Groningen - Zuidbroek - Veendam/Leer

*
Hondekop
Bouwer Groningen - Zuidbroek - Veendam/Leer
122 posts
Groningen - Zuidbroek - Veendam/Leer
« on: Saturday 17 August, 2013, 13:39:00 »
Hallo treinpunters,

Sinds 3 dagen ben ik begonnen met de route: Groningen - Zuidbroek - Veendam/leer.
In de eerste versie komt echter eerst alleen Groningen - Zuidbroek - Veendam, daarna zal ik uitbouwen naar Leer.

Voor het zover is duurt het wel even, dit is namelijk mijn eerste route die ik ga maken. Elke tip is dus van harte welkom! en met name voor het maken van de stations, want heb bijvoorbeeld nog geen idee hoe ik station Groningen moet gaan maken...

Ik heb inmiddels met behulp van RWDecals het spoor naar Veendam er liggen.

Zoals ik eerder al zei, alle tips zijn welkom!

Groet,
Eddy

*
Sprinter
240 posts
Re: Groningen - Zuidbroek - Veendam/Leer
« Reply #1 on: Saturday 17 August, 2013, 16:35:01 »
Het is toch een mooi programma dat RWDecal, het ziet er meteen al herkenbaar uit!

Succes met de route, het begin ziet er al goed uit!  ;)

*
Hondekop
122 posts
« Reply #2 on: Saturday 17 August, 2013, 17:58:54 »
Het is toch een mooi programma dat RWDecal, het ziet er meteen al herkenbaar uit!

Succes met de route, het begin ziet er al goed uit!  ;)

Is zeker een top programma, heb zonet even een ritje gereden met de toegestane snelheden, met een vertrek van 12:08 uit Groningen vanaf spoor 1b kwam ik exact aan om 12:38 in Veendam,

De tijden:
Groningen: 12:08
Groningen Europapark: 12:10
Kropswolde: 12:18
Martenshoek: 12:20
Hoogezand-Sappemeer: 12:23
Sappemeer-Oost: 12:26
Zuidbroek: 12:31
Veendam: 12:38

Alle tijden waren in rw met +/- 30 seconden speling gehaald, de 1 wat krapper dan de ander, maar dat is in het echt ook zo;)

*
Hogesnelheidstrein
1.544 posts
« Reply #3 on: Saturday 17 August, 2013, 18:19:07 »
En als je EZR rijd?
Machinist.

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #4 on: Saturday 17 August, 2013, 18:28:12 »
..... en met name voor het maken van de stations, want heb bijvoorbeeld nog geen idee hoe ik station Groningen moet gaan maken...

Groet,
Eddy

Nou hier de 1e tip!
Station Groningen hoef je niet te maken, kijk daarvoor eens bij Dutchrail en dan met name de objecten van Pigro, die heeft er veel staan van Groningen eo. waaronder dus Station Groningen. :P

Edit/ dit zou station Groningen moeten zijn:
« Last Edit: Saturday 17 August, 2013, 18:44:05 by trainsxp »

Groeten trainsxp

*
Hogesnelheidstrein
3.440 posts
« Reply #5 on: Sunday 18 August, 2013, 08:11:02 »
Komt het van der Valk hotel Zuidbbroek er ook op te staan? ;)

*
Intercity
600 posts
« Reply #6 on: Sunday 18 August, 2013, 11:00:15 »
Eddy,
de start ziet er veelbelovend uit. Één ding valt me meteen op. Je hebt heel veel fouten in je sporenplan liggen. Dit is te zien aan de grote rode rechthoeken, meestal nabij wissels voor zover ik kan overzien.

Deze rode rechthoeken zullen eruit moeten, anders zal je ongetwijfeld problemen gaan krijgen.
Meestal is hier sprake van dubbele stukken rails, als gevolg van het op elkaar aansluiten van sporen.

Succes verder

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #7 on: Sunday 18 August, 2013, 11:38:26 »
Eddy,
de start ziet er veelbelovend uit. Één ding valt me meteen op. Je hebt heel veel fouten in je sporenplan liggen. Dit is te zien aan de grote rode rechthoeken, meestal nabij wissels voor zover ik kan overzien.

Deze rode rechthoeken zullen eruit moeten, anders zal je ongetwijfeld problemen gaan krijgen.
Meestal is hier sprake van dubbele stukken rails, als gevolg van het op elkaar aansluiten van sporen.

Succes verder

Even een aanvulling, of je hebt ter hoogte van een wissel/Kruising een rail aansluiting zitten met rood driehoekje wat ook zo'n hoge rode rechthoek oplevert waarbij de zg. wisseltong niet komt.
Als dat voorkomt zul je dat stuk rails even moeten verwijderen, en dan vanaf de wissel de aansluiting moeten maken naar de andere zijde zodat daar die rode driehoek komt.

*
Hondekop
122 posts
« Reply #8 on: Sunday 18 August, 2013, 21:58:37 »
En als je EZR rijd?

EZR? wat bedoel je daar mee, ben nog maar een beginner hè haha

*
Hondekop
122 posts
« Reply #9 on: Sunday 18 August, 2013, 21:59:43 »
..... en met name voor het maken van de stations, want heb bijvoorbeeld nog geen idee hoe ik station Groningen moet gaan maken...

Groet,
Eddy

Nou hier de 1e tip!
Station Groningen hoef je niet te maken, kijk daarvoor eens bij Dutchrail en dan met name de objecten van Pigro, die heeft er veel staan van Groningen eo. waaronder dus Station Groningen. :P

Edit/ dit zou station Groningen moeten zijn:

Dat is al super! ik bedoelde ook de overkapping van het station zelf, en bijvoorbeeld de overdekte brug over het spoor heen op het station

*
Hondekop
122 posts
« Reply #10 on: Sunday 18 August, 2013, 22:03:04 »
Eddy,

Succes verder

Oke bedankt voor de tip, dit wist ik namelijk niet, ook trainxp bedankt voor de aanvulling;)

Dan zit ik alleen met het volgende, als ik een stuk rail er tussen uit haal, dan krijg ik hem niet weer aangesloten,

of als ik er een wissel er tussenuit haal dan krijg ik 2 stootblokken tegen elkaar aan, die kan ik weg krijgen door het aan elkaar te plaatsen, maar dan verschuif ik het probleem alleen maar...

*
Hondekop
122 posts
« Reply #11 on: Sunday 18 August, 2013, 22:18:05 »
Komt het van der Valk hotel Zuidbbroek er ook op te staan? ;)

denk dat ik niet zo ver van het spoor ga bouwen, maar we zullen zien;)

*
Hogesnelheidstrein
3.440 posts
« Reply #12 on: Monday 19 August, 2013, 09:48:13 »
Maakt ook niet uit deze route is heel leuk ;D

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #13 on: Monday 19 August, 2013, 11:18:14 »
Dan zit ik alleen met het volgende, als ik een stuk rail er tussen uit haal, dan krijg ik hem niet weer aangesloten,

of als ik er een wissel er tussenuit haal dan krijg ik 2 stootblokken tegen elkaar aan, die kan ik weg krijgen door het aan elkaar te plaatsen, maar dan verschuif ik het probleem alleen maar...

Ja, maar je moet het niet aan elkaar plaatsen, je moet het hechten, en als dat gaat krijg je daar zo'n grijs blokje daar boven te zien.
Krijg je die niet te zien, dan verschuift idd het probleem van de stootblokken, en word het meer rails weg halen en opnieuw leggen als het met een klein stukje vernieuwen niet gaat.
Maar hoe je het went of keert, de hoge rode rechthoeken moeten er allemaal uit voor het later goed functioneren van je route, en om de wissels mooi te krijgen zoals het hoort. (de wisseltongen) ;)

*
Hondekop
122 posts
« Reply #14 on: Monday 19 August, 2013, 13:05:17 »

Ja, maar je moet het niet aan elkaar plaatsen, je moet het hechten, en als dat gaat krijg je daar zo'n grijs blokje daar boven te zien.
Krijg je die niet te zien, dan verschuift idd het probleem van de stootblokken, en word het meer rails weg halen en opnieuw leggen als het met een klein stukje vernieuwen niet gaat.
Maar hoe je het went of keert, de hoge rode rechthoeken moeten er allemaal uit voor het later goed functioneren van je route, en om de wissels mooi te krijgen zoals het hoort. (de wisseltongen) ;)

Oke top! Ik ga even wat dingen proberen:)
Dat ze er allemaal uit moeten is mij nu inderdaad bekend.

*
Blokkendoos
64 posts
« Reply #15 on: Monday 19 August, 2013, 13:10:24 »
En als je EZR rijd?

Energie Zuinig Rijden  ;).

*
Hondekop
122 posts
« Reply #16 on: Monday 19 August, 2013, 15:07:35 »
En als je EZR rijd?

Oow tuurlijk dat haha,, dat is lastig te zeggen, aangezien de gtw er nog niet is voor railworks, ik heb wel gewoon rustig weggetrokken en wanneer ik de desbetreffende snelheid had de hendel terug getrokken ;)

*
Hondekop
122 posts
« Reply #17 on: Monday 19 August, 2013, 15:13:14 »

Hoe ik het ook doe krijg (voor zover ik weet) geen grijs blokje, zou je misschien een printscreen van zo'n grijs blokje kunnen maken dat ik precies weet wat je bedoeld?

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #18 on: Monday 19 August, 2013, 15:23:02 »
Zoals je gezegd, krijg je bij deze handeling geen grijs blokje dan kun je het ook niet lassen.
Hier de screen:

*
Hogesnelheidstrein
1.544 posts
« Reply #19 on: Monday 19 August, 2013, 15:31:13 »
En als je EZR rijd?

Oow tuurlijk dat haha,, dat is lastig te zeggen, aangezien de gtw er nog niet is voor railworks, ik heb wel gewoon rustig weggetrokken en wanneer ik de desbetreffende snelheid had de hendel terug getrokken ;)
Daar heb je ook geen GTW voor nodig kan in principe met al het materieel.

*
Hondekop
122 posts
« Reply #20 on: Monday 19 August, 2013, 16:22:25 »
En als je EZR rijd?

Klopt, maar je hebt wel verschil in de acceleratie snelheid van de treinen, als je bij de 1 vol gas geeft is dat bij de ander misschien net halfvol.

*
Hondekop
122 posts
« Reply #21 on: Monday 19 August, 2013, 16:23:07 »
Zoals je gezegd, krijg je bij deze handeling geen grijs blokje dan kun je het ook niet lassen.
Hier de screen:

Super! Bedankt;)

*
Hogesnelheidstrein
1.544 posts
« Reply #22 on: Monday 19 August, 2013, 16:57:26 »
En als je EZR rijd?

Klopt, maar je hebt wel verschil in de acceleratie snelheid van de treinen, als je bij de 1 vol gas geeft is dat bij de ander misschien net halfvol.
Dat houd EZR ook niet echt in ;)
EZR is meer snel opschakelen en dan uitschakelen en uitrollen.
Zodat er minder stroom wordt gebruikt en de remmen sparen.
Heeft dus in die zin niks met de acceleratie te maken.
Dat is een beetje EZR in t simpel.

*
Hogesnelheidstrein
1.918 posts
« Reply #23 on: Monday 19 August, 2013, 18:41:48 »
Het ligt geheel aan de acceleratie en het vermogen van het materieel, maar daar gaat dit topic niet over. ;)
Groet,

Mathijs

*
Hondekop
122 posts
« Reply #24 on: Monday 19 August, 2013, 23:01:54 »
Na een aantal uurtjes knutselen alle fouten uit het stuk wat op de foto's staat, ook het perron van groningen europapark en een deel van groningen erbij gemaakt.

Ik had gegoogled voor de hoogte van perrons, ik vond op wikipedia dat het eerder 84 cm was maar omdat 76 cm europees is dit ook langzamer hand in nederland komt. Echter, wanneer ik de perrons 76 cm maak lijken ze wel aardig laag (zoals te zien op de foto's)

Heeft 1 van jullie hier misschien meer kennis van?

Groet!

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #25 on: Monday 19 August, 2013, 23:25:27 »
Ik had gegoogled voor de hoogte van perrons, ik vond op wikipedia dat het eerder 84 cm was maar omdat 76 cm europees is dit ook langzamer hand in nederland komt. Echter, wanneer ik de perrons 76 cm maak lijken ze wel aardig laag (zoals te zien op de foto's)

Groet!

Zo willen wij het zien, weg met die rechthoeken. :)
Ja dat is veel te laag, maar je vergeet een ding dat dit vanuit bovenkant rails is wat je er dus bij op moet tellen.
je kunt de hoogte ook ca. zien als je een treinstel van Chris bij een perron neerzet.

*
Hondekop
122 posts
« Reply #26 on: Monday 19 August, 2013, 23:47:46 »

Groet!

Zo willen wij het zien, weg met die rechthoeken. :)
Ja dat is veel te laag, maar je vergeet een ding dat dit vanuit bovenkant rails is wat je er dus bij op moet tellen.
je kunt de hoogte ook ca. zien als je een treinstel van Chris bij een perron neerzet.

Ah vandaar! Ik zal inderdaad even een trein van chris installeren;)

*
Hondekop
122 posts
« Reply #27 on: Tuesday 20 August, 2013, 13:28:35 »
weer even 2 shots;

De eerste van de wissel vanuit de bocht van veendam bij zuidbroek.
En de 2e het perron bij Kropswolde.

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #28 on: Tuesday 20 August, 2013, 13:42:37 »
Mooi, hoe hoog heb je de perrons nu zitten?
Met het door jou gebruikte spoor tussen de 1.10 a 1.20 vermoed ik. ;)

*
Hondekop
122 posts
« Reply #29 on: Tuesday 20 August, 2013, 16:16:37 »
Mooi, hoe hoog heb je de perrons nu zitten?
Met het door jou gebruikte spoor tussen de 1.10 a 1.20 vermoed ik. ;)

Heb ze op 1.29 gemaakt;)

Verder heb ik een vraag, wanneer ik een sein wil plaatsen moet ik deze connecten met het spoor (wat logisch is).
Op de foto hieronder te zien. Nu zie ik alleen dat ik hem 2 keer moet connecten, zou 1 van jullie hier wat informatie over kunnen geven?

groetjes!