upgrade pc

4 posts
upgrade pc
« on: Friday 18 August, 2017, 11:46:49 »
Hallo,
Mijn allereerste vraag op dit forum.
Na 800 uur met trainsimulator gespeeld te hebben, ben ik een beetje de gemiddelde framerate  tussen de 15 en 20 zat.
Ik wil mijn pc gaan upgraden. Ik heb eens gekeken bij tweakers in de best buy guide. Als ik dat zou volgen zou de upgrade ongeveer 1.000 euro kosten.
Dat is:
Processor:Intel Core i7-6700 Boxed
Koeler: Arctic Freezer i32
Moederbord: Gigabyte GA-B150M-D3H
Geheugen: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16
Videokaart: Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB
Het enige waar ik mijn pc voor gebruik is naar mp3 muziek luisteren en train simulator spelen.
De vraag is nu, is 1.000 euro een goede investering of kan ik met een minder bedrag hetzelfde doel bereiken ? Dus alle settings in trainsimulator in principe op max en een framerate niet onder de 30.

Groetjes van Rob

Objecten bouwer
1.540 posts
Re: upgrade pc
« Reply #1 on: Friday 18 August, 2017, 11:56:34 »
Een investering van € 1.000,-- voor alleen spelen van TS?  :o

Volgens mij kan je veel beter je instellingen (zie elders op het forum) wat terugschroeven.
En daarnaast is een framerate van 20 echt acceptabel om mee te spelen.
Als je last hebt van "stotteren" komt dat niet door een lage framerate maar door een slechte instelling van je computer en te veel draaiende software.
Een groot geheugen zal ook niet helpen, want TS is slechts een 32 bit programma.

Wat zijn je huidige spec's?
"Gelukkig heb ik er geen verstand van en dat wil ik graag zo houden"

4 posts
« Reply #2 on: Friday 18 August, 2017, 12:11:44 »
De instellingen zijn allemaal al teruggeschroefd. Inderdaad framerate van 20 is niet slecht, maar meestal zit die eronder.
Ik heb nu (onder windows 10)
Processor       AMD Phenom II X4 965   
RAM         8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 535MHz (7-7-7-20)
Moederbord    Gigabyte GA-790XTA-UD4 (Socket M2)   
Grafisch       4096MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (Gigabyte)
Ben benieuwd naar je reactie :)

**
TreinPunt.NL Vriend
1.182 posts
« Reply #3 on: Friday 18 August, 2017, 12:41:32 »
je zou die 1070 , altijd later nog kunnen halen , met alleen die i7 zou je al een enorme performance boost moeten zien in TS
ik heb zelf ook een Phenom X4 gehad alleen dan de 810, en zat ook altijd tussen de 10 en 15 , soms 20 fps.

ik draai nu op de FX4320, quadcore , en zit nu tussen de 20 en 40 fps gem , 15 op zware stations soms 10.
maar dat zal je zelfs met die i7 hebben dat sommige plekken de fps flink instort.

als het alleen om TS te spelen is,  kun je ook overwegen om alleen een ander moederbord te kopen , je 8gb te houden.
en alleen de CPU en het Mobo vervangen , scheelt een boel geld ! en dan kijken naar een goed sneller i5 ,
liefst zo hoog mogelijke clockspeed.  TS gebruikt maar 2 cores . dus als je een goed quad core hebt zit je goed.

maar mocht je ooit willen overstappen op TSW , dan is een nieuwe pc wel een goede optie !
misschien ook een kijken naar  AMD Ryzen Cpu.   ( net als nieuwe intels , moet daar ook DDR4 bij )

die i7 is een 4 core met dual thread 4ghz voor  339,-        8 threads
bij AMD heb je daar een Ryzen 7 1700 dit is een 8 core 3,7ghz met hyperthreading voor 314,-    16 threads

maar voor TS zou de 7600K i5 ook al zeer lekker zijn deze heeft namelijk 4,2ghz  quadcore, maar wel 100euro goedkoper met  249, euro

jouw keuzen natuurlijk ;)
ben benieuwd wat je uit eindelijk zal aanschaffen :D

« Last Edit: Friday 18 August, 2017, 12:48:12 by leonhearth »

toon je waardeering met een donatie ! ( vrijblijvend ! ) : http://nl.dreamordonate.com/dromen/ts2016-zw-nl

Scenario bouwer en veel meer
210 posts
« Reply #4 on: Friday 18 August, 2017, 12:42:29 »
Wordt het haperen tijdens de game op dit moment niet veroorzaakt door de harddisk?
Het is goed mogelijk dat tijdens het rijden de harddisk het inladen van nieuwe scenery niet bij kan houden.
Wanneer je nu geen SSD hebt kan dat miscchien uitkomst bieden.

**
TreinPunt.NL Vriend
1.182 posts
« Reply #5 on: Friday 18 August, 2017, 12:44:00 »
Wordt het haperen tijdens de game op dit moment niet veroorzaakt door de harddisk?
Het is goed mogelijk dat tijdens het rijden de harddisk het inladen van nieuwe scenery niet bij kan houden.
Wanneer je nu geen SSD hebt kan dat miscchien uitkomst bieden.

nee dat veroorzaakt alleen maar stotters , en klein fps dips tijdens het laden van blokken tijden het rijden ,
heeft niks met fps te maken verder.  maakt de game alleen soepeler.

4 posts
« Reply #6 on: Friday 18 August, 2017, 13:33:03 »
Zowel windows als steam zijn op 2 ssd geinstalleerd.
Met TSW in mijn achterhoofd zou ik dus nu eventueel
Processor:Intel Core i7-6700 Boxed
Koeler: Arctic Freezer i32
Moederbord: Gigabyte GA-B150M-D3H
kunnen aanschaffen met mijn huidige Phenom II en 8,00GB Dual-Kanaal DDR3
Ik begrijp dat mijn DDR3 geheugen geen probleem geeft in deze opzet?
Zodra ik ook TSW wil gaan spelen zou ik een andere videokaart en DDR4 geheugen kunnen overwegen.
Deze oplossing scheelt bijna 600 euro  :) :)

2.212 posts
« Reply #7 on: Friday 18 August, 2017, 14:13:04 »
DDR3 geheugen past niet op DDR4 moederborden, dus als je je CPU en moederbord een upgrade geeft dan ben je verplicht om ook je geheugen te upgraden.

**
TreinPunt.NL Vriend
1.182 posts
« Reply #8 on: Friday 18 August, 2017, 14:23:57 »
nee klopt wat Michael zegt, als je upgrade naar een i7 / i5 of een ryzen hebt je DDR4 nodig.
sorry dat ik dat er niet duidelijk bij gezet had.

4 posts
« Reply #9 on: Friday 18 August, 2017, 16:07:52 »
Sorry hoeft niet hoor, ik ben al blij dat jullie mij adviseren.
Ik begin dan met 8GB DDR 4 geheugen. Kan ik later altijd nog geheugen bijplaatsen en ook de videokaart upgraden.
Ik laat de resultaten weten als de nieuwe spullen in de pc zitten.
Even een andere vraag (hoort niet op deze plek denk ik) hebben jullie al ervaring met TSW ?

202 posts
« Reply #10 on: Sunday 20 August, 2017, 10:51:48 »
Hoi,

Ik heb TSW. Grafisch ziet dat er echt geweldig uit, zelfs op mijn GTX660 video kaart. Wel de settings wat teruggeschroefd en ik zit nu rond 25fps, wat voldoende is. Ik heb wel een bloedsnelle i7 processor en SSD.

Begin september komt de eerste DLC uit voor TSW. Ben benieuwd hoe dat performt. Ik ben ook benieuwd naar de ontwikkelingen in de game. Het staat echt nog in de kinderschoenen en je moet het eigenlijk alleen kopen als je het leuk vindt om dat mee te maken.  Er zijn allerlei leuke nieuwe dingen, zoals een veel meer realistische koude start, een set ritjes verdeeld over 24 uur, waarvan je er steeds 1 kunt rijden. Je kunt ook gewoon meerijden, als je dat liever doet. In de toekomst komen er ook multiplayer mogelijkheden.

Voorlopig is TrainSimulator nog steeds een geweldig spel.