Poll

Naar welke kant zal ik de route verder uitbreiden? (De teller staat op 69, het wordt dus Almere-Lelystad)

Van Hilversum naar Amersfoort
8 (11.6%)
Van Hilversum naar Lelystad
29 (42%)
Van Utrecht naar Amersfoort
10 (14.5%)
Van Utrecht naar Gouda
14 (20.3%)
Van Utrecht naar Geldermalsen
8 (11.6%)

Total Members Voted: 68

Voting closed: Sunday 16 June, 2013, 10:13:08

Re: Nieuw: Route 'Gooi Centraal

232 posts
Re: Nieuw: Route Utrecht - Hilversum
« Reply #30 on: Wednesday 05 June, 2013, 11:09:27 »
Ziet er heel realistisch mijn complimenten:)

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #31 on: Wednesday 05 June, 2013, 16:54:39 »
Dit ziet er gelijk al beter uit dan de route Midden-Nederland. Ook al is dat nog een beta.

Tsja je hebt altijd baas boven baas, dan was toen en nu nog steeds en zal altijd blijven bestaan. ;)

Groeten trainsxp

« Reply #32 on: Wednesday 05 June, 2013, 17:22:11 »
Dit ziet er gelijk al beter uit dan de route Midden-Nederland. Ook al is dat nog een beta.

Tsja je hebt altijd baas boven baas, dan was toen en nu nog steeds en zal altijd blijven bestaan. ;)
Ik leef met je mee Marklin! Als je eenmaal zo'n grote route hebt gemaakt en je wilt een beta releasen, Komen er altijd weer nieuwe Scenery Objecte online. En dan moet je heel wat vervangen  :(

322 posts
« Reply #33 on: Wednesday 05 June, 2013, 17:39:08 »
ziet er echt super mooi uit!

372 posts
« Reply #34 on: Wednesday 05 June, 2013, 23:33:55 »
nog een paar screens

Bekijk ook eens mijn profiel op treinenwereld.eu!
1.413 posts
« Reply #35 on: Wednesday 05 June, 2013, 23:43:26 »
Heeft iemand een defibrillator?
Mooi zeg!

Grtjes Remy
Treinenwereld.eu
De website voor uw museummaterieel!
Trainz Route Bouwer.

1.538 posts
« Reply #36 on: Thursday 06 June, 2013, 07:57:31 »
Wauw! Mooi werk!
@Remy leef je nog?
Machinist.

Bekijk ook eens mijn profiel op treinenwereld.eu!
1.413 posts
« Reply #37 on: Thursday 06 June, 2013, 08:48:23 »
Ja hoor! De route is echt veel te mooi! ;)

Grtjes Remy

3.131 posts
« Reply #38 on: Thursday 06 June, 2013, 09:01:04 »

Ik leef met je mee Marklin! Als je eenmaal zo'n grote route hebt gemaakt en je wilt een beta releasen, Komen er altijd weer nieuwe Scenery Objecte online. En dan moet je heel wat vervangen  :(
Toegeven de route is erg mooi maar komt hij ooit uit?
Ik heb hier en op andere sites al zo vaak mooie plaatjes gezien van nieuwe routes en dan ineens hoor je niets meer van de maker.
Midden Nederland is er en daar ben ik zeer dankbaar om!
Ik wordt pas weer blij als er een nieuwe Nederlandse route te downloaden is.

372 posts
« Reply #39 on: Thursday 06 June, 2013, 09:04:26 »
alle screens staan op http://steamcommunity.com/profiles/76561198017248039/screenshots/
heb nu eerste scenario heen en terug klaar, zal daar binnenkort een video van posten.

o ja, bedankt voor al die complimenten  8), dat maakt al die uren de moeite waard!

En of ie uitkomt? tja, dat is wel mijn bedoeling natuurlijk. Ik moet alleen nog even zien hoe ik dat precies moet doen. Tips zijn uiteraard welkom. ;)

803 posts
« Reply #40 on: Thursday 06 June, 2013, 11:08:36 »
Zo echt supermooi!!

Nou of die uitkomt of niet, alleen het kijken naar de plaatjes is al de moeite waard!
We willen steeds meer en meer en zijn minder snel tevreden.
Als de route uitkomt zeg ik, geweldig! Komt deze niet uit, nou dan hebben we toch maar mooi de uitstekende screens kunnen bewonderen!
Ik zou zeggen kijk naar wat je al hebt dat stelt ook al tot tevredenheid.

Ik dwaal nu wel wat af van het onderwerp :P

In ieder geval erg mooi!!
Succes!!

Groeten,
Remmit

**
Asset developer
581 posts
« Reply #41 on: Thursday 06 June, 2013, 13:12:52 »
Allereerst. Mooie beelden. Ziet er veelbelovend uit.
Meen me te herinneren dat er door iemand anders al gewezen is op de overwegen van Coha.nl

Mijn blik gaat naar de toepassing van het seinstelsel (borden, bakens, lichtseinen, ze vallen allemaal onder de term "seinstelsel"
Twee dingen:
1. pas niet twee of meer verschillende seinsystemen door elkaar heen, hier NL en UK seinen. Je loopt namelijk het risico (en het is meestal ook zo) deze verschillende systemen niet helemaal compatibel met elkaar zijn. Waardoor je het risico loopt om op bepaalde punten, daar waar je verschillende systemen met elkaar mixt, ongewenst/onverklaarbaar gedrag krijgt (geel of rood, terwijl groen meest logische zou zijn)
2. je past veel bakens toe met witte achtergrond en zwarte schuine strepen. Dit zijn bakens welke voorseinen aankondigen. Voor die screens welke ik op Steam gezien heb, kan ik me niet voorstellen dat het voorseinen zijn die ik op de achtergrond zie, laat staan dat ze er op die plekken in het echt ook staan. Je hebt in plaats van die bakens, de palen met vierkante witte relectoren nodig.

Maar nogmaals, dat zijn zo maar even snel wat dingen welke me opvallen. Geen kritiek, maar punten ter verbetering ;-)

Nog een tip als ik het toch over het seinstelsel heb: binnenkort verschijnt er bij Coha.nl een uitgebreid Nederlands pakket

372 posts
« Reply #42 on: Thursday 06 June, 2013, 13:25:22 »
Allereerst. Mooie beelden. Ziet er veelbelovend uit.
Meen me te herinneren dat er door iemand anders al gewezen is op de overwegen van Coha.nl

Mijn blik gaat naar de toepassing van het seinstelsel (borden, bakens, lichtseinen, ze vallen allemaal onder de term "seinstelsel"
Twee dingen:
1. pas niet twee of meer verschillende seinsystemen door elkaar heen, hier NL en UK seinen. Je loopt namelijk het risico (en het is meestal ook zo) deze verschillende systemen niet helemaal compatibel met elkaar zijn. Waardoor je het risico loopt om op bepaalde punten, daar waar je verschillende systemen met elkaar mixt, ongewenst/onverklaarbaar gedrag krijgt (geel of rood, terwijl groen meest logische zou zijn)
2. je past veel bakens toe met witte achtergrond en zwarte schuine strepen. Dit zijn bakens welke voorseinen aankondigen. Voor die screens welke ik op Steam gezien heb, kan ik me niet voorstellen dat het voorseinen zijn die ik op de achtergrond zie, laat staan dat ze er op die plekken in het echt ook staan. Je hebt in plaats van die bakens, de palen met vierkante witte relectoren nodig.

Maar nogmaals, dat zijn zo maar even snel wat dingen welke me opvallen. Geen kritiek, maar punten ter verbetering ;-)

Nog een tip als ik het toch over het seinstelsel heb: binnenkort verschijnt er bij Coha.nl een uitgebreid Nederlands pakket

Bedankt. Hier kan ik iets mee. Ben zelf een leek op het gebied van treinen, vooral seinstelstel.
Bedankt voor de tip. ik heb inmiddels de overwegen van Coha, en de seinen lijken me ook top.
Ik begreep alleen uit een ander draadje dat ik met de assets van Coha de route niet mag publiceren?

TreinPunt.NL Moderator
Scenario bouwer in Nederlandse route.
816 posts
« Reply #43 on: Thursday 06 June, 2013, 13:49:02 »
Echt te gek. Wordt echt prachtig!

Eigenlijk zijn hier gewoon geen woorden voor zo mooi is het. :)

Ik weet niet ofdat ik deze vraag mag stellen.

Mocht de route uitkomen. Komt deze dan voor 90% Freeware uit? Daar ben ik eigenlijk ook wel naar benieuwd. Het is namelijk een prachtige route.

Groeten,
Mike
Trots Vriend van TPNL!

372 posts
« Reply #44 on: Thursday 06 June, 2013, 15:29:11 »
Echt te gek. Wordt echt prachtig!

Eigenlijk zijn hier gewoon geen woorden voor zo mooi is het. :)

Ik weet niet ofdat ik deze vraag mag stellen.

Mocht de route uitkomen. Komt deze dan voor 90% Freeware uit? Daar ben ik eigenlijk ook wel naar benieuwd. Het is namelijk een prachtige route.

Groeten,
Mike

Mike, je mag altijd alles vragen...  ;)

Ik ben over het antwoord alleen nog niet uit. Ik gebruik natuurlijk, naast mijn eigen assets ook assets van anderen (Chris, Coha, etc.)) waardoor ik het niet helemaal als payware kan uitbrengen. Ik kan de route  natuurlijk ook als freeware aanbieden, met de mogelijkheid tot vrijwillige donaties. Mijn assets kan ik ook aanbieden als freeware, al of niet met vrijwillige donatie, of als payware.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe daar bij de liefhebbers over wordt gedacht.

Groet
Ed

**
Asset developer
581 posts
« Reply #45 on: Thursday 06 June, 2013, 16:06:07 »
Bedankt voor de tip. ik heb inmiddels de overwegen van Coha, en de seinen lijken me ook top.
Ik begreep alleen uit een ander draadje dat ik met de assets van Coha de route niet mag publiceren?

In de gebruiksvoorwaarden van Coha.nl staat dat bij gebruik van de assets voor een publieke route toestemming gevraagd moet worden. Is normaliter een formaliteit. Stuur gewoon even een mail naar het op de voorpagina van coha.nl genoemde mail-adres en het komt heus wel goed (noem mijn aka TjoeTjoe maar en verwijs eventueel naar dit topic)

Wat in ieder geval niet mag is het meeleveren van de assets, ook de installers niet. De eindgebruikers van je route zullen dus zelf het Overwegen pakket bij Coha.nl moeten downloaden en installeren. Zal ook gaan gelden voor het Seinen pakket.

Overigens, tenzij je bepaalde assets in eigen beheer hebt gemaakt is het helemaal niet nodig om assets mee te leveren. Simpel gezegd: De assets worden namelijk niet in de route zelf opgeslagen. In je route staan alleen verwijzingen naar de gebruikte assets en waar en hoe deze in de route gezet zijn. Export van alleen je route bestanden is in basis voldoende.

Assets van jezelf kan je daarnaast als een aparte download beschikbaar maken.
Lees: Ik zou zelf altijd de route en de assets apart als download aanbieden.

Freeware Assets van derden aanbieden is alleen mogelijk als je daar op een of andere manier expliciet toestemming voor hebt gekregen of vermeld staat in de readme etc van de oorspronkelijke auteur. Hier moet je dus heel zorgvuldig mee omgaan. Kan je een hoop ellende geven als je hier mee in de fout gaat.
Maar het getuigd wel van een extra, en meestal gewaardeerde service, als assets van derden welke meegeleverd mogen worden, in één van de downloads van je route-pakket zitten.
Voor jou als routebouwer betekent dit sowieso heel veel administratie. Je moet nauwkeurig bijhouden wat je gebruikt hebt, van wie het is, en waar het te verkrijgen is.

Payware meeleveren is uiteraard not done.

**
Rolling stock developer
1966 was een goed jaar
505 posts
« Reply #46 on: Thursday 06 June, 2013, 22:28:18 »
Als je deze route als payware wilt gaan uitbrengen staat dit bericht zowiezo al in het verkeerde forum onderdeel.
Jammer dat mensen zo snel Euro tekens in de ogen krijgen als ze na een paar weken/maanden door hebben hoe ze snel iets kunnen maken en er dan geld van willen maken. :(
Moet nu echt alles om geld draaien tegenwoordig?

372 posts
« Reply #47 on: Thursday 06 June, 2013, 23:10:10 »
Als je deze route als payware wilt gaan uitbrengen staat dit bericht zowiezo al in het verkeerde forum onderdeel.
Jammer dat mensen zo snel Euro tekens in de ogen krijgen als ze na een paar weken/maanden door hebben hoe ze snel iets kunnen maken en er dan geld van willen maken. :(
Moet nu echt alles om geld draaien tegenwoordig?

Nee zeker niet.  ;), ik heb het ook niet voor niets onder freeware geplaatst. Maar het gaat me wel iets te ver als je roept dat ik 'snel iets heb kunnen maken.....'.  Blijkbaar heb je geen idee hoeveel uren hier in zijn gaan zitten. Ben hier redelijk vers in en probeer me gewoon te oriënteren op wat mogelijk/wijs is. 
Trouwens, als iets mooi en goed is (zoals bijvoorbeeld Chris zijn treinen) heb ik daar best een bescheiden bedrag voor over. Als Coha geld zou vragen voor de overwegen en seinen, zou ik dat ook niet onredelijk vinden.

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #48 on: Thursday 06 June, 2013, 23:13:43 »
Tsja, en met een payware route komt dan weer bij kijken wat freeware van derden is gebruikt je toestemming moet hebben, en zullen sommige daarvan ook de kassa willen zien rinkelen.
En als die geen toestemming geven wordt het al gauw een kale route die het aanzien, en dus zijn geld niet waard is.
Een ander verhaal zou het zijn als je alles zelf maakt aan objecten, (wat ik trouwens niet kan) mja dan ben je een jaar of wat verder althans als ik het mijn route had willen doen. ::)

372 posts
« Reply #49 on: Friday 07 June, 2013, 07:45:36 »
ik ben er wel uit: Ik ga de route, samen met alle zelfgemaakte assets, als freeware met iedereen delen.
ik heb daar alleen nog wel even hulp bij nodig. Omdat ik naast mijn eigen (zelfgemaakte) assets ook veel andere freeware assets gebruikt heb in mijn route zoek ik een manier om een zo compleet mogelijke upload te maken, zodat liefhebbers niet nog uren bezig hoeven te zijn met het plaatsen van allerlei objecten. Ik zal Coha benaderen en ze om medewerking vragen. Verder moet ik nog uitzoeken hoe dat moet met andere freeware, zoals van Fopix O251, dutchrail, etc.
Daarbij komt dat ik nog geen idee heb hoe ik de route, met assets geschikt kan maken voor upload. Zal er met RW Utilities mee aan de slag moeten denk ik.

Wil iemand mij helpen?

402 posts
« Reply #50 on: Friday 07 June, 2013, 08:21:20 »
Nou als je de uploads bij elkaar wilt zoeken maak je gewoon een mapje genaamd: Utrecht - Hilversum Route
In deze map plaats je dan de route map met een readme erbij etc. Je kan ook kiezen of je het mapje Utrecht - Hilversum Route een .rar bestand van wil maken. Dan is het gewoon de extensie veranderen en je bent klaar. Je kan ook de route een .rwp file van maken. Al weet ik niet hoe.

Vervolgens plaats je het ergens in een upload sectie op een site zoals: Treinpunt, Dutchrail, Het Rail-sim forum of het Duitse Rail-sim etc.

gr vincent

1.037 posts
« Reply #51 on: Friday 07 June, 2013, 08:55:20 »
Evijver,

Als je de route upload zonder de assets van bijv. Coha, dan hoeven degenen die de route vervolgens downloaden, deze assets niet te plaatsen. Ze moeten alleen zorgen dat ze die assets hebben :). Jij zal dan in een readme aan moeten geven welke assets (free- en/of payware) nodig zijn.
Met RW Utilities kun een je package (rwp-file) maken.
Trouwens, Marc weet echt wel hoeveel werk in het bouwen van het route gaat zitten, hij is zelf nl. bezig met een route, Oost Nederland - de ijssellijn, zie ook deze post,

Dick

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #52 on: Friday 07 June, 2013, 09:22:38 »
Juist, maar als je de assets niet mee levert in een freeware route, wat van bijv. Coha al zo niet mag, dan hoef je niet aan elke provider van de objecten toestemming te vragen, althans dat heb ik niet gedaan.
Ik denk dat Tjoe Tjoe ermee wilde zeggen als je er een payware route van zou maken dat er dan toestemming gevraagd moet worden in dit geval.
Dus lever je freeware assets wel voor een freeware route mee, dan is het wel zo netjes om toestemming te vragen, waar ik om eerlijk te zijn iets mee gezondigd heb. ;)
Heb namelijk met RW_Tools van alle gebruikte objecten een assets map laten maken wat wil zeggen, heb ik bijv. maar 1 huisje van de 5 aanwezig in die map gebruikt, de assets niet compleet is als geheel zeg maar.
Daarna de gemaakte map even doorgelopen en natuurlijk mogelijk payware assets uit de map verwijderd.
En idd van de route zelf, en je eigen gemaakte objecten map, maak je even een RWP bestand en zul je met Utilities.exe aan de slag moeten

« Last Edit: Friday 07 June, 2013, 09:28:28 by trainsxp »

**
Rolling stock developer
1966 was een goed jaar
505 posts
« Reply #53 on: Friday 07 June, 2013, 22:25:13 »
Blijkbaar heb je geen idee hoeveel uren hier in zijn gaan zitten. Trouwens, als iets mooi en goed is (zoals bijvoorbeeld Chris zijn treinen) heb ik daar best een bescheiden bedrag voor over. Als Coha geld zou vragen voor de overwegen en seinen, zou ik dat ook niet onredelijk vinden.

Ik heb geen idee hoeveel uren je er al in heb zitten, nee.
Ik weet wel dat ik al bijna 3 jaar bezig ben met de Ijssellijn waarvan ik het laatste jaar voornamelijk bezig ben om assets om te wisselen voor andere, betere, nieuwe versies. Ook al ben ik er héél regelmatig mee bezig (en andere Railworks gerelateerde project zoals object en trein bouw) en heb ik nog steeds niet het idee om hier geld voor te gaan vragen. Het is een hobby\bezigheid die ik wil delen met mede geïnteresseerden.

Chris heeft zijn statement gemaakt dat hij, vanwege de tijd en expertise, het niet meer gratis kan en wil doen. Wat begrijpelijk is. Daarentegen vraagt hij ook niet de volle mep voor een relatief kwaliteits product.
COHA heeft het statement gemaakt dat ze alleen kostenloze producten willen maken. Iets wat ik zeer waardeer.

Ieder zo zijn ding. Ik vergeleek het voor mijzelf even met een andere ontwikkelaar die nog van toeten en blazen wist van 3d werk en al begon over een payware stoom locomotief.

Ik zie dat er ondertussen al wat meer reacties zijn geplaatst tijdens dit schrijven.

Affijn. Het zijn mijn zaken ook niet. Ik wilde alleen even mijn gal spuwen over beginners en payware intenties.

Jouw werk blijft er ondertussen erg goed uitzien. Ga zo door.
« Last Edit: Friday 07 June, 2013, 22:29:11 by Marc D. »

372 posts
« Reply #54 on: Friday 07 June, 2013, 23:47:04 »
Ik heb net even met Utilities packager geprobeerd een .rwp file te maken van mijn route en eigen assets. Uiteindelijk levert dat een .rwp bestand op van ruim 8 MB. Dat lijkt me wat aan de kleine kant. Kan dat kloppen?

Wie wil de route even beta testen, voordat ik hem ga uploaden?
« Last Edit: Friday 07 June, 2013, 23:59:00 by evijver »

402 posts
« Reply #55 on: Saturday 08 June, 2013, 07:45:27 »
Blijkbaar heb je geen idee hoeveel uren hier in zijn gaan zitten. Trouwens, als iets mooi en goed is (zoals bijvoorbeeld Chris zijn treinen) heb ik daar best een bescheiden bedrag voor over. Als Coha geld zou vragen voor de overwegen en seinen, zou ik dat ook niet onredelijk vinden.

Ik heb geen idee hoeveel uren je er al in heb zitten, nee.
Ik weet wel dat ik al bijna 3 jaar bezig ben met de Ijssellijn waarvan ik het laatste jaar voornamelijk bezig ben om assets om te wisselen voor andere, betere, nieuwe versies. Ook al ben ik er héél regelmatig mee bezig (en andere Railworks gerelateerde project zoals object en trein bouw) en heb ik nog steeds niet het idee om hier geld voor te gaan vragen. Het is een hobby\bezigheid die ik wil delen met mede geïnteresseerden.

Chris heeft zijn statement gemaakt dat hij, vanwege de tijd en expertise, het niet meer gratis kan en wil doen. Wat begrijpelijk is. Daarentegen vraagt hij ook niet de volle mep voor een relatief kwaliteits product.
COHA heeft het statement gemaakt dat ze alleen kostenloze producten willen maken. Iets wat ik zeer waardeer.

Ieder zo zijn ding. Ik vergeleek het voor mijzelf even met een andere ontwikkelaar die nog van toeten en blazen wist van 3d werk en al begon over een payware stoom locomotief.

Ooit gehoord van aanpassen? In de loop der tijd leer ik zeer veel over het ontwerpen van 3D. Zo pas ik dus ook mijn model aan op verbeteringen. Ik heb bijvoorbeeld al 25000 poly's van mijn model afgehaald, en vele objecten opnieuw gemaakt. Denk jij dat ik een pruts model op de markt wou zetten?. Ook een rede is dat het zo irritant is om objecten überhaupt in RW te krijgen. Dan weer deze error en dan weer die, dan weer overbelicht of de verkeerde zijde's worden gerenderd.  Inmiddels ken ik het grootste deel van de functie's van blender. Ik weet heus wel een payware model prachtig moet zijn. En daar zet ik ook mijn doel.

Nog een rede waarom ik liever paywware doe: je moet ongeloofelijk veel leren voordat je iets kan.
Zo heb ik moeten leren:

- Blender
- TS 2013
- Blueprint editor
- Paint
- RWacetool
- Lua (ben ik mee bezig)
- 3D exporter (.IGS)
- Het stoken van een stoomloc
- .....
- .....

Nu duidelijker?

372 posts
« Reply #56 on: Saturday 08 June, 2013, 08:58:12 »
nog een paar nieuwe screens, waarop te zien is dat de voorseinbakens zijn vervangen door reflectorpaaltjes.
Nog een paar aanpassingen en dan gaat de route online.

Nog iemand interesse om te testen?

131 posts
« Reply #57 on: Saturday 08 June, 2013, 09:08:27 »
Lijkt me wel gaaf om te testen, wat moet er precies getest worden in de route? Top werk, het ziet er goed uit op het eerste gezicht :)
Geluid-modder,

Mat'64 , ICM , DDZ w.i.p.

372 posts
« Reply #58 on: Saturday 08 June, 2013, 09:16:29 »
Lijkt me wel gaaf om te testen, wat moet er precies getest worden in de route? Top werk, het ziet er goed uit op het eerste gezicht :)

Eigenlijk niets in het bijzonder, maar ik wil even weten of het rwp file goed is en of er geen gekke dingen gebeuren of te zien zijn.

131 posts
« Reply #59 on: Saturday 08 June, 2013, 09:29:08 »
Klinkt easy genoeg ;)