TreinPunt.nl

Train Simulators => Train Simulator 2019 freeware => Train Simulator 2019 Scenario's, Algemeen & Overig => Topic started by: TjoeTjoe on Saturday 13 October, 2018, 22:23:44

Title: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: TjoeTjoe on Saturday 13 October, 2018, 22:23:44
Met de update van Train Simulator 2019 verschijnen er op fora in binnen- en buitenland alarmerende berichten over routes welke corrupt raken tijdens het bewerken hiervan in TS2019.

Het voornaamste probleem lijkt dat er tijdens het bewerken van een route objecten welke met een link aan het spoor verbonden zijn corrupt raken. Als voorbeeld: een sein dat oorspronkelijk 5 links heeft, verliest al zijn links, behalve de basis-link.

Hierdoor ontstaat een mismatch tussen het aantal links dat gedefinieerd is in de Blueprint van een spoor-gebonden object (bijvoorbeeld een sein , overweg etcetera). En het enige desastreuze gevolg hiervan is dat de route niet meer correct functioneert. Symptomen: seinen blijven op rood staan, alles aan het spoor-gerelatterd (snelheidsborden,seinen) verschijnen niet meer in de HUD en mogelijk meer.

Tip 1:
Maak ALTIJD een backup van uw route, alvorens deze te gaan bewerken !!


Tip 2:
Maak na tip uitgevoerd te hebben, een aanpassing met een spoor-gerelateerd object (bijv een sein met meerdere links).
Sla de route op, en start de route opnieuw op. Zowel in 32bit als in 64 bit.

Is het kapot? Dan DTG bellen!
Klinkt flauw, maar DTG heeft blijkbaar iets gemist bij het uitbrengen van hun nieuwe versie mbt compatibiliteit tussen 32bit en 64 bit.
Het is heel belangrijk dat dit soort problemen gemeld worden bij DTG. Ondanks het feit dat DTG geen (financieel) belang heeft in freeware routes (of routes van derden) , is het ook voor hen belangrijk te weten dat dit soort grove bugs uiteindelijk zou kunnen leiden tot het verloren gaan van enthousiasme bij routebouwers.


Woord van dank aan pioniers van onze community
Er zijn momenteel een aantal expert routebouwers bezig met het analyseren van waar dit probleem nu zijn oorsprong vindt.
Momenteel is al duidelijk dat er een heel groot probleem aanwezig is wanneer er bewerkingen aan een route worden uitgevoerd in de 64bit versie en de route vervolgens geladen wordt in de 32bit uitvoering en andersom.
Namens het gehele treinpunt.nl team onze dank voor jullie inspanningen in deze!


Voor alle duidelijkheid:
de enige relatie tussen spoor-gerelateerde objecten, waaronder seinen en overwegen, is de zogenaamde tracks.bin en de blueprint waar het aantal links van betreffende objecten in vastligt. Het corrupt raken van tracks.bin ligt buiten een ieders macht in deze. Alleen DTG kan dit soort verschijnselen oplossen, en wij hopen ook dat dat zo spoedig mogelijk verholpen gaat worden.
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: Koplopermau on Saturday 13 October, 2018, 23:26:45
Kan bevestigen dat Fictiva na opslaan in de 64-bit versie ook compleet naar de puinpoeier is.

- Markers veranderen spontaan van plek
- Nagenoeg alle seinlinks zijn verdwenen.
- Overweglinks zijn weg.

In officiële DTG add-ons:
- Kruiswissels in Munich-Augsburg zijn ALLEMAAL kapot
- Seinen werken vreemd genoeg nog normaal

Marka en ik zijn druk aan het testen in beide versies. Inmiddels zijn Munich-Augsburg, Hamburg-Lubeck en Köln-Koblenz ten prooi gevallen aan deze bug door ons. Dus hou je hart vast, want DTG gaat een pittige dag krijgen maandag!  ;D :P

En mensen die een route bouwen, ik zeg het nu:

MAAK EEN BACKUP!
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: trainsxp on Saturday 13 October, 2018, 23:45:29
Hmm, dus toch het tracks.bin bestand wat ermee gemoeid is waar ik HIER (https://www.treinpunt.nl/forum/train-simulator-2017-scenario's-algemeen-overig/train-simulator-2019-wordt-64-bit!/msg302035/#msg302035) al een melding van had gemaakt i.v.m. het plaatsen van de Coha cijferborden in de 64bit versie waarmee ook de tracks.bin ter sprake komt, en ineens was een bepaalt scenario corrupt. ???
Ben tussendoor ook in de 64bit aan de scenery bezig geweest maar dat schijnt vooralsnog goed te gaan maar laten we dat afkloppen. ;)

Afijn toch een blunder, zouden ze dan helemaal niet getest hebben?, ook al gezien het feit wat Koplopermau schrijft over de route add-ons die nu corrupt zijn geraakt. :(
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: MarkA on Sunday 14 October, 2018, 01:00:52
Heb inmiddels het een en ander getest en melding gemaakt op het DTG forum:
https://bit.ly/2RLvREJ

Kan niet anders dan aanraden de 64bit versie tot nader orde niet voor routebouw te gebruiken en backups te maken.


Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: dhaluc on Sunday 14 October, 2018, 13:45:26
In tegenstelling met wat ik eerder meldde heb ik nu ook problemen met de routebouw in de 64bit versie. Het gaat wel over eigen routes die voorheen perfect werkten. Nu  heb ik seinen waarvan de linken verdwijnen en regelmatig stopberichten  0xC0000005 ( dat is access violation) bij het opslaan van *.bin files, wat kan wijzen op delen van de toepassing die om een of de andere reden corrupt worden. Het probleem ontstaat wanneer iets gewijzigd wordt aan de route.
Het lijkt dus inderdaad aangewezen om de routes te bewerken in de 32 versie, iets wat TrainsXp reeds vanaf het begin had opgemerkt. hopelijk reageert DTG . Voor de rest moet ik zeggen dat,  wat het spel zelf betreft, TS2019 heel wat beter werkt in de 64bit versie.
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: trainsxp on Sunday 14 October, 2018, 14:45:19
In tegenstelling met wat ik eerder meldde heb ik nu ook problemen met de routebouw in de 64bit versie. Het gaat wel over eigen routes die voorheen perfect werkten. Nu  heb ik seinen waarvan de linken verdwijnen en regelmatig stopberichten  0xC0000005 ( dat is access violation) bij het opslaan van *.bin files, wat kan wijzen op delen van de toepassing die om een of de andere reden corrupt worden. Het probleem ontstaat wanneer iets gewijzigd wordt aan de route.

Ja dhaluc, zet in dat geval de laatste tracks.bin file terug waarbij ik mag hopen dat het vrij recent is. (na verwijderen van de bestaande)

LET OP; is er tussentijds wat aan het spoor gewijzigd, al is het bv. maar 1 X knippen/hechten, vervang dan ook de Track Tiles map en uit dezelfde backup moet komen als het track.bin bestand omdat dit nl. samen werkt!
Daar word elk stukje spoor in opgeslagen al is het maar 1 meter.
Kortom als dat voorheen 1 meter was en je knipt/hecht dat dan heb je dus 2 x een halve meter wat dan niet weggeschreven is in de Track Tiles map en zie je op dat stukje van 1 meter geen spoor, snappie? ;)
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: Edwin Aartse on Sunday 14 October, 2018, 16:22:21
Ook bij mij zij er al enkele scenario's die ik eerder gemaakt heb problemen. Broken consist meldingen, scenario's die niet op willen starten op bijvoorbeeld de Knooppunt Hamburg routes. De S-bahn Frankfurt Rhein Main wil in de 64 bit niet opstarten en loopt vast. En zo kan ik wel een hele lijst opnoemen. Ze hebben er een puinhoop van gemaakt
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: Frison on Sunday 14 October, 2018, 16:39:54
Nou om nu te zeggen "een puinhoop"  :o

Dat er fouten voorkomen in een totaal nieuwe versie van 64 bits software die dan ook nog eens compatible moet zijn met een 32 bits versie is op zich niet zo vreemd.
Het is een stuk eenvoudiger iets helemaal uit niets op te bouwen en nergens rekening mee te hoeven houden. Maar zelfs dan is het nooit 100% foutloos. Dat bereik je pas in het gebruik.
Wat van belang is, is de opvolging van de maker. Zo snel mogelijk een inventarisatie maken van de problemen en dan een aanpassing doen.  ;)



Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: Edwin Aartse on Sunday 14 October, 2018, 17:58:01
Saved loged to.......

F:Programfiles (X86\Steam\steamapps\common\Railworks\TempDump\

Exeptioncode: 0xC0000005

Exeption info: Acces Violation

Dat is de melding die elke keer krijg als ik een gemaakte scenario wil editen of een nieuwe scenario wil aanmaken op de route van Hamburg naar Neumünster

Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: RemkoH on Sunday 14 October, 2018, 18:03:56
Hoe meer mensen problemen melden bij DTG, hoe sneller ze geneigd zullen zijn om de problemen op te lossen.
Dus kom je een probleem tegen, maak een ticket aan op de DTG Support pagina:
http://dovetailgames.kayako.com/ (http://dovetailgames.kayako.com/)

Daarnaast is er de Train Sim Community discord server.
Officiëel niet van DTG, maar er zijn wel DTG developers aanwezig die actief reageren op meldingen van problemen.
https://discord.gg/tzcfdY (https://discord.gg/tzcfdY)
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: dhaluc on Sunday 14 October, 2018, 18:21:51
lijkt dat de 0xC0000005 stopfout bij meerdere mensen voorkomt.
Er loop dus duidelijk iets mis bij het opslaan van gewijzigde bestanden. Het probleem werd bij DTG gemeld. En inderdaad aarzel niet om kontakt op te nemen met hen.

@ trainsxp : oude bins kunnen terugzetten en backup gemaakt van alles.  txs
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: TX-Tiger on Monday 15 October, 2018, 15:23:54
Een medewerker van DTG heeft aangegeven dat er naar word gekeken. Het lijkt erop dat het probleem zich inderdaad voordoet als de Tracks.bin file wordt aangepast. Het bewerken van scenario's is okay in de 64-bits versie. Ik persoonlijk heb daar ook geen slechte ervaringen mee.
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: dhaluc on Monday 15 October, 2018, 15:31:29
TX Tiger bedankt voor de feedback
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: trainsxp on Tuesday 16 October, 2018, 08:29:52
Het bewerken van scenario's is okay in de 64-bits versie.

Ook als er in de scenario editor bv. destination markers worden geplaatst waar het spoor mee gemoeid is?, dat word dan wel niet in de tracks.bin weggeschreven maar krijgt een eigen bestand (ScenarioNetworkProperties.bin) in de scenario map, maar toch. :)

Edit/
Heb het bovenstaande eens uitgeprobeerd in een testroute maar zie vooralsnog geen problemen, mja pin mij er niet op vazt. ;)
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: dhaluc on Tuesday 16 October, 2018, 16:28:31
update editor problem

ter info : Kreeg vandaag volgend bericht van DTG:

" Thank you for contacting us regarding Trian Simulator 2019.
We are currently aware of a number of issues with the editor within the 64-Bit version of TS2019 and are working to resolve them.
Whilst we do so we would recommend that you only use the 32-Bit editor as we cannot guarantee that your creations will not become corrupted when using the 64-Bit one.
Kind Regards,

Daniel
Dovetail Games Customer Support "
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: Leerlingstoker on Sunday 16 December, 2018, 21:41:09
Weet iemand of dit probleem al is verholpen?
Het is al weer een tijdje geleden.
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: dhaluc on Sunday 16 December, 2018, 22:29:55
Ik had over dit probleem meerdere contacten met DTG en ook  vorige week om  te vragen of er al resultaat was. Ik kreeg geen antwoord tot dusver. Bij nieuws meld ik het wel.
Luc
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: mikedude98 on Monday 17 December, 2018, 19:24:47
Speelt dit probleem eigenlijk ook als je nieuwe route maakt in 64bit? Of alleen als je een route bewerkt die oorspronkelijk in 32bit (of oudere versies van train simulator) gemaakt is?
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: dutchdriver on Monday 17 December, 2018, 21:12:58
Ja, de route raakt corrupt zodra je deze opslaat  ;)
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: mikedude98 on Wednesday 19 December, 2018, 00:06:38
Oke, dan mag ik hopen dat DTG es op gaat schieten met het fixen van die bug
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: DickT on Wednesday 06 March, 2019, 17:09:23
Zie hier (https://live.dovetailgames.com/live/train-simulator/articles/article/ts19-update-available-now),

Dick
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: Koplopermau on Wednesday 06 March, 2019, 17:41:16
Let op: Er is inmiddels alweer een nieuwe bug ontdekt, mogelijk veranderd het startpunt van je route en gaat dus je Google Maps integratie naar de maan. Voor Fictieve routes geen probleem, voor realistische routes wel. Zodra we meer weten, informeren we u verder. 8)
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: trainsxp on Wednesday 06 March, 2019, 18:12:57
Nja, heb zo mijn twijfels of het allemaal in een keer goed gaat, dat zou mij  ??? ???
Ze hebben het waarschijnlijk getest op hun eigen addons enz. zonder rekening te houden met derden, denk dan bv. alleen al aan de seinen van Coha en de rest wat spoor linken heeft.

Maak iig eerst een back-up voor je aan de gang gaat met de 64 bit!!
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: EsméevR on Monday 08 April, 2019, 15:32:59
Ik vroeg me af of hier al meer over bekend is nu? Ik vind het vermoeiend worden steeds voor wat routebouw te moeten switchen naar 32bits... :P
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: Pjottr on Monday 08 April, 2019, 15:51:16
Ik vroeg me af of hier al meer over bekend is nu? Ik vind het vermoeiend worden steeds voor wat routebouw te moeten switchen naar 32bits... :P

Volgens DTG is de bug gefixt, en ik heb dat geprobeerd in de 64bit editor met mijn route. Geen problemen gevonden.

Ik zou zeggen van wel, maar zou toch sterk aanraden om een back-up te maken en het te proberen, just to be sure.
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: EsméevR on Monday 08 April, 2019, 16:23:48
Okay dankje voor je reactie. Ik maak sowieso elke 3/4 dagen een backup en die bewaar ik een maand.

Is het google maps issue nog steeds aanwezig? Dan zou ik namelijk wel een serieus probleem hebben :P
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: RemkoH on Monday 08 April, 2019, 16:42:35
Google Maps issue als in dat het niet meer werkt zonder account bij Google?

Dat is geen probleem in TS, maar een gevolg van een aanpassing door Google.
Wanneer je een account aldaar hebt en een nieuwe api-key dan werkt de overlay prima.
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: EsméevR on Monday 08 April, 2019, 17:29:41
Google Maps issue als in dat het niet meer werkt zonder account bij Google?

Dat is geen probleem in TS, maar een gevolg van een aanpassing door Google.
Wanneer je een account aldaar hebt en een nieuwe api-key dan werkt de overlay prima.


Nee, ik bedoelde wat Koplopermau hierboven meldde. API-key enzo heb ik, werkt prima.
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: trainsxp on Monday 08 April, 2019, 18:16:58
Mocht onverhoopt gebeuren dat de coördinaten wijzigen zet dan het RouteProperties.xml bestand uit een back-up van je route terug.
Daar zitten oa. de coördinaten in verwerkt. ;)
Of hou  er in je route eentje achter de hand en noem die bv. RouteProperties.xml.org (origineel)
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: EsméevR on Monday 08 April, 2019, 18:24:30
Mocht onverhoopt gebeuren dat de coördinaten wijzigen zet dan het RouteProperties.xml bestand uit een back-up van je route terug. ;)
Of hou  er in je route eentje achter de hand en noem die bv. RouteProperties.xml.org (origineel)

Had al zo'n vermoeden dat dat genoeg zou zijn, dankjewel! Ik ga het wagen. ;D
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: trainsxp on Monday 08 April, 2019, 19:00:40
Ja, mocht je tussen een back-up van 3/4 dagen oud en heden objecten hebben geactiveerd dan worden die ook in het RouteProperties.xml bestand weggeschreven.
Kortom die zul je dan ff opnieuw moeten activeren. :)
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: EsméevR on Monday 08 April, 2019, 19:12:58
Ja, mocht je tussen een back-up van 3/4 dagen oud en heden objecten hebben geactiveerd dan worden die ook in het RouteProperties.xml bestand weggeschreven.
Kortom die zul je dan ff opnieuw moeten activeren. :)

Goed punt.. Thanks for the heads up!
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: Koplopermau on Friday 12 April, 2019, 01:21:27
Het probleem is door DTG opgelost (zeggen ze zelf) maar ik hou een hand op mijn hart. Als ik de komende maanden geen klachten hoor is het opgelost. Nogmaals, maak goede backups van je route om verlies van data te voorkomen!  :)
Title: Re: Routes raken corrupt bij bewerken in 64bit !!
Post by: EsméevR on Friday 12 April, 2019, 07:20:54
Ik gebruik het sinds maandag continu en ik heb eigenlijk nog niets geks gemerkt.

Late edit: Ik merk nu dat als ik de 64bit opstart ik me eerst moet aanmelden op Steam. De 32bit versie doet dit vanzelf.