Leeuwarden - Stavoren

**
Route creator
1.224 posts
Leeuwarden - Stavoren
« on: Thursday 24 July, 2014, 13:02:56 »
Hallo allemaal,

Ik ben de afgelopen weken een beetje aan het prutsen geweest met de editor van train simulator. Met tutorials op YouTube kom je een heel eind!  :D Maar er zijn een paar dingen waar ik niet uit kom.

Als je een nieuwe route gaat bouwen moet je eerst een grondtexture set kiezen. Ik las dat de Altenburg - Wildau route geschikt was om te kiezen omdat daar veel mooie grondtextures bij zitten maar de naam Altenburg - Wildau kom ik niet tegen in deze lijst terwijl ik de route wel geïnstalleerd heb. Staat hij er soms onder een andere naam tussen?

Ook moet je de locatie van de route aangeven met coördinaten. Na wat zoekwerk hier op het forum kwam ik deze site tegen: http://www.latlong.net/ Ik zou graag willen beginnen in Stavoren dus dan kan ik gewoon de volgende gegevens invoeren, toch?

Latitude:     52.886
Longitude:  5.360

Ook lees ik veel over een ''trackrule'' maar wat houd dit eigenlijk precies in?

Dat waren behoorlijk wat vragen.  :-[

Alvast super bedankt voor de reacties!
« Last Edit: Sunday 12 July, 2015, 20:22:04 by etienne123 »
Kijk ook is op mijn website: http://www.ovdoornederland.nl

En mijn YouTube kanaal:  https://www.youtube.com/ovdoornederland

Ik speel ook piano, filmpjes daarvan staan op: https://www.youtube.com/channel/UCHcee27CDxH_GtP7N_MVfT

**
Route creator
1.224 posts
Re: Routebouw vragen
« Reply #1 on: Friday 25 July, 2014, 21:57:58 »
Ondertussen het een en ander geprobeerd en zodoende Google overlay werkend gekregen.  :D
Heb ondertussen het spoor tussen Stavoren en Koudum - Molkwerum gelegd, dat is met Google Overlay zo gebeurd.

Hier het eerste beginnetje van station Koudum - Molkwerum:

TS2014 Koudum-Molkwerum by NSM Bjorn, on Flickr

Maar ik loop wel tegen een probleempje aan, ik wil graag kijken of de overwegen goed werken en heb daarom geprobeerd een scenario te maken. Ik heb een platform marker gemaakt aan het perron van Koudum - Molkwerum en een 6400 verderop gezet. De 6400 heeft als opdracht om te stoppen op Koudum - Molkwerum en heeft daar ook zijn final destination. Maar als ik het scenario dan start krijg ik de volgende foutmelding:

Driver 'Service1' at Lat 52.90055 Long 5.41044 - Can't find destination - KoudumMolkwerum09

Iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #2 on: Friday 25 July, 2014, 22:23:34 »
Als je het gelegde spoor helemaal naloopt heb je dan nergens een verkeerde aansluiting zitten met de sporen t.o.v. elkaar?
Dus als je bijv. een rode rechthoek in de gelegde baan ziet (het begin en eindpunt niet meegerekend natuurlijk) dan is het mis en kan je Loc de eindbestemming niet bereiken.

Groeten trainsxp

**
Route creator
1.224 posts
« Reply #3 on: Saturday 26 July, 2014, 17:17:32 »
Top! Dankjewel, hij doet het nu.  :D
Er was een rechthoek aanwezig, die heb ik nu weggewerkt maar ik heb nog wel een paar rode driehoeken. Kunnen die rode driehoeken kwaad? Of maakt dat niet uit?

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #4 on: Saturday 26 July, 2014, 17:34:10 »
Top! Dankjewel, hij doet het nu.  :D
Er was een rechthoek aanwezig, die heb ik nu weggewerkt maar ik heb nog wel een paar rode driehoeken. Kunnen die rode driehoeken kwaad? Of maakt dat niet uit?

Die rode driehoeken kan geen kwaad, dan is de aansluiting t.o.v. 2 sporen juist goed.
Zo'n driehoekje moet je ook krijgen als je een wissel maakt naar de aansluiting op een bestaand spoor, krijg je ongewild een hoge rode rechthoek dan zit het niet goed.
En let ook op dat je geen wissel maakt naar een bestaand spoor waar een rood driehoekje zit, (dus de gebogen rail daar contact mee maakt) dan krijg je ook een hoge rode rechthoek! ;)

**
Route creator
1.224 posts
« Reply #5 on: Saturday 26 July, 2014, 20:55:34 »
Gelukkig!  ;) Bedankt voor je snelle reactie.

Gelijk wel weer een nieuw probleempje, ik zie dat de snelheden in de HUD tijdens het rijden in Miles worden aangegeven in plaats van KM/H. Ik kan nergens vinden dat je die instelling kan switchen?

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #6 on: Saturday 26 July, 2014, 21:29:55 »
Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een Engelse trackrule gekozen, die geven het in MP/h aan.
Als je bijv voor een Duitse trackrule was gegaan dan had je KM/u gehad.
En een instelling om te switchen zul je niet vinden, want dat is niet aanwezig.
Welke trackrule heb je trouwens gebruikt?

Ps, als je voor een nieuwe route kiest met een grondtexture van de Altenburg - Wildau route kies dat German Local2 in die lijst

**
Route creator
1.224 posts
« Reply #7 on: Monday 28 July, 2014, 18:26:41 »
Sorry voor de late reactie!

Ik zou eerlijk gezegd niet weten welke trackrule ik heb. Ik heb een plaatje bijgevoegd van de Editor, misschien is het daar ergens vanaf te lezen?

Maar ik begrijp dat ik het beste opnieuw kan beginnen? Ik heb namelijk ook als grondtexture gekozen voor ''Default'', niet wetende dat German Local2 die van de Altenburg - Wildau route is.

TreinPunt.NL Railsim Nieuwsredactie
Schrijft wel eens iets op het forum
1.417 posts
« Reply #8 on: Monday 28 July, 2014, 18:35:27 »
De trackrule staat bij de rode cirkel  ;)

1.538 posts
« Reply #9 on: Monday 28 July, 2014, 18:35:48 »
Je Trackrule staat hier:

Zo te zien Coha Roundhouse nog wat.
Machinist.

1.417 posts
« Reply #10 on: Monday 28 July, 2014, 18:37:00 »
En daar ook, inderdaad

**
Route creator
1.224 posts
« Reply #11 on: Monday 28 July, 2014, 18:48:38 »
Dank jullie wel! Alleen hoe kan ik die kiezen? Ik ga toch over nieuw beginnen zodat ik de grondtextures van Altenburg - Wildau heb maar ik heb nergens voor die trackrule gekozen zover ik weet.

1.417 posts
« Reply #12 on: Monday 28 July, 2014, 19:03:02 »
Volgens mij gaat dat automatisch, maar dat weet ik niet 100% zeker...

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #13 on: Monday 28 July, 2014, 19:25:03 »
Dank jullie wel! Alleen hoe kan ik die kiezen? Ik ga toch over nieuw beginnen zodat ik de grondtextures van Altenburg - Wildau heb maar ik heb nergens voor die trackrule gekozen zover ik weet.

Tsja alle begin is moeilijk, maar je bent met een route bezig zonder te weten wat je eigenlijk aan het doen bent. ;D
De trackrule kun je linksonder flapuit in de route editor vinden, en let op als je weer met je route begint bv. de volgende dag of hij daar nog opstaat!
Het wil nogal eens gebeuren als je een andere route berijd dat nadien de trackrule ergens anders opstaat als je weer terugkeert naar je eigen route.
Die Coha Roundhouse door animated trackrule is iig niet geschikt;
1e de default snelheid is 0.0 dat moet je dus steeds invullen
2e hij geeft MPH aan
3e hart op hart komen de sporen op 3.14 en dat is wel erg dicht op elkaar, bij de meeste is dat standaard 4.20
4e er komt geen bovenleidingdraad ook al zou je dat aanvinken omdat dit niet aangegeven is in de trackrule waar het vandaan moet komen.

Afijn, door schade en schande word men wijs. ;)

**
Route creator
1.224 posts
« Reply #14 on: Monday 28 July, 2014, 22:03:34 »
Tsja alle begin is moeilijk, maar je bent met een route bezig zonder te weten wat je eigenlijk aan het doen bent. ;D

;D Is dan ook de eerste keer dat ik echt serieus met de editor bezig ben.

De trackrule kun je linksonder flapuit in de route editor vinden, en let op als je weer met je route begint bv. de volgende dag of hij daar nog opstaat!
Het wil nogal eens gebeuren als je een andere route berijd dat nadien de trackrule ergens anders opstaat als je weer terugkeert naar je eigen route.
Die Coha Roundhouse door animated trackrule is iig niet geschikt;
1e de default snelheid is 0.0 dat moet je dus steeds invullen
2e hij geeft MPH aan
3e hart op hart komen de sporen op 3.14 en dat is wel erg dicht op elkaar, bij de meeste is dat standaard 4.20
4e er komt geen bovenleidingdraad ook al zou je dat aanvinken omdat dit niet aangegeven is in de trackrule waar het vandaan moet komen.

Aha! Bedankt voor deze duidelijke uitleg! Is de trackrule van Coha wel geschikt voor een route waar dieselsporen en elektrische sporen in moeten komen?

Afijn, door schade en schande word men wijs. ;)

Juist! Van al deze fouten leer ik alleen maar. Wat ik tot nu toe had gebouwd stelde eigenlijk nog niks voor al ben ik er wel een poosje mee bezig geweest. Nu weet ik alles wat beter te vinden.  :D

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #15 on: Monday 28 July, 2014, 23:21:38 »
Is de trackrule van Coha wel geschikt voor een route waar dieselsporen en elektrische sporen in moeten komen?

Ja en nee, als je NL Track (DIN) Wire kiest is de h.o.h. afstand 3.80 en kies je NL Track (Std) Wire dan is dat 4.50, de andere 2 zijn hetzelfde alleen zonder wire en voor alle 4 geld dat de default snelheid 160 km/u is.
Dat zou je dus elke keer als je een rails selecteert moeten wijzigen in de rechter flapuit naar bv. 140 km/u wat op de meeste trajecten van toepassing is.
En de h.o.h zijn een beetje afwijkend, want wil je de MarcD portalen gaan gebruiken dan heb je in zoverre een probleem omdat die gemaakt zijn voor 4.20 h.o.h. wat bij dubbelspoor niet mooi past t.o.v. de draad. ;)

Edit/
Zal 2 Coha trackrules verpakt in een rar bijvoegen die ik ooit eens gebruikt hebt met een default snelheid van 140 km/u en 4.20 h.o.h spoor afstand.
Na uitpakken in ?:\Steam\SteamApps\common\railworks\Assets\Coha\RailNetwork\TrackRules\ .... zijn ze te vinden als: NLD Rails (Std) Draad en NLD Rails (Std) (zonder draad) in de route editor.
Als je deze neemt als trackrule zorg er dan voor dat 1 van deze 2 altijd geselecteerd staat zoals eerder gemeld.
LET OP, mocht het ooit zover komen dat je de route wilt gaan delen dan moeten deze 2 trackrules ten alle tijde meegezonden worden, anders hebben de gebruikers geen spoor, oftewel missing trackrule!
Oja, eventuele toekomstige gebruikers moeten de originele Coha trackrule map ophalen bij genoemde site en geïnstalleerd hebben staan, de originele bestanden worden niet overschreven.

Edit2/ voor alle gebruikers:
Bedenk zojuist dat het veel besproken Europa loco & assets pack benodigd is omdat je anders geen draad hebt waar de trackrule naar toe verwijst en wel met deze string:

<Provider d:type="cDeltaString">Kuju</Provider>
                     <Product d:type="cDeltaString">RailSimulator</Product>
                  </iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
               </BlueprintSetID>
               <BlueprintID d:type="cDeltaString">Scenery\Procedural\oxfo_padd_Catenary01.xml</BlueprintID>
« Last Edit: Tuesday 29 July, 2014, 07:49:39 by trainsxp »

**
Route creator
1.224 posts
« Reply #16 on: Tuesday 29 July, 2014, 12:05:19 »
Geweldig! Hartstikke bedankt voor al je hulp!  :D

Voor de diesellijnen kan ik dus gewoon de NLD Rails (Std) gebruiken en als ik in de toekomst Leeuwarden bereik kan ik de NLD Rails (Std) Draad daar gebruiken voor de elektrische sporen?

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #17 on: Tuesday 29 July, 2014, 12:48:36 »
Geweldig! Hartstikke bedankt voor al je hulp!  :D

Voor de diesellijnen kan ik dus gewoon de NLD Rails (Std) gebruiken en als ik in de toekomst Leeuwarden bereik kan ik de NLD Rails (Std) Draad daar gebruiken voor de elektrische sporen?

Inderdaad, nog even voor de duidelijkheid de default snelheid is dus 140/100 km/u wat je ten alle tijde krijgt als je dat niet wijzigt in de rechtse flapuit.
M.a.w. wil je een diesel lijn maken die bv. max 100 km/u is dan zul je dat steeds wanneer je een spoor kiest dat handmatig op 100 moeten zetten. (wat natuurlijk ook geldt bij een andere snelheid dan 140)
Nu is dat wel te maken met trackrules, maar dan zou je voor elke snelheid aparte trackrules moeten gaan maken, en dat voor diesel/elektrische sporen en dan wordt het ook een warboel als je er een stuk of 20 hebt. ;)
Die 140/100 km/u wat in de rechter lijst ziet betekend 140 voor passagiers, en de 100 km/u voor goederentreinen max.
maar heb je een lijntje met max. 80 dan moet je beide veranderen naar 80, het kan niet zo wezen dat een passagierstrein 80, en een goederentrein 100 km/u zou mogen. :)

**
Route creator
1.224 posts
« Reply #18 on: Tuesday 29 July, 2014, 21:56:09 »
Top! Hartstikke bedankt! Ik kan voorlopig aan de slag!  :)

**
Route creator
1.224 posts
« Reply #19 on: Sunday 03 August, 2014, 21:16:19 »
Afgelopen dagen wat zitten knutselen. Langzaam maar zeker word Stavoren zichtbaar:

TS2014 Stavoren by NSM Bjorn, on Flickr

En een overzichtje:

Graag hoor ik jullie meningen en tips!  :)

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #20 on: Sunday 03 August, 2014, 21:36:08 »
Ik kan voorlopig aan de slag!  :)

Nou de 1e beelden zien er niet verkeerd uit. :)

3.131 posts
« Reply #21 on: Monday 04 August, 2014, 15:24:42 »
Zo dat ziet er wel erg mooi uit zeg! :D
Bovenleiding komt zeker als laatste???

**
Route creator
7.049 posts
« Reply #22 on: Monday 04 August, 2014, 15:38:21 »
Bovenleiding komt zeker als laatste???

Wel bij de les blijven John, Stavoren naar ?? is een ..........

..............Diesellijn.

Of je moet meer weten dan ik, het kan bijv. afgelopen maand voorzien zijn van bovenleiding. ;)

3.131 posts
« Reply #23 on: Monday 04 August, 2014, 21:23:41 »
HAHAHAHAHA EVEN APELDOORN BELLEN ;)

"3D Objecten Bouwer en Repainter van de NL Trams"
222 posts
« Reply #24 on: Tuesday 05 August, 2014, 23:22:11 »
 :) Hoi Bjorn en Allemaal  :)

Een mooi begin van een nieuwe route ziet er mooi uit ...ga zo door met dit mooie werk  ;D

Mvg. Harry  ;)

Ps.. 8)....John .. ::)..€ 0,50 euro cent lenen om "even Apeldoorn te bellen?",..........
..... of een kannetje diesel te kopen...??(.lol..hi..hi.. ;D)....Mvg. Harry  ;)

3.131 posts
« Reply #25 on: Wednesday 06 August, 2014, 10:51:19 »
Deze schijnt er tegenwoordig te rijden
Dus Chris is op tijd.
En Harry deze is vol getankt!
Maar toch bedankt!
« Last Edit: Wednesday 06 August, 2014, 10:56:42 by John Roterman »

**
Route creator
1.224 posts
« Reply #26 on: Thursday 07 August, 2014, 20:43:27 »
Hartstikke leuk om te lezen!  :) Bedankt allemaal!

1.037 posts
« Reply #27 on: Friday 08 August, 2014, 09:50:58 »
Björn,

Misschien de topic-titel even veranderen? Bijv. Stavoren-Leeuwrden ;)

Dick

3.131 posts
« Reply #28 on: Friday 08 August, 2014, 10:23:33 »
Goed plan Dick T :)

**
Route creator
1.224 posts
Re: Stavoren - Sneek
« Reply #29 on: Saturday 09 August, 2014, 20:03:55 »
De topic titel is aangepast. :)

Gelijk nog maar even een 2 tal plaatjes, de omgeving van station Stavoren is zo goed als af:

Net buiten Stavoren een klein beginnetje aan de omgeving gemaakt: