Quick Drive & AI, hoe te doen [uitleg]

*
Sprinter
225 posts
Quick Drive & AI, hoe te doen [uitleg]
« on: Tuesday 18 February, 2014, 22:30:23 »
Ik hoop dat voor de meeste wel duidelijk is hoe een Quick Drive scenario inelkaar gezet moet worden, zo niet hoor ik dit graag, en voeg ik dan een uitleg daarover aan dit topic toe.

Okay, hoe beginnen we, als start is het handig om per rijrichting een apart QD scenario te hebben, zodat je bij niet ineens van achteren geramd word door een andere trein of dat soort grappen.
Het maken hiervan laat ik even achterwegen, en ik ga meteen door naar creëeren van AI in Quick Drive, eenmaal in de scenario editor zoek een goede plek om een trein te laten spawnen, hou er rekening mee dat je hem niet precies daar gaat tegen komen, maar vaak al een stukje eerder (het hoe en wat van de triggers heb ik nog niet precies door).

Ga naar het icoontje met het sein, scroll naar beneden tot je AI Spawn marker tegenkomt, en plaats de marker naast het spoor waar je een trein wilt hebben, en zet de pijl op het spoor, de pijl geeft de richting van de kop aan, dus indien deze in de verkeerde richting staat kan je dit omdraaien met CTRL+Z en shift+Z:

Vervolgens een paar keer op keer op het marker dingetje (niet de pijl) drukken, en je krijgt een proporties menutje dat open gaat, hierin kan je de route en eventuele stops van de trein, de maximum lengte, en het type diesel/stoom/electrisch: bovenleiding/3e rail/4e rail:

Ik heb hier gekozen voor een maximum lengte van 150 meter (meestal ga ik eerder voor 250/300 meter), treinen die gebruik maken van de bovenleiding (dit staat aangegeven in de consist, en wil je diesels, gewoon niks aanvinken, die komen dan vanzelf wel), dat deze via Weesp gaat, en daar ook stopt, en daarna doorgaat naar portal Amsterdam-Lelystad, waar deze ook van de map verdwijnt, wat handig is, zodat je meerdere AI treinen die kant op kan sturen, zonder filevorming op je route te krijgen.

Dan nu de hoeveelheid verkeer, dit is een klein beetje wiskunde, kansberekening om precies te zijn:

Hier zie, en bepaal je mee, hoevaak een bepaald type trein op een bepaald punt spawnt, onderaan staat 1.000 wat betekend dat p=1, dus dat hier altijd een trein spawnt, met een getal lager dan 1.000 kan het ook weleens zo zijn dat je er niks tegenkomt.
Nu wat dieper ingaande op wát je er tegenkomt, de intercities zoals de IRM, ICM etc zijn allemaal passenger-intercity, dit staat bij deze op 0.150, wat neerkomt op dat je hier 15% kans hebt een intercity type trein tegen te komen, passenger-commuter zijn mat-64, SGM en SLT, oftwel de sprinters, deze staat hier op 0.850, wat neerkomt op 85% kans om hier een sprinter type trein tegen te komen.
85+15 is 100%, dus zoals ik al eerder zei, hier kom je sowieso een trein tegen, door met deze waardes te spelen kan je bepalen hoevaak je hier een bepaalde types treinen tegenkomt, wat weer een gevarieerd beeld geeft waarbij geen 2 ritten hetzelfde zijn.
Verder zijn meettreinen zoals Jules het type Freight-Paper, en de reguliere cargo's vallen onder Freight-Gravel.

Okay, nu heb je dus je AI spawn markers geplaatst, alles leuk en wel, maar je komt geen trein tegen, hoe komt dit?
Simpel, consists moeten geactiveerd zijn voor bepaalde routes, Chris gaat in de komende update ronde treinen geschikt maken voor de Gooi route en Midden-Nederland, voor activering van jouw route in de consists kan je dus het beste met hem contact opnemen.
Maar hoe werkt dit precies? en kan ik dit indien gewenst doen (als je bijv speciale consists oa op je route wilt gebruiken)?
Ja, hier is kort uitgelegd wat je moet veranderen aan de consist file voor een Quick-Drive in een specifieke route:

Dit is een geopende consist file, en de map waarin deze zich bevind bij de treinen van Chris.
Het .bin bestand kan je omzetten in een aanpasbare .xml bestand door deze in serz.exe te plaatsen in je ts2014 hoofdmap, hierna verschijnt het .xml bestand automatisch in de map waar het .bin bestand zich ook bevind (let op, doe maar 1 bestand per keer, ga niet eigenwijs zijn en meerdere in 1x doen, serz.exe pikt dit niet, en veranderd bij alle geselecteerde bestanden naar 1 en de zelfde van een willekeurig bestand).
Open de .xml, en voeg uit de mapnaam van de route toe bij: <RouteGUID d:type="cDeltaString"> ..... </RouteGUID>, dit word bij de Gooi route dus: <RouteGUID d:type="cDeltaString">4584fa0e-ce8a-47b3-8f0a-ba86e79af62e</RouteGUID> (zoals ook te zien is in de screenshot).
Dan moet ook nog <cConsistValidRoute d:id="...."> toegevoegd worden erboven, waar deze vandaan komt weet ik niet, en ik hoop dat Chris dit topic ziet en mij uit de brand kan helpen :-[

Verder: <ConsistType d:type="cDeltaString">eConsistType......</ConsistType>
Dit bepaald het type trein van de Consist, dus met eConsistTypePassengerIntercity is dit een trein die onder de Intercities valt, met PassengerCommuter is dit een Sprinter, met FreightGravel een goederentrein, etc.
Voorts zie je nog HasPantograph, Has3rdrailshoe, dit is dus de voorwaarde OH/3rd rail etc die je kon aanvinken bij het proporties menu, dus een DM90 verschijnt wel op een bepaald spawnpoint voor een passenger-commuter train, maar een SLT niet omdat het spawnpoint geen OH aangevinked heeft.
ben je klaar, .xml opslaan, en via Serz.exe weer terug omzetten naar een .bin bestand.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo, en mochten er nog vragen zijn, laat maar horen :)