Train Simulator 64bit boosten met Razor Cortex

*
Hogesnelheidstrein
Routebouwer Groningen-Delfzijl
1.110 posts
Train Simulator 64bit boosten met Razor Cortex
« on: Sunday 08 September, 2019, 17:53:06 »
Beste allemaal,

Voor het boosten van games gebruik ik het programma Razor Cortex.
Echter nu kan ik niet de 64 bit versie van train sim boosten met het programma.

Wanneer ik een game handmatig toevoeg in het programma zelf komt hij niet in de lijst te staan maar alleen de 'normale' versie (32bit) blijft in de lijst. Ook bij instellingen en parameters lukt het mij niet om dit voor elkaar te krijgen..

Heeft iemand hier een oplossing voor?

*
Blokkendoos
64 posts
Re: Train Simulator 64bit boosten met Razor Cortex
« Reply #1 on: Saturday 05 October, 2019, 09:52:43 »
Hoi Pingi,

ook ik gebruik Razer Cortex. Ik houd het programma een beetje voor de gek door in de Railworks map Railworks.exe te hernoemen naar Railworks32.exe en de Railworks64.exe hernoemen naar Railworks.exe.
Heb geen andere manier gevonden om dit in Cortex werkend te krijgen.

*
Hogesnelheidstrein
1.110 posts
« Reply #2 on: Saturday 05 October, 2019, 19:59:02 »
Bedankt voor je reactie!
Met dat werkt het in zoverre dat hij heel even start maar Train Simulator er al snel weer uit gooit..

*
Hondekop
102 posts
« Reply #3 on: Sunday 06 October, 2019, 10:29:58 »
Wil niet vervelend zijn. Maar dat soort programma's hebben meer een placebo effect.
Wat het doet is namelijk aantal onschuldig applicaties sluiten om wat geheugen vrij te geven. Maar het gaat enkel om paar MB.

Dus echt nuttig is het niet.  ;)

Zou gewoon lekker dat programma van Razer afsluiten. Geeft het zelfde resultaat.
En dan het spel starten via de snelkoppeling op het bureaublad.

*
Hogesnelheidstrein
1.110 posts
« Reply #4 on: Sunday 06 October, 2019, 11:51:52 »
Nou dat ben ik niet helemaal met je eens..
Als ik OMSI speel heb ik wel degelijk een soepelere spel door het te starten via Razor maar hoe dat met Train simulator zit weet ik niet precies en kan het ook niet testen omdat hij dus niet opstart..

*
Hondekop
102 posts
« Reply #5 on: Sunday 06 October, 2019, 17:40:49 »
Gebruik je een laptop toevallig of heb je een wat oudere PC.

Ga dan eens voor de gein naar energie beheer en zet het op hoge prestatie.
Dan draait de cpu op volle kracht. Dat zal idd effect kunnen hebben op OMSI.

En dan ben ik benieuwd of er dan nog verschil in zit met en zonder Razer Cortex?

Even een aanvulling ik noem bewust OMSI omdat je daar mee kan ervaren of het dan nog effect zal hebben.
« Last Edit: Sunday 06 October, 2019, 17:45:48 by PeterMCE »

*
Hogesnelheidstrein
1.110 posts
« Reply #6 on: Sunday 06 October, 2019, 18:20:10 »
Ik speel op een laptop (i5 icm gforce 610 gb). Dus eigenlijk heeft Razor geen zin bij Train simulator maar wel bij OMSI?

*
Hondekop
102 posts
« Reply #7 on: Sunday 06 October, 2019, 18:34:25 »
Klopt waarschijnlijk doet Razer Cortex het energie beheer het opschroeven van de processor. Dus normaal draait het op een lage klok snelheid om energie te besparen.

Ga je TS spelen dan gaat de klok snelheid op volle toeren draaien. Met OMSI kan het zo zijn dat het niet gebeurd. Dat programma doet bij het toegepaste toepassing zorgen dat de klok snelheid op volle toeren gaat draaien.
Vandaar dat je effect er van zal opmerken.

Wil je echt voordeel van TS genieten zorg dat het spel op een SSD geïnstalleerd staat.

Dus daarom dat ik typte als je bij de instellingen energie beheer op Hoge prestatie zet dan heb je grote kans dat je exact hetzelfde ervaart als Razer Cortex. ;)

Vergeef me als er fouten instaan. Het is allemaal getypt op een smartphone.

*
Hogesnelheidstrein
1.110 posts
« Reply #8 on: Monday 07 October, 2019, 10:57:09 »
Aha ok, dat verduidelijkt de boel meer! Dan is het inderdaad ook niet nodig om Train Sim met Razor te draaien.
Weer wat wijzer geworden, dankjewel!!  ;D 8)

*
Hondekop
102 posts
« Reply #9 on: Monday 07 October, 2019, 11:10:11 »
Aha ok, dat verduidelijkt de boel meer! Dan is het inderdaad ook niet nodig om Train Sim met Razor te draaien.
Weer wat wijzer geworden, dankjewel!!  ;D 8)

Graag gedaan. Van meerdere fabrikanten heb je vergelijkbare programma's, de werking ervan is allemaal ongeveer hetzelfde.
Dus vandaar.

Veel plezier met TS  :)

*
Intercity
Twitch Streamer
Let's drive some trains!
865 posts
« Reply #10 on: Monday 07 October, 2019, 11:56:38 »
Heb het al eens eerder aangehaald.  Een 'Game booster' is niet echt een programma wat tegenwoordig echt nodig is en soms meer kwaad kan doen dan goed als je de verkeerde gebruikt (en sommigen vol zitten met reclame, dus kans op een malware of trojan is groter ermee).

Zoals PeterMCE uitlegt, het sluit wat programma's, vaak om paar mb, terwijl vaak machines waarop je gamed van een jaar of twee/drie oud al vaak 8/16 of zelfs 32gb hebben, waarbij dus meer dan de helft idle draait.

Heel veel applicaties die je installeert vandaag de dag draaien op de achtergrond een 'service' welke controleert periodiek op updates of luistert naar een bepaald protocol als er wordt gestart of het programma 'actief' houd zodat de applicatie sneller open is en reageert dan dat die 'koud' start.

Oudere PC's met minder geheugen hebben hier vaak last van omdat ze soms al bijna alleen vol zitten in het geheugen al met die opstartprogramma's.
Je kunt zelf veel automatische opstartprogramma's uitschakelen via Taakbeheer (Windows 10) of msconfig.exe (Windows 8.1 en lager). 
Let wel op! Als je zomaar bepaalde dingen uitschakelt kan het zijn dat je PC instabiel is na een herstart, dus laat de Windows Services ten alle tijden met rust, ook al wordt dat genoemd op forums of andere tech sites door mensen die 'weten wat ze doen'. Het blijft altijd een risico als je aan de haalt gaat dieper in het systeem.

Tips voor het verbeteren van Train Simulator performance:
- Zorg dat je aan de minimale eisen voldoet, een GTX 750 Ti / AMD Radeon R9 of hoger, met minstens een i3-4330 of hoger.
- Draai je content van een SSD
- Pas je grafische instellingen aan in de game naar je videokaart type, hoe ouder, hoe lager je moet zetten.

Houd er rekening mee dat een de engine van Train Simulator erg oud is. Hij zal nooit meer dan 2 CPU cores aanspreken, dus een hogere core clock is beter dan een AMD Ryzen met 12 cores (worden er in de game toch 10 niet gebruikt).
Voor de GPU, hoe nieuwer, hoe hoger, hoe beter. Maar de game zelf is dusdanig niet geoptimaliseerd (en veel objecten/treinen die inefficient zijn gemaakt door té hoge texture sizes of veels te veels textures te gebruiken) dat die gewoon een top of the line RTX videokaart kan dicht krijgen, terwijl die maar 30 FPS haalt bijvoorbeeld.

SSD is echt aan te raden. Train Simulator is SUPER, maar dan ook SUPER VEEL afhankelijk van het inladen van content de schijf. Met een reguliere HDD zou ik het echt niet meer aanraden tenzij je niet snel rijdt of routes met weinig 'uitbouw' hebt.
Een M.2 is totaal overkill want Train Simulator laad geen gigabytes aan bestanden, maar eerder honderden bestanden van een paar KB en MB waardoor een SATA SSD efficiënter is.

Ik draai zelf Train Simulator op een systeem met een Intel i7-7700k, 32gb geheugen met een NVidia Geforce GTX 1070.
Train Simulator staat op een dedicated set van 2x 500gb Samsung Evo 850 SSD in RAID0 opstelling (ja, als 1 schijf defect is, is alles weg, maar er staat niks anders op en kan zo een nieuwe installatie uitpakken).

Hiermee haal ik gemiddeld rond de 40/50fps, afhankelijk van de route, materiaal.
De ene route waarbij veel gebouwd is op plekken met veel spoor, scenario's die vervolgens alle AI mogelijk erin knallen (of verkeerd gemaakte repaints of treinen) zakt de FPS onder de 10.

Andere routes die wat ouder zijn of efficienter gebouwd haal ik makkelijk 60fps, zelfs meer als ik steam mag geloven met de FPS counter, maar mijn aansluiting via een HDMI switchbox voor mijn stream PC (dupliceert de HDMI output naar mijn monitor en de andere gaat naar een Elgato capture card) kan niet meer dan 60fps aan.

Hiermee wil ik benoemen dat iedereen zijn ervaring totaal anders kan zijn, het ligt totaal aan je systeemconfiguratie met de hardware en hoe je de game instelt met de anti aliasing enz.
« Last Edit: Monday 07 October, 2019, 12:05:40 by Rob Jansen »
Treinpunt Administrator
De downloads worden bekeken en behandeld door het team. Bij afkeuring altijd een PB.
Vragen over downloads? Stuur het team een PB!

Te vinden op Twitch (Za/Zo, 19:30u).
Meer informatie op http://www.robjansen.info