NoordWest Nederland & 't Hart van Nederland succesvol samengevoegd

*
Stoomlocomotief
49 posts
NoordWest Nederland & 't Hart van Nederland succesvol samengevoegd
« on: Sunday 10 March, 2019, 20:21:02 »
Ja, dat las je goed. Twee compleet verschillende routes, met inderdaad verschillende start-coördinaten heb ik samen kunnen voegen. Je zult vast denken: “jij hebt wat uit te leggen” en ja dat heb ik inderdaad. Dus ga er rustig voor zitten. Het is een interessant verhaal. Neem even wat drinken en dan leg ik je het allemaal uit.

Okee om te beginnen: Hoi ik ben Ties, 20 jaar en student ICT. Het leek mij altijd al leuk om eens echt een keilange route te kunnen rijden, met allerlei trajecten, uitwijkmogelijkheden. Ik ben meer van kwantiteit dan kwaliteit, in dat opzicht.  Ik was dan ook jaren bezig met een fictieve route voor mezelf. Met zo’n 180km aan spoor.

Op gegeven moment kwam de HSL route uit. Een geweldige route. Zeer gedetailleerd én bovenal. Aan te sluiten op de NoordWest Nederland route. En dat heb ik dan ook gedaan. Na een paar pogingen was het me gelukt en kon je vanaf Alkmaar via Schiphol naar Rotterdam rijden.  Dat was mijn eerste ervaring met het combineren van routes. Het was niet al te moeilijk. De bestanden van de HSL route kopiëren en in de mappen van de NoordWest Nederland route te plaatsen. De tracks.bin samen voegen. Dat is waar ik het meeste moeite mee had, maar… ik ben eruit gekomen.
De komst van de 64-bits versie van TS is voor mij dan ook een cadeau uit de hemel. Niet langer zit je vast aan de 3 Gb geheugenlimiet. Wat het maken van lange routes mogelijk maakt. Tegelijkertijd hoorde ik in een filmpje op YouTube dat er al iemand bezig was met een tooltje die het mogelijk maakte om routes met verschillende startpunten samen te voegen. Maar ik heb daar zelf niets over kunnen vinden. Toen ben ik aan de slag gegaan, kan ik dat niet zelf dan?
De routes uit TS bestaan uit tiles, tegels. Zover ik weet kan een route net zo veel tegels aan als jouw computer aan kan. Er is dus geen maximum zover ik weet. Iedere tegel is gebaseerd op een bepaalde afstand van het nulpunt van de route. Een naam van een tegel kan dus bijvoorbeeld zijn: +000016-000008. En op deze manier zijn ook de namen van de bestanden die de informatie van die tegel houden genoemd.

Omdat de tegels dus gebaseerd is op het nul punt van de route moest ik dus eerst erachter komen wat het verschil is tussen de nulpunten van de beide routes. De reden dat ik voor de ’t hart van Nederland heb gekozen heb is dat het ook echt een mooie, grote route is. HvNL komt het dichts in buurt van NoordWest Nederland. Goed, ik had beslist het verschil tussen de nulpunten van de routes 79 tegels naar het oosten en 97 tegels naar het zuiden moet zijn. Dus als ik nu de namen van alle bestanden +97 en -97 optel en aftrek… is dat het dan? Ik heb het met een bestand gedaan en nee zo werkt het niet.
Okay terug naar de tekentafel. Ik begon met het maken van een nieuwe schone route en op die nul tegel plaats ik de nul tegel van HvNL. En verrek daar staan de sceneryobjecten van Arnhem. Overigens had ik niet de zelfde coördinaten van HvNL gebruikt. En toen wist ik het zeker. Het ís mogelijk om routes met verschillende coördinaten samen te voegen. Vervolgens heb ik de naam van de tegel aangepast zodat de nul tegel één tegel op zou moeten schuiven. Maar ook dat haalde niets uit. Dus de positie van de scenery word ook niet bepaald middels de bestandsnaam. Dan moet het ín het bestand zitten.
En daar vond ik het. Daar wordt per object de afstand van de nul tegel gedefinieerd.

Ik weet nog dat ik het eerst voor een bosje uit Arhnem had aangepast. Bij de x-afstand vul ik 79 in (want 0 + 79) en bij Z vul ik -97 in (want 0 – 97). En tadaa keurig op de plaats waar Arnhem zou moeten liggen in NoordWest Nederland staat een eenzaam bosje. Een bosje dat kwam uit de HvNL route. En toen kwam het binnen… Als ik dit moest doen voor elke losse Scenery object… Dat is inderdaad onmogelijk… onbegonnen werk.

Maar gelukkig kan ik programmeren in python. Dus ik heb een python script geschreven die vieze werk voor mij kan doen. En veel sneller ook. Voordat het scriptje zijn werk kan doen moest ik wel nog van alle .bin bestanden die TS kan lezen, naar .xml bestanden overzetten. Gelukkig komt TS met een programaatje “SerzMaster” die dat doet. Toen heb ik mijn scriptje losgelaten op de bestanden van HvNL. En vervolgens weer teruggezet naar bin bestanden. En het eerste resultaat zag er niet slecht uit. Maar er moest nog veel gedaan worden. Zo moest de tracks.bin bestanden nog samengevoegd worden. Ik had dat eerst handmatig gedaan en daar kwam het volgende uit:

Oeps foutje, het bleek dat sommige coordinaten in de trackfiles verkeerd stonden. Even corrigeren en weer testen. Nu bleek het dat alle wissels niet goed ingeladen werden. En dus ook niet bediend konden worden. Die zaken worden opgeslagen in de tracks.bin. Vervolgens besloot ik daar ook een maar script voor te schrijven die de Ribbon en Node inhoud scheidt. Dat scheelt weer heel wat handmatig geknutsel. ik heb dat weer bij de NoordWest Nederland Route gevoegd. En daar kwam dit uit:

Dat lijkt er al meer op.  Vervolgens had ik nog een aantal bugjes in m’n script om op te lossen.  Die beelden zoals deze weg in Arnhem veroorzaakten. Het bleek om de zelfde bug te gaan zoals ik die had in de tracks-files.

Dat gedaan te hebben was het tijd om te testen. Is de route ook echt te rijden, of zou je na 5 meter alweer ontsporen? Dus ik plaatste een ICM-stel en reed een stukje. En het reed als een zonnetje. Misschien is het dus in te toekomst mogelijk om echt een sprinterdienst Uitgeest – Rhenen te rijden of Den Helder – Nijmegen.

Nee... perfect ziet het er niet uit... zo is de grond op het HvNL route nog één en al groen. En overal komen bosjes tussen het spoor voor. Dat is iets waar ik op het moment nog naar aan het kijken ben. Maar ik ben zeer tevreden. Het spoor ligt er, bovenleiding hangt er, de seinen werken, de huizen staan er. Ik had niet gedacht dat het zover zou kunnen komen.

Wat korte feiten over deze “monsterroute”:
Aantal tegels: 1871
Aantal bestanden: 6597
Grootte van de map: 690 MB
Grootte tracks.bin: 18.8 MB

Hoe moet het nu verder?
Dat weet ik niet zo goed. Ik wil in ieder geval mijn script wat meer testen en polijsten, en voor de techneuten onder ons, wil ik die best publiceren, maar kan er in ieder geval geen support voor aanbieden omdat het echt niet af is en niet gebruiksvriendelijk is.
De route ben ik niet van plan te publiceren.  Dat is niet aan mij, ik heb er ook geen toestemming voor. Ik heb dit alleen gedaan om te laten zien wat er mogelijk is. Als routebouwers geïnteresseerd om hun route X met route Y willen combineren… Stuur me een berichtje gerust. Ik denk dat we hiermee nog eens een hele nieuwe kant van Train Simulator gaan zien. We gaan het meemaken.

Groetjes, Ties
-TX-Tiger

Iets waarvan de hele community dacht dat het onmogelijk was, heb ik in een weekend voor elkaar gekregen. Hopelijk heb ik je hiermee een beetje geïnspireerd. Make things what can’t be made! Do what can’t be done!

*
Hogesnelheidstrein
Waarom ook niet
1.590 posts
Re: NoordWest Nederland & 't Hart van Nederland succesvol samengevoegd
« Reply #1 on: Sunday 10 March, 2019, 20:31:12 »
Heel gaaf!! Benieuwd wat de grootte van de map uiteindelijk kan worden, misschien kun je deze route uiteindelijk weer combineren met Noord Oost Nederland, en de IJssellijn  ;) . Maar dat zijn dingen om later over na te denken. Voor nu ziet het er erg netjes uit en komt er in de toekomst een uitbreiding tussen Utrecht en Amsterdam, en als de bouwers van HvN en NW Nederland het toestaan, hoeft alleen het spoor tussen Amsterdam en Breukelen nog maar gelegd te worden ;D

Offline HSL
TreinPunt.NL Innovatieteam
Hondekop
164 posts
« Reply #2 on: Sunday 10 March, 2019, 21:04:09 »
Wauw  8) Respect! Dit is toch wel een doorbraak in de hele Trainsimcommunity  ;) ;D Inderdaad de HSL aan NWNL koppelen is niet moeilijk omdat het bewust dezelfde startcoordinaten heeft omdat het een clone route is van NWNL. 

Dus stel je voegt NWNL en Hvnl samen. Kan je daaraan dan weer makkelijk bijvoorbeeld ZWNL aan toevoegen? Als in, alle realistische routes in NL kunnen aan elkaar worden gelegd (met gaten)  ::) 8)

*
Hondekop
Hangt wat rond op dit forum.
141 posts
« Reply #3 on: Sunday 10 March, 2019, 21:25:20 »
Wowie!  :o Heel knap gedaan!
Dit ziet eruit alsof het veel potentie heeft!  ;D
Soms stream ik wel eens. Wees vrij om te kijken als ik live ben!

*
Intercity
Lid MSTS/RW team
628 posts
« Reply #4 on: Sunday 10 March, 2019, 22:17:06 »
Dit zie ik graag. Hoop dat je er iets gebruikersvriendelijk van kan maken en alle bugs kan oplossen.  Dit zou inderdaad een doorbraak zijn.   :)
Een schouderklopje, een vriendelijk woord en dat op een goed gekozen momentje is wat een ieder bekoort en betekent meer dan een duur presentje.

Henk van Hattem

*
Hogesnelheidstrein
1.016 posts
« Reply #5 on: Sunday 10 March, 2019, 23:13:14 »
Interessant en fraai gedaan. Maar als je een route als 't Gooi Centraal toevoegt, wordt het al wel wat meer werk. Want dan heb je overlappende stukken route.  ;)

*
Stoomlocomotief
1 posts
« Reply #6 on: Monday 11 March, 2019, 07:54:59 »
Heel erg vet!
Ik hoop dat je toestemming krijgt om alle routes van heel Nederland samen te voegen en te publiceren, dan wel dat de originele makers van de routes samen kunnen werken om hun eigen routes tot een gezamenlijk scheidingspunt af te maken.
Op naar de route: " 't Hele Nederland"! :-D

TreinPunt.NL Moderator
Intercity
Scenario bouwer, lua scripter en veel meer
781 posts
« Reply #7 on: Monday 11 March, 2019, 09:55:15 »
Het concept is zeker zeer interessant, maar aan deze test heb je als gebruiker niet veel.
De 2 samengevoegde routes sluiten nergens op elkaar aan. Van Den Helder naar Nijmegen rijden is dus geen optie, wat een aantal personen op discord nu wel lijken te denken.
Iemand zal de gaten moeten vullen voordat er daadwerkelijk één grote route ontstaat waar een gebruiker volledig op kan rijden.

Daarnaast kan je je afvragen of het samenvoegen van 2 totaal verschillende bouwstijlen wel wijs is.
De samengevoegde routes van bijvoorbeeld Danny op de Steam Workshop zijn routes van steeds dezelfde bouwer.
Maar als het om kwantiteit gaat is dat natuurlijk niet aan de orde.

Toestemming om de samengevoegde routes in hun geheel te publiceren is nagenoeg niet haalbaar.
Je hebt o.a. niet alleen te maken met de routebouwers, maar ook assetbouwers die assets speciaal voor een route gebouwd hebben.
Een nieuwe route publiceren die gebruik maakt van bestanden uit de originele route (installatie daarvan is dus vereist) zou geen belemmering mogen zijn.

De proof-of-concept om 2 totaal verschillende routes samen te voegen lijkt in ieder geval geslaagd :D

*
Hogesnelheidstrein
Routebouwer Groningen-Delfzijl
1.101 posts
« Reply #8 on: Monday 11 March, 2019, 11:16:46 »
Dit is goed nieuws! Mooi dat je tot een versie bent gekomen waarin het ook berijdbaar is. Interessant om te zien ook hoe je te werk bent gegaan en hoe je steeds verder komt. Ben benieuwd naar waar dit toe leidt.
Alle begin is moeilijk maar als ik zie dat je twee routes al kunt samenvoegen los van alle details dan beloofd dit voor de toekomst voor Train Simulator een hoop goeds!

Ik ga in ieder geval de verdere vorderingen volgen en hoop dat routebouwers, objectenbouwers en alle andere geweldige mensen die hun steentje bijdragen hierin ook gaan samenwerken. Natuurlijk heb je in het begin te maken met een hoop bugs. Maar dat is toch de uitdaging weer; een mooi project wat begon bij een routebouwer met het leggen van een stukje spoor wat uiteindelijk leidt tot een herkenbaar stuk Nederland. Steeds worden er nieuwe dingen toegevoegd en komen er weer prachtige dingen bij.

Ik heb dan ook veel respect voor iedereen die zijn steentje (lees: spoortje) bijdraagt aan 'onze' geweldige community!

*
Intercity
Lid MSTS/RW team
628 posts
« Reply #9 on: Monday 11 March, 2019, 11:56:28 »
Ik snap niet waarom dit samenvoegen problemen zouden gaan opleveren met Nederlandse freeware routes.
Als Repainters de handen op elkaar kunnen krijgen, waarom niet de route bouwers en content makers?

Een mooie samenwerking en een mooie uitdaging. Dit maakt de hobby juist toch leuker?
Dat de banen wat verschillen in architectuur en bouw,  voor de meeste liefhebbers en mij  geen verschil.
Zeker niet als ik zo overal de positieve reacties lees en wat ik zelf zie aan wat er allemaal van moois gemaakt is.

En wat dat aan elkaar breinen  betreft. Talent genoeg. Kwestie van afspraak.
Wat mij betreft.. Ga als community die uitdaging aan. Zet Nederland op de kaart. Ik sta er open voor.  Samenwerken!!

;D

*
Hogesnelheidstrein
7.974 posts
« Reply #10 on: Monday 11 March, 2019, 12:29:51 »
Laten we het kort houden en voorop stellen dat dit zeker een interessante en goede ontwikkeling is wat TX-Tiger ons laat zien. :P
Maar zoals gemeld om ze aansluitend te krijgen, en dan met name gezien het feit dat de coördinaten van 't Hvn niet helemaal kloppen t.o.v. Google Overlay wat velen weten, dus vraag mij hierbij af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen, of heb je bv. wat bij mij einde Breukelen is aan de coördinaten weten te krijgen? ;)

Edit/
En al is TS nu 64 bit vraag ik mij af of heel Nederland wel aan elkaar gebakken kan worden waar over gepraat word.
En met RW_Tools werken kun je ook vergeten met zo'n groot tracks.bin bestand volgens mij.

Afijn al met al laten wij het positief blijven bekijken en volgen naar je verdere ontwikkeling!
« Last Edit: Monday 11 March, 2019, 12:41:33 by trainsxp »

Groeten trainsxp

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.766 posts
« Reply #11 on: Monday 11 March, 2019, 17:50:58 »
Laten we het kort houden en voorop stellen dat dit zeker een interessante en goede ontwikkeling is wat TX-Tiger ons laat zien. :P
Maar zoals gemeld om ze aansluitend te krijgen, en dan met name gezien het feit dat de coördinaten van 't Hvn niet helemaal kloppen t.o.v. Google Overlay wat velen weten, dus vraag mij hierbij af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen, of heb je bv. wat bij mij einde Breukelen is aan de coördinaten weten te krijgen? ;)
Coördinaten maken in principe niets uit, omdat de route als hij gebouwd is al 'goed ligt'. Het samenvoegen van een route zal alle objecten verplaatsen en ze blijven dus goed liggen echter niet meer op de originele coördinaten. Dat is alles. Een eenmaal gelegde route zal dus nog steeds kloppen maar slechts op een andere locatie, als je begrijpt wat ik bedoel. :)

Alles bij elkaar vind ik het een leuke ontwikkeling en ben ik zeer benieuwd naar de mogelijkheden. Het samenvoegen van verschillende fictieve routes is al eens aangedragen en mochten verschillende makers er interesse voor hebben dan kunnen we dit zeker overwegen. Voor nu kijk ik met interesse naar dit project. Enige nadeel is momenteel dat de hele route opnieuw geschilderd moet worden als ik het zo zie. ;)

Groet,
Koplopermau
Volg me op mijn Twitch Kanaal en abonneer je op mijn YouTube kanaal!

*
Stoomlocomotief
49 posts
« Reply #12 on: Monday 11 March, 2019, 18:59:28 »
Hi allemaal, bedankt voor de reacties! Dit concept opent zeker een aantal deuren, en creëert zeker een aantal nieuwe mogelijkheden die nog eerder nog niet te realiseren waren. Ik ben ook blij dat dit over het algemeen goed word opgepakt en dat de routebouwers er enthousiast over zijn. En met het samenvoegen van routes, ik denk dat we er als community wel uit kunnen komen.

Dus stel je voegt NWNL en Hvnl samen. Kan je daaraan dan weer makkelijk bijvoorbeeld ZWNL aan toevoegen? Als in, alle realistische routes in NL kunnen aan elkaar worden gelegd (met gaten)  ::) 8)

In principe wel ja... The sky is de limit... of naja eigenlijk is je pc de limit... Maar mijn pc kan de samengestelde route best goed aan. Zeker niet onspeelbaar. En bovenal ik ben nog helemaal geen crash tegen gekomen  8). En ja die gaten, kan ik op deze manier dan weer niet vullen. Zou gaaf zijn als dat wel het geval was  :D.

Heel erg vet!
Ik hoop dat je toestemming krijgt om alle routes van heel Nederland samen te voegen en te publiceren, dan wel dat de originele makers van de routes samen kunnen werken om hun eigen routes tot een gezamenlijk scheidingspunt af te maken.
Op naar de route: " 't Hele Nederland"! :-D

Wie weet wat de toekomst brengt... Als ik nu kijk naar welke route's beschikbaar zijn en eraan zitten te komen. Zou in ieder geval een groot deel van de randstad samengevoegd kunnen worden tot een route.

Het concept is zeker zeer interessant, maar aan deze test heb je als gebruiker niet veel.
De 2 samengevoegde routes sluiten nergens op elkaar aan. Van Den Helder naar Nijmegen rijden is dus geen optie, wat een aantal personen op discord nu wel lijken te denken.
Iemand zal de gaten moeten vullen voordat er daadwerkelijk één grote route ontstaat waar een gebruiker volledig op kan rijden.

Klopt! Aan de "superroute" om het zo maar even te noemen heb je nu inderdaad niet veel. Het zijn nog steeds twee "losse" routes. Maar in principe zou je het spoor vanaf Breukelen kunnen doortrekken naar Amsterdam. En dat is wat aan de routebouwers wil meegeven. Dat het mogelijk wordt om hun route aan die van een andere te voegen.

Toestemming om de samengevoegde routes in hun geheel te publiceren is nagenoeg niet haalbaar.
Je hebt o.a. niet alleen te maken met de routebouwers, maar ook assetbouwers die assets speciaal voor een route gebouwd hebben.
Een nieuwe route publiceren die gebruik maakt van bestanden uit de originele route (installatie daarvan is dus vereist) zou geen belemmering mogen zijn.

De proof-of-concept om 2 totaal verschillende routes samen te voegen lijkt in ieder geval geslaagd :D

Ik heb helemaal geen idee hoe het zit met toestemmingen en auteursrechten enzovoorts hahaha, ik ben slechts een computernerdje. Maar ik denk dat er wel naar een oplossing gewerkt kan worden.

Ik snap niet waarom dit samenvoegen problemen zouden gaan opleveren met Nederlandse freeware routes.
Als Repainters de handen op elkaar kunnen krijgen, waarom niet de route bouwers en content makers?

Een mooie samenwerking en een mooie uitdaging. Dit maakt de hobby juist toch leuker?
Dat de banen wat verschillen in architectuur en bouw,  voor de meeste liefhebbers en mij  geen verschil.
Zeker niet als ik zo overal de positieve reacties lees en wat ik zelf zie aan wat er allemaal van moois gemaakt is.

En wat dat aan elkaar breinen  betreft. Talent genoeg. Kwestie van afspraak.
Wat mij betreft.. Ga als community die uitdaging aan. Zet Nederland op de kaart. Ik sta er open voor.  Samenwerken!!

;D

Ik kon het zelf niet beter verwoorden!

Afijn al met al laten wij het positief blijven bekijken en volgen naar je verdere ontwikkeling!

Naja over de coördinaten: Ik heb Arnhem Centraal wat voor jouw de 0,0 tile is geplaats op waar Arhnem Centraal zou moeten liggen in NWNL. En ik zit er ongeveer enkele tientallen meters vanaf.

De afwijking op "het echte" Breukelen is ongeveer 2Km (richting het noorden).

Onderaan de foto zie je net een stukje van het perron waar die daadwerkelijk zou moeten liggen.
In principe zou je nu misschien een stukje kunnen snoepen van het traject tussen Breukelen en Amsterdam. Want zo groot is de afwijking ook niet meer.

Edit/
En al is TS nu 64 bit vraag ik mij af of heel Nederland wel aan elkaar gebakken kan worden waar over gepraat word.
En met RW_Tools werken kun je ook vergeten met zo'n groot tracks.bin bestand volgens mij.

Ook leuk dat je hierover begint. RW_Tools kan de huidige tracks.bin van de "superroute" nog wel aan. Het duurt even met laden maar als het eenmaal ingeladen is... werkt het prima. Alleen is RW_Tools niet echt een lekker programma om een bepaalde handeling uit te voeren. Wat ik moet doen is van de donerende route alles tussen <Ribbon></Ribbon> te plaatsen bij de accepterende route en datzelfde voor alles tussen <Node></Node>. Alleen dat is zowat alle inhoud van een tracks.bin-bestand. En voor de gene wie nog nooit in zo'n bestand heeft gekeken: Dat is heeeel veel text. En met RW_Tools kan je (zover ik weet) niet alles selecteren tussen bepaalde plekken. Dus ik zou dan handmatig naar beneden moeten scrollen tot ik heb wat ik nodig heb. Alleen dat is echt niet te doen.

En een ander programmaatje dat ik veel gebruik  en die dat wel best handig kan doen (Visual Studio Code) laat het bij zo'n groot bestand als de tracks.bin meteen afweten.  :-[ :'( . Dus ik heb zelf een python script geschreven die de inhoud van <Ribbon></Ribbon> en <Node></Node> voor me opslaat. En dat kan ik dan weer via RW_Tools plakken in de Tracks.bin van de accepterende route. Gelukkig heeft RW_Tools wel een zoekfunctie  ;D.

Goed: Gisteren liep ik vast met de grondtextures, ofwel alles was groen, ook leuk voor het klimaatakkoord waarschijnlijk. Maar niet echt  leuk om naar te kijken. En de routebouwers doen hun best om hun route er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Dus ik heb het nog eens nader bekeken en het blijkt dat de manier hoe die "MixMaps" zoals DTG het noemt... anders gecoördineerd zijn. Naast de XY coördinaten hebben ze ook nog 4 andere coordinaten: Top, Bottom, Left en Right. Ik heb er even goed naar gekeken en toen viel het me op dat die coördinaten veelvouden zijn van 128. Sterker nog het ís een veelvoud van 128 en de x of y coördinaat. Gelukkig was daar een verband in, mocht TS die namelijk zelf random genereren kon dat nog eens een heel hoofdpijn dossier worden. Maar dat is gelukkig niet het geval... Dus weer wat aanpassingen in mijn script gemaakt en tada: de wereld heeft wat kleur, variatie.

Grijs onder de sporen, zoals het hoort. 8)

Groetjes, Ties

« Last Edit: Monday 11 March, 2019, 19:03:22 by TX-Tiger »

*
Intercity
Mcn Cxx Valleilijn
535 posts
« Reply #13 on: Monday 11 March, 2019, 19:22:58 »
Ook leuk dat je hierover begint. RW_Tools kan de huidige tracks.bin van de "superroute" nog wel aan. Het duurt even met laden maar als het eenmaal ingeladen is... werkt het prima. Alleen is RW_Tools niet echt een lekker programma om een bepaalde handeling uit te voeren. Wat ik moet doen is van de donerende route alles tussen <Ribbon></Ribbon> te plaatsen bij de accepterende route en datzelfde voor alles tussen <Node></Node>. Alleen dat is zowat alle inhoud van een tracks.bin-bestand. En voor de gene wie nog nooit in zo'n bestand heeft gekeken: Dat is heeeel veel text. En met RW_Tools kan je (zover ik weet) niet alles selecteren tussen bepaalde plekken. Dus ik zou dan handmatig naar beneden moeten scrollen tot ik heb wat ik nodig heb. Alleen dat is echt niet te doen.

Je kunt natuurlijk de tekst uit de tracks.bin die in RW Tools openstaat plakken in een programma waar je wel behoorlijk kunt selecteren. Zolang je de uiteindelijke tekst die na veel plakwerk in je nieuwe tracks.bin staat weer in de originele tracks.bin opslaat via RW Tools - dus gewoon Ctrl-A > Ctrl-V over het origineel - moet dat gewoon werken. Zo pas ik mijn repaints ook altijd aan in Notepad++ :D
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel. 8)

*
Stoomlocomotief
43 posts
Re:  NoordWest Nederland & 't Hart van Nederland succesvol samengevoegd
« Reply #14 on: Monday 11 March, 2019, 21:44:49 »
Heel veel respect hoor! Succes met dit mooie project. :D

*
Hogesnelheidstrein
3.428 posts
« Reply #15 on: Saturday 16 March, 2019, 09:12:06 »
Kan jij de Ijsellijn er bij Arnhem ook nog aanplakken dan kan je door naar Zwolle!
Of wordt het dan veel te groot?

*
Hogesnelheidstrein
5.151 posts
« Reply #16 on: Saturday 16 March, 2019, 20:43:01 »
Coördinaten maken in principe niets uit, omdat de route als hij gebouwd is al 'goed ligt'. Het samenvoegen van een route zal alle objecten verplaatsen en ze blijven dus goed liggen echter niet meer op de originele coördinaten. Dat is alles. Een eenmaal gelegde route zal dus nog steeds kloppen maar slechts op een andere locatie, als je begrijpt wat ik bedoel. :)

Alles bij elkaar vind ik het een leuke ontwikkeling en ben ik zeer benieuwd naar de mogelijkheden. Het samenvoegen van verschillende fictieve routes is al eens aangedragen en mochten verschillende makers er interesse voor hebben dan kunnen we dit zeker overwegen. Voor nu kijk ik met interesse naar dit project. Enige nadeel is momenteel dat de hele route opnieuw geschilderd moet worden als ik het zo zie. ;)

Groet,
Koplopermau

Nadeel is dat je kun de route alleen per tile verplaatsen. Dus al er en van de twee routes anders op de tile ligt kan het nog steeds niet uitkomen. Maarja dat zou je nog kunnen verdoezelen in het gat wat gedicht moet worden.

Het is overigens al eens eerder gedaan. Heb ooit ergens gezien dat een route verschoven, samengevoegd, en daarna het missende stukje ertussen gebouwd was. Waar precies weet ik niet meer was al aantal jaar terug, probleem was daar uiteindelijk vooral geheugen.

Interessanter wordt het ook nog als de routes verticaal niet op elkaar aansluiten. Ook dat was een probleem bij dat verhaal. Als ik goed herinner, de route zelf verhogen/lagen lukte wel maar het terrein niet.
« Last Edit: Saturday 16 March, 2019, 20:45:43 by jor[D]1 »

*
Hogesnelheidstrein
7.974 posts
« Reply #17 on: Tuesday 19 March, 2019, 22:22:16 »
Edit/

En een ander programmaatje dat ik veel gebruik  en die dat wel best handig kan doen (Visual Studio Code) laat het bij zo'n groot bestand als de tracks.bin meteen afweten.  :-[ :'( . Dus ik heb zelf een python script geschreven die de inhoud van <Ribbon></Ribbon> en <Node></Node> voor me opslaat. En dat kan ik dan weer via RW_Tools plakken in de Tracks.bin van de accepterende route. Gelukkig heeft RW_Tools wel een zoekfunctie

Nou, met het gegeven van jou dat alles wat tussen <Ribbon></Ribbon> en <Node></Node> staat van de donerende route naar de accepterende route moet, dus ook tussen <Ribbon></Ribbon> en <Node></Node> geplaatst moet worden.
Dit heb ik eens uitgeprobeerd met serz.exe (staat in de map raikworks) door beide tracks.bin bestanden om te zetten naar tracks.xml
Toen het bovengenoemde uitgevoerd met copy / paste ..., daarna de bewerkte accepterende route met serz.exe weer terug gezet naar tracks.bin en met succes. (na het overzetten van de track tiles map plus andere mappen maar dat is natuurlijk logisch)

Kortom met deze handeling heb je helemaal geen RW_Tools, of zoals jij noemt Visual Studio Code, een zelf gemaakt python script enz. nodig.

Hoop dat het een beetje begrijpelijk is. :)

Edit/
Onder een knipsel van een gekloonde 't HvN waarvan station Arnhem ruim is verwijderd.
Daarna een gedeelte met oa. station Arnhem erin uit een andere route samengevoegd met de vermelding dat de coördinaat aansluitingen niet kloppen. ;)
Let wel; dit was een probeersel, maar ...... :-X
« Last Edit: Tuesday 30 April, 2019, 14:00:21 by trainsxp »

*
Blokkendoos
67 posts
« Reply #18 on: Thursday 21 March, 2019, 11:15:06 »
Ik ben heel benieuwd hoe het eindigt. Je kan dan ook met de IC van Enkhuizen naar Amersfoort. Maar begin inderdaad maar eerst even met Noordwest NL en Hart van NL samen te voegen. Daarna kan de HSL komen. De Ijssellijn. Vechtdalenlijn en Oost Nederland en natuurlijk Noord oost Nederland! Later de rest van de routes die over zijn :)

*
Hogesnelheidstrein
7.974 posts
« Reply #19 on: Thursday 21 March, 2019, 11:35:35 »
...... Vechtdalenlijn.......

Jij gaat ervan uit dat alles samengevoegd kan worden maar zo simpel is het niet ivm coördinaten waar je mee zit, neem de Vechtdalenlijn, die heeft een lat. en long. van 0.0 dus je weet niet waar die gebouwd is.
Misschien wel op de noordpool als dat de coördinaten van o.0 heeft. ;D

*
Blokkendoos
67 posts
« Reply #20 on: Thursday 21 March, 2019, 12:00:36 »
Als er tijd over is is er lekker veel te doen :P

*
Hogesnelheidstrein
(medeoprichter) MSTS/RW team
1.219 posts
« Reply #21 on: Saturday 23 March, 2019, 15:35:43 »
Ik vind dit al een enorm pluspunt. Met de Engelse routes is men ook al bezig Zoals HIER wordt een compleet nieuwe tak aangebouwd.
Zo ook HIER
Dit gebeurd hier dan wel op de aanwezige (juiste) coördinaten van de routes.
Dit wordt de toekomst voor TS heb ik zo het idee.

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het altijd windstil,
maar op onze website of facebook 'waait' het altijd

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.766 posts
« Reply #22 on: Wednesday 27 March, 2019, 20:37:18 »
...... Vechtdalenlijn.......

Jij gaat ervan uit dat alles samengevoegd kan worden maar zo simpel is het niet ivm coördinaten waar je mee zit, neem de Vechtdalenlijn, die heeft een lat. en long. van 0.0 dus je weet niet waar die gebouwd is.
Misschien wel op de noordpool als dat de coördinaten van o.0 heeft. ;D
Juist makkelijk, dan hoef je niet zo te rekenen met hoeveel je moet verplaatsen. Scheelt een hoop tijd.  ;D

*
Hogesnelheidstrein
7.974 posts
« Reply #23 on: Sunday 14 April, 2019, 12:46:58 »
We zijn een bericht of 10 verder na het laatste bericht van TX-Tiger, ook alweer ruim een maand geleden, maar heb er bv. eens tussendoor niets meer over gehoord tot heden. ;)
Dat is zeker ook weer van de baan?
Over niets horen gesproken, waar ik het wat berichten terug over had met mijn route samen te voegen was de IJssellijn 1.7.
Ook daar hoor ik niets over na (vrijdag 22 maart) de maker een PB te hebben gestuurd hoe hij erover dacht. ???

Afijn het was even een hype maar zit zoals meerdere dingen weer in de koelkast en zal spoedig in de vrieskist belanden. ;D

*
Blokkendoos
63 posts
« Reply #24 on: Monday 15 April, 2019, 17:05:04 »
TX-Tiger,

De toenmalige bouwers van Rotterdam - Den Haag hebben dit toen op kleinere schaal voor elkaar gekregen, doe jij het even op een veel grotere schaal, diepe buiging van mijn kant. Ik vind het knap! Oprecht!

Khoop dat je je niet laat tegen houden om dit in ieder geval uit te breiden waar mogelijk!

Quote from: trainsxp
We zijn een bericht of 10 verder na het laatste bericht van TX-Tiger, ook alweer ruim een maand geleden, maar heb er bv. eens tussendoor niets meer over gehoord tot heden. ;)
Dat is zeker ook weer van de baan?

Afijn het was even een hype maar zit zoals meerdere dingen weer in de koelkast en zal spoedig in de vrieskist belanden. ;D
Trainsxp, maat, is het nou echt weer nodig om zo demotiverend te zijn? Deze jongen laat even de hele NL TS-community zien dat het hartstikke goed mogelijk is, met wat passen en meten wel, maar daar gaat het verder niet om. Niet alles zal in een "koelkast" of "vrieskist" belanden. Het belangrijkste is is dat niet alles gedeeld hoeft te worden.

De route die ik met Jesitim bouw is hier het perfecte voorbeeld van :-X. Ik deel ook niet alles wat mijn m'n route te maken heeft. Weet jij veel wat er gebeurd op de achtergrond ;). Zo ook hier. Misschien is TX-Tiger wel druk met andere dingen. Dat weet jij niet, ik niet, niemand hier weet dat.

Anyway ik dwaal af.

TX-Tiger, trek je hier verder alsjeblieft niets van aan. Support heb je van meerdere mensen op dit forum, keep doing what you do best mate!

Mitchell1993
Neem mij niet te serieus. Doe je dat wel dan kun je de nodige sarcasme verwachten.

*
Hogesnelheidstrein
7.974 posts
« Reply #25 on: Monday 15 April, 2019, 17:41:58 »
Het is haast niet de moeite om hier op te reageren maar wil wel ff kwijt dat je het ook anders kunt bekijken Mitchell1993.
Voor degene die antwoorden op een bericht en verder niets meer te horen krijgen kan ook enigszins demotiverend zijn met de gedachte van "heeft reageren nog wel zin ......". ;)

*
Blokkendoos
63 posts
« Reply #26 on: Monday 15 April, 2019, 17:51:11 »
Deze discussie ga ik maar al te graag aan via pb. Ik ga dit topic verder schoon houden.

Mitchell

*
Intercity
Lid MSTS/RW team
628 posts
« Reply #27 on: Monday 15 April, 2019, 22:56:11 »
Het is haast niet de moeite om hier op te reageren maar wil wel ff kwijt dat je het ook anders kunt bekijken Mitchell1993.
Voor degene die antwoorden op een bericht en verder niets meer te horen krijgen kan ook enigszins demotiverend zijn met de gedachte van "heeft reageren nog wel zin ......". ;)
We hebben de tijd. Is maar een hobby.  Ik dacht dat jij ook aan het experimenteren was? Nog vorderingen??  ;)

*
Hogesnelheidstrein
7.974 posts
« Reply #28 on: Tuesday 16 April, 2019, 11:37:37 »
Nou  er zijn geen vorderingen te melden, sterker nog ben ermee opgehouden.
Ook al om het feit dat ik nagenoeg alles kwijt was, zo ook de samengevoegde route waar geen back-up van was gemaakt. :(
Ben nu zelf aan de slag gegaan, voorlopig t/m Station Dieren.
Met zoals eerder gemeld na wat aanpassingen van de coördinaten het deel Arnhem Presikhaaf t/m Dieren volgens Google overlay. ;)

*
Intercity
Lid MSTS/RW team
628 posts
« Reply #29 on: Tuesday 16 April, 2019, 17:58:47 »
Ja, dat las ik dat je de boel had vernaggeld.
Ik bacup mij wezeloos om dit voor te blijven.
Ook al eens  leer geld betaald  :o