Google Overlay

17 posts
Google Overlay
« on: Wednesday 10 October, 2018, 21:15:20 »
Goedendag,

Ik wou vandaag eens een beetje met de Train Sim editor klooien om te zien of dat eventueel ook iets voor mij is. Toen ik hiermee bezig was lukte het me maar niet om de Google overlay werkend te krijgen. Een beetje ge-google heeft me laten weten dat je nu blijkbaar een 'billing account' moet hebben voor die API key (maar dat ie wel gratis is (tot zekere hoogte)??). Leuk en aardig, maar laat ik nou net geen credit card hebben. Mijn vragen zijn daarom dus ook:

1) is er echt geen manier meer om die overlay zonder payment info te verkrijgen?
2) is er ook een andere workaround zodat je geen credit card info hoeft in te vullen? (maar bijv PayPal)
3) hebben anderen hier ook last van?

Even ter verduidelijking, de overlay blijft blauwe cirkeltjes weergeven.

Alvast bedankt :)

**
Route creator
7.031 posts
Re: Google Overlay
« Reply #1 on: Wednesday 10 October, 2018, 23:02:30 »
Zoek hier op TP eens op "Google Overlay" dan kom je 4 pagina's tegen waaronder deze:
https://www.treinpunt.nl/forum/train-simulator-2017-problemen/google-overlay-weigert/msg299859/#msg299859

Groeten trainsxp

17 posts
« Reply #2 on: Thursday 11 October, 2018, 09:08:19 »
Zoek hier op TP eens op "Google Overlay" dan kom je 4 pagina's tegen waaronder deze:
https://www.treinpunt.nl/forum/train-simulator-2017-problemen/google-overlay-weigert/msg299859/#msg299859

Had al gezocht op TP en Google maar dat topic beantwoord mijn vragen niet. Het komt eigenlijk neer op de hele simpele vraag 'kun je sinds Google zijn services heeft gewijzigd nog zonder credit card een API key krijgen?'. Wordt niet beantwoord in dat topic alsmede dat ik alles wat voorgesteld wordt daarin al geprobeerd heb

**
Route creator
7.031 posts
« Reply #3 on: Thursday 11 October, 2018, 09:34:33 »
Nou dat kun je op TP wel gezocht hebben maar zeker niet gelezen. ;D
Want bij het laatste bericht van de gegeven link staat dit te lezen:
ik ben geen bedrag tegengekomen...en ook niet betaald....

En dat dateert van 27-08-2018 oftewel 1 1/2 maand geleden, mja er kan in die tijd een hoop wijzigen waar ik iig geen weet van heb.

Edit/
Hier nog een bericht uit een topic hoe met de API key enz. om te gaan wat je wellicht ook al gelezen hebt maar je vraag niet was:
https://www.treinpunt.nl/forum/vragen-over-routebouw/eerste-hulp-bij-routebouw/msg254627/#msg254627
« Last Edit: Thursday 11 October, 2018, 09:44:10 by trainsxp »

17 posts
« Reply #4 on: Thursday 11 October, 2018, 09:49:32 »

En dat dateert van 27-08-2018 oftewel 1 1/2 maand geleden, mja er kan in die tijd een hoop wijzigen waar ik iig geen weet van heb.

Dat heeft alleen geen betrekking op mijn vraag. Het is leuk dat ze je credit card dan misschien wel niet chargen, echter HEB ik er ook geen. Dit topic is voor mij daarom iig niet duidelijk genoeg en daarom open ik mijn eigen. Alleen verwijzen naar een topic waar mijn (volgens mij vrij) duidelijke vraag niet beantwoord wordt is vrij nutteloos.

Dus: "kan je nog een API key krijgen ZONDER credit card (gegevens te hoeven invullen)?" en niet "is het gratis?"

Als dat zo is heb ik liever dat iemand dat gewoon meldt. Ga namelijk geen credit card en alles aanvragen en dan aan Google geven met alle risico's van dien als ik misschien na 2x in die editor er al geen zin meer mee heb.

617 posts
« Reply #5 on: Thursday 11 October, 2018, 11:12:22 »

Edit/
Hier nog een bericht uit een topic hoe met de API key enz. om te gaan wat je wellicht ook al gelezen hebt maar je vraag niet was:
https://www.treinpunt.nl/forum/vragen-over-routebouw/eerste-hulp-bij-routebouw/msg254627/#msg254627

@trainsxp,

Bij onze Duitse vrienden op https://www.tssf.eu/forum/index.php?topic=11595.msg189746#msg189746 antwoorden 15-18 schijnt het te zijn dat Google een nieuw beleid heeft:

- https://cloud.google.com/maps-platform/pricing/?hl=de

- https://cloud.google.com/maps-platform/pricing/?hl=en

- https://cloud.google.com/maps-platform/pricing/?hl=nl

Google legt een limiet op het downloaden van satelliet beelden per maand.
Of dat voor bestaande gebruikers met een API key geldt is mij niet duidelijk.
Maar het schijnt voor nieuwe gebruikers te gaan gelden.
Daarom wordt om credit kaart gegevens gevraagd.
De meeste routebouwers hebben geen last van dat men hiervoor moet betalen.
Alleen hele grote gebruikers krijgen daar schijnbaar mee te maken.

In het artikel op het Duitse forum gaat het onderwerp wel over MSTS/OR/TSRE5 maar dit is ook relevant voor TS20xx omdat deze bij het routebouwen ook gebruik maken van Google overlay satelliet beelden.

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Thursday 11 October, 2018, 11:22:53 by ANdeJong »

157 posts
« Reply #6 on: Wednesday 17 October, 2018, 14:50:15 »
Ik zit inderdaad met exact hetzelfde probleem: alleen maar blauwe cirkeltjes. Ik heb al geprobeerd een nieuwe API key aan te maken, settings zo laag mogelijk, maar niets helpt.
Ik heb ook geprobeerd de API key te gebruiken met wat links die ik online vond (in de trant van 'maps.google.com/locatie=amsterdam?key=API_key'), maar daar kreeg ik een grijs scherm met een uitroepteken, en daarbij "This site can't load Google Maps correctly".

Voor mij dus ook de vraag: Is het mogelijk om de static maps API nog te gebruiken zonder credit card?

Nu opeens kom ik dit tegen:
Reminder: To use our Maps, Routes, and Places APIs:
  • All Google Maps Platform API requests must include an API key; we no longer support keyless access.
  • You must enable billing on each of your projects.
See Guide for Existing Users for more information.

Oftewel: De Google Maps API moet voortaan een API key bevatten (vroeger kon dit blijkbaar zonder) en billing moet ingeschakeld zijn voor ieder project. Waardeloos, als je het mij vraagt.
« Last Edit: Wednesday 17 October, 2018, 16:07:46 by timmiej93 »

617 posts
« Reply #7 on: Wednesday 17 October, 2018, 22:35:33 »
 :)

@timmiej93,

Je dient een geldige API key te hebben of te aanvragen
Ook billing moet ingeschakeld zijn.
Maar ook dien je een credit kaart te hebben en deze gegevens in te vullen.
In mijn voorgaande bericht staan links naar het artikel (in het Duits/Engels/Nederlands) van Google waarin dit wordt uitgelegd.
Per download van een gebied wordt een bedrag in rekening gebracht die op de billing (rekeningoverzicht) komt te staan.
Tot een totaal van $ 200,00 per maand is dit gratis. Download je meer dan dien je te betalen en wordt dit via je credit kaart  van je bankrekening afgeschreven. Of dit per project geldt of in zijn totaal is mijn niet duidelijk.
Daar kunnen de routebouwers waarschijnlijk meer over vertellen.
Wat het bedrag wat per gebied download wordt gerekend kan je, neem ik aan, van te voren zien.

Zover uit het artikel van Google is af te leiden kan alleen via credit kaart worden betaald.
Wellicht dat Google in de toekomst andere betalingsmogelijkheden gaat aan bieden.
Daar zullen de gebruikers bij Google om moeten gaan verzoeken.

m.v.g.

A.N. de Jong

« Last Edit: Wednesday 17 October, 2018, 22:57:40 by ANdeJong »

**
TreinPunt.NL Vriend
(lid) MSTS/RW team
949 posts
« Reply #8 on: Wednesday 17 October, 2018, 22:43:29 »
Hoe verklaar jij dit dan, ik heb via iemand hier vernomen de API key te verwijderen in settings  en zie Google overlay in mijn route.
ANdeJong
Dus zonder mijn  credit kaart gegevens in te voeren.
Dus nu zie ik alle blokken en bij inschakelen API zie ik maar 1 blok.
« Last Edit: Wednesday 17 October, 2018, 22:47:24 by cleo259 »
Ik vindt het leuk om scenario's te spelen.
Kijk ook eens hier
Facebook

45 posts
« Reply #9 on: Wednesday 17 October, 2018, 22:53:30 »
Dat is dan interessant, want dat hoort eigenlijk niet te werken.

Een alternatief voor de google overlay is RW Decal. De stamt uit de tijd voordat de Google Overlay een ding was. Voordeel hiervan is dat het nogsteeds gratis is én werkt. Nadeel is dat je zelf de "overlay" in je route moet plaatsen, stuk voor stuk. En dat is nog wel een precisie werkje.

617 posts
« Reply #10 on: Wednesday 17 October, 2018, 22:53:54 »
Hoe verklaar jij dit dan, ik heb via iemand hier vernomen de API key te verwijderen en zie Google maps in mijn route.
ANdeJong

Dit beleid van Google schijnt voor nieuwe gebruikers te gaan gelden.
Of dit voor bestaande gebruikers ook het geval is, is niet duidelijk.
De routebouwers op dat Duitse forum geven aan dat de ene gebruiker hiermee nog niet te maken heeft maar de andere wel.
Ook in het artikel van Google is dit niet duidelijk of bestaande API key gebruikers of niet API key gebruikers hiermee te maken krijgen.
Hoe zie je Google Maps in je route? Als gebruiker van een route of als bouwer van een route.

m.v.g.

A.N. de Jong

**
Route creator
7.031 posts
« Reply #11 on: Wednesday 17 October, 2018, 23:26:41 »
Tsja hoe het in elkaar steekt weet ik niet, maar het word al een heel tijdje door mij gebruikt en het werkt tot op heden nog steeds goed. ;)

TreinPunt.NL Moderator
Scenario bouwer, lua scripter en veel meer
682 posts
« Reply #12 on: Wednesday 17 October, 2018, 23:35:40 »
Dit beleid van Google schijnt voor nieuwe gebruikers te gaan gelden.
Of dit voor bestaande gebruikers ook het geval is, is niet duidelijk.
De informatie is daar wel duidelijk over.
Voor nieuwe gebruikers is het reeds ingegaan.
Alle bestaande gebruikers worden in batches gemigreerd. Daar is Google al mee gestart.
Daarom zijn er gebruikers waar het niet meer werkt en gebruikers waar het nog wel werkt.
Het tijdspad waarin Google de migratie uitvoert heb ik niet terug kunnen vinden.

Hoe zie je Google Maps in je route? Als gebruiker van een route of als bouwer van een route.
Google Maps kan gebruikt worden tijdens het bouwen van een route.
Wanneer je alleen maar rijdt of scenario's bouwt heb je geen Google Maps nodig.

617 posts
« Reply #13 on: Thursday 18 October, 2018, 10:24:06 »
Hoe verklaar jij dit dan, ik heb via iemand hier vernomen de API key te verwijderen in settings  en zie Google overlay in mijn route.
ANdeJong
Dus nu zie ik alle blokken en bij inschakelen API zie ik maar 1 blok.

@Cleo259.

Ik verklaar niets.
Mijn berichten over Google Overlay zijn alleen informatie wat over dit onderwerp op deze Duitse internetsite en bij Google zelf via de eerder aangegeven linken wordt vermeld.
Voor verklaringen moet je bij Google zijn en niet bij mij.
Daar moet je mij niet op aanspreken.
Dat is hier niet op zijn plaats.

Als je via iemand iets hebt vernomen, dan is net als je vermeld wie dat is of verwijst via een link daarnaar.

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Thursday 18 October, 2018, 10:25:44 by ANdeJong »

TreinPunt.NL Downloadmanager
1.042 posts
« Reply #14 on: Thursday 18 October, 2018, 18:29:33 »
Onder andere op RW austria is deze oplossing van het verwijderen van de key genoemd:
https://forum.railworks-austria.at/index.php?thread/595-google-maps-api-problem/&postID=16318#post16318

617 posts
« Reply #15 on: Thursday 18 October, 2018, 21:59:51 »

@X-shooter1,

De oplossing die op RW Austria staat is waarschijnlijk een tijdelijke oplossing.
Als je het antwoord leest van RemkoH, zal Google door batches dit aanpassen.
Op wat voor termijn dit bij iedereen het geval is zal men moeten afwachten.

m.v.g.

A.N. de Jong

**
Route creator
7.031 posts
« Reply #16 on: Thursday 18 October, 2018, 23:04:24 »

Een alternatief voor de google overlay is RW Decal.

Ja dat gebruik ik nog steeds voor 't HvN, maar heb je ook op die site gelezen wat in het rood staat?:
To use RWDecal you MUST use Google Earth 6.1 or earlier!

Kortom bij mij is het nog altijd GE V6.1al krijg ik bij het starten wel dat de versie verouderd is en moet updaten.
Mja dan werkt hoogstwaarschijnlijk RWDecal niet meer wat ik dus niet aandurf. :-\

Edit/
Oja, wie weet heeft dit alles ook te maken met een credit kaart enz. omdat de vraag over GE updaten ca. de laatste 2 weken is begonnen.

Afijn, zal er toch aan moeten geloven want als er op "meer info" word geklikt krijg ik dit te LEZEN :o

Het komt er in feite op neer dat ook deze hobby in zekere zin weer de grond in word geboord, het is allemaal om GELD en nog eens GELD te doen!
« Last Edit: Thursday 18 October, 2018, 23:33:50 by trainsxp »

617 posts
« Reply #17 on: Friday 19 October, 2018, 09:18:50 »

@trainsxp,

Het betalen zal nog wel loslopen.
Zoals Google aangeeft is het downloaden van Google overlay bestanden tot $200,00/maand/project gratis.
Wat ik begrepen heb van onze Duitse collega's kost het ca. $1,00/bestand.
Dat betekent dat je ca. 199 bestanden/maand/project gratis kan downloaden.
De meeste routebouwers zullen wel niet aan dit aantal komen per maand.
Alleen is het nu zo dat men een credit kaart dient te hebben of aan te schaffen.
Als alle routebouwers en ondersteuners uit Europa gezamenlijk een verzoek indienen bij Google om andere betalingsmogelijkheden te gaan aanbieden kan misschien van deze credit kaart worden afgezien.
De meeste Nederlandse banken bieden de mogelijkheid een credit kaart bij hen aan te schafffen.

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Friday 19 October, 2018, 09:22:01 by ANdeJong »

**
Route creator
7.031 posts
« Reply #18 on: Friday 19 October, 2018, 10:50:58 »
Het betalen zal nog wel loslopen.
Zoals Google aangeeft is het downloaden van Google overlay bestanden tot $200,00/maand/project gratis.
Wat ik begrepen heb van onze Duitse collega's kost het ca. $1,00/bestand.
Dat betekent dat je ca. 199 bestanden/maand/project gratis kan downloaden.

Tsja wat het loslopen betreft moeten we eerst nog ondervinden als het een feit is.
Wat ik niet kan volgen is het woord "bestanden" wat je noemt als we over Google Ovelay praten.
Stel dat je Google Overlay in de route editor inschakelt (Ctrl + G) dan word er een gedeelte geladen, maar vlieg ik nu bv. van Arnhem naar Utrecht dan worden er een paar honderd van die delen geladen en heeft niets te maken met "bestanden".

Of gaat de Google Overlay in TS hiermee ook op de schop en moeten er delen gedownload worden die nodig zijn voor Arnhem naar Utrecht die vervolgens als "bestanden" worden opgeslagen?

617 posts
« Reply #19 on: Friday 19 October, 2018, 11:28:20 »

@trainsxp,

Ik heb even maar het woord "bestanden" gebruikt om het simpel te houden omdat op de site van Google https://cloud.google.com/maps-platform/pricing/?hl=nl de volgende beschrijvingen staan:

Wat is de prijsstructuur voor Maps?
Voor elke kaartweergave gelden kosten per laadactie. Deze kosten variëren, afhankelijk van de vraag of het om een statische of dynamische kaartactie, of om een statische of dynamische Street View-actie gaat. Je gebruikers kunnen zonder extra kosten helemaal naar wens pannen, in- en uitzoomen, en lagen in de kaarten wijzigen.

Heb ik een creditcard of factureringsaccount nodig?
Ja. Hoewel de eerste $ 200 per maand gratis is, vragen we je om een creditcard of factureringsaccount voor het geval je meer dan het gratis tegoed besteedt. Als je een factuur ontvangt, verrekenen we de eerste $ 200 aan gebruik per maand met je account. Als je geschatte gebruik meer dan $ 200 per maand is en je geen creditcard of betaalpas hebt om een factureringsaccount in te stellen, kan een lokale Google Maps-partner je wellicht helpen.

Voor wat betreft de credit kaart kan volgens dit bericht ook gebruik worden gemaakt van een betaalpas met een factureringsaccount.

Waar ook nog over wordt gesproken en voor routebouwers in een game onduidelijk is, is het volgende:

Google Maps-platform gratis blijven gebruiken met dit tegoed.

Welke producten kan ik gebruiken met het maandelijkse gratis tegoed van $ 200?
Maps, Routes en Places. Het tegoed kan niet worden gebruikt voor onze branche-oplossingen voor games, ritdiensten en traceerfuncties

Waarschijnlijk geldt dit voor payware route aanbieders voor een game.

Maar als je alles daar leest blijven toch vragen openstaan.
Je kan als routebouwer daar vragen stellen als een en ander niet duidelijk is.

Hoe een en ander nu gaat uitpakken is nog een vraag.

m.v.g.

A.N. de Jong

**
Route creator
7.031 posts
« Reply #20 on: Friday 19 October, 2018, 12:22:38 »
Oké ANdeJong,
Bedankt voor het uitpluizen omtrent Google Overlay en wat daar mee samenhangt.
De tijd zal het leren hoe zich dit ontwikkeld en wat ons routebouwers nog allemaal te wachten staat. ;)
Het kan iig niet zo wezen dat freeware routebouwers er geld in moeten gaan steken vanwege dit gedoe. :(

TreinPunt.NL Moderator
Scenario bouwer, lua scripter en veel meer
682 posts
« Reply #21 on: Friday 19 October, 2018, 12:39:48 »
Inmiddels begint het topic behoorlijk van de originele vragen af te wijken.

In het kort de antwoorden

1) is er echt geen manier meer om die overlay zonder payment info te verkrijgen?
2) is er ook een andere workaround zodat je geen credit card info hoeft in te vullen? (maar bijv PayPal)
Ja en nee.
Bij Google kan geen api-key aangevraagd worden zonder betaalinformatie te verschaffen.
Schijnbaar is er een workaround: het verwijderen van de api-key in TS.
Zie https://forum.railworks-austria.at/index.php?thread/595-google-maps-api-problem/&postID=16318#post16318
Echter is het maar de vraag hoe lang die workaround blijft werken.

3) hebben anderen hier ook last van?
Momenteel sommigen wel en sommigen niet.
Google zit nog in het migratieproces.
Uiteindelijk zal iedereen er last van krijgen.

**
Route creator
7.031 posts
« Reply #22 on: Friday 19 October, 2018, 12:58:47 »
Inmiddels begint het topic behoorlijk van de originele vragen af te wijken.

Hoe moeten wij dat zien als ik vragen mag, het gaat toch allemaal over Google overlay en wat daar mee samenhangt? ;)
Het gaat iig niet over "boer zoekt vrouw" of zo. ;D

617 posts
« Reply #23 on: Friday 19 October, 2018, 18:06:37 »
Oké ANdeJong,
Bedankt voor het uitpluizen omtrent Google Overlay en wat daar mee samenhangt.
De tijd zal het leren hoe zich dit ontwikkeld en wat ons routebouwers nog allemaal te wachten staat. ;)
Het kan iig niet zo wezen dat freeware routebouwers er geld in moeten gaan steken vanwege dit gedoe. :(

Je kan als routebouwers beter nu al vragen gaan stellen op die Google internetsite dan later voor het blok worden gesteld.
Dan weet je van te voren waar je aan toe bent. Anders zit straks op de bekende blaren.
Waarom routebouwers en niet anderen? Die kennen de in- en outs bij het routebouwen.
Die weten gerichtere vragen daar te stellen over de Google Overlay.

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Friday 19 October, 2018, 18:19:57 by ANdeJong »

71 posts
« Reply #24 on: Saturday 17 November, 2018, 18:52:03 »
Creditcardgegevens ingevoerd. Api-key aangemaakt. Geen problemen meer gehad met blauwe cirkels!

**
Asset developer
Objectenbouwer
1.788 posts
« Reply #25 on: Saturday 17 November, 2018, 19:26:37 »
IK doe er niets mee ... ik zou dan speciaal voor google overlay bv een Visa moeten aanschaffen......nee bedankt.

617 posts
« Reply #26 on: Sunday 18 November, 2018, 10:35:57 »
IK doe er niets mee ... ik zou dan speciaal voor google overlay bv een Visa moeten aanschaffen......nee bedankt.

Google spreekt nu ook in haar bericht van betaalpas naast een creditkaart (reactie 19).

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Sunday 18 November, 2018, 10:39:42 by ANdeJong »

**
Asset developer
Objectenbouwer
1.788 posts
« Reply #27 on: Thursday 22 November, 2018, 10:14:14 »
Ik heb contact met iemand hierover .. en uitgelegd wat wij of wat de routebouwers doen met google overlay en of er misschien een optie is om met paypal dan wel je eigen betaalpas te gebruiken voor de API Key.