't Hart van Nederland Beta 7

*
Stoomlocomotief
10 posts
Re: 't Hart van Nederland Beta 7
« Reply #450 on: Monday 15 August, 2016, 00:02:42 »
Hallo,

Zou iemand me uit willen leggen hoe ik een route installeer steeds als ik een route installeer heb ik geen rails en de ondergrond zijn blauwe vakken. Dit vind ik erg jammer ik betaal alle payware en dan werkt het niet.

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #451 on: Monday 15 August, 2016, 09:23:25 »
Misschien heb je hier wat aan; lees vanaf HIER de 3 berichten met als derde bericht een Coha link en lees dat kleine topic ook door.
« Last Edit: Monday 15 August, 2016, 09:26:02 by trainsxp »

Groeten trainsxp

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #452 on: Monday 15 August, 2016, 21:53:38 »
Wederom dankzij Frison is Utrecht CS ook weer ietwat realistischer nieuwe stijl geworden. 8)
Hierbij 2 plaatjes gezien vanuit richting Arnhem en Amersfoort:

*
Hondekop
voorheen jes-r
185 posts
« Reply #453 on: Monday 15 August, 2016, 22:04:24 »
Ziet er weer mooi uit! Zal een flinke verbouwing zijn geweest 8)

*
Hogesnelheidstrein
1.026 posts
« Reply #454 on: Tuesday 16 August, 2016, 00:57:10 »
Ziet er weer strak uit!  ;)

Volgensmij is het busperron links (gezien vanaf het 2e plaatje) ook met dezelfde overkapping.

**
TreinPunt.NL Vriend
Intercity
686 posts
« Reply #455 on: Tuesday 16 August, 2016, 09:06:15 »
Zéér mooi!

**
TreinPunt.NL Vriend
Sprinter
377 posts
« Reply #456 on: Tuesday 16 August, 2016, 09:24:58 »
TrainXP, ik heb een vraag... Ik weet niet zeker of het kan daarom dat het een vriendelijke vraag is :).

1. Vaak als we met een vol scenario rijden crashed het spel vaak bij Utrecht / Amersfoort, dit kan je van 2 kanten zien: Of het gebied is te zwaar voor het spel, of de scenario bouwer moet meer dezelfde treinen gebruiken of helemaal niks...
2. Vaak als ik met de ICE3 rijd naar Utrecht krijg ik vlak voor het station een noordrem (PZB staat dan niet aan!) ik weet niet of dit aan de trein ligt of dat dit aan de route zelf ligt.

Is dit iets dat op te lossen is? Mocht het niet lukken speel ik de route even graag :D

Keep up the good work  ;D

Edit:
Mijn Setting staan trouwens op High

Edit2:
Na een tijdje zoeken ben ik dit oude antwoord van jou tegen gekomen
Tsja, omdat Utrecht vrij pittig is (met een vrij pittig Amersfoort er nog tussen) kan je PC dat waarschijnlijk niet aan en krijg je een stukje voor je Utrecht binnenkomt een dump.
Wil je een scenario toch tot de final kunnen uitrijden kun je 2 dingen doen, de graphics setting een tandje terug, of naar het einde toe met de regelmaat opslaan.
Klapt het scenario er dan uit dan kun je vanaf de laatste keer opslaan je rit toch afmaken. ;)
Is dit de enige oplossing?
« Last Edit: Tuesday 16 August, 2016, 10:28:43 by Blivius92 »
Interesse in scenario's met omroep, kijk dan op: http://www.blivius92.nl/scenarios/

**
TreinPunt.NL Vriend
Blokkendoos
51 posts
« Reply #457 on: Tuesday 16 August, 2016, 10:04:54 »
dat ziet zeker zeer mooi uit vind ik

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #458 on: Tuesday 16 August, 2016, 12:58:13 »
Edit2:
Na een tijdje zoeken ben ik dit oude antwoord van jou tegen gekomen
Tsja, omdat Utrecht vrij pittig is (met een vrij pittig Amersfoort er nog tussen) kan je PC dat waarschijnlijk niet aan en krijg je een stukje voor je Utrecht binnenkomt een dump.
Wil je een scenario toch tot de final kunnen uitrijden kun je 2 dingen doen, de graphics setting een tandje terug, of naar het einde toe met de regelmaat opslaan.
Klapt het scenario er dan uit dan kun je vanaf de laatste keer opslaan je rit toch afmaken. ;)

Is dit de enige oplossing?

Nja, ik zit er oa. aan te denken om de Tram baan weg te halen, als er dan toch enigszins van een vernieuwt Utrecht CS sprake is zou dat weg kunnen wat heden ten dagen het geval is.
Tevens zou het betekenen dat Utrecht CS ietwat minder zwaar word, en ook maar eens bekijken of er bij Amersfoort het een en ander weg kan aan objecten dat wat verder wegstaat en je vanuit de cabine sowieso niet ziet al blijven beiden fors kwa sporen, maar toch.
M.a.w. vooralsnog zul je wat in je Quote staat moeten hanteren

Wat de ICE3 betreft zou ik niet weten of bv. dat Duitse PZB spul al dan niet aan/uit overweg kan met de AWS wat er bij mij in de route zit.
<-------------->
Heren; bedankt voor de positieve reacties die ik regelmatig in berichten lees! :P

*
Sprinter
Krammerdijks Deltaland
476 posts
« Reply #459 on: Tuesday 16 August, 2016, 22:59:40 »
De ICE 3M kan idd niet overweg met AWS. Net even voor de grap een Britste route met die trein geprobeerd, krijg je precies hetzelfde.

Ik neem aan dat de AWS er ligt zodat het met Britste treinen te berijden trouwens? Kan geen andere reden bedenken namelijk  :P

Station Utrecht is er wel echt op vooruitgegaan in ieder geval  :)
« Last Edit: Tuesday 16 August, 2016, 23:07:35 by MarkA »

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« Reply #460 on: Wednesday 17 August, 2016, 02:57:09 »
Vraag van Blivius92
Antwoord van TrainsXP
Het grote probleem met Utrecht en Amersfoort (en Arnhem ook) is dat het simpelweg te gedetailleerd is. Er zijn in de nabije omgeving van deze stations teveel verschillende gebouwen. Als Teun het geheugengebruik van deze route, wat op dit moment de grootste killer is, omlaag wil krijgen, moet hij feitelijk alle scenery opnieuw leggen en alles vanaf de grond opnieuw opbouwen. Een nieuwe route bouwen zou makkelijker zijn, denk ik.

Het geheugengebruik op de route: (hoogste kwaliteit, waar ik altijd op speel, zonder treinen):
Amersfoort: 2,58GB
Utrecht Centraal: 2,65GB
Arnhem: 2,33GB
Apeldoorn: 2,47GB
Ede-Wageningen: 2,38GB

Vooral Utrecht Centraal en Amersfoort spannen de kroon, maar ook Apeldoorn is behoorlijk zwaar. Om dit even in perspectief te zetten, Veerle is momenteel mijn 'drukste' punt in Fictiva en dat is slechts 1,45GB zonder treinen. Harderveld-Smilde blijft steken op 1,40GB en op bepaalde plaatsen op de route waar veel objecten geladen zijn (vlak voor de ingang van de lange tunnel naar Veerle toe) zijn objecten van de haven en van de diesellijn ingeladen waardoor je ook dichtbij de 1,5GB komt, maar hoger is het niet op mijn route.

Het probleem in Utrecht is dat Maliebaan redelijk in de buurt is van Utrecht Centraal en daarbij volgens mij ook wordt geladen als je in Utrecht Centraal rijdt (omdat je er ook vlakbij rijdt als je vanuit Arnhem komt). Dit geeft extra belasting op het geheugen. Daarnaast heeft Amersfoort de PON-lijn welke extra gebouwen oplevert.

Het probleem zit hem overigens niet in de hoeveelheid gebouwen, maar de hoeveelheid verschillende gebouwen. Het is veel beter hetzelfde gebouw meerdere keren neer te zetten dan steeds verschillende te gebruiken. Hoewel dit natuurlijk mooier oogt, is veel verschillende gebouwen slecht voor het geheugengebruik en de performance, omdat er meer ingeladen moet worden en meer gedenderd moet worden door het spel (elk gebouw heeft natuurlijk andere shapes en textures). Ik gebruik de flats van Munich - Augsburg vrij veel rond Harderveld, maar door deze slim neer te zetten merkt de speler dit nauwelijks.

Dat is wat in Midden Nederland ook moet gebeuren. Als Utrecht wordt omgebouwd zou ik heel graag zien dat ook alle scenery vervangen wordt door iets saaiere scenery, maar wel iets geheugen-vriendelijkere. Dat wil zeggen dat bepaalde gebouwen niet langer gebruikt worden en dat bepaalde gebouwen iets vaker gaan herhalen. Iets saaier is het zeker maar het zal zoveel performance winst geven rond Utrecht, Amersfoort en alle andere plaatsen. Ook moet scenery die verder ligt van het spoor verwijderd worden. Bij Arnhem is dit bijvoorbeeld het geval, waar achter huizen op de heuvel nog veel meer huizen staan die de speler eigenlijk nooit ziet.

Ik wil overigens niets afdoen aan de kwaliteit van de route, want die ik nog altijd hoog. Af en toe een wissel die wat scherp is, maar dat zijn meestal de delen die eerder gebouwd zijn. Ik snap overigens ook volledig dat Teun ervoor kiest de scenery niet compleet opnieuw te doen want het is een verschrikkelijk werk om alles weg te halen en opnieuw neer te zetten.

Ik moet zelf nog beginnen aan echte stedelijke gebieden, dus de echt grote stations heb ik nog niet gebouwd. Ik ben dan ook benieuwd hoe dat gaat lopen als ik eenmaal bij een grote stad kom qua scenery...

Groet,
Koplopermau
Volg me op mijn Twitch Kanaal en abonneer je op mijn YouTube kanaal!

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #461 on: Wednesday 17 August, 2016, 13:12:31 »
Ja Koplopermau het is al eens ergens ter sprake geweest maar opnieuw beginnen is sowieso geen optie en ben dan min. 6 jaar verder voordat ik zover ben als nu.
Ben ook al eens voordat beta 7 uitkwam aan het uitdunnen geweest bij groteren plaatsen, en zoals je zegt met name bij Utrecht CS met de Maliebaan, Ut overvecht, Ut emplacementen en straks Ut Leidse Rijn, Ut Lunetten, Ut Zuilen erbij word die wellicht nog forser.
Daar schreef ik al om oa. de Tram baan eruit te gooien omdat die ook niet meer op die plek aanwezig is.
En wat je ook zegt om meer dezelfde objecten te plaatsen kan fps schelen, maar als het aan mij ligt mogen er nog meer diverse objecten door oa. Frison gemaakt worden om een route gevarieerd te maken.
Zou jij/Jullie het mooi vinden als (wat sterk overdreven) de hele route uit 1 dezelfde woning, blok woningen, flat, industrie gebouw, een boom of struik en ga zo maar door bestaat?
Oke direct langs het spoor gevarieerd en daar direct achter meer dezelfde objecten zou kunnen, mja dan is het kwaad al geschied daar het gevarieerde langs het spoor. ;)

Afijn we zullen eens kijken of er nog meer weg kan cq dezelfde objecten geplaatst kunnen worden.
Je kunt ook denken dat in de toekomst de videokaarten enz. steeds beter worden waarbij 't HvN loopt als een zonnetje, en vergeet niet dat ik het ook maar maak met deze specs wat niet je van het is maar desondanks TS nog op draait.
Met wel de vermelding erbij dat alles autom.word uitgeschakeld zodra TS word gestart.

*
Hogesnelheidstrein
Waarom ook niet
1.590 posts
« Reply #462 on: Wednesday 17 August, 2016, 17:25:18 »
Dus kort samengevat, jij het niet mooi vind bouw je het niet zodat meer mensen met een mindere kaart dan maar een betere moeten kopen? Waarom doe je het niet op de stijl van Jurrien en Jepperama bijvoorbeeld? Dus achter het cab uitzicht niks?

Edit/ Niet bedoelt als afkraker!
« Last Edit: Wednesday 17 August, 2016, 17:58:44 by bryan2004 »

*
Sprinter
Oh Hai
417 posts
« Reply #463 on: Wednesday 17 August, 2016, 17:31:33 »
@koplopermau Er is anders maar één oplossing en dat is je graphics wat lager zetten  :-\

EDIT: Niks tegen je route Teun hoor , hij is echt geweldig , maar het geheugengebruik is inderdaad wat Koplopermau zegt gewoon ''too much''
« Last Edit: Wednesday 17 August, 2016, 17:35:38 by Nielsjuh007 »
Trolleybusliefhebber in Arnhem :)

Breng GTW :)

*
Sprinter
Krammerdijks Deltaland
476 posts
« Reply #464 on: Wednesday 17 August, 2016, 19:25:37 »
@TrainsXP
Toekomstige PCs gaan het helaas niet oplossen zolang DTG dezelfde (antieke) 32bits engine blijft gebruiken.
Deze loopt bij een geheugengebruik van iets boven de 3GB (weet niet precies hoeveel) gewoon vast, ongeacht of de PC nu 4 of 32GB werkgeheugen aan boord heeft :'(.

Als het geheugehgebruik een paar 100MB teruggebracht kan worden zou het heel mooi zijn; het is nu helaas onmogelijk om een lekker druk scenario rondom Utrecht te maken zonder vastlopers bijv.

@bryan2004
Alhoewel ik je punt snap is een kaart met prestatie niveau GTX650 maximaal 100 euro tegenwoordig, tweedehans 50. Dat lijkt me opzich best redelijk voor een aanbevolen eis.

*
Hogesnelheidstrein
3.440 posts
« Reply #465 on: Saturday 20 August, 2016, 19:55:05 »
Trainsxp,

Deze  van der Valk staat nu bij Nijmegen-Lent!

*
Hogesnelheidstrein
Waarom ook niet
1.590 posts
« Reply #466 on: Saturday 20 August, 2016, 21:14:08 »
Net zoals de Groene VIRM op de foto  ;) :P

*
Intercity
685 posts
« Reply #467 on: Sunday 21 August, 2016, 11:06:45 »
Ja Koplopermau het is al eens ergens ter sprake geweest maar opnieuw beginnen is sowieso geen optie en ben dan min. 6 jaar verder voordat ik zover ben als nu.
Ben ook al eens voordat beta 7 uitkwam aan het uitdunnen geweest bij groteren plaatsen, en zoals je zegt met name bij Utrecht CS met de Maliebaan, Ut overvecht, Ut emplacementen en straks Ut Leidse Rijn, Ut Lunetten, Ut Zuilen erbij word die wellicht nog forser.
Daar schreef ik al om oa. de Tram baan eruit te gooien omdat die ook niet meer op die plek aanwezig is.
En wat je ook zegt om meer dezelfde objecten te plaatsen kan fps schelen, maar als het aan mij ligt mogen er nog meer diverse objecten door oa. Frison gemaakt worden om een route gevarieerd te maken.
Zou jij/Jullie het mooi vinden als (wat sterk overdreven) de hele route uit 1 dezelfde woning, blok woningen, flat, industrie gebouw, een boom of struik en ga zo maar door bestaat?
Oke direct langs het spoor gevarieerd en daar direct achter meer dezelfde objecten zou kunnen, mja dan is het kwaad al geschied daar het gevarieerde langs het spoor. ;)

Afijn we zullen eens kijken of er nog meer weg kan cq dezelfde objecten geplaatst kunnen worden.
Je kunt ook denken dat in de toekomst de videokaarten enz. steeds beter worden waarbij 't HvN loopt als een zonnetje, en vergeet niet dat ik het ook maar maak met deze specs wat niet je van het is maar desondanks TS nog op draait.
Met wel de vermelding erbij dat alles autom.word uitgeschakeld zodra TS word gestart.

@trainsxp @ objectenbouwers,

Wat men wel kan overwegen is de objecten, gebouwen, e.d. op een (betonnen) grondplaat te plaatsen die onder het maaiveld ligt.
Dat betekent dat de objecten en de (betonnen)plaat één geheel vormen en dus als één object wordt beschouwd.
Dit is een optie die men in stedelijk gebied kan toepassen.
Als men losse objecten plaatst dan worden deze afzonderlijk door de trainsimulator geladen.
Dat kan bij 32 bit programma's als er veel objecten zijn, en dit geladen dienen te worden, tot problemen leiden omdat men aan het geheugen limiet van 4 GB bij 32 bit programma's is gebonden.

In het verleden en heden liep en loopt men ook MSTS/OR tegen het zelfde probleem aan.
Daar wordt de boven genoemde methode ook toegepast door objecten via de grondplaat samen te voegen zodat deze als één object worden beschouwd.
Dit zou men ook bij TS20xx kunnen toepassen.

Het is een overweging om hierover nader na te denken.

m.v.g.

A.N. de Jong

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #468 on: Sunday 21 August, 2016, 11:43:27 »
Oke, dus je bedoelt een rij verschillende huizen (bv. 10) die los staan van elkaar op een (betonnen) plaat zetten?
Ja als dit het geval is zou dat idd wel schelen, anders heb je 10 verschillende objecten, en op een plaat maar 1. ;)

Trainsxp,

Ja John mooi, maar maak jij hem even voor mij? ;D
« Last Edit: Sunday 21 August, 2016, 11:47:18 by trainsxp »

*
Intercity
685 posts
« Reply #469 on: Sunday 21 August, 2016, 11:59:41 »
Oke, dus je bedoelt een rij verschillende huizen (bv. 10) die los staan van elkaar op een (betonnen) plaat zetten?
Ja als dit het geval is zou dat idd wel schelen, anders heb je 10 verschillende objecten, en op een plaat maar 1. ;)

Trainsxp,

Ja John mooi, maar maak jij hem even voor mij? ;D

@trainsxp,

Niet een hele rij verschillende huizen , maar ook een hele wijk of een stad die men op een (betonnen)plaat plaatsen.
En het hoeft niet beton te zijn. Kan ook een ander materiaal zijn.
Die plaat, welke onzichtbaar onder het maaiveld ligt bijvoorbeeld op een diepte van -1.00,  -10.00 m, etc., afhankelijk van de terrein omstandigheden (polderlandschap, heuvellandschap, berglandschap, ect.) worden de huizen c.q. objecten geplaatst.
Dat betekent dat wel onder de huizen, objecten, etc. een sokkel geplaatst dient te worden om de huizen, e.d. op de juiste maaiveld hoogte te plaatsen.
Het samensmelten van de plaat met de huizen, e.d. wordt dan één object.
Nu laad de trainsimulator maar één object en geen X maal objecten.

m.v.g.

A.N. de Jong

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #470 on: Sunday 21 August, 2016, 14:07:49 »
Juist, wat ik nu wel ineens bedenk is waarom er perse een plaat onder moet?
Als je bv. sommige verschillende huizen groepen van SAD neemt zijn ze ook zonder plaat eronder gemaakt. ;)
Zie plaatje met een huizengroep van SAD:

*
Hogesnelheidstrein
3.440 posts
« Reply #471 on: Sunday 21 August, 2016, 17:40:44 »
Toekan en de letters Hotel erop vlaggenmasten met van der Valk en klaar is Kees ;D ;D ;D
Of Frison inschakelen?
« Last Edit: Sunday 21 August, 2016, 17:42:27 by John Roterman »

*
Intercity
685 posts
« Reply #472 on: Sunday 21 August, 2016, 17:49:41 »
Juist, wat ik nu wel ineens bedenk is waarom er perse een plaat onder moet?
Als je bv. sommige verschillende huizen groepen van SAD neemt zijn ze ook zonder plaat eronder gemaakt. ;)
Zie plaatje met een huizengroep van SAD:

@trainsxp,

Ik vermoed een onzichtbare/doorzichtige plaat/lijnen/raster om de koppeling tussen de huizen en huizenblokken te bewerkstelligen en deze op een bepaalde afstand t.o.v. elkaar te plaatsen.
Waardoor ze aan elkaar gekoppeld te zijn om één geheel en dus één object te vormen.

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Sunday 21 August, 2016, 17:54:19 by ANdeJong »

TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
Treinpunts eigen vitaminebron
2.579 posts
« Reply #473 on: Sunday 21 August, 2016, 19:32:40 »
Heb je daar voorbeelden van? In MSTS/OR is de enige manier om objecten in technische zin als "één" te exporteren, door deze als één object te exporteren. Hiervoor hoeven ze niet onderling verbonden te zijn door een plaat of iets dergelijks.
Mijn kennis van TS2016 gaat niet bijster ver, maar ik kan me niet voorstellen dat TS2016 wel een dergelijke functie kent.
Groeten,
Jeroen

*
Hogesnelheidstrein
1.041 posts
« Reply #474 on: Sunday 21 August, 2016, 20:43:51 »
Klopt helemaal Jeroen,

Je moet gewoon het hele plukje gebouwen in het programma, wat je gebriikt om de 3D-modellen te bouwen, als 1 object exporteren. Daar is helemaal geen (betonnen) grondplaat voor nodig. Voor MSTS was er indertijd een (Java) programma waarmee je verschillende .s-files tot één .s-file kon combineren.

Dick

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #475 on: Sunday 21 August, 2016, 22:29:12 »
Mijn kennis van TS2016 gaat niet bijster ver, maar ik kan me niet voorstellen dat TS2016 wel een dergelijke functie kent.

Er zijn wel 2 zg. Asset Blocks voor oa. bomen wat in principe ook voor huizen zou kunnen, mja je kunt er maar 2 kiezen mits ze in de rechter lijst staan.
Onder eeen voorbeeld waar een Asset block (Irregular) is gebruikt, deze heeft het voordeel dat je een hoekig bos kunt maken. :P

*
Intercity
636 posts
« Reply #476 on: Monday 22 August, 2016, 16:44:25 »
Of Frison inschakelen?

*
Intercity
685 posts
« Reply #477 on: Monday 22 August, 2016, 16:48:55 »
Klopt helemaal Jeroen,

Je moet gewoon het hele plukje gebouwen in het programma, wat je gebriikt om de 3D-modellen te bouwen, als 1 object exporteren. Daar is helemaal geen (betonnen) grondplaat voor nodig. Voor MSTS was er indertijd een (Java) programma waarmee je verschillende .s-files tot één .s-file kon combineren.

Dick

Op internet heb ik eens gelezen, helaas weet ik niet meer waar, dat een aantal objecten bouwers die een realistische omgeving naar werkelijkheid nastreven zoals een woonwijk, als basis een (betonnen)plaat of iets dergelijk gebruiken in een design programma zoals Autocad of een ander soort programma.
Hierop wordt dan een topografische kaart uit Google Map, Open Street Map, of digitale kopie van een analoge kaart gemonteerd.
Daarop worden de apart ontworpen gebouwen geplaatst met eventueel een sokkel hier onder.
Dit omdat meestal het maaiveld geen biljart laken is, maar hoogte verschillen kent.
Sommigen verwerken ook gelijktijdig in dit model de wegen, trottoirs, groenstroken, en dergelijke.
Zoals Dick T wordt dan het geheel als 1 object geëxporteerd en kan dan in MSTS/OR/TS20xx worden geplaatst.
Deze methode is niet als de SAD modellen omdat dit willekeurig geplaatste huizen zijn.

m.v.g.

A.N. de Jong

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« Reply #478 on: Monday 22 August, 2016, 18:03:07 »
Om nog even terug te komen op de discussie geheugengebruik. Ik heb tijdens de livestream van Rubku_NL eens lekker zitten knutselen met 't Hart van Nederland. Kloontje gemaakt en daarna gaan kijken wat voor verschil het aantal gebouwen maakte.

Daarom heb ik uit Utrecht Centraal en Amersfoort ALLE gebouwen gesloopt. Alle bomen heb ik laten staan en ook de belangrijke gebouwen van de stations. Dus stationsgebouw op het perron Amersfoort bleef staan, de rest eromheen ging weg, etc.

In Utrecht Centraal liep het geheugengebruik ruim 500MB terug (van 2,65GB naar 2,12GB). In Amersfoort ging dit van 2,58GB naar 2,04GB. Ook een besparing van ruim 500MB.

(Misschien ten overvloede, maar alle geheugentests zijn gedaan door de/een verandering aan te brengen en dan Train Simulator geheel opnieuw op te starten en direct in te laden op de plaats waar ik de test wilde doen door middel van een Freeroam Scenario marker, dus elke keer 'vers' ingeladen.

Nu moeten jullie niet meteen allemaal denken: TrainsXP kan 500MB besparen. Dit is niet waar. Gebouwen moeten worden teruggeplaatst anders is het wel een redelijk kale boel. Maar ik denk dat je met zo'n 200MB aan gebouwen al een heel eind komt, dat betekend dat er op de drukste punten zo'n 250MB extra beschikbaar is wat het aantal crashes door geheugen al behoorlijk zal doen dalen.

Leuk detail: de lag bleef. Alle gebouwen zijn/waren weg, maar Amersfoort en Utrecht laggen nog net zo als voorheen. Het is misschien ietsje minder, maar niet heel veel. Dit komt door het hoge aantal assets wat er liggen - hiermee bedoel ik vooral de lofts. De sporen, hekjes, wegen, dat soort dingen. Hier valt dus weinig aan te doen, veel sporen gaat gewoon laggen omdat het er simpelweg teveel zijn. Als je heel Utrecht Centraal in één ruk verwijderd is het ook meteen gedaan met de lag (dus even een rondje tekenen om meerdere objecten te selecteren, heel Utrecht kiezen, en dan op delete drukken). Dat was wel interessant naar mijn optiek, ik ben er nog niet achter of alle sporen los leggen of naast elkaar (dus twee of drie sporen in één keer) lag ook verminderd. Dan zou je op emplacementen nog winst kunnen behalen. Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt omdat Train Simulator alle sporen toch apart legt, je legt ze alleen in één keer.

Daarnaast heb ik nog wat onderzoek gedaan met het inladen van verschillende sets met objecten. Een nieuwe route gebaseerd op 'Cologne - Koblenz' koste me net iets meer dan 800MB aan geheugen. Deze route was dus helemaal leeg zonder enig object, op een scenario marker na. Toen ik alle vinkjes in de Object Set Filter had uitgezet, was de route ineens nog maar 730MB aan geheugen en binnen een seconde geladen. Nadeel, alles is zwart en je hebt geen objecten om mee te bouwen. :P Snel Cologne - Koblenz weer aan, en zie daar, het gras was terug, net als een set objecten. Hier heb ik voor de gein en op verzoek van Frison zijn eigen set met objecten eens ingeladen. Dat wil zeggen, ik heb ze aangezet in de Object Set Filter en verder niets om te kijken of dit invloed had op het gebruik van het geheugen.

Voor het inladen van Frison alsgezegd 800MB aan geheugen (800,450kb), nadat Frison aan stond 803MB (803,480) aan geheugengebruik. Dat valt dus reuze mee en het ontkracht de mythe dat extra objecten ook (veel) extra geheugen verbruiken... of niet?

Heb de test even naar het extreme gegooid (TS2016 was Extreme, dus dit kon wel) en Munich - Augsburg / Rosenheim / Garterpirchen, Hamburg - Hannover en Hamburg - Lübeck aangegooid. Daarnaast ChrisTrains en Academy, omdat die vrijwel standaard worden gebruikt in Nederlandse routes. Vervolgens de boel opnieuw opgestart.

En zie daar... ineens gebruikte de nog altijd lege route ineens 868MB aan geheugen. Dat is toch ineens 68MB meer. Daarnaast stegen de laadtijden van de route behoorlijk (van ongeveer 3 seconden naar ~25 seconden). Nog altijd niet heel veel, maar het bewijst wel dat meerdere objecten gebruiken de boel wel omhoog gooit.

Terug naar 't Hart van Nederland. Daar was ik nog niet klaar met testen. Ik heb ook Fictiva er eens bijgepakt. Ik heb verschillende testen gedaan en verschillende locaties op de route bezocht. Ik heb gevonden dat het drukste punt van Fictiva vreemd genoeg net voor de tunnel naar Veerle is, gezien vanuit Harderveld. Als je daar boven het water vliegt, wordt namelijk de haven ingeladen en stijgt je gebruik ineens. Vlak daarna wordt echter het dorpje achter je uit het geheugen gehaald en zak je weer naar 1,3GB-1,4GB. Maar dan is het leed al geschied. :P

In 't Hart van Nederland heb ik gevonden dat het drukste punt ongeveer ligt tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht. Op dat moment zijn er verreweg het meeste gebouwen ingeladen. Ook richting Vaartsche Rijn is het erg druk en ook na uitrijden van Amersfoort richting Apeldoorn zit er een piek in geheugengebruik omdat daar heel veel gebouwen worden ingeladen, zowel in de richting Zwolle als de richting Apeldoorn, terwijl de meeste gebouwen van Amersfoort nog in het geheugen zitten, namelijk 2,725GB op piekmoment, vlak voor de fly-over naar Apeldoorn. En laten daar de meeste scenario's nu crashen. Het pijnpunt zit hem in het feit dat veel industriegebouwen buiten de stad worden ingeladen die dan nog niet in het geheugen zitten en daarmee draai je het spel de nek om omdat er ineens zo'n 200MB extra bijkomt die je niet kan hebben. :P

Maar het zette me wel aan het denken - wat verbruikt een route in rust? Fictiva opgestart, ergens 100 kilometer van het dichtstbijzijnde object een scenariomarker neergezet en TS opnieuw opgestart. Fictiva gebruikte net over de 1GB aan geheugen op een plek waar geen object te bekennen was. 't Hart van Nederland dan. Ergens in de buurt van Antwerpen mijn scenario marker neergezet, ver van alle objecten. Ruim 1,6GB was de score. Dat betekend dus, na aftrek van een route zonder objecten (zo'n 750MB grofweg) er 800MB is ingeladen aan... Aan wat eigenlijk? Ik zou het niet weten, maar het is wel heel hele hoop.

Ik denk dat kritisch kijken naar het aantal gebruikte objecten een hoop kan schelen in het gebruik, en daarmee komen we vanzelf weer op het optimaliseren van gebruikte objecten. Ik hoop dat je iets hebt aan deze bevindingen. ;)

Groet,
Koplopermau

*
Intercity
685 posts
« Reply #479 on: Thursday 25 August, 2016, 17:13:51 »
 :)

@trainsxp & objectenbouwers,

Nog een kleine aanvulling:

Bij objecten dient men zich de vraag stellen of deze alleen uit het railvoertuig te zien zijn of uit een helicopterview.
Is de bedoeling dat dit het eerste het geval is, dan kan men overwegen de detaillering  van het object aan te passen aan de afstand van de spoor-/trambaan.
M.a.w. hoe verder een object vanaf een tram-/spoorbaan is gelegen, hoe minder deze gedetailleerd dient te zijn.
Dit scheelt weer een aantal bits.
En bij samenvoegen van objecten tot één object zal het aantal bits behoorlijk terug lopen.
Dit is dan weer een mindere belasting in MSTS/OR/TS20xx

Voor de routebouwers die aan objectbouwers vragen objecten te maken, is het te overwegen waard aan te geven waar een object in zijn route dient te komen.
Dichtbij de tram-/treinbaan, verder weg of op grote afstand, e.d.
Dan kan de objectbouwer hiermee rekening houden met de gedetailleerdheid van een object.

Het is een overweging om hierbij eens stil te staan.

m.v.g.

A.N. de Jong