Is het mogelijk om ombjecten met een bepaald detail-niveau te plaatsen?

157 posts
In de World Editor valt het me op dat het detailniveau van geplaatste objecten lijkt te variëren, wat nogal irritant kan zijn als je niet op het hoogste detailniveau speelt, en dus geplaatste objecten niet ziet in je wereld.

Is er een mogelijkheid om vóór het plaatsen in te stellen welk detailniveau ieder geplaatst object krijgt?
Als tweede vraag: Is het mogelijk om het detailniveau van meerdere objecten tegelijk te veranderen?

TreinPunt.NL Moderator
Scenario bouwer, lua scripter en veel meer
682 posts
Re: Is het mogelijk om ombjecten met een bepaald detail-niveau te plaatsen?
« Reply #1 on: Tuesday 23 October, 2018, 01:51:19 »
Het detailniveau van objecten is afhankelijk van de textures ervan in combinatie met de toegepaste compressie door TS op basis van de ingestelde "scenery quality" setting.
Het kan niet door de speler/bouwer aangepast worden in de world editor.
Het kan alleen aangepast worden door de "scenery quality" te verhogen of te verlagen in zijn/haar game.

Daarnaast bestaat de setting "scenery density" in TS.
Dit bepaald hoeveel scenery wordt weergegeven. Hoe lager de setting, hoe meer scenery wordt weggelaten.
Het advies is om deze setting altijd op maximaal te hebben staan. Vooral bij NL routes, anders worden o.a. (delen van) bovenleidingsportalen niet weergegeven.
Bij welke setting een object wel/niet wordt weergegeven heeft de maker van het object bepaald.
Dit is niet world editor aan te passen.

De tweede vraag is daarmee niet van toepassing.

157 posts
« Reply #2 on: Tuesday 23 October, 2018, 11:21:27 »
Misschien dat ik het verkeerd uitgelegd heb, maar met detailniveau bedoel ik niet de subjectieve kwaliteit zoals wij die ervaren (veel poly's vs weinig, of hoge resolutie vs lage), maar de daadwerkelijke setting per object die je in kan stellen.

Ik kan me verschrikkelijk vergissen, maar als ik dubbelklik op een object, krijg ik rechtsboven een venster. Daarin het tweede veld van onder, genaamd "Detail level". Als ik die waarde verander, bepaalt dat of een object zichtbaar is bij een bepaalde setting van de scenery quality. Als ik deze waarde op 10 zet, is het object zichtbaar bij elke setting van de "Detail level" slider linksonderin. Bij een waarde onder 10, wordt het object weergeven wanneer de slider op een waarde van 10-waarde staat. Een object waar rechtsbovenin het detail level op 3 staat, wordt dus weergeven wanneer de slider op 8 of hoger staat.

Ook direct uit een railworks handleiding:
The slider on the Options tab directly correlates to the sliders in the main game settings. Main Menu > Settings > Graphics > Advanced > Detail Sliders.

Voor zover ik het begrepen en ervaren heb kan je dus wel zelf per object instellen bij welk niveau je een object wilt laten zien. Ook wat jij zegt over de scenery density slider in de opties van het spel lijkt overeen te komen met wat ik hierboven uit de handleiding haal, en dus ook zelf ervaar.  Nogmaals, ik kan me heel erg vergissen, maar het lijkt me toch echt dat je dit per object zelf in kan stellen.
Echter is het misschien wel net zo handig om simpelweg de scenery density slider gewoon helemaal omhoog te zetten, dat scheelt toch weer een hoop werk.

TreinPunt.NL Moderator
682 posts
« Reply #3 on: Tuesday 23 October, 2018, 12:42:10 »
Ik ben benieuwd wat andere routebouwers en ook objectenbouwers hierover te zeggen hebben.
Beide ben ik namelijk niet en ik kan dus niet beoordelen wat je in je 2e bericht beschrijft.
Mijn kennis over dit onderwerp houdt op bij wat ik in mijn vorige bericht omschreef.

**
Route creator
Krammerdijks Deltaland
400 posts
« Reply #4 on: Tuesday 23 October, 2018, 13:39:48 »
Het is inderdaad mogelijk dit na het plaatsen d.m.v. een slider aan te passen per geplaatst object. In theorie zou een routebouwer dus naar zijn mening belangrijke objecten van een lage waarde kunnen voorzien en minder belangrijke van een hogere waarde zodat mensen met een trage PC laatste genoemende niet hoeft in laden/weer te geven.

Dit word echter (voor zover ik weet) op geen enkele Nederlandse route zo toegepast waardoor in vrijwel elke handleiding het advies te vinden is deze instelling in het menu op maximaal te zetten. Zelf zit ik er ook niet om te wachten dit zo in mijn eigen route te inplementeren; ik bouw vrijwel uitsluitend voor mezelf en gezien ik die setting toch maximaal heb staan levert dat geen enkel voordeel op  ;D
« Last Edit: Tuesday 23 October, 2018, 13:41:47 by MarkA »

Sjef61 (maker LUA scripts en assets) lid MSTS/RW
213 posts
« Reply #5 on: Tuesday 23 October, 2018, 14:25:35 »
Wat ik bij mijn objecten doe, is aangeven tussen welke waarden mijn objecten zichtbaar moeten zijn.
DetailLevelGeneration tussen 1 (High) en 10 (Low) in de Blueprint.
Als ik  kijk in de RE na plaatsen objecten,  dan zie ik dat  TS zelf aan elk object een DetailLevelGeneration nummer geeft.
Ik zie dan ook dat hetzelfde  type object (hier een baanlamp) soms een andere  waarden toegewezen krijgt, maar wel tussen 1 en 10
Als ik dit wil voorkomen dan moet ik High en Low op 1 zetten. Maar als iedereen dit zo doet krijgen mensen die op een lagere stand moeten rijden volgens mij problemen.(?)
Zie bijlagen.
Het is een van de mooiste vergoedingen van het leven, dat niemand oprecht een ander kan helpen zonder zichzelf te helpen.

Ralph Waldo Emmerson

TreinPunt.NL Moderator
682 posts
« Reply #6 on: Tuesday 23 October, 2018, 14:51:23 »
Bij welke setting een object wel/niet wordt weergegeven heeft de maker van het object bepaald.
Wat ik bij mijn objecten doe, is aangeven tussen welke waarden mijn objecten zichtbaar moeten zijn.
DetailLevelGeneration tussen 1 (High) en 10 (Low) in de Blueprint.
Wat Sjef hier beschreven heeft is wat ik bedoelde.
« Last Edit: Tuesday 23 October, 2018, 14:53:37 by RemkoH »