Scenario opslaan in 32 bit werkt 64 bit niet meer naar behoren bij verder rijden

*
Hogesnelheidstrein
7.797 posts
Heb weer eens een vreemd voorval gehad en wel dit:
Met een scenario opslaan in 32 bit werkt de 64 bit niet meer naar behoren bij verder rijden vanaf het opgeslagen punt.
De HUD werkt maar gedeeltelijk wat bij het toetsenbord ook zo is.
Zo kunnen er geen passagiers worden geladen, F1 werkt niet, opslaan kan niet enz.
Je kunt zelfs niet meer het spel afsluiten en moet dit op hardhandige wijze. (taakbeheer)

Kortom heeft iemand soortgelijks meegemaakt of er iets over meegekregen?

Groeten trainsxp

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.764 posts
Naar aanleiding van je bericht ben ik eens aan het testen geslagen. Heb twee scenario's gemaakt van Barneveld Centrum naar Barneveld Zuid en opgeslagen in de 32-bit versie en dan laden in 64-bit en omgekeerd. Beide keren heb ik geen fouten ontdekt en werkten alle functies gewoon zoals het hoort. Ik kan het dus niet reproduceren, helaas (?).

Groet,
Koplopermau
Volg me op mijn Twitch Kanaal en abonneer je op mijn YouTube kanaal!

*
Hogesnelheidstrein
7.797 posts
Als 1e bedankt voor de reactie.
Wellicht heb ik het niet goed uitgelegd maar bedoelde iets anders gezien je bericht.
Nog eens proberen uit te leggen; het gaat erom met een bestaand scenario dat het traject bv. van Nijmegen via Arnhem -> Ede Wageningen naar Utrecht CS loopt.
Je start dus in Nijmegen in de 32 bit en gaat naar Arnhem ,....., Cab wisselen -> Ede Wageningen waar je het scenaro opslaat. (F2)
Met de gedachten van Utrecht CS is nogal fors laat ik het scenario hervatten in de 64 bit met het opgeslagen scenario dus bij Ede Wageningen.
En dat wilde ik zeggen met mijn bovenstaande bericht dat het dan mis is. ;)

*
Hogesnelheidstrein
7.797 posts
Er is toch meer aan de hand dan ik eerder gemeld had. :o
Want heb het vanmorgen eens geprobeerd om dit scenario: https://www.treinpunt.nl/forum/downloads/?sa=details;lid=8220 waar het in deze gevallen om draait te starten in de 64 bit en ter hoogte van Oosterbeek op te slaan (F2) en af sluiten.
Vervolgens het scenario weer in de 64 bit opgestart en verder gekozen, en je raad het al waar ik heen wil, geheel in de 64 bit is dit hetzelfde zoals eerder geschreven.
Kortom, het euvel ligt om welke reden dan ook hier, aan de 64 bit, of aan het scenario.

Nu heeft oa. cleo259 in het scenario topic op dit genoemde scenario gereageerd maar nu wilde ik graag wel eens weten of dat in een keer is gereden met de 64 bit bit dus zonder tussendoor opslaan?
Zo ja, zou je het dan eens willen proberen met opslaan zoals net geschreven? ;)
« Last Edit: Wednesday 05 June, 2019, 12:06:32 by trainsxp »

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
(lid) MSTS/RW team
1.008 posts
Potjandorie  >:( kan ik nu ook al geen dagje weg met mijn wederhelft trainsxp:) :)
Ja ik heb de scenario van etienne IC Nm-Es in 1 keer uitgereden.
Want na Arnhem zakte het geheugen gebruik.

Edit: Na Arnhem was zwaarder hier was het ong. 4.5GB en deze zakte af en bij Utrecht was deze nog niet eens
ong, 3,2 GB.
Dus vraag ik mij af waarom opslaan als het geheugen terug loopt vooral dat ik Tegenwoordige tijd het spel op een SSD schijf heb staan.  ::)
Je start dus in Nijmegen in de 32 bit en gaat naar Arnhem ,....., Cab wisselen -> Ede Wageningen waar je het scenaro opslaat. (F2)
Met de gedachten van Utrecht CS is nogal fors laat ik het scenario hervatten in de 64 bit met het opgeslagen scenario dus bij Ede Wageningen.
Waarom in 32bit opstarten en daarna na 64bit ik speel  nu al gewoon op 64bit, dus begrijp nu even niet waar jij na toe wil.
« Last Edit: Wednesday 05 June, 2019, 16:19:25 by cleo259 »
Ik vindt het leuk om scenario's te spelen.
Kijk ook eens hier
Facebook

*
Hogesnelheidstrein
7.797 posts
Potjandorie  >:( kan ik nu ook al geen dagje weg met mijn wederhelft trainsxp:) :)

En hoe doe jij dat dan als de wederhelft ineens weg wil, zeg je dan je gaat maar alleen want vanwege het niet op kunnen slaan moet ik het scenario in 1 keer uitrijden?
En je wilt ook nog wel eens wat anders gaan/moeten doen als het een lang scenario is. ;)

Waarom in 32bit opstarten en daarna na 64bit ik speel  nu al gewoon op 64bit, dus begrijp nu even niet waar jij na toe wil.

Vandaar dus de vraag over dat opslaan, wat in 1e instantie 32/64 bit was maar wat achteraf in de 64/64 ook niet opgaat.
Daarom wilde ik wel eens weten hou dat bij jou/jullie verloopt want normaal gesproken zou dat moeten werken toch?

*
Blokkendoos
74 posts
Trainsxp hier ondervind ik geen problemen met opslaan/opstarten met 64bits. 32 bits raak ik niet eens aan. Ik heb iig de scenario van Etienne in 2x gereden. Vanaf Nijmegen naar Utrecht, opgeslagen en verder gereden vanaf Utrecht naar Apeldoorn.
Zat paar dagen tussen want er is meer dan train simulator  ;D

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
(lid) MSTS/RW team
1.008 posts
Aangezien we nu 64 bit hebben rij ik een scenario helemaal af,
dus maak ik tijd vrij als het een  lange scenario is.
En komt er visite of mijn wederhelft wil ergens na toe sluit ik het spel.
En begin ik de volgende keer gewoon opnieuw.  8)
Maar PeterMCE heeft hierbij je antwoord beantwoord.  ::)
« Last Edit: Wednesday 05 June, 2019, 17:00:49 by cleo259 »

*
Hogesnelheidstrein
7.797 posts
Dank je, dat wilde ik ff weten en moet het hier gezocht worden. ;)
Al weet ik even niet waar te zoeken want heb zojuist dit scenario: https://www.treinpunt.nl/forum/downloads/?sa=details;lid=8219 getest en daar werkt het opstarten wel na opslaan in de 64 bit. :-\

Ps. cleo259,
Ja de een doet het zo en de ander weer anders, maar in geval van dit lange scenario en je bent eenmaal in Amersfoort zie ik het ff niet zitten om dan af te sluiten als er een mogelijkheid van opslaan aanwezig is, er word tussendoor ook aan de route gewerkt wat jij niet hebt. :P

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.764 posts
Het klinkt nogal vaag allemaal. Ik heb dezelfde tile niet verlaten, dus misschien als ik een langer stuk rijdt dat de problemen zich wel voordoen. Wisselen van versie valt sowieso niet aan te raden. Gewoon altijd 64-bit rijden, klaar. ;D

Want na Arnhem zakte het geheugen gebruik.
Edit: Na Arnhem was zwaarder hier was het ong. 4.5GB en deze zakte af en bij Utrecht was deze nog niet eens
ong, 3,2 GB. Dus vraag ik mij af waarom opslaan als het geheugen terug loopt vooral dat ik Tegenwoordige tijd het spel op een SSD schijf heb staan.  ::)
Het spel op je SSD zetten en geheugengebruikt hebben totaal niets met elkaar te maken. Geheugengebruik van TS is gerelateerd aan het aantal assets die zijn ingeladen. Feitelijk bestaat dat uit drie delen: 1. De sporen in de tracks.bin en de wegen in roads.bin. 2. De (hoeveelheid) gebruikte scenery in een route. 3. De treinen in het gebruikte scenario.

1. Ongeveer 100MB RAM per MB tracks.bin.
2. Huizen, seinen, stations, lofts, de hele mikmak bij elkaar. Hou er rekening mee dat het hergebruiken van een object telt als één object. Dus zet je een huis 100x neer of 1x, het geheugengebruik is hetzelfde (en beter voor de performance van de route).
3. Hoe meer verschillende treinen, hoe meer RAM gebruikt wordt. Zet je dezelfde trein 20x neer, blijft het RAM gebruik hetzelfde. ;)

Dat gezegd hebbende zal ik vanavond even een langere test doen en net als TrainsXP een wat langer stukje rijden. Ik vermoed dat de problemen veroorzaakt worden de manier waarop TS de boel opslaat, net als de bekende route editor bug die een tijd terug de kop opstak. Met savegames zouden dezelfde problemen kunnen optreden, al kan ik dit natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen.

Kan je slechts aanraden gewoon in 64-bit te rijden. Dan werkt alles waarschijnlijk zoals het hoort. ;)

Groet,
Koplopermau

*
Hogesnelheidstrein
7.797 posts
Dat gezegd hebbende zal ik vanavond even een langere test doen en net als TrainsXP een wat langer stukje rijden. Ik vermoed dat de problemen veroorzaakt worden de manier waarop TS de boel opslaat, net als de bekende route editor bug die een tijd terug de kop opstak. Met savegames zouden dezelfde problemen kunnen optreden, al kan ik dit natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen.

Ja dat kun je doen, maar als ik er alleen last van lijkt te hebben ligt het toch vast aan hier bij dit vrij forse scenario wat traject en materieel betreft.
Ook al gezien het feit dat bij een 2e gegeven scenario link ik hier geen last van heb.
Het is geheel aan jou natuurlijk wat je doet maar anders zou je de 1e gegeven link eens kunnen testen hoe dat scenario zich bij jou gedraagt.
Zou het soms ook aan een niet te optimale PC kunnen liggen, bij het laden van een opgeslagen scenario, bv. geheugen?

Kan je slechts aanraden gewoon in 64-bit te rijden. Dan werkt alles waarschijnlijk zoals het hoort. ;)

Ja dat gaan we vanaf nu maar eens doen. :)

Ps. minder van belang maar met Taakbeheer heb je de optie om een dump file te maken, dat had ik eens gedaan met het besproken scenario en dan krijg je toch een flink bestandje om je oren: zie onder

TreinPunt.NL Administrator
Intercity
Twitch Streamer
Let's drive some trains!
833 posts
Sinds de release van 64-bit is het alleen maar aan te raden om de game in 64-bit te draaien als je alleen scenario's maakt en doet, 32-bit kun je beste laten zitten (voor routebouw is het nog aan te raden, maar dat is niet onderdeel van dit topic).
Als TreinPunt testen wij ook scenario's alleen (en in 1 ruk) in 64-bit, voornamelijk door de hoeveelheid AI die sommige erin zetten.

Voor scenario's, deze worden meestal in een keer uitgereden, want je gaat toch ervoor zitten om een scenario te doen en niet vlak voordat je weg moet  ;)
Doe ik zelf ook. Het enige wat ik soms nog wel eens doe is wanneer de maker adviseert om op te slaan, dit regelmatig te doen en dan te herstarten wanneer een crash zich voordoet (dat de AI verkeerd wordt gestuurd of niet wordt gestart).
Dan met herstarten heb ik geen probleem.

Wat natuurlijk het voordeel van 64-bit is, is dat je niet meer gelimiteerd wordt door het geheugen. Maar wat ik even als tip toch wil meegeven aan scenario makers is het opletten met plaatsen van AI. 
Hoe meer AI op een drukke plek in de route (grote stations) zorgt voor de onnodige FPS verlaging namelijk. De engine van de game is daarin niet veranderd.
« Last Edit: Thursday 06 June, 2019, 10:33:07 by Rob Jansen »
Treinpunt Administrator
De downloads worden bekeken en behandeld door het team. Bij afkeuring altijd een PB.
Vragen over downloads? Stuur het team een PB!

Te vinden op Twitch (Za/Zo, 19:30u).
Meer informatie op http://www.robjansen.info