Amsterdam - Vlissingen anno 1955
Al geruime tijd loop ik met het mega-idee om deze route anno 1955 te realiseren, ik heb dit al eens eerder in het forum aangegeven een tijdje terug.
Ik heb intussen al veel beeldmateriaal verzameld van ongeveer het jaartal 1955 langs de gehele lijn.
Het idee
Nu is bovenstaand idee behoorlijk omvangrijk om deze practige route uit de NS stoomtijd te kunnen realiseren. Maar dan heb je ook wel een behoorlijke realistische en natuurgetrouwe route die de NS stoomtijd omvat waarop je in originele omgevning kan rijden met alle DC en WG materieel.
Echter ondanks het feit dat WG rollend materieel het enige rijdend materieel is waar ook NS stoomloks vertegenwoordigd zijn, zou ik de LoD willen verhogen en de decals die gebruikt zijn willen upgraden naar Dutch Classic standaard zodat dit materieel echt op gedetailleerd niveau van DC komt.
Nu heet HCC Trainsim een fictieve route uitgebracht dat in de eerste instatie een Route voorsteld in 1955 waarin stoom behoorlijk aanwezig. Het probleem is echter dat het geen bestaande route is en mij idee omvat een realistische bestaande route te bouwen
Lijnoverzicht:
Hoofdlijn: Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht - Lage Zwaluwe - Roosendaal - Vlissingen
Zijlijnen:
- Amsterdam - Amsterdam Westhaven
- Amsterdam - richting Zaandam
- Haarlem - Zandvoort
- Haarlem - IJmuiden
- Leiden - aansluiting richting Alphen
- Den Haag SS - richting Zoetermeer
- Den Haag HS / Scheveningen - Rotterdam Hofplein
- Delft - Westland (voormalige WSM)
- Schiedam - Hoek van Holland
- Schiedam VAM aansluiting
- Rotterdam RMO Rangeerterreinen Marconiplein, Schiedamse dijk, Spaanse Polder en vG&L bij Oostzeedijk
- Rotterdam - Rotterdam Noord - Rotterdam Maasstation
- Rotterdam Maasspoor en Maasstation. (was in 1955 net buiten dienst gegaan maar binnen deze route blijft in Dienst)
- Depot Rotterdam Feijenoord
- Rotterdam IJsselmonde Rangeerterrein, met Oude loopbrug 2e Rosestraat. en raccordementaansluitingen
- Rotterdam RTM Sporen waar zichtbaar vanaf de route. (Smalspoor
http://www.trensim.com/lib/rs/index.php?act=view&id=266)
- Rotterdam Verbindingsspoorlijn IJsselmonde - Putse Bocht - Waalhaven Zz - Waalhaven en raccordementaansluitingen
- Rotterdam IJsselmonde - Europoort
- Alle raccordementaansuitingen Waalhaven en Europoort
- Aansluiting en havenspoorlijn Zwijndrecht
- Aansluiting en havenspoorlijn Dordrecht
- Dordrecht - Sliedrecht
- Dordrecht Wantijbrug aansluiting naar raccordementen de Staart naar Du Pont, Bisschop, Monet en Montan.
- Lage Zwaluwe - Moerdijk
- Lage Zwaluwe - richting Uden
- Lage Zwaluwe - Breda
- Roosendaal - Essen - Antwerpen
- Alle raccordementaansluitngen in Zeeland
- Goes - Borsele - Heinkenszand - Goes
- Vlissingen havensporen
Een aantal belangrijke kenmerken van de lijn waarvoor specifieke assets gebouwd moeten worden:
- Amsterdam CS, de Rietlanden, de Eilanden, Oost en West,
- Amsterdam Stoomdepot
- Oude signalering zowel armseinen als NS1946 drie standen seinen en seinen anno 1950 (zie
www.seinarm.nl)
- Oude typische vakwerk bovenleidingmasten zoals. Masten bij Halfweg, symetrische en asymetrische masten rond Rotterdam.
- Draaibruggen en spoorstukjes die echt stroomloos zijn. Geen draad boven het spoor dus.
- Molens en typische Oude Nederlandse huizen en boerderijen
- Oude bestrating, lantaarnpalen
- Weilanden met irrigatieslootjes met hekwerk zoals in Nood en Zuid Holland langs de oude lijn duidelijk te zien zijn
- Natuurgetrouwe en bebouwde horizon
- Amsterdam Grachtengordel
- Haarlem oude station
- Leiden oude station en gelijkvloerse kruising met tram
- Delft Stationsgebouw
- Schiedam oude station
- Oude vakwerkbrug Delfshavense Schie
- Rotterdam DP (Alhoewel het nieuwe stationsgebouw van van Ravenstein gebouwd werd houden we Rotterdam DP aan)
- Rotterdam Maas
- Rotterdam Luchtspoor en Blaak
- Werkende Koningshavenbrug en werkende Hef
- Oude station Barendrecht
- Station Dordrecht
- Oude station Lage Zwaluwe
- Oude stations op de Hoekse Lijn
Bovenleiding (te bouwen assets):
- Dubbele rijdraad op 10 cm afstand
- Dubbele rijdraad op 4 cm afstand (huidige rijdraad)
- Asymetrische masten voor de Hoekse Lijn
- Symetrische masten voor de Hoekse Lijn en Barendrecht
- Symetrsiche masten type Halfweg voor plaatsing op de oude lijn bij Halfweg.
Verder is het Bovenleidingsysteem zoals dit momenteel als freeware te vinden is goed geschikt, maar de gemiste type masten zijn nog niet aanwezig die van essentieel belang zijn voor de lijn Amsterdam Vlissingen zie ook:
http://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Nederlandse%20Spoorwegen%202/Rotterdam%20en%20Barendrecht,%20mei%201983/Rotterdam%20en%20Barendrecht,%20mei%201983.htmSeinen:
- WG armseinen
- Coha lichtseinen oud model
- Coha Armseinen (nog in bouwfase)
- Amerikaanse driehoogteseinen (aanpassen/repainten en instellen naar NS voorbeeld (NS seinstelsel 1946))
- Amerikaanse éénhoogteseinen
Te bouwen klassieke seinen zijn: (Voor zover CoHa of WG daar al niet mee bezig is)
- Geel "opzwaai"bord (statisch object) dat naast seinhuis tegen de muur kan staan en word handm atig verticaal op en neer bewogen door de seinwachter bij storingen.
- NS vlaggen (Statische object)
- Blauwe lampen op horizontale lijn (Remproefseinen)
- Witte lampen op horizontale lijn (combineerseinen)
- Ruiterbord met groene rand op armseinen te plaatsen
- Snelheidsbord voor stoppende treinen Trapezium model
- Gele lamp op paal (Melding bezet spoor)
- Rood/witte seinpalen voor armseinen (voor trein EN rangeerbewegingen)
- Rouwbrief (Rangeersein)
- Heuvelsein
- Perronseinen (plaats van stoppen)
- Weegbrugseinen
- Oude blauwe Km Hm bordjes
- Rond Bordje Einde Automatisch Blok
- Blauw vierkant seinhuisbord met nummers of (romeinse) cijfers
zie ook:
-
www.klassiekebeveiliging.com-
www.seinarm.nl- Nederlandse weerbeeld, schapewolkjes,
http://www.lindanieuws.nl/nieuws/weer/het-weer-voor-donderdag-21-juli-mix-van-zon-en-wolken/Rollend Materieel:
- Alle Dutch Classics treinen
- Alle Wilbur Graphics treinen
- ChristTrains NS2200
- DTG/RSC Class 76 Tommy in LNER uitvoering (LNER 6000)
- SNCF BB300 (kan door SNCF BB4200 of 4700 worden vervangen, deze loks lijken er sterk op, zie
www.railsim-fr.com)
- Virtual Railroads D-treinwagens in Groen Blauw (zie
http://www.virtual-railroads.de/wagons/passenger-carriages/schnellzugwagen-epoche3.html)
Te bouwen materieel:
- Alle NS Stoomlokomotieven
- Alle getrokken Houten materieel
- NS 1000
- NS 2000
- TEE RAm Edelweiss (wellicht net te nieuw voor het jaar)
- NS 100 Oersik
- NS 450 Dieselloc voor NS Tramlijnen
- NS Mat 35
- NS Mat 36
- NS Mat 40
Materieel voor repainting en aanpassingen
- DTG/RSC Class 08 EWS (NS 500-600 in Groen en Feijenoord uitvoering met schrikstrepen)
- DTG/RSC Class J94 (NS 8800)
- UKTS Class 7F Jeeps (NS 4300 en 5000)
- Astauder P8 in (NS 3851-3854)
Lofts en Fauna:
- Bloembollenvelden in diverse kleuren
- Aardappelvelden
- Groentevelden zoals kool, knolraap, witlof, andijvie, (NL groentesoorten)
- Bomenrijen (op dijken)
- Wilgenbomen in verschillende uitvoeringen
- Heide
- Krokussen
- Tulpen
- Mensen in klederdracht naar stad of streekmodel
- Diverse oma fietsen
- Rijdende fietsers in 50'er jaren styl
- Oude scooters
- Water irrigatie kanalen in weilanden
- Houten boeren hekken naar NL model
- Kleine waterpomp windmolens
- Trekvogels in de lucht
- Diverse eendensoorten en zwanen
- Ganzen
Geschikte Assets
- Romantic Railroads voor D-Treinwagens, VT08 en depot-assets
- T9Express voor Orient Express Pullman wagens
- DTG/RSC "DB in the 70's" voor de goederenwagens
- Pml3 voor de Franse wagens
- Astauder Type 64 NMBS (P8 in Belgische uitvoering)
ChrisTrains treinen
In principe zijn de treinen die door ChrisTrains worden gebouwd niet geschikt. Niet omdat ChrisTrains slecht materieel bouwt maar dit komt vooral om het feit dat ChrisTrains materieel bouwd dat in de huidige tijd thuishoort en niet in 1955. De enige treinen van CT zijn dan ook de NS 2200 bruine uitvoering. Eventueel een Motorpost maar alleen in bruine uitvoering, en zo mogelijk Plan V (Apekop. Mat 64) in de groene uitvoering met gele band.
Te bouwen trammaterieel met tramlijnen die zichtbaar waren vanaf de oude lijn (alleen AI Traffic m.a.w. cabineloze trams)
>> NZH Tramlijnen met Budapesters
>> GVBA Trams Unions
>> HTM Buitenlijner
>> RET Vierassers
>> RTM Stoomtram of motortram
- 3,5 Gb werkgeheugen
Alles moet binnen het bereik van de 3,5 Gb liggen op 32 bits niveau.
Het moet zodanig worden opgezet dat het aantal static trains op 1500 stuks komt te staan het aantal AI materieel op 50 treinsets die eventueel tegelijkertijd kunnen rijden zonder dat de 3,5 Gb wordt overscrende een een crash (dumpfile error 0 dmp file) wordt voorkomen. Ook Vertex error melding in line xxxx mogen niet voorkomen en "Missing textures" in assets tijdens scenario uitvoeringen niet te zien zijn.
- LoD moet zeer hoog zijn
- Polygons zo laag mogelijk
Mijn vragen nu:
- Wie is bereid om materieel, huizen, loft, Nederlands weerbeeld, te bouwen met een zeer hoge LoD en nauwelijks polygons te gebruiken?
- Wie is bereid om deze route te helpen bouwen naar het tijdsvoorbeeld 1955?
- Hoe kan ik deze route het beste gaan bouwen binnen de beperkingen van TS2017 zonder dat TS crashed?
- Hoe krijg ik een zeer hoge LoD met het toepassen en plaatsen van assets langs het zichtbare deel van de lijn?
Het is een zeer omvangrijk project dar goede planning vergt. Maar ik ga ervan uit dat als we met z'n allen hieraan kunnen weerken we tot een perfect resultaat kunnen komen en neerzetten.
Graag reacties.
Ronald de Visser
Steamtrains Unlimited