LUA Script geluiden vraag

Mede-bouwers van de 't Groene Hart route
67 posts
LUA Script geluiden vraag
« on: Sunday 12 August, 2018, 16:33:50 »
Ik ben wat met LUA script aan het knoeien en ik stuit op iets raars: als ik een geluid (.wav) afspeel in een event is hij bijna niet te horen, terwijl als ik het geluid met bijv. media player afspeel is het geluid gewoon op normaal volume. Als ik hetzelfde geluid in een condition afspeel, is het ook op normaal volume (en nee, ik had het geluid tijdens het scenario niet zachter gezet ;) ). Weet iemand misschien hoe dit kan?
Met vriendelijke groet, MMBW ;)

TreinPunt.NL Moderator
Scenario bouwer, lua scripter en veel meer
682 posts
Re: LUA Script geluiden vraag
« Reply #1 on: Sunday 12 August, 2018, 17:27:08 »
Dat heeft waarschijnlijk niets met lua te maken maar met de wav-file.
De player in TS kan lang niet alles (goed) afspelen.
Ik heb ooit een wav-file gemaakt voor een scenario met deze settings:
  • Sample rate: 16000Hz
  • Stereo
  • 16 bit
Dat het in een condition wel zou werken heb ik geen verklaring voor.
« Last Edit: Sunday 12 August, 2018, 17:29:10 by RemkoH »

67 posts
« Reply #2 on: Sunday 12 August, 2018, 18:09:26 »
Oké, maar het rare is dat ik dit geluid (met toestemming) gewoon uit een andere trein gehaald heb, die het tijdens een scenario wel gewoon normaal afspeelt. Ik heb dit geluid wel geconverteerd van .dav naar .wav, zou het hier aan kunnen liggen?

**
Route creator
Krammerdijks Deltaland
400 posts
« Reply #3 on: Sunday 12 August, 2018, 18:55:26 »
Kun je eens de .wav bekijken met een programma als Audacity?

Je ziet dan een waveform van het bestand voor je; voor TS is het beste als je deze genormaliseerd op 0db (als dat te hard is kan het ook iets minder).

67 posts
« Reply #4 on: Monday 13 August, 2018, 00:37:13 »
Als ik het bestand open met Audacity lijkt het er op dat het midden de waveform 0 dB is, als je dat tenmiste bedoeld?
Als ik trouwens het originele .dav bestand gebruik hoor ik helemaal niks in het scenario, wat ik raar vind omdat dit gewoon rechtstreeks uit een trein komt die het ook gewoon normaal afspeelt.  ???

TreinPunt.NL Moderator
Scenario bouwer, lua scripter en veel meer
682 posts
« Reply #5 on: Monday 13 August, 2018, 09:57:29 »
Als ik trouwens het originele .dav bestand gebruik hoor ik helemaal niks in het scenario, wat ik raar vind omdat dit gewoon rechtstreeks uit een trein komt die het ook gewoon normaal afspeelt.  ???
TS kan beide afspelen, maar toch verschilt welke wanneer.
Assets gebruiken .dav bestanden, maar geluiden die door een scenario script aangeroepen worden moeten .wav bestanden zijn.
Hier is een conversie tool om van een .dav bestand een .wav bestand te maken.

67 posts
« Reply #6 on: Monday 13 August, 2018, 10:29:53 »
Ja die tool heb ik ook gebruikt om van het .dav bestand uit de trein een .wav te maken voor het scenario, maar het blijft dan vreemd dat het geluid alleen door die conversie een stuk zachter wordt in het scenario.

67 posts
« Reply #7 on: Monday 17 September, 2018, 20:03:42 »
Nog steeds het probleem niet gevonden...
Kan het ook aan de lengte van het geluid liggen?
En wat zijn precies de eisen van een geluid voor TS om het normaal te kunnen afspelen?

2.267 posts
« Reply #8 on: Monday 17 September, 2018, 20:42:23 »
Moet je het volume niet gewoon instellen ergens in de Audio Blueprint?

67 posts
« Reply #9 on: Monday 17 September, 2018, 20:47:12 »
Heeft een .wav ergens een blueprint?  :P
Heb er niet heel veel verstand van namelijk

2.267 posts
« Reply #10 on: Monday 17 September, 2018, 21:08:38 »
Ik heb er ook geen verstand van (zie onderschrift) maar als ik een audiobestand (maakt niet uit .wav of .dav of .mp3) wil laten afspelen moet er een blueprint voor gemaakt worden lijkt mij. En ik weet wel, dat je daar het volume kan instellen en nog wel meer opties.

Maar nogmaals, ik geef mijn mening voor een betere hoor. ;)

**
Asset developer
581 posts
« Reply #11 on: Monday 17 September, 2018, 22:50:14 »
Chris Longhurst heeft op zijn website een tutorial staan met betrekking tot geluid en blueprints. Of dat helemaal van toepassing is bij gebruik in scenario scripts kan ik helaas niet beoordelen.

Over het algemeen kan men het best werken met mono-bestanden.
In de oorspronkelijke devDocs van toen nog Kuju stond dat uitdrukkelijk vermeld.
Stereo was en is wel mogelijk, maar hoe juist toe te passen, vond men toen al te veel werk om duidelijk te beschrijven

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #12 on: Tuesday 18 September, 2018, 16:30:18 »
Ja alles is te leren maar zoals MMBW aangeeft; "Heb er niet heel veel verstand van namelijk"
Dus daar zal hij/zij niet uitkomen vrees ik. :-\ :)
Je moet iig deze 2 bestanden plus jou .wav hebben om het te laten werken. (zie onder)
Je zou kunnen proberen die 2 bestandjes (als je dat bezit) te copy en bv. in een eigen gemaakte assets\MMBW\Audio\ map te paste.
Mja dan moet je weer kaas hebben gegeten om de inhoud te wijzigen/verwijzen naar jou mappen structuur en .wav bestand. ;)
« Last Edit: Tuesday 18 September, 2018, 16:34:06 by trainsxp »

Groeten trainsxp

**
TreinPunt.NL Vriend
233 posts
« Reply #13 on: Tuesday 18 September, 2018, 19:36:32 »
Ja alles is te leren maar zoals MMBW aangeeft; "Heb er niet heel veel verstand van namelijk"
Dus daar zal hij/zij niet uitkomen vrees ik. :-\ :)
Je moet iig deze 2 bestanden plus jou .wav hebben om het te laten werken. (zie onder)
Je zou kunnen proberen die 2 bestandjes (als je dat bezit) te copy en bv. in een eigen gemaakte assets\MMBW\Audio\ map te paste.
Mja dan moet je weer kaas hebben gegeten om de inhoud te wijzigen/verwijzen naar jou mappen structuur en .wav bestand. ;)

Voor een scenario is dit niet nodig. Het is wel belangrijk dat je het op de goede plek opslaat. en let op hoofdlettergevoeligheid Zie deel III van de Scenario Authors Guide . Download hem hier:  https://www.hollandhiking.nl/trainsimulator /index.php of op treinpunt. Het meest waarschijnlijk lijkt me dat TS inderdaad bepaalde aannames doet over het .wav bestand. Je kunt op zoek gaan naar ene bestaande file, die wel goed werkt en daarvan de instellingen overnemen bij het converteren van je bestand.

Helaas werkt het voor scenario auteurs allemaal net even anders dan voor route bouwers.

67 posts
« Reply #14 on: Tuesday 18 September, 2018, 21:49:50 »
De locatie en naam etc.klopt wel, omdat hij hem wel afspeelt maar erg zacht. Dus het ligt aan het geluid zelf. Ik zal het eens vergelijken met een ander geluid.

TreinPunt.NL Administrator
Let's drive some trains!
706 posts
« Reply #15 on: Wednesday 19 September, 2018, 13:50:20 »
Wat ik heb gemerkt met diverse testen en zelf ondervinden dat audio erg zacht was in een bepaald scenario, dat dit de beste instellingen zijn (zie bijlage).

* Stereo, als je een mono audio bestand hebt, importeer dit nummer 2x in Audacity en voeg ze samen (beide selecteren, rechtsklikken en dan 'Stereotrack maken')
* 48Khz (oftewel, 48000 Hz)

Dan als je klaar bent met je audio file het audio bestand exporteren.
Bestand --> Exporteren --> Exporteren als WAV --> zorg ervoor dat je WAV (Microsoft) signed 16-bit PCM hebt geselecteerd en kies dan opslaan.

Nu zou je audio goed moeten afspelen in de game.  Misschien dat je daarna nog wat zachter of harder moet zetten.
Maar zorg dat je audio niet gaat clippen (dus té hard in decibel) anders dan klinkt het totaal niet meer.

Het programma wat ik gebruik is Audacity, gratis en werkt makkelijk.

Mocht je nog problemen hebben, contacteer anders mij even via PM, wil ik best wel even ernaar kijken.
« Last Edit: Wednesday 19 September, 2018, 13:52:35 by Rob Jansen »
Treinpunt Administrator
De downloads worden bekeken en behandeld door het team. Bij afkeuring altijd een PB.
Vragen over downloads? Stuur het team een PB!

Te vinden op Twitch (Za/Zo, 19:30u).
Meer informatie op http://www.robjansen.info

67 posts
« Reply #16 on: Wednesday 19 September, 2018, 13:52:25 »
Bedankt, ik zal het straks even proberen :)

Let's drive some trains!
706 posts
« Reply #17 on: Wednesday 19 September, 2018, 13:55:48 »
Top, mocht het gelukt zijn, laat even weten, dan kan dit als referentie worden gebruikt voor toekomstige vragen  ;D

@trainsxp
Voor scenario's enz. heb je alleen een .wav bestand nodig in een submap genaamd 'en' op de plek waar je scenario staat of je moet specificeren in je .LUA script waar je de audio bestanden hebt staan.

Voor de route 't Oosten van Nederland, heeft Daniel Syntus een template .LUA gemaakt met de omroepen erin en hoef je niks mee te leveren, behalve je scenario map inclusief het .lua script.

67 posts
« Reply #18 on: Sunday 23 September, 2018, 17:27:31 »
Het is gelukt! Het was inderdaad geen stereo-geluid. Bedankt voor de tips!   :D

Let's drive some trains!
706 posts
« Reply #19 on: Sunday 23 September, 2018, 17:32:46 »
Mooi dat het is opgelost en bedankt voor het laten weten  ;D