Ambitieus project: Usines Gustave Boël.

94 posts
Ambitieus project: Usines Gustave Boël.
« on: Friday 09 November, 2018, 17:31:48 »
Hoi Allen,

Net nieuw hier.. Ik hoop dat ik hier goed zit voor dit topic maar ik geloof van wel. Anders verplaatsen de mods het wel gok ik.

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door industrie/industriespoor. Mijn hobby is jarenlang Urban Eploration geweest, maar gezien alles verpest wordt of al het leuke al weg is moeten we die specifieke sfeer maar ergens anders opnieuw creëren..

Ik heb in 2007 geloof ik al MSTS gespeeld, alleen dit is toen iets van een paar maanden geweest. Gezien ik nu na 5 jaar uitgekeken ben op World of Tanks besloot ik eens de nieuwe Train Simulator te proberen. Ik heb Ohio Steel 2 gekocht en was eigenlijk teleurgesteld. Het lijkt total niet op een echt staalbedrijf. Dat kan dus beter.

Lang verhaal kort, modelbouw ben ik niet gemotiveerd genoeg voor dus dan maar Railworks proberen..
Het is mijn eerste route en ik ben pas een week bezig. Dus tips en verbeteringen hoor ik graag! Het is nogal een steile leercurve en duurt nogal even voor je dat programma doorhebt.

Anyway, het onderwerp. Usines Gustave Boël in La Louvière, Wallonië. Ooit begin 1800 opgericht en de dood van de oprichter overgedragen aan zijn accountant Gustave Boël. De naam Boël is wel bekend in België....
Al bijna 10 jaar gefascineerd door dit bedrijf, er is alleen bijna geen verleden over te vinden. Ooit stonden er 5 hoogovens naast elkaar te blazen maar deze zijn weg. Ook het cokesfabriekje langs het kanaal is weg. Ik heb een luchtfoto uit 1970 en natuurlijk google maps. Dit heb ik zelf ook als laag aangezet in Railworks, wat wel heel makkelijk werkt. Heel veel gebouwen zijn heel specifiek, de helft staat leeg, soms al 30 jaar, soms nog niet zo lang. Ik ben dus nog wel van plan als ik eens 2/3 maanden verder ben en nog steeds de motivatie heb om zelf gebouwen te gaan ontwerpen. Geen idee hoe moeilijk dit is maar ik denk dat het mij wel lukt.

Ook rollend materiaal is moeilijk. Ze gebruikte natuurlijk de bekende Cockerilletjes die wel als DLC te krijgen is maar niet in de goede kleuren. En ze gebruikte Whitcomb 35T's en Fauvet Girels, die dan weer van een staalbedrijf uit het Luikse afkomstig waren. Dus voorlopig moet ik het doen met groene Cockerilletjes en een BB63500.

Hoe dan ook, ik kan uren doorgaan over dit terrein, maar het makkelijkste is als je zelf even kijkt:

Bing maps:
https://binged.it/2RFSqd4

En in google maps:
https://www.google.com/maps/place/La+Louvi%C3%A8re,+Belgi%C3%AB/@50.488552,4.186999,1447m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x47c237b1fd4d2959:0x16b437276b0db226!8m2!3d50.4747995!4d4.1837388

Screenshots IRL:

En screenshots van de vooruitgang van afgelopen week....

En ik kon dit niet laten....

Overige foto's vind je op mijn flickr:
https://www.flickr.com/photos/167940653@N02/albums

Er zal nog e.e.a. aan gebouwen vervangen moeten worden enzo natuurlijk, dit is echt maar een laf beginnetje..

Misschien komt het wel nooit af omdat ik over 2 weken geen zin meer heb maar als er interesse is hou ik jullie op de hoogte. ;D

2.267 posts
Re: Ambitieus project: Usines Gustave Boël.
« Reply #1 on: Friday 09 November, 2018, 19:04:34 »
Leuk project en het begin ziet er goed uit.
Ga zo door!  8)

888 posts
« Reply #2 on: Friday 09 November, 2018, 20:55:24 »
Je hebt wel de sfeer weten over te brengen in TS. Heel benieuwd hoe zicht dit verder gaat ontwikkelen.. In ieder geval succes, leuk origineel idee ook! 8)

Sjef61 (maker LUA scripts en assets) lid MSTS/RW
277 posts
« Reply #3 on: Friday 09 November, 2018, 22:35:35 »
Ik moet zeggen dat het er erg netjes en sfeervol  uit ziet.
Ga zo door!
Dit is leuker dan racen en schieten met tanks   ;)
Het is een van de mooiste vergoedingen van het leven, dat niemand oprecht een ander kan helpen zonder zichzelf te helpen.

Ralph Waldo Emmerson

94 posts
« Reply #4 on: Sunday 11 November, 2018, 17:19:48 »
Thanks! Het is inderdaad wat constructiever als WoT.... En ook zitten er niet van die frustrerende mechanics in.

Vandaag bezig geweest met UKTS terrein textures pack installeren, en daarna klopten de coördinaten niet maar van google maps layover. Na veel gedoe wel alles weer werkend gekregen. Daarna maar alle ondergrond opnieuw gaan kleuren, lichtmasten en nog veel meer struiken plaatsen en de walserij een eind gebouwd.

Ik loop nu eigenlijk vast op ondergrond, ik heb stelcon betonplaten of gewoon betonnen vlakken nodig. Zowel op grote vlakken te vinden en om spoorwegovergang te maken. Maar kan zoiets nergens vinden als DLC wellicht zoek ik niet goed...

277 posts
« Reply #5 on: Monday 12 November, 2018, 09:26:38 »
EsméevR,

Ik kan betonplaten voor je maken op maat.
Als je de maten geeft en misschien voorbeelden hebt van wat texturen kan ik ze voor je maken.
Ook kan ik beton lofts maken in diverse breedte maten.

Sjef61

**
Route creator
7.265 posts
« Reply #6 on: Monday 12 November, 2018, 11:41:08 »
........ en om spoorwegovergang te maken. Maar kan zoiets nergens vinden als DLC wellicht zoek ik niet goed...

Overwegen zijn hier te vinden: https://forum.coha.nl/index.php?action=downloads;sa=view;down=120
Of had je heel wat anders in gedachten? ;)

Groeten trainsxp

94 posts
« Reply #7 on: Monday 12 November, 2018, 16:03:43 »
EsméevR,

Ik kan betonplaten voor je maken op maat.
Als je de maten geeft en misschien voorbeelden hebt van wat texturen kan ik ze voor je maken.
Ook kan ik beton lofts maken in diverse breedte maten.

Sjef61

Ik stuur je een PB!

........ en om spoorwegovergang te maken. Maar kan zoiets nergens vinden als DLC wellicht zoek ik niet goed...

Overwegen zijn hier te vinden: https://forum.coha.nl/index.php?action=downloads;sa=view;down=120
Of had je heel wat anders in gedachten? ;)

Eerst registratie goedkeuren...  ::)

**
Route creator
7.265 posts
« Reply #8 on: Monday 12 November, 2018, 16:33:30 »
Tsja, dat kan daar even duren want dit gebeurd handmatig.
Maar het wachten is de moeite waard want er zijn veel objecten te halen. ;)

277 posts
« Reply #9 on: Monday 12 November, 2018, 21:01:10 »
Wat denk je hier van?
Stelcon N-plaat_AA
Dit zijn losse elementen maar kan ook platen er van maken

Grt,
Sjef

94 posts
« Reply #10 on: Monday 12 November, 2018, 21:40:30 »
Tsja, dat kan daar even duren want dit gebeurd handmatig.
Maar het wachten is de moeite waard want er zijn veel objecten te halen. ;)

Voor mij project helaas niet zo veel. Hooguit eens een Belgische overweg, maar veel is één gesloten bedrijventerrein.

Vandaag een stukje scenery gedaan, de basis is er...

94 posts
« Reply #11 on: Monday 12 November, 2018, 21:41:33 »
Wat denk je hier van?
Stelcon N-plaat_AA
Dit zijn losse elementen maar kan ook platen er van maken

Grt,
Sjef

Dat is eigenlijk precies goed! Heel mooi.

277 posts
« Reply #12 on: Monday 12 November, 2018, 22:05:58 »
Fijn. Dan lever ik ze straks mee met de vliegveld assets versie 2 die binnen kort op TP komt.
 :)

94 posts
« Reply #13 on: Tuesday 18 December, 2018, 16:57:08 »
Zo, weer eens een update.. Intussen veel geleerd, veel ook dankzij hulp van anderen.

Wat screenshots ;D

Ik begin langzamerhand 3DS door te krijgen. Ik vind het aanbod in passende assets knap beroerd dus dan maar zelf doen.

Ter vergelijking:

Sporenplannetje:

Op of aanmerkingen? Laat het me weten..

Groetjes Esmée.

27 posts
« Reply #14 on: Tuesday 18 December, 2018, 18:16:10 »
Wow dit ziet er echt goed uit ;D
Groet,
Stoomtrein2005

277 posts
« Reply #15 on: Tuesday 18 December, 2018, 19:42:15 »
Dit ziet er zeker netjes uit. :D

94 posts
« Reply #16 on: Wednesday 19 December, 2018, 11:36:54 »
Dankje! Het valt niet mee soms.. Ik bouw het meer als een modeltreinbaan dan een goed kloppende route dus sommige oplossingn zijn wellicht niet altijd even netjes.... ;D

349 posts
« Reply #17 on: Friday 21 December, 2018, 22:58:16 »
Misschien wel handig om deze topic te verplaatsen naar de Routes Topic? dan kan iedereen het op de juiste plek terug vinden.
Ziet er trouwens goed uit, is het al gelukt om een 3d object te exporteren naar Railworks?
Het zijn de Dwarsliggers die de Sporen recht houden.....( met uitzondering van Bochten )

94 posts
« Reply #18 on: Friday 21 December, 2018, 23:27:17 »
Misschien wel handig om deze topic te verplaatsen naar de Routes Topic? dan kan iedereen het op de juiste plek terug vinden.
Ziet er trouwens goed uit, is het al gelukt om een 3d object te exporteren naar Railworks?

Moet ik om het topic te verplaatsen even een mod PM'en? Kan ik zelf geloof ik niet..

En dankje! Nee nog niet, moet nog wat rondkijken voor juiste textures. Heb wel al het een en ander maar het unwrappen lukt nog niet zo. Komt aanstaande vakantie wel. En dan post ik het ook.

**
Route creator
7.265 posts
« Reply #19 on: Saturday 22 December, 2018, 00:10:10 »
Moet ik om het topic te verplaatsen even een mod PM'en? Kan ik zelf geloof ik niet..

Ja even een Admin of Mod... PM'en, daar kun je zelf niets aan veranderen. :)

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.493 posts
« Reply #20 on: Saturday 22 December, 2018, 10:44:17 »
Tenzij we het zelf lezen natuurlijk ;).

(Topic verhuisd naar de Routes-sectie.)
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

349 posts
« Reply #21 on: Saturday 22 December, 2018, 13:20:10 »
Thanks!  :D

94 posts
« Reply #22 on: Saturday 22 December, 2018, 16:17:15 »
Dat is ook goed  ;D Zodra ik de beginpost had gemaakt dacht ik al dat ie fout stond maarja.. Was nu eenmaal enthousiast. :P

**
TreinPunt.NL Vriend
239 posts
« Reply #23 on: Saturday 22 December, 2018, 20:04:05 »
Mooie sfeer .... Ga zo door.

94 posts
« Reply #24 on: Sunday 06 January, 2019, 14:53:40 »
Ondertussen bouw ik rustig verder. Diverse expedities gedaan naar deze locatie gedaan afgelopen paar weken, met wisselend succes. (Veel beveiliging...)

Anyway, inzichten veranderen. Ook heb ik in de praktijk ondervonden dat je je trackrule beter niet kan aanpassen, en beter meteen naar de juiste assets/track kan zoeken ipv laterna alles te gaan omgooien. :P Er zitten uiteraard verschillen tussen mijn foto's en de route, maar ik bouw de periode rond 2002 na, en niet 2018.

Dit hoekje was vroeger toegangsspoor naar de haven, en opstelpuntje voor de kleine rangeerlocjes. Ik heb die Belgische route gedownload, maar nergens zitten Belgische wisselsteller? Beetje vreemd, die zouden er toch moeten zijn.......

Dus na veel experimenteren met verschillende rails/ondergrond/etc is dit het resultaat. Verkeerde locs, maar dat komt ooit wel goed ofzo.

Nog een leuk hoekje, moeten nog veeeeel meer details in maar de basis is er.

Blij om te zien dat ze de oude Whitcombs 75 tonners gebruiken. De kleine 35 tonners lijken helaas allemaal verdwenen.....

Foto van een van de Whitcombs van lang geleden. De 80 is nu plukblak waarschijnlijk, die op bovenstaande foto is de 83. In totaal hadden ze 4 van deze locs en 12 van de kleinere 35 tonners.

Mijn hulpje met dit alles, die meer verpest als goed maakt...
« Last Edit: Sunday 06 January, 2019, 15:05:11 by EsméevR »

277 posts
« Reply #25 on: Sunday 06 January, 2019, 15:50:37 »
Zijn weer mooie plaatjes... je kan de sfeer goed weergeven.
En ja, huisdieren los en dan ook nog computeren.. mmmmm dat  gaat niet goed samen.  ;)

349 posts
« Reply #26 on: Sunday 06 January, 2019, 15:51:59 »
Ziet er goed uit, ik blijf je nauw volgen in dit topic.

Vraagje: Ik heb net effe wezen kijken op Google maps naar dit industrie terrein en daarbuiten, nu vraag ik me af of je alleen het industrie terrein doet of ook een deel van het traject waar de sporen op aangesloten zijn, zodat je bv een trein die samengesteld is en klaar voor vertrek is ook daadwerkelijk ergens heen kan brengen, al is het maar een deel van de route. en visa versa natuurlijk.

Ik zie dat je 3ds max gebruikt, goeie keuze! mocht je zo ver zijn met ervaring opdoen en een Rangeer lok wilt bouwen dan is het denk ik makkelijk dat je van een bestaande locomotief ( bv die zwarte lok in je laatste screenshot ) in Trainsimulator de Bleuprints vanaf kijkt met RW Tools, Geluid kan je naar die lok ook linken, hoef je alleen maar het 3d object te bouwen met eventuele Cabine.  ;)

P.S. Wist je dat in Goes ( Nederland  "Zeeland" ) een dergelijke locomotief staat zoals op jou plaatje kan zien?

https://www.flickr.com/photos/137342563@N03/42084948751

En wat gegevens: http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1043
« Last Edit: Sunday 06 January, 2019, 15:56:06 by Leerlingstoker »

94 posts
« Reply #27 on: Sunday 06 January, 2019, 16:23:06 »
Zijn weer mooie plaatjes... je kan de sfeer goed weergeven.
En ja, huisdieren los en dan ook nog computeren.. mmmmm dat  gaat niet goed samen.  ;)

Thanks! Scheelt als je al jarenlang dit soort terreinen bezoekt en een vriend alles al heeft staan in H0 :) En nee, stomme beest is nog zo koppig als maar kan ook....

Ziet er goed uit, ik blijf je nauw volgen in dit topic.

Vraagje: Ik heb net effe wezen kijken op Google maps naar dit industrie terrein en daarbuiten, nu vraag ik me af of je alleen het industrie terrein doet of ook een deel van het traject waar de sporen op aangesloten zijn, zodat je bv een trein die samengesteld is en klaar voor vertrek is ook daadwerkelijk ergens heen kan brengen, al is het maar een deel van de route. en visa versa natuurlijk.

Ik zie dat je 3ds max gebruikt, goeie keuze! mocht je zo ver zijn met ervaring opdoen en een Rangeer lok wilt bouwen dan is het denk ik makkelijk dat je van een bestaande locomotief ( bv die zwarte lok in je laatste screenshot ) in Trainsimulator de Bleuprints vanaf kijkt met RW Tools, Geluid kan je naar die lok ook linken, hoef je alleen maar het 3d object te bouwen met eventuele Cabine.  ;)

Thanks!

Dat traject en dit fabrieksterrein is al na gebouwd in de route die hier ook te downloaden is. Maar omdat ik die meh vindt ben ik de hoofdlijn ook aan het nabouwen, van Manage naar La Louvére Sud met beide driehoeken ligt er al. Samen met het raccordement en emplacement naar Laminoirs de Longtain, een klein stukje boven dit fabrieksterrein. Maar alles is nog zonder bovenleiding en seinen. Ik wil *ooit* tot aan Marchienne-au-pont werken maar dat ligt ver in de toekomst. Belangrijkste voor mij is eigenlijk dit fabrieksterrein en de directe omgeving.

Ik wilde inderdaad de 75 tons Whitcomb gaan baseren op de GE 44 tonner. O.a. dus de motorgeluiden eventueel zelfs de cabview. Is wel beetje stom, want General Electric was gewoon een concurrent van Whitcomb. Beetje alsof je een Mercedes dashboard in een Audi bouwt ofzo...
Ik heb deze map enzo al gemaakt maar inderdaad, die ervaring. Ik heb het momenteel even druk op werk en privé dus kan niet even lekker een weekend aan 3DS zitten. Vanmorgen even geprobeerd maar ik heb even de concentratie niet ::)

Maar wat screenshots van de hoofdlijn en alles daaromheen...

Spoortje van bovenstaande foto komt dan hier uit...

Die overweg wordt natuurlijk nog gefatsoeneerd :P

94 posts
« Reply #28 on: Sunday 06 January, 2019, 18:29:46 »

P.S. Wist je dat in Goes ( Nederland  "Zeeland" ) een dergelijke locomotief staat zoals op jou plaatje kan zien?

https://www.flickr.com/photos/137342563@N03/42084948751

En wat gegevens: http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1043

Oh ik wist niet dat ze deze hebben! Het is een GE 25 tonner, wel bijna hetzelfde ding als de Whitcomb 35 tonner maar met een ietsje ander merkje erop, en wat zwaarder/sterker. Maar dat Amerikaanse spul lijkt allemaal zo vreselijk veel op elkaar... Wel een mooi locje! Past mooi naast die 80 tonner (Hier bekend als de NS 2000 :P)

**
Route creator
7.265 posts
« Reply #29 on: Sunday 06 January, 2019, 18:38:46 »
(Hier bekend als de NS 2000 :P)

Je bedoeld dus deze NS 2000? ;)