Re: Stadler FLIRT3 in Nederland

mat54 en mat64 fan in hart en nieren!
131 posts
Re: Stadler FLIRT3 in Nederland
« on: Monday 09 January, 2017, 02:22:56 »
Aangezien dit het enigste topic is die ik kan vinden omtrent mijn bericht, typ ik het maar hier.

We schrijven zondag 11 december 2016, iets na middernacht (dus het is net 10 december geweest)

Eigenlijk kan ik niet slapen, maar toch dwing ik mezelf om mn bed op te zoeken, want ik wil over een paar uurtjes eruit.

De flirt3 eindelijk in Nederland! En ik wist al wat ik kon verwachten, aangezien ik deze heerlijke treinen al eens in Zwitserland heb mogen berijden, en de wat oudere variant ook al in Duitsland.

Na een paar uurtjes slaap, zet ik mn pc aan, en probeer er achter te komen waar de eerste stellen zich bevinden... Ik had dus pech, want rijdendetreinen gaf aan dat er net eentje de kant van Ede-Wageningen op reed, en het zou dus nog wel even duren voordat deze weer op Zutphen zou zijn, wat tevens het station is waar ik het dichtst bij woon. (ik woon namelijk in Deventer)

Anyway, ik dus proberen een berekening te maken hoe laat deze weer in Zutphen zou zijn, en mijn berekening kwam uit op omstreeks 9 uur 's ochtends.

Na een lange douche (het was immers rond 7 uur 's ochtends) ik dus naar het station om de IC Roossendaal te nemen van kwart voor 9, om vervolgens keurig op tijd aan te komen in Zutphen.

Ik moest me behoorlijk inhouden om niet al vanuit de Virm 4 al te kijken of de Flirt3 er stond. Pas als ik spoor 1 op zou lopen wilde ik zien of mijn berekening klopte.

En inderdaad klopte deze!

Vol verwachting stapte ik in, en liep gelijk door naar voren naar de 1e klas, aangezien mijn weekend vrij het mij toestaat om 1e klas te reizen.

Ik nam plaats en voelde gelijk het comfort! Heerlijk zaten de stoelen! Tweede klas heb ik eigenlijk niet geprobeerd waar ik tot op het moment van schrijven nog steeds spijt van heb, want het is me niet gelukt om de Flirt3 weer tegen te komen.

Anyway, vlak voor vertrek kwamen er een paar mensen naast me zitten, en begonnen te praten over dat er 's ochtends de pers al was langs geweest, en dat er misschien nog wel meer pers kon komen.

Verder bleek er ook een machinist bij te zitten die uitgebreid begon te vertellen over de flirt 3. Dat ie bloedsnel was, en dat tijdens het testen al bleek dat de trein vaak genoeg 1 a 2 minuten te vroeg op zijn bestemming aan kwam, daar de trein zeer snel op trok, en zeer snel kon remmen.

Ook vertelde deze machinist dat de machinisten die de trein bestuurden, bij het wegrijden geen volle tractie mochten geven, omdat de trein anders te snel zou optrekken.

Veel meer kan ik me overigens niet meer herinneren van dit gesprek, maar wat ik heb gehoord vond ik zeer interessant!
In Arnhem had ik besloten er weer uit te gaan, want mijn lichaam gaf aan toch nog wat extra uurtjes slaap nodig te hebben, maar man.... Wat ben ik blij dat we dit fantastische materieel in Nederland mogen hebben.

Nu is het de beurt aan Spanje, om de andere sprinters die ze leveren, minstens even goed te maken.

Wel een paar puntjes van kritiek.
Bijvoorbeeld vind ik het enerzijds positief en enerzijds negatief dat de NS er voor heeft gekozen geen prullenbakken meer onder de tafels te plaatsen, en in plaats daarvan alleen nog maar op het balkon.

Daarentegen scheiden ze de afval nu wel en dat is een goede zaak, maar of iedereen zich er aan houd hun afval mee te nemen valt nog maar te bezien.

Verder het omroepsysteem.
De stem, die ik overigens heel erg op die van Dionne Stax vind lijken, is echt top. Ze heeft een heel helder en duidelijk geluid, maar het systeem wat er achter zit, dat haar de zinnen en woorden laat zeggen moet nog wat beter afgesteld worden.

Ze sprak namelijk steeds heel erg snel, en legde de klemtoon van sommige woorden behoorlijk verkeerd.
Maar aan dit systeem kan nog gewerkt worden.

Ik hoop ten zeerste dat als Dionne (ik zweer dat ze het echt is) goed is afgesteld, dat we haar dan ook gaan horen in de andere sprinters en eventueel intercities.

Voor nu, alleen maar complimenten aan NS, want wat een trein deze Flirt3:) Dat ik haar nog maar vaak mag tegenkomen!

Was getekend, een blije reiziger,

Martijn Spiegelaar
« Last Edit: Tuesday 10 January, 2017, 19:54:24 by Koplopermau »