[WIP] Lijn 125A, La Sidérurgie Liégeoise

*
Hondekop
144 posts
Lijn 125A, La Sidérurgie Liégeoise
« on: Sunday 10 February, 2019, 18:08:22 »
Zo, een vers topic voor een nieuwe route.

Het is niet mijn intentie deze route openbaar te maken, simpelweg omdat ik geen idee heb hoe ik dat aan moet pakken en er voor dit soort routes ook gewoon weinig interesse is. Mocht iemand zich ooit geroepen voelen om een pakket en handleiding samen te stellen mag het gerust natuurlijk. Scenario's maken doe ik ook niet, het is gewoon free roam. Ik wil mij op termijn echt focussen op geloofwaardige gebouwen en materieel.

Ik was bezig met Usines Gustave Boël (zie hier https://www.treinpunt.nl/forum/train-simulator-2017-routes/ambitieus-project-usines-gustave-boel) alleen realiseerde ik me dat de mogelijkheden van die locatie erg beperkt zijn. Het terrein ligt aan een hoofdlijn maar kilometers ver van andere leuke locaties en dingen die mij interesseren. Die route gaat dus even de koelkast in.
Hoofd/passagierslijnen boeien mij eigenlijk niet en teletubbielandschappen met traxx'en, VIRMS en Duitse eenheidsworst zijn er ook al genoeg, ook kan ik weinig met de eeuwig groene landschappen en mooi weer. Dat soort dingen kunnen mij gewoon niet echt bekoren..

Een vriend van me is de Luikse staalindustrie in H0 aan het nabouwen, maar hoe het erbij stond in 1988. Dus ik dacht, waarom ga ik daar niet mee beginnen maar dan iets nieuwer, zo rond de eeuwwisseling. We hebben een 8000 bestanden tellende database aan plattegronden, foto's uit alle jaren, technische gegevens en tekeningen van rollend mat dus materiaal is er voldoende (genoeg is er nooit..) Ook is het van mij uit een uurtje rijden en hebben we alle locaties ook daadwerkelijk bezocht.

Er is een geëlektrificeerde dubbelsporige hoofdlijn van ongeveer 8km, geen personenverkeer (Yay!) De hoofdlijn loopt van gare de formation Kinkempois tot aan Flémalle Haute. Aan die lijn liggen diverse locaties van Cockerill-Ougrée, nu ArcelorMittal, waaronder 2 hoogovens, 1 cokesfabriek en diverse walserijen en 1 gieterij. Het bedrijf had zelf een hoofdlijntje midden door de dorpskern van Ougrée. Waar ze ooit met vloeibaar ruwijzer van de hoogovens naar de staalfabriek reden, maar wat nu enkel nog maar diende om bij de centrale werkplaatsen midden in het dorp te komen.

De hele route is hier te zien en volgen: https://www.google.com/maps/@50.6053686,5.5254894,304a,35y,6.34h,39.41t/data=!3m1!1e3

In de jaren '70 ging het snel achteruit met de Luikse staalindustrie, rond de eeuwwisseling zag je dit nog aan eindeloze rijen wagons en locomotieven, in meer of mindere mate 'rijklaar' En kaalgeslagen terrein met een wildgroei van gras, struiken en bomen. Anno nu is het meeste gesloopt of zijn ze aan het slopen helaas...

Voor de screenshots het weer even  op 'leuk' gezet maar meestal staat het gewoon op mistig.

vwb de bovenleiding, ik weet dat Gert hier op het forum mooie Belgische portalen heeft gemaakt, maar ik moet tot wel 10 sporen overspannen en kies dan liever voor één systeem waar ik alle kanten mee uit kan. Het Franse 25kV systeem voldoet aan die eisen dus daarom gebruik die.

De hele ondergrond is bruin gemaakt omdat dit een betere basiskleur is al frisgroen. Dan vallen kieren en foutjes ook wat minder op.

Het sporenplan, vrij bizar maar dat doet 150 jaar aan concurrentie en uiteindelijke fusies. Cockerill-Ougrée waren vroeger meerdere bedrijven.

20190210165228_1
by Esmée van Rijswick, on Flickr

Kolenhoop, met wat opstelsporen waar ooit nog buiten dienst gestelde wagons komen.

20190210173539_1

Rechts is lijn 125A, links de uitwisselsporen voor de cokesfabriek

20190210173554_1

Tegenovergestelde richting van het vorige screenshot

20190210173625_1

Buiten dienst gestelde loccies op het terrein van de vroegere LD-staalfabriek. Deze loco's horen eigenlijk geel te zijn, de wagons zijn eigenlijk kale locframes en de meest voorste loc was een afwijkende Baume&Marpent maar goed, dat heb ik allemaal nog niet dus...

20190210173705_1

Overweg ergens op LD-staalfabriek terrein, met achterin nog meer meuk-opstelspoortjes.

20190210173723_1

Rue de Boncelles (Klik: https://www.google.com/maps/@50.60332,5.5345325,3a,75y,6.34h,83.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1sEUmHQeKDTCow8ig2mfCZEg!2e0!7i13312!8i6656)

20190210173738_1

In het midden lijn 125A, links de uitwisselsporen voor volle torpedo's wagen die door de SNCB naar site de Chertal werden gebracht, recht lossporen voor erts, kolen, cokes, kalk en was ze nog meer nodig hadden

20190210173816_1

Nog meer 'reserve' locjes

20190210173846_1

En tot slot het betere bochtenwerk.

20190210173855_1

Nou, dat was het even voor nu ;D

*
Hogesnelheidstrein
5.135 posts
Re: Lijn 125A, La Sidérurgie Liégeoise
« Reply #1 on: Sunday 10 February, 2019, 18:31:58 »
Oei dat wordt wel gaaf en interessant. Zeker de hele hoogoven en sporen wirwar rond seraing.
Ongeveer kimkempois tot net over de maas maak je begrijp ik?
Ook benieuwt hoe het dal straks gaat vormgeven, je maakt geen gebruik van DEM zo te zien.

Industrie landschappen en nevenlijntjes zijn echt routes die in TS nauwelijks beschikbaar zijn.
(waarschijnlijk omdat het bouwen veel meer werk is dan een hoofdlijn door alle details op kleine oppervlakte.)
« Last Edit: Sunday 10 February, 2019, 18:40:10 by jor[D]1 »

*
Hondekop
144 posts
Re: Lijn 125A, La Sidérurgie Liégeoise
« Reply #2 on: Sunday 10 February, 2019, 19:22:10 »
Oei dat wordt wel gaaf en interessant. Zeker de hele hoogoven en sporen wirwar rond seraing.
Ongeveer kimkempois tot net over de maas maak je begrijp ik?
Ook benieuwt hoe het dal straks gaat vormgeven, je maakt geen gebruik van DEM zo te zien.

Industrie landschappen en nevenlijntjes zijn echt routes die in TS nauwelijks beschikbaar zijn.
(waarschijnlijk omdat het bouwen veel meer werk is dan een hoofdlijn door alle details op kleine oppervlakte.)

Ik hoop dat het dat wordt ja, het is vreselijk veel werk inderdaad ::)

En klopt, Kinkempois tot aan Engis ongeveer. Daarna uitbreiden richting Chertal zodat ik ook ergens heen kan rijden met volle torpedowagens.

DEM zijn die landschaps hoogtebestanden toch? Dat heb ik geprobeerd, ik had al een proefversie gemaakt van deze route voor ik er serieus aan begon en voor mij werkte het niet. Hij laadde juist sommige belangrijk stukken niet.
Google earth heeft een ingebouwde hoogtemeter, dus met wat rekenwerk kom je daar ook prima uit. Eerst spoor en weg leggen en dan het landschap er omheen omhoog of omlaag brengen.

Die sporenwirwar is inderdaad erg verwarrend. Ik snap dat niet veel mensen er aan beginnen.... ;D 
Ik heb een overzichtje even snel gemaakt maar nog niet al het spoor ligt uiteraard.