[How To] Sein plaatsing

*
Stoomlocomotief
44 posts
[How To] Sein plaatsing
« on: Sunday 05 January, 2014, 18:06:21 »
Hallo iedereen,
ten eerste practige routes die iedereen maakt. En ten tweede als ik zo hier en daar een route zie ik zo hier een daar seinen verkeerd gebruikt worden of missend zijn. Op zich niet zo'n ramp maar misschien als je wil dat je deze handleiding kan gebruiken om het beter neer te zetten als je dat wilt.

BASIS OPBOUW:
Een paar basis dingen die je bij het spoor tegen komt en wat het is.
   STATION:                                  Een plek waar een of meerdere wissels zijn, er hoeft geen perron bij te zijn.
   VRIJE BAAN:                             Een plek waar geen wissels zijn. Ligt tussen stations in.
   HALTE LANGS DE VRIJE BAAN:   Perron langs de vrije baan.
   BEDIEND SEIN:                         Een sein zonder P, bewaakt altijd een wissel. Word normaal door de treindiensleider bediend.
   P-SEIN:                                    Een sein met P, alleen te vinden op de vrije baan. Reageert normaal alleen op treinen.

Legenda voor de tekeningen:


ONDERWERPEN TOT NU TOE:

-REMWEG
-EEN STATION
-VRIJE BAAN


Nog toe te voegen:
-haltes langs de vrije baan
-bakens, refelctorplaats enz.

REMWEG:
Een belangrijk iets bij je sein plaatsing is de remweg. Seinen in Nederland staan altijd op remwegafstand. Dit is de afstand die nodig is om je trein tot stilstand te brengen. Voor bijv. 140 km/u is de gebruikte remweg meestal 1500 m. Dus op de vrije baan met een baanvak snelheid van 140 staan de seinen minstens 1500 m uit elkaar. Dit zodat je als je bij een geel sein begint te remmen dat je probleemloos voor het rode sein tot stilstand kan komen. Mocht de afstand korter zijn dan krijg je situaties als dat het sein voor het gele sein, geel + cijfer geeft of zelfs geel + kniperend cijfer. (Nog niet mogelijk.)
Een simpele tabel voor gebruikte remwegafstanden bij verschillende snelheden, dit zijn allemaal minimale afstanden. Grotere afstanden mag altijd.

   040 km\u tot 0      0400 m
   060 km\u tot 0      0650 m
   080 km\u tot 0      0900 m
   100 km\u tot 0      1100 m
   130 km\u tot 0      1400 m
   140 km\u tot 0      1500 m
   160 km\u tot 0      1750 m

En het kan nooit kwaad even te testen zodra het staat om te kijken of het klopt. (Misschien dat deze afstanden ook nog aangepast moeten worden omdat het in trainsimulator niet genoeg is.)
Terug naar begin

EEN STATION:
Bij een station vind je altijd een bediend sein (niet P-sein) om te controleren of het wissel of wissels goed ligt. Een simpel voorbeeld van het eenvoudigste station wat er is:

 
In deze tekenig staat alleen de situatie getekend van links naar rechts. Aan het begin kom je de vrije baan op te herkennen aan het baanvaksnelheids bord (dit staat normaal aan het begin van de vrije baan). Dan kom je een P-sein tegen die je waarschuwd of het bediende sein rood is of niet. Hierna heb je een snelheidsverlagings bord om je te waarschuwen voor de snelheid op het station. Normaal is het zo dat je als je recht over de wissel gaat een hogere snelheid mag rijden dan in de gebogen stand, maar om het simpel te houden mag je nu beide standen met een lagere snelheid door heen. Dan kom je bij het bediende sein en het station, waarbij de verlaagde snelheid in gaat. Dan het wissel. En daarna ga je weer de vrije baan op en mag je de snelheid weer verhogen zodra je trein het bord geheel voorbij is. En kom je weer een P-sein tegen.
De andere kant op zou het er zo uit kunnen zien:


Zoals ik al eerder zei een wissel rechtdoor mag je meestal met volle snelheid overheen en afbuigend met een lagere snelheid. De meeste snelheden zijn 40, 60 of 80. Om te zorgen dat je met verschillende snelheden over een wissel kan zit er bij de seinen waar dit nodig is een cijferbak. En omdat een trein een flinke afstand nodig heeft om af te remmen is niet allen bij het bediende sein een cijferbak, maar ook bij het P-sein daarvoor.

Een groter station als volgend voorbeeld:

Dit maal met de cijferbakken en een uitleg hoe je in dit geval de links zou kunnen plaatsen. Weer van links begin je met een P-sein met cijferbak zonder extra links. Op ten minste remweg afstand verder heb je een bediend sein met 4 extra links nodig. De basis link leg je voor de wissel neer (rode lijn naast het sein) en de vier andere links 1 per spoor, na alle wissels van de eerste wisselstraat (gele lijn).  Lettend op de nummering van de extra links kan je nu per spoor een snelheid invullen. Voor het spoor waar je rechtdoor gaat hoef je niks in te vullen en voor de rest bijv. 60 (rekening houdend met hoe scherp elke wissel is). Hou er wel rekening mee dat zodra je trein de extra link voorbij is de snelheid van het spoor weer geldt. De volgende seinen staan natuurlijk weer op remweg afstand van de vorige seinen. Voor deze seinen heb je weer een bediend sein met cijferbak nodig en dit maal met 2 extra links. De links plaats je weer hetzelfde als de vorige (basis link op rood en extra links op geel) en vult weer de snelheden in. Ongeveer ter hoogte van de extra links plaats je de baanvaksnelheids borden want hierna zit je weer op de vrije baan en geld de snelheid weer die je ingevuld heb bij de eigenschappen van het spoor.
Voor de duidelijkheid nog 1 zijde uitvergroot met de seinen er in voor bijde richtingen op. De blauwe lijnen geven de signal links aan van 1 sein.

De eerste link die je plaats is de basis link, deze is ongenummert en zet je iets achter of naast het sein. Daarna ga je automatisch door met de extra links en die klik je op het spoor net zoals de eerste. Bij deze komen nu automaties de nummers er boven te staan. Je hoeft ze nog niet precies te plaatsen, dit kan je later nog verbeteren als dit nodig is door op het sein te kliken en daarna de link te verslepen. De extra signal links zou je zo kunnen plaatsen als hier boven, zolang je maar weet welk nummer voor welk spoor is. Probeer een logische volgorde aan te houden en hou dit de hele baan vol. Eventuele fouten zijn dan makelijker op te lossen. Bijv. het meest rechtse spoor waar je heen kan is link 1 en zo nummer je door naar links. Als je meerdere seinen heb naar dezelfde sporen hou dezelfde nummering aan. Als je wissels van verschillende snelheid in de wisselstraat zitten hou dan de laagste snelheid aan van die wissels waar je overheen gaat. Zodra de links geplaatst zijn klik je op het sein en kan je per nummer je snelheid in voeren. Bij dit voorbeeld zou dit kunnen zijn 1 - 60; 2 - (niks); 3 - 40; 4 - 60.

Als er bij het vorige voorbeeld te weinig afstand zit tussen het eerste bediende sein (inrijder) en het tweede bediende sein (uitrijder) om met baanvaksnelheid te kunnen stoppen dan zijn daar 3 mogelijke oplossingen voor:
   1. Maak je station opnieuw met langere sporen zodat er wel voldoende afstand is.
   2. Verplaats de inrijder en het voorgaande P-sein zodat er voldoende afstand is.
   3. Verlaag de snelheid plaatselijk zodat je voldoende af kan remmen om te stoppen.

Aan elke oplossing zitten ook weer een aantal nadelen zoals:
   Oplossing 1:   Kan niet altijd of is gewoon veel werk, je kan er al wel rekening mee houden bij het bouwen.
   Oplossing 2:   Dan komt je inrijder mogelijk ver voor het eerste wissel te staan waardoor je ver voor het station al moet afremmen voor de wissel. (In het echt komt dit best wel eens voor.)
   Oplosing 3:   Hierbij moeten treinen die hier niet stoppen snelheid verminderen om door het station te rijden waardoor de reis langer duurt dan eigenlijk nodig is. (In het echt is hier voor een extra oplossing met geel + cijfer of geel + knipperend cijfer te tonen bij het laatste P-sein.)

ALGEMEEN ADVIES BEDIENDE SEINEN
Als algemeen advies begin met het plaatsen van de bediende seinen. Doe 1 richting per keer en 1 wisselstraat per keer. Hou een logische volgorde aan in de nummering van de signal links en doe dit hetzelfde de hele baan. Heb je bediende seinen met een cijferbak vergeet dan niet dat het sein daarvoor ook een cijferbak moet hebben. Het bijzonder geval hierbij zijn bediende seinen waarna je maar met 40 verder mag. Deze hoeven/horen zelf geen cijferbak te hebben maar het sein daarvoor wel (Geel + 4 -> Groen knipper/laag groen). En niet vergeten dat dwergseinen allemaal bediende seinen zijn met het bijzondere dat je daar maar met 40 voorbij mag tot dat je een snelheids bord tegenkomt wat een hogere snelheid toe laat.
Als laatste advies de pijl van de signal link is de richting waar je naar toe gaat. De links draaien vanzelf de kant op welke het sein op staat. Maar controleer wel dat ze de goede kant op staan. Als je het sein draait nadat je de links geplaatst heb moet je elke link even verschuiven om te zorgen dat ze alle de goede kant op staan.
Terug naar begin


VRIJE BAAN:
Op de vrije baan kom je geen wissels tegen, dus daarom vind je hier normaal alleen P-seinen. De plaatsing van de seinen op de vrije baan kan op verschillende manieren en ligt vooral aan hoe druk het is.
De verschillende manieren hebben allemaal hun eigen voor en nadelen. De voordelen zijn vooral dat het goedkoper is, voor ons maakt dat niet veel uit. Alleen wel dat er minder seinen geplaatst hoeven te worden.

De simpelste is de enkelspoor beveiliging:

Hierbij hoef je maar 1 voorsein per richting te plaatsen op remwegafstand van het inrijdsein van je station. Deze manier is snel om neer te leggen een nadeel hiervan is dat er maar 1 trein in 1 richting per keer overheen kan. De volgende trein moet telkens wacht tot dat de vorige trein op het volgende station is aangekomen voordat deze kan vertrekken. Als er 30 km tussen de stations ligt kan dit even duren.
Daarvoor is de volgende variant bedacht:

De enkelspoor beveiliging met P-seinen.
Hierbij kunnen er meerdere treinen in dezelfde richting achter elkaar aan naar het volgende station. Een trein de andere richting op moet nog steeds wachten.

Als je dit toepast op je baan begin dan eerst met het plaatsen van de bediende seinen bij de stations. Meet de afstand tussen het uitrijsein van het ene station en het inrijsein van het andere station. En verdeel de vrije baan in ongeveer gelijke stukken van minimaal de remwegafstand van de baanvaksnelheid. Bijv. de afstand tussen het uitrijsein en het inrijsein is 6 km met een baanvaksnelheid van 80 km/u. 6 km : 900 m = 6 2/3, dit rond je altijd naar beneden af dus naar 6. Dus kan je de vrije baan maximaal verdelen in gelijke stukken van 1 km. Mocht je nu precies op een rond getal uit komen is het misschien handiger om de vrije baan in 1 blok minder te verdelen. Dit kan altijd. Als je zou willen kan je de vrije baan van het voorbeeld van zonet ook in drie gelijke stukken delen. Maar probeer de blokken niet al te lang te maken, maximaal zo rond de 2 maal de rewegafstand.

Om niet telkens te hoeven wachten tot dat de tegentrein binnen is kwam men op het idee om voor elke richting een eigen spoor te hebben. Hier mee komen wij bij de dubbelspoor beveiligingen.

LET OP HET VOLGENDE IS EEN VOORBEELD EN MOET JE NIET GEBRUIKEN!!!!!!

Dit is de simpelste manier van een dubbelspoor beveilinging. De fout die hierin zit is dat beide sporen maar in 1 richting beveiligd is. Namelijk van het station gezien telkens het rechter spoor. Ga je over het andere spoor (linkerspoor) dan kom je op een onbeveiligde wissel uit.

Om te zorgen dat je over dit linkerspoor zou kunnen rijden is het volgende bedacht:

Dubbelspoor beveiliging met Verkeerd Spoor.
Aan het begin van het linkerspoor staat nu een VS bord. Normaal mag je hier niet voorbij en aan het einde van het linkerspoor is een inrijsein gezet zodat de wissel beveiligd is. Het enige wat nu nog mist is een waarschuwing voor het bediende sein aan het einde van het linkerspoor. Omdat het in uitzonderlijke gevallen zal zijn dat een trein linkerspoor rijd zal het bediende sein aan het einde meestal op rood staan. En daarom staat er op remweg afstand van dat bediende sein keperbakens. Deze betekenen het zelfde als een geel sein en het eerste baken staat op ten minste remwegafstand van het bediende sein.
Net zoals bij enkelspoor beveiliging kan je op het rechterspoor ipv met een enkel voorsein te werken ook op een zelfde manier P-seinen neer zetten, maar dan nu maar voor 1 riching.

Omdat het toch moeilijk is om een trein "verkeerd spoor" te laten rijden is de volgende variant bedacht:

Dubbelspoor met beveiligd linkerspoor.
Hierbij is het rechterspoor verdeeld in meerdere blokken met P-seinen en het linkerspoor is 1 groot blok met een voorsein voor het inrijsein. Normaal rij je hier rechterspoor, maar zodra daar iets aan de hand is kan je probleemloos direct over het linkerspoor (zodra de tegen trein binnen is). De plaatsing van de P-seinen op het rechter spoor kan weer op een zelfde manier als bij enkelspoor, maar dan natuurlijk voor 1 richting.

De laatste variant die er is heet Dubbel enkelspoor beveiliging. En is eigenlijk precies wat de naam zegt wat het is. Het is 2 keer (of meer) een enkelspoor beveiliging naast elkaar.

Zoals te zien is zijn dit al een stuk meer seinen dan bij enkelspoor beveiliging met voorseinen. En zodra er meer dan 2 sporen zijn wordt dit ook wel eens meervoudig enkelspoor beveiliging genoemd.

De meest voorkomende beveiliging in Nederland is de dubbel enkelspoor beveiliging. Zodra er meer dan 2 sporen ligen op de vrije baan (dus 3 of 4) is meervoudig enkelspoor beveiliging de enige die gebruikt word. Daarbij liggen op de rustigere lijnen meestal dubbel spoor met beveiligd linkerspoor. En op dit moment zijn er nog maar 3 plekken waar dubbelspoor met verkeerd spoor ligt. Op enkelsporige baanvaken ligt het meestal aan de drukte of er enkelspoor beveiliging met voorseinen staat of met P-seinen.

ALGEMEEN ADVIES VOOR SEINEN OP DE VRIJE BAAN
Begin eerst met de keuze van welke beveiling je wil gebruiken. Het is niet altijd nodig om dubbel enkelspoor beveiliging te gebruiken. Zeker als je het gevoel wil geven dat het een rustiger traject is, of een minder modern aanzien wilt geven. (Dan kan je ook een maximum snelheid van 125 gebruiken met een blanco baanvaksnelheidsbord samen met een dubbelspoor beveiliging met beveiligd linkerspoor of verkeerd spoor.) Als je haltes langs de vrije baan hebt/wilt met overwegen lees dan voor het plaatsen van seinen eerst dat gedeelte door (komt binnenkort). Meet eerst de afstand tussen het uitrijdsein en je inrijsein. Dit kan je met de selectie tool voor de spooreigenschappen. Onder in beeld komt de lengte te staan van het geselecteerde gedeelte. Deel die afstand door de minimale remweg. vergeet niet 1 km is 1000 m. Rond dit getal naar beneden af (door de cijfers achter de komma weg te laten). Deel nu de afstand tussen de bediende seinen door het aantal blokken. Komt de lengte van elk blok nu dicht in de buurt van de minimale rewegafstand dan kan je nog 1 blok minder doen. Niet elk blok hoeft evenlang te zijn, maar voor de doorstrooming van treinen is het wel beter. Probeer de blokken ook weer niet te lang te maken, want dan kan het lang duren voordat je bij het rode sein bent als je een gele voorbij rijd.
Als je dubbel of meervoudig enkelspoor beveiliging gebruikt begin met 1 spoor in 1 richting. De sporen hier naast kan je de seinen op dezelfde plek zetten.
Terug naar begin


P.S. Verdere uitleg komt nog.

Edit 1: extra info toegevoegd over plaatsen signal links en algemeen advies bij het plaatsen van bediende seinen.
Edit 2: info toegevoegd over vrije baan beveilingen en afstand van basis link verandert naar "vlak achter of naast" ipv "ca. 5 m"
Edit 3: tussen links geprobeerd toe te voegen
« Last Edit: Wednesday 16 July, 2014, 14:18:04 by etienne123 »

*
Intercity
879 posts
Re: Sein plaatsing
« Reply #1 on: Sunday 05 January, 2014, 18:08:28 »
Dit is heel erg handig, Bedankt!

Ik ga het doornemen en ik hoop dat het gaat lukken met mijn route  ;)

groetjes

*
Sprinter
447 posts
Re: Sein plaatsing
« Reply #2 on: Sunday 05 January, 2014, 18:41:39 »
Mooi werk, netjes ;)

*
Hogesnelheidstrein
1.544 posts
Re: Sein plaatsing
« Reply #3 on: Sunday 05 January, 2014, 19:10:12 »
Mooie info,misschien dat een mod of admin dit een sticky kan maken.
Machinist.

*
Stoomlocomotief
44 posts
Re: Sein plaatsing
« Reply #4 on: Sunday 05 January, 2014, 21:27:16 »
Dit is heel erg handig, Bedankt!

Bedankt, ik hoop dat het een beetje duidelijk is zoals ik het opgeschreven heb.
De komende week/weken hier aan rustig verder werken. Zoiezo komen de verschillende soorten manieren er nog bij hoe je seinen kan plaatsen op de vrij baan. En wanneer welke bakens, maar dat hoort nog bij de vrije baan.

En misschien nog meer als verzoeken zijn?

*
Stoomlocomotief
34 posts
Re: Sein plaatsing
« Reply #5 on: Sunday 05 January, 2014, 21:53:38 »
Klein detail; bij de seinen van Coha dient de seinlink voor het sein geplaatst te worden i.p.v. (5 meter) er achter.
Dit in verband met AI verkeer. De vertraging in het verspringen zit hier in het script ingebouwd.

*
Stoomlocomotief
44 posts
Re: Sein plaatsing
« Reply #6 on: Monday 06 January, 2014, 15:21:42 »
Klein detail; bij de seinen van Coha dient de seinlink voor het sein geplaatst te worden i.p.v. (5 meter) er achter.
Dit in verband met AI verkeer. De vertraging in het verspringen zit hier in het script ingebouwd.

Het is voor mij even geleden dat ik de handleiding voor de Coha seinen door gelezen heb. Maar het idee dat de link achter het sein moet liggen is vooral omdat dit in het echt ook zo is. Het potje achter het sein. Daar zou je dan de link moeten plaatsen. Daar door zit ook de vertraging in het afvallen (verspringen).
Daarbij komt dat als je de link voor het sein plaats en je dicht op het sein staat het bijv. al rood toont omdat je al voorbij de link staat maar je trein nog voor het sein.
En om zo'n situatie te voorkomen vind ik het beter om de link iets achter het sein te zetten.

Maar wel de tekst aangepast naar "er vlak achter of naast het sein."

*
Sprinter
447 posts
Re: Sein plaatsing
« Reply #7 on: Monday 06 January, 2014, 16:28:41 »
Misschien is het leuk als er voor de topic titel nog [How-To] wordt geplaatst. Is lekker overzichtelijk :P

*
Intercity
600 posts
Re: Sein plaatsing
« Reply #8 on: Monday 06 January, 2014, 22:00:47 »
Het is voor mij even geleden dat ik de handleiding voor de Coha seinen door gelezen heb. Maar het idee dat de link achter het sein moet liggen is vooral omdat dit in het echt ook zo is. Het potje achter het sein. Daar zou je dan de link moeten plaatsen. Daar door zit ook de vertraging in het afvallen (verspringen).
Daarbij komt dat als je de link voor het sein plaats en je dicht op het sein staat het bijv. al rood toont omdat je al voorbij de link staat maar je trein nog voor het sein.
En om zo'n situatie te voorkomen vind ik het beter om de link iets achter het sein te zetten.

Maar wel de tekst aangepast naar "er vlak achter of naast het sein."

Allereerst dank voor jouw tutorial. Ik denk zeker dat een aantal routebouwers hier wat stevigere handvaten mee verkrijgen. Zal kijken of ik delen van jouw tekst als extra info aan de handleiding zal toevoegen.

Over de plaats van basis-link, of link0 zoals ik deze in de handleiding noem: deze moet naast of iets voor het sein liggen. Dit heeft te maken met de manier waarop AI verkeer (lijkt) te werken. De theorie, volgens vele topics op diverse forums, is dat AI verkeer net voor de link stopt als het moet stoppen.

En ja, het klopt wat je zegt over het potje of de magneetspoelen welke achter het sein ligt. Die afstand is naar mijn mening niet steevast vijf meter, kan ook iets meer zijn, en is het vaak ook. Hoe dan ook, het script heb ik zo gemaakt dat het sein pas 11 meter na passage van de link0 (dus waar het sein staat) op rood valt.
Dit zijn dus de redenen waarom link0 naast of iets voor het sein moet liggen.

Erwin
Projectleider Coha Seinen pakket

*
Stoomlocomotief
44 posts
Re: Sein plaatsing
« Reply #9 on: Wednesday 02 April, 2014, 16:07:26 »
Het is even gelden dat ik hier iets aangedaan heb, maar dit wilde ik gelijk even delen.
Na een post van leonhearth in zijn route Vlissingen - Roosendaal
http://forum.treinpunt.nl/index.php/topic,67314.msg215716.html#msg215716

even op de eerste link rond gekeken en kwam ik uiteindelijk dit tegen:
http://irse-nl.seinwezen.net/kennis/page38/page19/files/inzicht-seinstelsel.pdf

Na het in 1 keer bijna in zijn geheel gelezen te hebben kan ik maar 1 ding zeggen en dat is wat daar in staat gewoon klopt, nog steeds. En misschien dat het iets te ingewikkeld is voor beginende route bouwers, maar zeker de moeite waard!

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
1.304 posts
Re: [How To] Sein plaatsing
« Reply #10 on: Thursday 03 April, 2014, 10:39:49 »
Ik heb er hier nog een , het Seinboek 2007. dit is hoe ze bij de NS ook hun seinen leren.

http://www.railmeester.nl/mediapool/69/699637/data/seinenboek2007.pdf

toon je waardeering met een donatie ! ( vrijblijvend ! ) : http://nl.dreamordonate.com/dromen/ts2016-zw-nl