Computers voor Train Simulator (Lees dit eerst)

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
Re: Computers voor TS2015 (Lees dit eerst)
« Reply #180 on: Friday 12 May, 2017, 14:36:56 »
Bedankt voor de suggesties waarvan ik de "oude stuurprogramma's van de GTX650 verwijderen" heb uitgevoerd.
Maar het mag niet baten, sterker nog, met dezelfde TS instelling als bij de GTX 650 heb ik met deze GTX 680 maar rond de 2 FPS als ik het freeroame scenario Nijmegen start waar tevens maar 1 treinstel inzit.
Kan niet anders bedenken dan dat de PC te weinig voeding heeft waar ik het in een eerder bericht over had.
Of is dat te dichtbij gezocht en zou het wat anders kunnen zijn?
Want het kan toch niet waar zijn dat je oa. met 1 GB meer geheugen enz. maar 2 FPS hebt. :-\

Edit/
Oja de specs van de PC nu. (zie knipsel)
« Last Edit: Friday 12 May, 2017, 14:47:26 by trainsxp »

Groeten trainsxp

*
Stoomlocomotief
17 posts
« Reply #181 on: Friday 12 May, 2017, 15:38:55 »
Sowieso heeft jou nieuwe videokaart 2 6-pins connectoren nodig, wat ik nu begrijp heb jij er maar 1 vrij en aangesloten? Grote kans dat je PC daardoor een conflict krijgen en bijvoorbeeld naar het interne (video)geheugen van je moederbord grijpt.

**
TreinPunt.NL Vriend
Intercity
686 posts
« Reply #182 on: Friday 12 May, 2017, 15:39:48 »
Je framerate zou stukken hoger moeten zijn. Zijn de chipsetdrivers wel geinstalleerd?

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #183 on: Friday 12 May, 2017, 15:52:55 »
Nja, zijn chipsetdrivers weer afzonderlijk van een driver update naar de laatste versie van deze GTX 680 dan?

Afijn kan het nog sterker vertellen dan hiervoor, op een geheel lege route heb ik ook maar 3 FPS wat in 't HvN 2 was. ???
« Last Edit: Friday 12 May, 2017, 16:17:00 by trainsxp »

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
3.178 posts
« Reply #184 on: Friday 12 May, 2017, 16:03:13 »
Met wat flinke settings klinkt dit wel alsof je via een intergrated grapics gaat..? Zit je monitorkabel wel in je grafische kaart aangesloten? Even ter dubbele check dat je niet via je intel intergrated grapics gaat.
Groeten,
Niels

**
TreinPunt.NL Vriend
Intercity
686 posts
« Reply #185 on: Friday 12 May, 2017, 16:07:01 »
Ik ben geen expert maar ik doe ff een poging: De Chipset is, zeg maar, het zenuwcentrum van de computer het regelt communicatie tussen processor en pci-bus en geheugenbus e.d.. De drivers van de chipset worden meegeleverd met het moederbord.
Misschien kan je er beter een computertechneut naar laten kijken. Met een GTX680 moet je een veel grotere framerate hebben. En misschien toch een zwaardere voeding proberen.
« Last Edit: Friday 12 May, 2017, 16:13:33 by louke1968 »

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #186 on: Friday 12 May, 2017, 16:27:16 »
Misschien kan je er beter een computertechneut naar laten kijken.

Ja dat lijkt mij het wijste, ben er net even geweest en die had ook over hetgeen Wouter zei over de kaart op halve kracht of minder werken.
Kortom ik haal hem eruit en zet de oude er weer tijdelijk in, Maandag ga ik metde PC naar de computertechneut dan zou die eens kijken.

Iig allemaal bedankt voor een mogelijke oplossing.
Nja als je niet aan de vereisten voldoet kun je niet verwachten dat het op voorhand perfect werkt. :-X

*
Hogesnelheidstrein
1.544 posts
« Reply #187 on: Friday 12 May, 2017, 17:21:00 »
Ik zou er eens een passende voeding inzetten, als ik jou was.
Machinist.

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #188 on: Friday 12 May, 2017, 17:25:20 »
Ja Sebas dat gaat bij gezondheid as. maandag gebeuren, dan gaat de PC naar de ICT beunhaas voor oa. een 600W voeding met natuurlijk twee 6-pin aansluitingen. :P

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #189 on: Saturday 13 May, 2017, 15:22:52 »
Nog eens iets wat mij aan het denken zette. :-\
In de TS instellingen heb je de mogelijkheid om diverse FXAA ......... te selecteren al naar gelang welke videokaart je hebt.
Maar ik keek net eens bij de Nvidia instelling -> programma instellingen -> Railworks/Trainsimulator en daar staat Antialiasing - FXAA (Gebruik de algemene instelling) hier op uit. (zie knipsel)
M.a.w. Als dit uit staat dan maakt het niet uit wat voor instelling je in TS selecteert, want het staat immers uit, of steekt dat heel anders in elkaar? ;)

**
TreinPunt.NL Vriend
Intercity
686 posts
« Reply #190 on: Saturday 13 May, 2017, 20:20:26 »
Ik gebruik altijd de standaard instellingen van nvidia ( beginwaarden ). Anti-aliasing en anisotropisch filteren komen dan op toepassing gestuurd te staan. Dan wijzig je in TS de instellingen naar jou wensen. Nvidia gebruikt dan de instellingen die jij in TS aangegeven hebt.
« Last Edit: Saturday 13 May, 2017, 20:21:58 by louke1968 »

*
Hogesnelheidstrein
(lid) MSTS/RW team
1.032 posts
« Reply #191 on: Saturday 13 May, 2017, 20:48:16 »
Kijk trainsxp misschien heb je hier iets aan staat ong. hoe je deze settings kunt invullen.
En hier is een programma waarmee je meerdere instellingen kunt beheren
gebruik hem ook hier de link.
Ik vindt het leuk om scenario's te spelen.
Kijk ook eens hier
Facebook

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #192 on: Saturday 13 May, 2017, 21:22:56 »
Beide bedankt, als ik de GTX 680 later goed werkend heb ga ik die "NVIDIA Inspector" eens nader bekijken. ;)

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #193 on: Monday 15 May, 2017, 11:53:58 »
Nou vanmorgen even met de PC naar de beunhaas ICT_er geweest maar die had geen voeding op voorraad liggen en moest besteld worden.
Ja nu had ik dat ook zelf online kunnen doen, mja de beunhaas mag er ook wel een paar stuivers aan verdienen. ;D
Met als voordeel voor mij zou het niet passen of zo dan ben ik van de rompslomp af van bv. het weer terug sturen enz. ;)

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #194 on: Friday 19 May, 2017, 12:55:24 »
Eindelijk is het dik voor mekaar, (show) de Voeding (een Corsair CX600) en de GTX 680 zitten erin geschroefd.
Het werkt igg perfect, heb de instellingen allemaal een tandje hoger gezet en TS draait er vlotjes onder.
Nu staat de instelling zo; nu weet ik ook wel dat je hiermee wat moet experimenteren, maar wat denken de deskundigen onder ons er van met deze setting? ;)

**
TreinPunt.NL Vriend
Intercity
686 posts
« Reply #195 on: Friday 19 May, 2017, 18:34:53 »
Probeer dit eens Teun:
Anti-Aliasing:  FXAA + 2x2SSAA
Anisotropic:    8X
Schaduw een tandje omlaag en depth of field uitvinken.

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #196 on: Saturday 20 May, 2017, 22:59:04 »
Nou louke1968 dat haal ik niet, heb een vrij pittig scenario (een van de pittigste) genaamd Utrecht CS - Amersfoort retour met vrij veel, plus lange AI treinstellen erin getest.
Hierbij kom ik tot deze TS setting wat zo'n beetje het uiterste is. (zie knipsel)
Want zet ik zoals het nu staat de "scenery kwaliteit" een slag hoger, of de "Anti-Aliasing", dus als er MSAA in voorkomt, dan geeft genoemde scenario een crash.
Met deze setting heb ik bij Utrecht CS een fps van 20 a 25 (iets onder de 20 begint het beeld kalm aan te stotteren) die geleidelijk op loopt naar max. 60 fps.

Oké bij een freerome scenario kan de Asus GTX 680 vast wel een hogere setting aan, mja om dat bv. voor elk scenario te gaan wijzigen is natuurlijk niet te doen.
Kort gezegd hier moet ik het mee doen zodat ik alles kan rijden. :P

Ps. een ding is zeker, het is sowieso een hele verbetering t.o.v de GTX 650 die bv. maar 1 GB geheugen had en de 850 2 GB.
Een "...out of memory..." heb ik niet gezien wat bij de 650 ook een bijkomend euvel was.

*
Hogesnelheidstrein
1.343 posts
« Reply #197 on: Saturday 11 November, 2017, 21:55:03 »
Nou louke1968 dat haal ik niet, heb een vrij pittig scenario (een van de pittigste) genaamd Utrecht CS - Amersfoort retour met vrij veel, plus lange AI treinstellen erin getest.
Hierbij kom ik tot deze TS setting wat zo'n beetje het uiterste is. (zie knipsel)
Want zet ik zoals het nu staat de "scenery kwaliteit" een slag hoger, of de "Anti-Aliasing", dus als er MSAA in voorkomt, dan geeft genoemde scenario een crash.
Met deze setting heb ik bij Utrecht CS een fps van 20 a 25 (iets onder de 20 begint het beeld kalm aan te stotteren) die geleidelijk op loopt naar max. 60 fps.

Oké bij een freerome scenario kan de Asus GTX 680 vast wel een hogere setting aan, mja om dat bv. voor elk scenario te gaan wijzigen is natuurlijk niet te doen.
Kort gezegd hier moet ik het mee doen zodat ik alles kan rijden. :P

Ps. een ding is zeker, het is sowieso een hele verbetering t.o.v de GTX 650 die bv. maar 1 GB geheugen had en de 850 2 GB.
Een "...out of memory..." heb ik niet gezien wat bij de 650 ook een bijkomend euvel was.

Ik kan jou natuurlijk niet in de portemonnee kijken maar. Was een upgrade naar een GTX950 of 960 misschien niet wat beter geweest?
Stand by-----------------------------

Mijn systeem specificaties waar ik TS mee speel:

Intel Core I7 6700K
Corsair Vengeance 16 GB
Msi Z170a M7
Asus ROG GTX1080

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
Re: Computers voor Train Simulator (Lees dit eerst)
« Reply #198 on: Saturday 11 November, 2017, 22:59:49 »
Ja dat had gekund Thomas maar de Asus GTX 680 kreeg ik (tegen verzendkosten) aangeboden van een TP gebruiker die hem ongebruikt had liggen. ;)
Zo zie je maar weer dat er nog mensen zijn die het hart op de goede plaats hebben zitten. :)

*
Stoomlocomotief
43 posts
« Reply #199 on: Tuesday 28 November, 2017, 15:56:23 »
Ik heb momenteel een wat oudere Asus laptop met in de basis een Intel i7 3630 QM met een nVidia GeForce 740M.

Dat is op zijn zachtst gezegd een flut systeem om TS mee te spelen. Ik speel op de laagste instellingen en zelfs dan gaat het nog met flink wat haperingen wanneer er veel AI verkeer is bijvoorbeeld.

Nu liet ik mijn oog vallen op een mooie MSI laptop (ze hebben er verschillende) met een 128GB SSD, Intel i5 7300HQ en een GeForce GTX 1050.

Is dat een goede laptop voor TS? Mijn budget is max 1000 euro voor een nieuwe laptop.

groetjes  :)

*
Blokkendoos
91 posts
« Reply #200 on: Tuesday 28 November, 2017, 19:50:32 »
ik heb een PC staan met een GT 1030 4 Gig DDR 3 Ram en qoad core met 4x 2.4 gig je kan er redelijk goed TS op spelen stuur maar mij een prive berichtje als je interese hebt

*
Stoomlocomotief
38 posts
« Reply #201 on: Sunday 19 May, 2019, 17:26:32 »
Met de Dovetail sale heb ik ook de kans aangegrepen om in te stappen op TS2019, maar ben vrij teleurgesteld over de zéér crappy optimalisatie van TS2019.

Even wat context: een anderhalf jaar geleden is het PCIe-x16 slot van mijn pc stukgegaan en moest van mijn dedicated GPU overstappen naar integrated graphics. Een jaar lang heb ik dan niet echt gegamed of zware GPU-intensieve toepassingen gerund.

In die tijd hebben we op het werk een aantal VMWare servers vervangen en dacht: wel, leuk projectje voor een game-streaming server zodat ik toch kan gamen zonder al te veel investering te moeten doen.
Dus, na het bijeenzoeken van de juiste riser zodat er een GPU in de server geplaatst kon worden en de nodige powercables (dit zijn geen standaard 6 en 8-pin kabels zoals bij een normale PC) had ik de server begin dit jaar klaar.

En dit werkt vrij goed voor non-AAA titles, of zelfs A-titles die zeer goed geoptimaliseerd zijn (lees verder).
Maar eerst even de specs oplijsten zodat jullie een idee hebben wat er mogelijk issues veroorzaakt:

HP ProLiant DL380 G7 Performance CTO
CPU: 2x Intel Xeon X5690 (3.46 GHz base clock, tot 3.73 GHz turbo, 6 fysieke cores per CPU, 12 threads). Deze CPU is quasi gelijk aan een I7-990X (eerste generatie Core i7 dus), met toevoeging van VT-io wat zeker van pas komt voor VMWare.

RAM: 128 GB DDR3-1333 (16x 8 GB Samsung modules, dus 64 GB per CPU)

GPU: AMD Radeon RX570 4 GB (Sapphire ITX model). Dit is een recente kaart die normaal PCIe Gen3 ondersteunt, maar omdat het moederbord enkel PCIe Gen2 ondersteunt draait deze aan PCIe Gen2 snelheid (dus max. 5 GT/s ipv 8 GT/s voor PCIe Gen3)

HDD: 2x 72 GB SAS 15k disken voor OS, 2x 500 GB SAS-MDL 7.2k disken als data-disken (Steam gamelibrary). Beide disken telkens in RAID1 achter een Smart Array P410i.

OS: Windows Server 2016 (~Windows 10 LTSB 1607, minus Edge, Cortana etc)

GPU drivers: Radeon Adrenalin 19.1.1 (Januari 2019). Omdat AMD officieel geen desktop Radeon GPU's ondersteunt op Server 2016 (daarvoor hebben ze namelijk hun Radeon Pro kaarten) heb ik de driver-installatie manueel moeten doen ipv via de simpele setup click-and-go mode. Daarom stel ik een update ook zo lang mogelijk uit, tot een bepaalde game echt zelfs niet meer opent en hij een driver update verplicht.

Voor de game-streaming software gebruik ik Parsec. Wat Parsec eigenlijk doet is vrij simpel: het capteert de beelden op de game machine en stuurt ze dan naar de ontvangende machine als een videostream (x264-gebaseerd). De encoding gebeurt door de specifieke ASICs op de GPU (VCE voor AMD, NVenc voor Nvidia) zodat de main GPU-chip feitelijk hier geen overhead heeft en zich enkel hoeft te concenteren op de rendering van het beeld zoals op een normale monitor.

Op deze machine haal ik bij het spelen van TS2019 maximaal 20 fps op high of medium settings (maakt eigenlijk weinig verschil). En zelfs op volle baan durft er af en toe stuttering op te treden. Da's echt wel bummer..

Ter vergelijking: op dezelfde machine haal ik met Metal Gear Solid V:TPP gemakkelijk 40-45 fps in streaming met settings op high, maar wel alle intensieve opties zoals amblent occlusion enz uitgeschakeld. Maar da's ook een game die enorm goed geoptimaliseerd is voor multi-core systemen vanwege de PS4 die eveneens zwaar gebruikmaakt van multi-threading.

Dus de vraag is: wat is hier een mogelijke oorzaak voor de lage performance ? Ik weet dat je nooit kan verwachten dat een machine uit 2011 de performance van een huidige machine kan benaderen, maar dit is toch wel spijtig.
Dit jaar gaan er nog wat recentere machines af (ProLiant DL380p Gen8 met Sandy Bridge-gebaseerde Xeon's en ondersteuning voor PCIe Gen3), maar de stap tussen eerste en 2de generatie Core i7 of Xeon X5600/E5-2600 v1 is m.i. niet zo groot als bv. tussen 4de en 6de generatie Core i7/Xeon E5-2600 v3/Silver/Gold.

*
Hondekop
Let's drive like a train!
145 posts
« Reply #202 on: Sunday 19 May, 2019, 21:48:06 »
HDD en SSD maken vaak een beetje verschil. Probeer ook eens te "spelen" met de instellingen van TS. Verder zou ik een driver update van de GPU wel aanraden... Hangt er ook vanaf welke route je speelt, want bv Koln-Koblenz is zeer zwaar (daar haal ik nooit hoger dan 40-45), en op bv Ruhr-Sieg heb ik 60 fps. Je maakt het ook wel heel moeilijk om TS te spelen met het hele server en streaming gedoe, maar dat even terzijde  ;)
Rail Sim Belgium Administrator
TreinPunt.NL Downloadmanager
Vragen? Stuur me een PM ;-)

*
Intercity
Twitch Streamer
Let's drive some trains!
865 posts
« Reply #203 on: Monday 20 May, 2019, 11:48:38 »
Train Simulator 20xx heeft een vrij oude game engine, volgende maand viert de 'RailWorks' release 10 jaar, maar de engine is al ouder in principe, sinds de 2019 versie ook voor 64-bit (gelukkig maar).

In mijn testen van Train Simulator is dat de game engine wel 'multithreaded' is sinds de 2012 release maar gebruikt niet meer dan letterlijk 2 cores. Dus van je 12 threads gebruikt die er maar 2 helaas.
Qua videokaart/geheugen gebruikt die op 1080p ongeveer 1gb en bij 1440p ongeveer 1.5gb, het gebruik (utilization).
Geheugen is een ander verhaal, met de 64-bit versie kan er meer ingeladen worden tegenwoordig.

Op mijn eigen machine (specs staan op de wiki op mijn website) heb ik gemiddeld tussen de 10 en 60+ fps.
10 fps komt vaak voor op grote stations waarbij ook nogal het een en ander staat aan AI. De game heeft moeite met renderen als er veel staat op een tile, hoe krachtig je machine ook is.
Meer FPS krijg je buiten stations, in landelijke gebieden waarbij je weinig AI tegenkomt en de tiles door de bouwer van de route niet al té veel zijn opgebouwd.
Soms heb je routes die zwaar zijn standaard al en de FPS bijna om te huilen is, de oudere routes daarin tegen werkt veel beter, omdat die uit de tijd komen dat de machines mindere performance hadden.

Daarnaast heeft het inladen vanaf een HDD tegenover een SSD wat Lander al zei invloed tijdens het laden van de route en als je onderweg bent.
De game laad namelijk de tile in waar je je in bevindt en de 8 tiles rondom je heen. Als je van de een naar de andere tile gaat moet er nieuwe data worden ingeladen en met een SSD verlaagd de lengte hiervan en kun je deels de 'stutters' verminderen.

Je RAID 1 opstelling kan eventueel wat invloed hebben op de performance, maar niet al te veel vanwege dat het mirroring is.
Als je zorgt voor een goede back-up van je game files van mods, 3rd party content (n het geval van Train Simulator) en eventueel andere files die in de game map worden opgeslagen.
 Zou je beter een RAID 0 opstelling kunnen maken waarvoor je dubbel zoveel ruimte hebt en dat files sneller kunnen worden gelezen als ze over de schijven zijn verdeeld.
Mocht dan 1 van de schijven stuk zijn kun je vanaf Steam de games opnieuw downloaden, de mods en 3rd party content er zo weer opzetten.

Wat je eventueel nog zou kunnen proberen is wat Lander aangaf met de instellingen aanpassen.
Texture quality, anti-aliasing.  Wat je NOOIT lager moet zetten is de 'Scenery Density', aangezien je dan assets hebt die niet worden ingeladen.
Treinpunt Administrator
De downloads worden bekeken en behandeld door het team. Bij afkeuring altijd een PB.
Vragen over downloads? Stuur het team een PB!

Te vinden op Twitch (Za/Zo, 19:30u).
Meer informatie op http://www.robjansen.info