Fictiva: Een nieuwe Nederlandse route

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« on: Sunday 03 May, 2015, 14:23:54 »
Route is te downloaden in de bijlage onderaan dit bericht!

Hallo allemaal,

Zoals velen weten ben ik al een tijd bezig met een eigen route. Ik heb het bouwen van de route gestreamed op mijn Twitch kanaal en ook op YouTube worden iedere week bouwverslagen gepost. :)

De route 'Fictiva'
Fictiva is gesitueerd in Nederland en is fictief. De route heeft momenteel 4 stations, waarvan slechts één een intercitystation is. Op de rest stoppen alleen Spinters of Stoptreinen.  De volgende stations zitten in de route:
  • Zevenoord - Een begin/eindstation, tevens het eerste station van de route. Heeft twee sporen. Alle treinen keren hier. Sprinters naar Harderveld en verder vertrekken hier en in de spits tevens spitstreinen richting het toekomstige dieselgedeelte.
  • Zevenoord Zuid - Een halte ten noorden van Zevenoord. Toch heet de halte Zevenoord Zuid omdat ik dat leuker vond klinken... Treindienst is hetzelfde als Zevenoord.
  • Kalkgroeve - Niet echt een station, maar toch het vermelden waard. Tussen Harderveld en Zevenoord Zuid takt er een diesellijntje af naar een kalkgroeve. Hier zijn een aantal sporen te vinden waar af en toe bulkwagons komen. DB Schenker komt er regelmatig iets brengen met een 6400. Ook de serie 2200 was hier vroeger present. Af en toe komen andere vervoerders ook langs.
  • Harderveld - Harderveld is het eerste intercitystation op de route. Treinen naar het toekomstige elektrische gedeelte van de route stoppen hier en keren hier op de keersporen die net achter het station liggen. Dit station is geschikt voor treinen van 12 bakken, terwijl alles wat achter Harderveld ligt (Zevenoord, Zevenoord Zuid) geschikt is voor 8 bakken. Eigenlijk 9 bakken, maar stoptreinmaterieel rijdt meestal niet langer dan 8 bakken (2x DDAR met loc).
  • Harderveld-Smilde - Harderveld Smilde is gebaseerd op station Uitgeest. Het station heeft meerdere perronsporen en een aantal goederensporen. De treindiensten van de diesellijn en een aantal sprinterdiensten van de elektrische lijn stoppen hier en keren. Hierdoor krijg je op de toekomstige elektrische lijn een kwartierdienst. Intercity's denderen met volle snelheid door het station. Goederentreinen kunnen binnenkomen vanuit alle kanten.
Schematische weergave van de route:

Algemene informatie
De route is momenteel zo'n 15 - 20km lang en een gehele rit over de route met stops op alle station kost zo'n 15 minuten. De route is dan wel fictief, maar toch heb ik geprobeerd deze zo realistisch mogelijk te maken. Bakborden, seinborden en realistische snelheidslimieten zijn allemaal aanwezig. Tevens zijn alle seinen zo realistisch mogelijk neergezet en is ala Prorail geprobeerd zo weinig mogelijk wissels te gebruiken. Best een opgave maar wel leuk om te doen. :)

Screenshots!
Een van de eerste screens van Fictiva: Een SGM op Zevenoord Zuid. Hier is nog de oude rails van Munich - Augsburg te zien.

Het viaduct halverwege in aanbouw.

Toen werd alle rails vervangen... Ik heb de hele route (tot de afslag van de kalkgroeve) toen opnieuw moeten leggen vanwege een nieuwe trackrule. TrainsXP bedankt!

Einde van de rails.

Een setje NS2200 met kalkwagens op de aftakking naar de Kalkgroeve, na het leggen van de nieuwe rails. Daarna de 6403 met Railpro.

Testtrein voor de wisselscherpte (ook wel wisselradius) & Harderveld in aanbouw.

Koeien en windmolens.

Seinen.

Harderveld-Smilde heeft lang geduurd. Het emplacement duurde natuurlijk wat langer omdat het meer wissels had en complexer was, daarnaast moest het ook nog een keertje opnieuw vanwege lengteproblemen. Daarnaast was bovenleiding aanleggen een ware hel, omdat alle uithangers en uithouders handmatig moesten worden neergezet. Ik heb daar maar weinig screens van, helaas. Hier een meetritje over het station om de seinen te testen.

En die test ging verrassend goed. Hier Harderveld met de snelheidsborden en gele seinen, zoals het hoort.

Om te testen of de spoorlijn geschikt was voor 140 km/h zonder verkanting werd een ICE3 ingezet. Deze kan zonder problemen van Zevenoord naar Harderveld-Smilde rijden zonder uit de rails te lopen. Met 200 km/h.

Maar dan moet wel de wissel goed staan.

Harderveld-Smilde begint vorm te krijgen:

Zomaar wat Mat'64 op de route.

De diesellijn is aangelegd. Hier komt een goederentrein van de lijn af.

De route is in principe klaar!

Testtreinen rijden af en aan om de seinen te fine-tunen en om snelheidslimieten voor zowel goederen- als passagierstreinen te testen.

De Twitch chat had het er maar druk mee - welke trein moesten we nu toch eens inzetten als testtrein?

Toen was de route in principe klaar. Daarna kon worden begonnen met de scenario's - en natuurlijk het nodige testwerk. Toen dat klaar was had ik een zooitje screenshots en een route met een aantal scenario's. Nadat ik de handleiding had gemaakt was alles klaar. Hier een aantal eigen screens van mijn route (sommige kwamen ook al voorbij in het screenshot topic):

Toekomst van de route
Het volgende bouwdeel wordt vanaf nu gebouwd. Er zal misschien een v1.1 van de route komen om een aantal schoonheidsfoutjes weg te poetsen, maar daarna ga ik vol aan de gang met een nieuw bouwdeel. Dit zal een diesellijn worden welke na Harderveld-Smilde maar rechts aftakt en die gaat lopen naar een nog onbekend station. Hoe lang zal het duren? Geen idee. Maar wat wel zeker is is dat het gedeelte er komt.

Volg de bouw van de route!
Je kan de bouw van de route op de volgende manier volgen:

Bekijk de bouwverslagen en bekijk mijn YouTube Kanaal.
Alle livestreams worden geüpload naar YouTube. Heb je een stream gemist? Kijk dan hier.
Als ik aan het bouwen ben livestream ik dit op mijn Twitch Kanaal.
Volg mijn kanaal om een notificatie te ontvangen als ik live ga! Je kan live meekijken naar de bouw en je kan input geven voor de route. Een stationsnaam, wel of geen wissel, laat het weten.
Je kan alle screenshots van de route vinden op mijn albums op Imgur.
Album V1 - Album V2

Ik heb een vraag!
Je kan vragen over de route stellen in dit topic. Lees voordat je je vraag stelt wel even de handleiding die met de route is meegeleverd, daar staat namelijk alles in wat je moet weten. Kom je er nog steeds niet uit? Vraag dan gerust. :)

Heb je screenshots van de route? Hier posten mag, maar liever in het Screenshot Topic!

Dat was het, hou dit topic in de gaten voor updates en screenshots van de bouw. ;)

Met vriendelijke groet,
Koplopermau
« Last Edit: Sunday 25 October, 2015, 23:28:13 by Koplopermau »
Volg me op mijn Twitch Kanaal en abonneer je op mijn YouTube kanaal!

*
Sprinter
241 posts
Re: Fictiva: Een nieuwe Nederlandse route
« Reply #1 on: Sunday 03 May, 2015, 15:17:39 »
Mooie route koploper

*
Blokkendoos
69 posts
« Reply #2 on: Sunday 03 May, 2015, 15:27:30 »
Prachtige route! Valt me alleen op dat de bovenleiding in bochten niet helemaal goed zit bevestigd aan de bovenleiding... Maar dat is natuurlijk muggenziften   ;)

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #3 on: Sunday 03 May, 2015, 15:52:26 »
Bedankt dat je de route met ons wilt delen.
De handleiding.pdf heb je trouwens leuk in elkaar geknutseld. :)
Zo nu is het tijd om de route eens aan een grondige inspectie bloot te stellen. ;D

Edit/
De 1e inspectie met RW-Tools is positief verlopen met geen missende objecten. :P
Tenzij alles wat in de handleiding staat aanwezig is natuurlijk.

Edit/2
De poten van de borden zijn ook zo kort dat ze in de lucht zweven om boven dat andere bord te komen. :)
Maar waarom dan geen bordje zonder poot, die zitten ook als los in het Coha pakket. ;)
« Last Edit: Sunday 03 May, 2015, 16:17:50 by trainsxp »

Groeten trainsxp

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
3.178 posts
« Reply #4 on: Sunday 03 May, 2015, 16:02:55 »
Voor moderators: Ik ben momenteel bezig dit bericht aan te passen met meer info om te voldoen aan de openingspost. Graag even de vraag of jullie dit topic tijdelijk willen laten staan tot het klaar is.

Zullen we het er maar op houden dat in de bijgeleverde pdf er informatie staat? ;D
Groeten,
Niels

**
TreinPunt.NL Vriend
Intercity
686 posts
« Reply #5 on: Sunday 03 May, 2015, 16:14:17 »
Aardig van je om deze route met ons te delen Koplopermau. Een erg mooie route bovendien. Bedankt!  :)

*
Hogesnelheidstrein
3.440 posts
« Reply #6 on: Sunday 03 May, 2015, 16:21:38 »
Ik vindt het prachtig doe er nog maar 400 km bij ;D ;D ;D

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« Reply #7 on: Sunday 03 May, 2015, 16:37:28 »
De poten van de borden zijn ook zo kort dat ze in de lucht zweven om boven dat andere bord te komen. :)
Maar waarom dan geen bordje zonder poot, die zitten ook als los in het Coha pakket. ;)
Dat klopt, daar kwam ik na Zevenoord Zuid ook achter. :P De rest van de route gebruikt ze wel gewoon. ;D

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #8 on: Sunday 03 May, 2015, 17:09:06 »
Whahaha, tsja laat ik er nou net een paar uit moeten vissen die nog een poot hadden. ;)
Maar als geheel ziet het er keurig uit.
Bij de sein linken heb je zeker hulp gehad, of ben je daar na veel speurwerk zelf uitgekomen omdat de meeste die ik ff gauw controleerde het goed zat. :D

*
Blokkendoos
91 posts
« Reply #9 on: Sunday 03 May, 2015, 17:15:03 »
Ha routebouwer en mede chatgenoot van twitch tv. :D
Altijd leuk een nieuwe route zelfs als hij fictief is. Goede installatie handleiding. Het enige dingetje wat ik vond tijdens de installatie was dat je per ongeluk Station Uitgeest in de fictiva.rwp hebt staan.

*
Intercity
Geel & zwart is DM'90
914 posts
« Reply #10 on: Sunday 03 May, 2015, 17:18:00 »
Leuke fictieve route is geworden!

Cheers Ruben
Favoriete treinen: DM'90, Mat'36, Mat'40, Mat'54

Een spoorlijn door de Betuwe het is Arnhem - Tiel.

*
Blokkendoos
91 posts
« Reply #11 on: Sunday 03 May, 2015, 17:37:25 »
Een buffeltje staat er ook heel mooi op.

*
Intercity
Geel & zwart is DM'90
914 posts
« Reply #12 on: Sunday 03 May, 2015, 17:46:00 »
Mooie screens van de Buffels!  :o ;D

Cheers Ruben

*
Hogesnelheidstrein
Waarom ook niet
1.590 posts

TreinPunt.NL Tech Team
Hogesnelheidstrein
1.046 posts
« Reply #14 on: Sunday 03 May, 2015, 17:54:13 »
Hoe kom je aan die buffel? :o
Zo ver ik weet is hij tester voor Chris.

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« Reply #15 on: Sunday 03 May, 2015, 18:26:27 »
Geweldig, Buffel op m'n route!! Superrrr! ;D

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #16 on: Sunday 03 May, 2015, 19:22:56 »
Heb je de overloopwissels (nog) niet goed gekregen wat onderstand plaatje laat zien?
Zag al rijdend dat ze dit nagenoeg allemaal hebben.
Bij overloopwissels met een kruising is dat trouwens vrijwel onmogelijk om dat goed te krijgen tenzij de sporen verder uit elkaar liggen.
Waar het kan zou ik dat even kunnen verhelpen, alleen moet je dan na deze release nog niets aan het spoor gedaan hebben i.v.m. overschrijven.
Hoor het wel. ;)

Ps de kans is heel klein dat het gevolgen heeft voor de aanwezige scenarios al is het nooit uit te sluiten.
« Last Edit: Sunday 03 May, 2015, 19:26:20 by trainsxp »

*
Hondekop
Natuurlijk treinen en NS-fan!
120 posts
« Reply #17 on: Sunday 03 May, 2015, 20:36:12 »
Allereerst, wat een fantastische route is dit zeg. Petje af! :D
Ik heb alleen één ding. Ik weet niet of dit de bedoeling was of niet maar ik speelde net het scenario met de VIRM en als laatste moest deze naar een opstelspoor worden gereden. Maar op de map en in de tasklist heet dit Harverveld ipv. Harderveld. Ik hoor het wel als ik het fout heb en het zo hoort ;) :)

Bryan

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #18 on: Sunday 03 May, 2015, 20:46:01 »
Ja je zou denken passagiers stappen uit in Harderveld dus het opstelspoor heet dan ook zo. ;)
Mja het is een fictieve route en kan ook bewust zo genaamd zijn.
Afijn we horen dat nog wel. :)

TreinPunt.NL Railsim Nieuwsredactie
Hogesnelheidstrein
Schrijft wel eens iets op het forum
1.471 posts
« Reply #19 on: Sunday 03 May, 2015, 20:51:19 »
In Zevenoord heb je de borden verkeerd om neer gezet. Spoor 1 is spoor 2 en spoor 2 is spoor 1 (HUD - Spoornummerborden)
Zelfde geld trouwens ook voor Zevenoord Zuid

Voor de rest: Top route!
« Last Edit: Sunday 03 May, 2015, 20:54:53 by rubentreinfreak »

*
Blokkendoos
91 posts
« Reply #20 on: Sunday 03 May, 2015, 21:53:57 »
Petje af Mau. Leuke sfeer (windmolens aan de horizon); afwisseling van sporen types; goede performance. Nog belangrijker een clean installatie en goede handleiding.
Kom, er zijn altijd weer dingetjes die nog mooier kunnen, maar voor je het weet ben je misschien aan het muggenziften. Dat kritische oog bewaar ik wel voor Chris zijn werk. LOL

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« Reply #21 on: Sunday 03 May, 2015, 22:12:23 »
...Overloopwissels...
Ik dacht dat dit aan de track texture lag en dat er niet veel aan te doen was, daarom heb ik het zo gelaten. Wat zou ik er aan kunnen doen om het te fixen?

In Zevenoord heb je de borden verkeerd om neer gezet. Spoor 1 is spoor 2 en spoor 2 is spoor 1 (HUD - Spoornummerborden). Zelfde geld trouwens ook voor Zevenoord Zuid.
Zal ik aanpassen, zal in versie twee goed staan, bedankt.

...maar op de map en in de tasklist heet dit Harverveld ipv. Harderveld. Ik hoor het wel als ik het fout heb en het zo hoort ;) :)
Dat is een spelfoutje, die gaan we ook aanpassen. Bedankt.

@TheOS: Bedankt voor je compliment! Is het erg om dat station in de .rwp te hebben staan? Zo ja, laat het me even weten. Als je bedoeld dat het van Frison is: Ik heb toestemming van Frison om station Uitgeest (en alleen station Uitgeest) mee te leveren omdat ik een custom versie gebruik (stationsgebouw en overkapping gescheiden). Daarom zit deze er dus (bewust) bij. In de handleiding staat dit ook vermeld. :)

Ik vindt het prachtig doe er nog maar 400 km bij ;D ;D ;D
Heb je nog een jaartje of vier geduld? :P

*
Sprinter
249 posts
« Reply #22 on: Sunday 03 May, 2015, 22:45:24 »
Mooi werkje Koplopermau net even met DDAR bereden, en wat mij opvalt is dat je je koppie er bij moet houden. Bij sommige routes rij je hele stukken zonder dat je wat hoeft te doen tja dan stel je de cruisecontrol in en je gaat achter je mobiel zitten appen enzo. Hier kan dat niet!! En dat vind ik leuk. Ik zeg: Ga zo verder!

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« Reply #23 on: Monday 04 May, 2015, 02:34:12 »
Goed, één gigantische openingspost later heb ik alweer anderhalf uur aan de tweede versie gezeten. Een tunnel c.q. brug ligt inmiddels al compleet met muren en brug.

En dat was het alweer. Gehele bouw kan hier worden bekeken en een ritje door de tunnel kan je hier zien.

Met vriendelijke groet, Koplopermau

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« Reply #24 on: Monday 04 May, 2015, 03:31:44 »
Quote from: trainsxp
Bij de sein linken heb je zeker hulp gehad, of ben je daar na veel speurwerk zelf uitgekomen omdat de meeste die ik ff gauw controleerde het goed zat. :D
Helemaal zelf gedaan en geleerd. En weetje hoe dat komt? Omdat ik de handleiding gelezen had. Jawel. Nou ja niet HELEmaal maar de belangrijkste dingen wel. En natuurlijk veel experimenteren... Heb hele discussies met mezelf (en mijn Twitch chat :D) gehad of er nou wel of niet een cijferbak moest en zo ja, waar. Alles is dus zelf geplaatst en ingesteld, en daar heeft heel wat uurtjes testrijden ingezeten om te kijken hoe de seinen precies reageerden. Maar voor de rest... Handleiding volgen en een kind kan de was doen... :)

*
Hondekop
Rene uit de vroegere msts scene!
193 posts
« Reply #25 on: Monday 04 May, 2015, 05:22:13 »
Netjes hoor.
vooral doorgaan.  ;)

*
Blokkendoos
91 posts
« Reply #26 on: Monday 04 May, 2015, 08:02:20 »

@TheOS: Bedankt voor je compliment! Is het erg om dat station in de .rwp te hebben staan? Zo ja, laat het me even weten. Als je bedoeld dat het van Frison is: Ik heb toestemming van Frison om station Uitgeest (en alleen station Uitgeest) mee te leveren omdat ik een custom versie gebruik (stationsgebouw en overkapping gescheiden). Daarom zit deze er dus (bewust) bij. In de handleiding staat dit ook vermeld. :)
Ik stuur je een PM.

*
Sprinter
252 posts
« Reply #27 on: Monday 04 May, 2015, 08:08:55 »
Koplopermau bij station Hardnixveld?
Heb ik geen portaal bovenleiding dragers (zie foto) wat moet ik doen?
« Last Edit: Monday 04 May, 2015, 08:20:38 by peteryvon »

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #28 on: Monday 04 May, 2015, 09:43:27 »
Heb ik geen portaal bovenleiding dragers (zie foto)

wat moet ik doen?

Dit moet je doen wat trouwens voor meerdere geldt; zelf eens wat meer speurwerk doen in de topics of elders op internet, dus lezen en nog eens lezen want dit soort vragen zijn al xxtig keer voorbij gekomen.
Dat heeft Koplopermau ook gedaan zoals een paar berichten hierboven geschreven is om deze route tot stand te kunnen brengen. :)
Afijn voor de zoveelste keer lees hier: "Ik zie niets tot weinig in mijn route / dingen niet zichtbaar / geen texture:"

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #29 on: Monday 04 May, 2015, 10:34:33 »
...Overloopwissels...
Ik dacht dat dit aan de track texture lag en dat er niet veel aan te doen was, daarom heb ik het zo gelaten. Wat zou ik er aan kunnen doen om het te fixen?

Het enigste wat je hoeft te doen is ff knippen en weer lassen en je krijg een klein rood driehoekje. (zie plaatje)
Het kan zijn dat je tijdens dit gebeuren een stukje (voorlopig) onzichtbaar stukje spoor krijgt maar dat is na een TS start over.
En let er vooral op dat je bv. niet het hoofdspoor meeknipt met de knip handeling, en maak voor je eraan begint ff een backup!!

Oja, Zevenoord heeft geen stationsnaamborden. :-X

Bijgevoegd een simpel QD scenario genaamd QD Fictiva.
Hou er wel rekening mee mocht Koplopermau wat wijzigen aan bv. perron marker namen dat het niet meer werkt na een volgende release.
Want ik zag in een filmpje dat er zo maar portalen werden verwijderd wat later gevolgen kan hebben voor scenarios die gebruik hebben gemaakt van een verwijderd portaal, oftewel "missing marker" ;)

Edit/
Het verouderde QD Fictiva.rar bestand verwijderd!
Zie voor de vernieuwde Hier
« Last Edit: Friday 15 May, 2015, 19:03:17 by trainsxp »