Fictieve route 't IJdammerland (voorheen Den Hampen - Kolfmeer)

voorheen jes-r
176 posts
Fictieve route 't IJdammerland (voorheen Den Hampen - Kolfmeer)
« on: Thursday 26 November, 2015, 14:08:52 »
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het maken van een fictieve Nederlandse route. De route nadert nu zijn voltooiing en daarom wil ik graag het een en ander laten zien.

Zoals de topictitel al verraadt loopt de route van Den Hampen naar Kolfmeer. Het lijntje is nu ongeveer 15 km lang en de gemiddelde stoptrein doet over de hele lijn een klein kwartiertje. De lijn is volledig in enkelspoor uitgevoerd en voorzien van bovenleiding. In Den Hampen ligt een klein raccordement naar de marinehaven. Tussen Den Hampen en Kolfmeer loopt de lijn door een poldergebied. Kolfmeer is een redelijk grote stad en het eindpunt voor de stoptreinen tussen Den Hampen en Kolfmeer. In Kolfmeer kan overgestapt worden op intercity's naar IJdam en Vaalem. Als ik dit deel helemaal af heb, dan bouw ik misschien verder aan deze lijnen.

Hieronder wat screenshots:

Laten we in het noorden beginnen, hier bevindt zich aan de noordzijde van Den Hampen een marinehaven met spooraansluiting.

Dan  gaat het via de stamlijn richting het station van Den Hampen.

Station Den Hampen met aansluiting stamlijn.

Den Hampen

Van Den Hampen is het niet ver naar Den Hampen - Zuid.

Hierna loopt de lijn de polder in.

Het stationnetje van Koversvelt.

Vervolgens weer door de weilanden en langs een natuurgebied.

Naar Kolfmeer - Noord.

Tussen Kolfmeer - Noord en Kolfmeer is ProRail bezig met het aanleggen van een tweede spoor.

Het opstelterreintje met reinigingssporen ten noorden van Kolfmeer.

Kolfmeer

Emplacement bekeken in zuidelijke richting.

Het postperron van Kolfmeer.

Ten zuiden van kolfmeer splitst de dubbelsporige lijn zich in een tak door de polder naar IJdam, en in een tak door een duingebied richting Vaalem. Deze sporen kunnen gebruikt worden voor Ai treinen of scenario's met rolling start.

De route is nu naar mijn inziens grotendeels klaar. Hier en daar moet nog wat scenery bijgeplaatst of verwijderd worden. Verder moet ik de seinen nog nummeren en een paar scenario's maken. Dit laatste doe ik pas als de route helemaal af is. Helaas heb  ik nog een hardnekkig probleem met het station van Koversvelt. Van de een op de andere dag willen de deuren hier niet meer openen. Het station heeft gewoon gewerkt, maar is er dus mee opgehouden. Alle benodigdheden zijn aanwezig, spoor, een perron met passagiersfunctie en een stationmarker. Ook het opnieuw aanleggen van deze drie heeft geen effect gehad. Is er iemand die dit probleem toevallig ook al is tegengekomen en een oplossing heeft gevonden?

Nou dit was het wel.. Ik ga voorlopig nog even rustig door en hoop dat ik de route binnenkort kan delen voor wie er interesse in heeft. Laat vooral weten wat je ervan vindt, tips en opmerkingen zijn altijd welkom!

Groetjes Jes-r

« Last Edit: Wednesday 09 November, 2016, 18:59:47 by Koplopermau »

Waarom ook niet
1.529 posts
Re: Fictieve route, Den Hampen - Kolfmeer
« Reply #1 on: Thursday 26 November, 2015, 14:28:29 »
Nice. FF op naar het deur probleem zet van DTG de acedemy aan ;) :D

Bouwer Noordwest Nederland
658 posts
« Reply #2 on: Thursday 26 November, 2015, 14:53:41 »
Wauw! Ziet er echt heel goed uit!!! 8)

Train Simulator streamer
112 posts
« Reply #3 on: Thursday 26 November, 2015, 15:55:00 »
Mooi!!
Volg mij op:
Twitch: http://bit.ly/BastreinfanTwitch (ieder weekend probeer ik live te zijn!)
YouTube: http://bit.ly/BastreinfanYT
Twitter: http://bit.ly/BastreinfanTwitter

Routebouwer/ Scenario programmeur (ofzoiets)
1.003 posts
« Reply #4 on: Thursday 26 November, 2015, 17:15:51 »
En daar sluit ik me bij aan... Toffe Screens ;)
TREINSPOTKANAAL EN GAMEKANAAL SAMENGEVOEGD:
Geen Video's of weinig video's op kg klep meer
DutchRouteChannel:
 https://www.youtube.com/channel/UC0r4fl9lwKi7Wmu_5qw8Z1g

Een nieuwe Facebpookgroep voor TS2016 fanaten:
https://www.facebook.com/groups/551285945024977/

SUPERVIRM,

**
TreinPunt.NL Vriend
2.928 posts
« Reply #5 on: Thursday 26 November, 2015, 18:23:44 »
Heel leuk gemaakt! 8)

Helpt mee aan het bouwen van De Betuweroute!
410 posts
« Reply #6 on: Thursday 26 November, 2015, 19:15:00 »
Gaaf!
Bezoek een keer mijn vernieuwde website!

Bouwjaar 1971
204 posts
« Reply #7 on: Thursday 26 November, 2015, 19:27:34 »
Ik ben gek op stamlijnen en het doorzettingsvermogen van een routebouwer...  8)

Mooi gemaakt man! Super!

Ik heb mijn favoriete station al uitgezocht: Den Hampen
~Spoorweg Nostalgist~

5.797 posts
« Reply #8 on: Thursday 26 November, 2015, 20:38:51 »
Hmm, ik reageer niet als ik plaatjes zie met een paar sporen en de rest grasveld. :-[
Maar gezien deze plaatjes is dit meer dan alleen een grasveld, hier is voldoende te beleven en te zien.
Dit is de moeite waard om te reageren, m.a.w. dat is af zoals ik plaatjes graag zie!. 8)

Groeten trainsxp

99 posts
« Reply #9 on: Thursday 26 November, 2015, 21:33:11 »
ziet er goed uit. ga zo door. ;)
ik ben edwin.

3 posts
« Reply #10 on: Thursday 26 November, 2015, 22:34:33 »
ZIet er veelbelovend uit, kijk ernaar uit om mee aan de gang te gaan !

474 posts
« Reply #11 on: Friday 27 November, 2015, 11:18:27 »
WAUW!!!
Dat ziet er toch wel SUPER tof uit!! :D

TreinPunt.NL Downloadmanager
Let's drive some trains!
526 posts
« Reply #12 on: Friday 27 November, 2015, 13:23:00 »
Ziet er mooi en verzorgd uit, ook een leuke toevoeging is het postperron.
Lijkt ook dat de route niet al te zwaar zal worden voor gebruikers met wat minder krachtige computers, wat ook altijd een plus punt is.

Fictieve routes hebben ook wel wat, je kunt je fantasie de vrije loop laten met de inrichting van hoe het spoor loopt, steden, dorpen tot landschappen.

Alleen bij ''Naar Kolfmeer - Noord.'' moet je niet oversteken als er geen verlichting is, anders struikel je bij de overgang naar het andere perron.
Ik bekijk en keur uw downloads goed of af (altijd PM). Heb je vragen? PM mij.

Te vinden op Twitch (Di/Za/Zo, 19:30).
Voor meer informatie, zie mijn website.

5.797 posts
« Reply #13 on: Friday 27 November, 2015, 15:44:06 »
Alleen bij ''Naar Kolfmeer - Noord.'' moet je niet oversteken als er geen verlichting is, anders struikel je bij de overgang naar het andere perron.

Je bedoelt dit wat onderstaand plaatje laat zien?
Nja je moet roeien met de riemen die beschikbaar zijn, of de overwegplaten zijn iets te kort, of de stoep wat te breed.
En als er niets anders te vinden is houd het op, maar is er bv. een smallere stoep te vinden dan zou dat omhoog gekund hebben. ;)

Edit/
Er zijn wel stoepen beschikbaar die wat smaller zijn, zie plaatje pr_pavement (een product van pawerybs) :)
« Last Edit: Friday 27 November, 2015, 16:08:50 by trainsxp »

voorheen jes-r
176 posts
« Reply #14 on: Friday 27 November, 2015, 16:21:11 »
Hey,

Iedereen bedankt voor de leuke en positieve reacties! Dit geeft me zeker genoeg motivatie om naar een release toe te werken  :D.

@bryan2004: Helaas was dit niet de oplossing van het probleem. Als ik het perron nl. aan de andere kant van het spoor plaatste werkte het wel. Nu toch maar besloten deze plek te verlaten en ik heb het hele spul een stuk opgeschoven.

Scumbag train simulator!? (precies hetzelfde spoor/ marker enkel het perron omgedraaid)

Hier het 'nieuwe station'. Dit keer met overweg zodat de kantoormensen niet meer zo ver om hoeven te lopen.

En die kantoormensen willen nog instappen ook!

en @Djrob en trainsxp: Thanks voor de oplettendheid en de tip, het struikelblok is opgelost! Tevens een lampje geplaatst. Plaatje hieronder. Ik haal de drempel bij de overweg 'aan deze kant van het screen' nog weg door ook de hellingbaan hier wat omhoog te halen, maar dat viel me net pas op  :P.

Groetjes Jes-r

**
TreinPunt.NL Vriend
2.928 posts
« Reply #15 on: Friday 27 November, 2015, 18:18:39 »
Top gemaakt! 8)

145 posts
Fictieve route, Den Hampen - Kolfmeer
« Reply #16 on: Saturday 28 November, 2015, 09:48:52 »
Hier ben ik echt heel benieuwd naar!

de treinenliefhebber met een zachte G
34 posts
« Reply #17 on: Wednesday 02 December, 2015, 21:49:22 »
Meeste fictieve lijnen zijn gebaseerd op bestaande lijnen/stations of andere fictieve lijnen. Zo zie ik in veel routes kopieën die lijken op stukken van Fictivia terugkomen. Maar jouw route is orgineel en springt uit al die andere fictieve lijnen, Chapeau. Wat ik ook echt een heel leuk detail vind is dat de marinebasis ook echt een treinpoort had (al moest me dat ook denken aan Auschwitz)
Zou je ook een screenshot van de map kunnen maken van de map? Dan kan ik de route nog beter visualiseren. Ga zo door

voorheen jes-r
176 posts
« Reply #18 on: Friday 04 December, 2015, 09:59:15 »
Hey,

Thanks weer! @Zeekwamkwammer: Nou die associatie met Auschwitz is niet best.. laten we het er maar op houden dat het een monumentaal overblijfsel is uit de tijd dat Den Hampen nog een echte vestingstad was (of zoiets ;)). Hieronder een kaartje van de map zoals die nu is. Het is door het formaat niet helemaal goed te zien maar het geeft een idee.

Mocht je trouwens verder nog geïnteresseerd zijn in kaartjes, onderin heb ik als bijlage een pdfje toegevoegd met mijn plan om de route verder uit te werken als versie 1 klaar is. Uitbreiding gaat uiteraard lijn per lijn, zolang het leuk blijft. Het valt misschien op dat ook ik geïnspireerd ben door de geografische ligging van Nederlandse steden ;).

Ontertussen heb ik de scenery af, seinen genummerd, nog wat aan de wissels geprobeerd te doen in Kolfmeer (arch), 'grasgemaaid' rondom de wegen en sporen (ook arch) en ben nu bezig met scenario's. Hiervoor heb ik ideeën genoeg maar om het werkend te krijgen is nog een tweede :P.

Groetjes Jes-r 

Objecten/Routebouwer ZwEnZwoKa
1.637 posts
« Reply #19 on: Friday 04 December, 2015, 15:14:24 »
Dat is al een aardige route zeg ...
Maar welke wegen gebruik jij eigenlijk ?

5.797 posts
« Reply #20 on: Friday 04 December, 2015, 16:01:53 »
Er zitten iig wegen van Christrains in, maar zijn wel zonder verkeer. ;)

34 posts
« Reply #21 on: Friday 04 December, 2015, 21:03:57 »
Hey,

Thanks weer! @Zeekwamkwammer: Nou die associatie met Auschwitz is niet best.. laten we het er maar op houden dat het een monumentaal overblijfsel is uit de tijd dat Den Hampen nog een echte vestingstad was (of zoiets ;)). Hieronder een kaartje van de map zoals die nu is. Het is door het formaat niet helemaal goed te zien maar het geeft een idee.

http://i.imgur.com/cjfYBiC.jpg

Mocht je trouwens verder nog geïnteresseerd zijn in kaartjes, onderin heb ik als bijlage een pdfje toegevoegd met mijn plan om de route verder uit te werken als versie 1 klaar is. Uitbreiding gaat uiteraard lijn per lijn, zolang het leuk blijft. Het valt misschien op dat ook ik geïnspireerd ben door de geografische ligging van Nederlandse steden ;).

Ontertussen heb ik de scenery af, seinen genummerd, nog wat aan de wissels geprobeerd te doen in Kolfmeer (arch), 'grasgemaaid' rondom de wegen en sporen (ook arch) en ben nu bezig met scenario's. Hiervoor heb ik ideeën genoeg maar om het werkend te krijgen is nog een tweede :P.

Groetjes Jes-r

Dankje voor de kaartjes
Zie er inderdaad beetje de geografische ligging van de Noord-Hollandse plaatsen in voorkomen maar ik zal er als de kippen bij zijn als er een update van de voortgang is! Jaloers dat ik nog steeds niet de controls onder controle heb om zo'n route te bouwen
« Last Edit: Friday 04 December, 2015, 21:31:29 by Niels97, Reason: Foto uit quote gehaald, »

voorheen jes-r
176 posts
« Reply #22 on: Friday 04 December, 2015, 22:21:25 »
Hey,

@Gert: Ik gebruik idd de fietspaden en wegen met fietspad van Christrains (NL cyclepath en NL narrowroad). De donkergrijze wegen zijn gemaakt door Tankje. (NLroad1L en NLroad2L). Deze zijn i.i.g. meegeleverd met 't Hart van Nederland 5, onder Tankje/moerdijk. De kleine grijze straatjes zijn uit een assetpack (EU/US) van Kuju. Alle wegen zijn inderdaad zonder verkeer. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat ik vind dat er veel mooiere autootjes beschikbaar zijn dan diegene die rondrijden in TS.

@Zeekwamkwammer: In een keer goed :P. Goede tip is om op youtube filmpjes/ tutorials te kijken van andere bouwers en bijvoorbeeld de streams van Koplopermau op twitch te volgen. Aan de hand hiervan kun je goed de functies van de editor en wat slimme trucjes leren kennen. Van te voren goed weten wat je wilt maken (en eventueel even schetsen op papier) is iets wat ik fijn vind om te doen. Verder gewoon lekker veel oefenen en makkelijk beginnen, dan komt het vanzelf. Ik ben niet voor niets met een enkelsporig lijntje begonnen. ;)

Jes-r

voorheen jes-r
176 posts
« Reply #23 on: Friday 11 December, 2015, 20:57:26 »
Hoi,

We zijn weer een weekje verder, en ik ben bezig geweest met scenario's. Hieronder wat sceentjes met wat je kunt tegenkomen.

Rangeren in de marinehaven

Een simpele stoptreindienst

Arriva takes over!?

Rijden in winterse omstandigheden

Met 8 bakken DDAR pendelen t.b.v. van de marinedagen in Den Hampen

Back to the 90's

en een nachtdienst op de 1312

Dit was hem weer.

Groetjes Jes-r

1.637 posts
« Reply #24 on: Friday 11 December, 2015, 21:20:22 »
Dat ziet er goed uit ....

2.057 posts
« Reply #25 on: Saturday 12 December, 2015, 01:08:50 »
Moet zeggen dat dit de beste fictieve route is die ik in lange tijd heb gezien! 8)

Ga zo door!

**
TreinPunt.NL Vriend
2.928 posts
« Reply #26 on: Saturday 12 December, 2015, 09:16:48 »
Helemaal mee eens een Meesterwerk!

**
TreinPunt.NL Vriend
71 posts
« Reply #27 on: Saturday 12 December, 2015, 11:18:27 »
Fantastische plaatjes, je moet goed kijken om te zien dat dit geen echte foto's zijn.
Echt heel erg mooi gedaan!!!!

34 posts
« Reply #28 on: Saturday 12 December, 2015, 14:21:35 »
Geweldig! wat ik ook echt een heel goed detail vind, is dat de bovenleidingsportalen mooi aansluiten op de perrons

1.637 posts
« Reply #29 on: Monday 14 December, 2015, 09:59:47 »
Ik ben de scenario's en route aan testen voor Jes-r , en ik moet zeggen dat het er zeer mooi uit ziet .
De omgeving is leuk bedacht en de scenario's ook , al moet er nog wel wat getest worden en verandert worden aan een aantal scenario's.

Oftewel , weer een route die zeker in de smaak gaat vallen bij de mensen hier.
Hier een paar screentjes