Beperkingen in serz.exe

gepensioneerde leerling
115 posts
Beperkingen in serz.exe
« on: Friday 23 November, 2018, 13:00:15 »
Even een technisch vraagje : nu de 64 bit versie van Ts2019 uit is ben ik voor eigen gebruik de Northern Europe (http://www.railworks.dk) route aan het aanpassen ( DK seinen - andere sporen enz.) De route is in totaal zo'n 500 km lang schat ik. Ik krijg bij het converteren met serz.exe via Rwtools een  "out of memory"- fout bij het uitvoeren. Ook rechtstreeks *.xml (211Mb) naar *.bin converteren lukt niet.  Zou het kunnen dat de bestandsgrootte die  serz.exe kan converteren beperkt is ? Ik heb alle files van TS2019 gecontroleerd op integriteit. Andere minder grote bestanden converteren lukt wel. Heeft iemand hier ervaring mee?

**
Route creator
7.049 posts
Re: Beperkingen in serz.exe
« Reply #1 on: Friday 23 November, 2018, 17:05:28 »
Hoeveel MB is het tracks.bin bestand eigenlijk (dus niet de .xml) van deze route?

Trouwens als je bv. ander spoor wilt hebben heb je in pricipe niets met converteren te maken en kun je met RW_Tools het  tracks.bin bestand rechtstreeks wijzigen.
Of bedoel je dit ook dat het dan spaak loopt?
« Last Edit: Friday 23 November, 2018, 17:16:20 by trainsxp »

Groeten trainsxp

gepensioneerde leerling
115 posts
« Reply #2 on: Friday 23 November, 2018, 22:17:42 »
@ trainsxp:
tracks.bin is 23 Mb en de xml ervan is 211 Mb. Het is inderdaad bij het veranderen van het spoor via Rw tools dat het misloopt.
Ik open de tracks.bin in RWtools , wijzig het spoor (find, nieuwe gegevens invoeren en replace all). Ik sla het bestand op via het menu in Rwtools ( Save TS2018 file) en krijg na een minuut of zo de melding " Serz.exe werkt niet meer vanwege een probleem - het programma sluiten". Dus wordt serz.exe toch gebruikt in Rwtools bij het wijzigen van het spoor.( tracks.xml wordt terug omgezet in tracks.bin).
Soms geeft de pop-up letterlijk aan dat het om een memory probleem gaat. Wanneer ik in een kopie van een kleinere route hetzelfde doe gaat alles goed, vandaar dat ik dacht dat serz.exe maar files van beperkte omvang kan converteren.
Alle files zijn lezen/schrijven - in de map-eigenschappen is er volledig beheer  van de map en de onderliggende mappen voor wat betreft gebruikers/adminstrator enz.
De aanpassing van de route gebeurt in de 32 bit editor vanwege een probleem met de nieuwe versie. heel vreemd allemaal. Afin ik zoek wat verder.

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #3 on: Friday 23 November, 2018, 22:47:22 »
Ja zo doe ik het ook zoals je omschrijft op een ding na. ;)
Dat ene punt is dat ik het bestand niet opsla via het menu in Rw_tools. ( Save TS2018 file)
Nadat er op replace all is geklikt laat ik het uitrazen tot het klaar is waarna er een nieuwe tracks.bin komt + de backup (.bak) van de oude.

gepensioneerde leerling
115 posts
« Reply #4 on: Saturday 24 November, 2018, 00:39:31 »
Bij mij lukt dat niet. Ik moet save gebruiken om een nieuwe bin file te krijgen samen met een *.bak file.
Ik heb vlug twee verschillende stukken spoor gelegd in een testroute. als ik een van de sporen vervang door de andere  om alle sporen gelijk te krijgen dan moet ik na de wijziging in het rwtools menu "Save TS2018 file" kiezen of er verandert niets . trouwens in de opties van Rwtools staat bij mij "warn if edit not saved" aangevinkt. Uitvinken of aanvinken geeft geen verschil. als ik niet save dan heb ik geen nieuwe tracks.bin noch een tracks.bin.bak. :( volgens mij is het logisch dat iets wat gewijzigd wordt ook moet opgeslagen worden. Tenzij dat er in Rwtools een optie bestaat die wijzigingen automatisch opslaat bij het verlaten van het programma. Ik elk geval bedankt om mee te denken.
Ik heb voor alle zekerheid de laatste versie van RWTOOLS gedownload van treinpunt. Er is geen verschil.
« Last Edit: Saturday 24 November, 2018, 00:55:23 by dhaluc »

gepensioneerde leerling
115 posts
« Reply #5 on: Saturday 24 November, 2018, 01:18:22 »
edit:

Ik heb op de Deense website een commentaar gevonden van Erich Falensteen, de creator van de Northern europe route die bevestigd dat serz.exe in de 32 bit versie dergelijke grote routes inderdaad niet aankan.

http://www.team-trainsim.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=73&p=884&hilit=northern+europe#p884

vrij uit het Deens vertaald zegt hij:
sic. " Het wordt  spannend want op donderdag, 11.10.2018, wordt TS2019 uitgebracht, en deze keer ook in een 64-bits versie. Men kan alleen maar hopen dat het stabieler is geworden, en in het bijzonder dat het programma Serz.exe ook herschreven is naar 64 bit. Dit kleine programma is een van de belangrijkste omdat het dit programma is dat de databasebestanden van .XML naar .BIN-bestanden herschrijft. Het is vanwege dit programma dat de Noord-Europese route nog nooit volledig is bijgewerkt, omdat Serz.exe dergelijke grote bestanden eenvoudig niet aankon in de 32-bits editie. Dus nu zal het spannend zijn om te zien wat het kan."

Het zal dus afwachten worden of ooit in de 64 bit versie langere routes kunnen gebouwd worden.
Mijn probleem is dus voorlopig opgelost.
bedankt aan trainsxp voor de reactie.

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #6 on: Saturday 24 November, 2018, 10:00:53 »
Tsja wachten op een goed werkende 64bit versie, maar dan blijft de vraag open staan of RW_Tools daar gebruik van kan maken c.q. mee overweg kan.
Want zolang de 32bit aanwezig is zal het daar op blijven werken ga ik vanuit. ;)

Edit//
Zou de tracks.bin file op de een of andere manier niet te splitsen zijn in bv. 2 of 3 files met een bepaalt program?
Die dan afzonderlijk bewerken en weer samenvoegen of zo.
« Last Edit: Saturday 24 November, 2018, 10:09:10 by trainsxp »

gepensioneerde leerling
115 posts
« Reply #7 on: Saturday 24 November, 2018, 14:59:36 »
Aan dat splitsen heb ik ook al gedacht. Ik heb ooit eens de routes WCML Over Shap en The Port Road ,die dezelfde start-co√∂rdinaten hebben, samengevoegd  .
Dat was met een klein programmaatje RW MERGE :
http://www.mcs-software.it/rs/MergeRoute_en/index.htm
Het is omslachtig maar het lukte. Ik miste 1 rij tiles omdat de sporenconfiguratiie aan de rand van de routes verschillend waren. Ik heb die dan zelf met textures ingevuld.
Ik heb nu wat minder tijd maar ik ga eens proberen om die grote Northern Eruope route in drie delen te splitsen . Elk deel te wijzigen en dan terug samen te voegen met dat fameuze RW MERGE. Als Rw merge Serz.exe nodig heeft dan zijn we natuurlijk nog geen stap verder. Afin ik laat wel iets weten.

Voor wat betreft RWTools. Ik heb de indruk dat Mike niet verder gaat ontwikkelen. Ik heb ergens op een forum gelezen dat hij het gezien zijn leeftijd  rustiger aan wil doen. Zijn website is trouwens opnieuw offline. Het zou volgens hem ook niet nuttig zijn omdat het niet werkt met TSW....

« Last Edit: Saturday 24 November, 2018, 15:41:48 by dhaluc »

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #8 on: Saturday 24 November, 2018, 15:06:24 »
Hmm, was wel nieuwsgierig en heb de route er ook eens opgezet.
En wat dacht je wat, heb het eens geprobeerd en het lukte hier wel om Danish spoor te wijzigen naar Coha spoor. ;)
En zo'n optimale PC heb ik ook niet met maar 8 GB ram.
« Last Edit: Saturday 24 November, 2018, 15:10:20 by trainsxp »

gepensioneerde leerling
115 posts
« Reply #9 on: Saturday 24 November, 2018, 15:28:33 »
 :o Da's vreemd. Dan kan er toch een probleem zijn bij mij. Ik heb zelf 16 Gb dus daaraan kan het niet liggen.
Ik ga dit weekend proberen om dezelfde wijziging door te voeren als jij . We zien wel.
bedankt voor de feedback.

edit:

moet jij nu saven in rw-tools of niet?

« Last Edit: Saturday 24 November, 2018, 15:31:05 by dhaluc »

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #10 on: Saturday 24 November, 2018, 15:42:08 »
Nee zonder te saven, heb het gedaan zoals ik eerder melde.

Maar wees in zekere zin gerust, ik probeerde het ook eens met Danish spoor 02 en toen ging het ook jammerlijk mis.

Met het Danish spoor 01 was zeker beginners geluk met deze route. ;)

gepensioneerde leerling
115 posts
« Reply #11 on: Sunday 25 November, 2018, 13:55:23 »
Ik weet niet of het nuttig is om het in dit topic te vermelden maar Mike Simpson de ontwikkelaar van RW_tools heeft een nieuwe website nl: http://www.agenetools.com
mogelijk zijn jullie al op de hoogte.

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #12 on: Sunday 25 November, 2018, 14:10:44 »
Hmm dat weet ik ook niet, zo niet dan word het wel verplaatst. ;)
Afijn, daarom gaf RW_Tools steeds offline ......., mja heb er maar meteen gebruik van gemaakt om te updaten naar V8.0.27 :P