificeerde sporen, anders rijdt je elektrische trein er niet en kan de scenario editor geen geldig pad vinden voor je elektrische trein.

Het wordt iets spannender als er met exotische treinen, denk aan UK materieel, op de route gereden gaat worden.
In de blueprint van een elektrische materieel bevind zich namelijk een optie "Has3rdRailPowerSupply".
Nu is deze functie, zoals vele andere functies, niet openbaar gedocumenteerd maar ik vermoed dat deze optie het mogelijk maakt om treinen te laten "schakelen: tussen het rijden onder de draad of op de derde rail. Kies je de verkeerde stand in de cabine, dan heeft de trein geen stroomvoorziening (open deur).

Zou je dus "third rail" toepassen, en iemand gaat rijden met een dergelijk exotisch treinstel met omschakelbare stroomvoorziening, dan zal diegene voor zijn trein met third-rail-schoen naar beneden moeten rijden. Is dan natuurlijk geen realistisch gezicht, maar ja, is een UK treinstel op een NL route realistisch?

Dan is er in een blueprint van een elektrische materieel nog een optie, namelijk de optie "Requires4thRail".
Uiteraard ook geen documentatie van, maar de naam suggereert dat de trein de vierde rail nodig heeft voor zijn stroomvoorziening. Omdat naar mijn weten er géén materieel is dat deze optie benut, is naar mijn mening de "Fourth rail" optie het meest geschikt om te gebruiken als je de bovenleiding niet automatisch wil laten genereren en toch nagenoeg al het beschikbare elektrische materieel er op wilt laten kunnen rijden. Ook omdat er naar mijn weten géén trackrules zijn die een "fourth rail"-objectverwijzing hebben. In ieder geval niet voor de Nederlandse markt.

*
Intercity
685 posts
Re: Derde of Vierde Rail
« Reply #8 on: Wednesday 03 August, 2016, 22:53:42 »
 :)

In Engeland rondom Londen ten Westen/Zuiden/Zuid-Oosten en op één Frans/Zwitserse lijn heb je treinen die zowel gebruik kunnen maken van een derde stroomrails (600/750 V gelijkspanning) als van bovenleiding (15/25 kV wisselspanning). Deze zijn om te schakelen naar derde rail stroomvoorziening of naar bovenleiding.
Feitelijk het zelfde als bij Multi spanning (1.5/3.0 KV gelijkspanning  c.q.15/25 KV wisselspanning) treinen.

Maar trainsxp, zo je kunnen aangeven waarvoor je dit wil toepassen in je route en de functie hiervan?
Dan kan er nauwkeuriger advies over dit onderwerp door allen worden gegeven.

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Wednesday 03 August, 2016, 23:00:30 by ANdeJong »

*
Intercity
600 posts
Re: Derde of Vierde Rail
« Reply #9 on: Wednesday 03 August, 2016, 23:13:41 »
Maar trainsxp, zo je kunnen aangeven waarvoor je dit wil toepassen in je route en de functie hiervan?
Dan kan er nauwkeuriger advies over dit onderwerp door allen worden gegeven.

Of ....
a) hij gaat zijn hele route voorzien van 3D bovenleiding. Dat is echter zeer onwaarschijnlijk, omdat hij in het verleden wel eens heeft aangegeven geen zin te hebben in een dergelijke monsterklus (maar we laten ons graag verrassen). Voor nieuw aan te kleden delen van zijn route kan hij dat echter wel in gedachten hebben
b) hij wil bovenleiding-loze delen in de route realistisch nabouwen. Hierbij valt te denken aan spanningssluizen of bruggen zonder draadje er boven. Om dit te realiseren moet hij uitwijken naar derde of vierde rail op de locaties waar dat nodig is.

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
Re: Derde of Vierde Rail
« Reply #10 on: Thursday 04 August, 2016, 08:17:30 »
Maar trainsxp, zo je kunnen aangeven waarvoor je dit wil toepassen in je route en de functie hiervan?
Dan kan er nauwkeuriger advies over dit onderwerp door allen worden gegeven.

Door de conversatie dacht ik dat dit wel naar voren was gekomen, mja zo niet dan sorry.
Of je het traject Baarn - Den Dolder al eens gereden hebt weet ik niet maar dat is vrijwel geheel van 3D bovenleiding voorzien.
Afijn daar was in 1e instantie deze topic op gebaseerd vanwege het feit dat ik dit met derde rail had gedaan.
...... lees onder de quote verder .....

Of ....
a) hij gaat zijn hele route voorzien van 3D bovenleiding. Dat is echter zeer onwaarschijnlijk, omdat .......

De hele route voorzien van 3D bovenleiding gaat wat ver zoals emplacementen, maar zo links en rechts wat trajecten voorzien van 3D bovenleiding is wel te doen.
Zo zal in beta 8 oa. het traject Rhenen - De Haar aansluiting 3D bovenleiding hebben.
En voor veeel later Utrecht - Breukelen als t.z.t. dit Bovenleiding Pack een feit is.

Kort gezegd; daarom de vraag voor ik verder ga met 3D bovenleiding.
En zodoende ook deze citaat uit een eerder bericht betrekking hebbende op Baarn - Den Dolder:
Nja, om het origineel te houden ga ik toch maar ff met RW_Tools de derde rail vervangen voor vierde rail in het tracks.bin bestand, wat in 2 min. is gebeurd.

Ps. TjoeTjoe nog bedankt voor de uitvoerige uitleg wat je in Reactie #7 ons te lezen geeft hoe het zit, mja jij bent ook de Prof op dat gebied. ;D
« Last Edit: Thursday 04 August, 2016, 09:19:27 by trainsxp »