Can we help you?

Please search the forums before asking a question. It may be answered already.

Wisselstraten

Objecten/Routebouwer ZwEnZwoKa
1.665 posts
Wisselstraten
« on: Monday 17 July, 2017, 07:24:52 »
Hoi ,

Ik heb even een vraagje .. of 2.

Als ik een wisselstraat maak die wat aan de krappe kant is....en ik gebruik ipv ''Mainline'' -> ''Yard'' maakt dat wat uit betreft mocht ik later scenario's willen maken ?

En..
Ik kan met de tracks van bv CT geen krappe wissels maken.....zeg bv 40 km wissels.Weet iemand ook hoe ik dat eventueel kan aanpassen?

Thnx

Routebouwer ZwEnZwoKa
983 posts
Re: Wisselstraten
« Reply #1 on: Monday 17 July, 2017, 07:45:47 »
Het antwoord je eerste vraag is in ieder geval nee, dat maakt niet uit. Zolang je maar geen passenger of freight gebruikt, wamt dan ga je treinen uitsluiten.

Krappe wissels maken moet volgens mij gewoon kunnen met de sporen van Chris als je maar Yard gebruikt. Dus verder geen idee wat dat betreft.
Machinist bij Syntus (ZHO/ZwEnZwoKa)

Momenteel bezig met de route "ZwEnZwoKa Bèta 1" (Binnenkort voortgang op treinpunt.nl)

Bouwer van de Route Oost Nederland

1.665 posts
« Reply #2 on: Monday 17 July, 2017, 11:44:17 »
Okay bedankt Daniël

TreinPunt.NL Downloadmanager
1.024 posts
« Reply #3 on: Monday 17 July, 2017, 12:43:26 »
En dan is er nog een trucje, je kan passenger freight of yard gebruiken om een zeer krappe wissel te leggen.
Vervolgens kan je met de selectietool de gelegde rails weer omzetten naar main line waardoor je geen problemen krijgt met scenario's.

1.665 posts
« Reply #4 on: Monday 17 July, 2017, 13:32:52 »
Okay bedankt XShooter ;)

Ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg deze kruising niet mooi....is daar een trucje voor of is dit gewoon een foutje van TS.
Op youtube heb ik nog niets gevonden betreft dit soort ingewikkelde wissels ...

1.024 posts
« Reply #5 on: Monday 17 July, 2017, 14:00:12 »
Door met ctrl dubbelklik op een wissel te klikken kom je in een debugmenu voor die wissel, daarin kan je verschillende parameters aanpassen zoals de lengte van sommige spoorstaven of complete elementen van de wissel uitzetten.

Daarmee kan je door een beetje te proberen die overloop netjes krijgen, maar het is wel een monnikenwerk.

1.665 posts
« Reply #6 on: Monday 17 July, 2017, 14:06:38 »
Ja , die optie had ik inderdaad al eens gezien....dat is echt monnikenwerk ! :o
Je moet precies goed drukken volgens mij , wat mij nog steeds niet gelukt is.

in ieder geval bedankt weer

1.024 posts
« Reply #7 on: Monday 17 July, 2017, 14:43:39 »
klikken zo dicht mogelijk bij het rode driehoekje in de wissel

1.665 posts
« Reply #8 on: Monday 17 July, 2017, 14:55:20 »
Ja , ik krijg die shit niet voor elkaar.... dan selecteert hij gelijk alles.
Ik ga me der voor de rest ook niet druk over maken... ;)

Ik zoek nog wel iemand die verstand heeft van wisselstraten , in de zin van of het klopt en of die gene mij gelijk kan helpen met een voor mij complex stukje spoor leggen. :o

Spoorweg Nostalgist
212 posts
« Reply #9 on: Monday 17 July, 2017, 20:17:05 »
Gert,

Check deze link:

https://www.youtube.com/watch?v=Z9kJ2Am8BH4&list=PL9DHSvtA6yvSfjkhQesr-eSjTcrpgSSFU&index=26

Hierin geeft Matt Peddlesten tips over het wissel leggen.
Op 09:05 begin hij erover...

1.665 posts
« Reply #10 on: Monday 17 July, 2017, 21:02:17 »
Klopt , die had ik inmiddels al gevonden maar dat is niet waar ik op zoek naar ben.
De meeste video's gaan over simpele wissels....ik had echt een ingewikkelde wissel nodig.
Had , ik heb er al iets anders op verzonnen....

Betreft de andere vraag , voor hulp ... is al geregeld door Daniël ..mega bedankt!

5.848 posts
« Reply #11 on: Tuesday 18 July, 2017, 12:43:32 »
Het euvel ligt aan het feit dat de sporen waar je zo'n soort Wisselstraat maakt te dicht op elkaar liggen en dan kan dat onmogelijk netjes gemaakt worden.
Zou je in plaats van 4.2 meter h.o.h. 5.0 meter h.o.h maken dan kan het wel op de manier wat in een eerder bericht omschreven word.

Kortom het is een soort van RW bug dat met knippen/hechten enz. niet op te lossen is met een 4.2 meter h.o.h. spoorbreedte.

Groeten trainsxp

1.665 posts
« Reply #12 on: Tuesday 18 July, 2017, 13:58:10 »
Nee , daar heb je gelijk in .. vandaar dat ik het anders heb opgelost betreft sommige wissels.
Bedankt iedereen voor de feedback!

voorheen jes-r
176 posts
« Reply #13 on: Tuesday 18 July, 2017, 14:31:40 »
Hey,

Ook met een h.o.h. afstand van 4.2 meter kun je je kruiswissel finetunen zodat alle overbodige onderdelen eraf zijn. Heb even een voorbeeld wissel gemaakt hieronder en daarbij de instellingen die ik gebruikt heb om hem op de juiste manier te renderen. Voor één kruiswissel moet je dus 5x (met control click) het een en ander aanpassen:

Linksboven:

Rechtsboven:

Linksonder:

Rechtsonder:

Het midden:

Het eindresultaat:

Hoop dat je er wat aan hebt. Je zult de instellingen ws niet 1 op 1 over kunnen nemen, maar het geeft misschien wel een inzicht aan welke knoppen je kunt draaien :).

1.665 posts
« Reply #14 on: Tuesday 18 July, 2017, 15:21:59 »
Dank je voor de moeite die gedaan is voor de uitleg , ga deze maar eens proberen. ;)

5.848 posts
« Reply #15 on: Wednesday 19 July, 2017, 11:38:23 »
@Jepparama,

Nja zelf ik heb er wat aan, had er wel eens wat over gelezen maar verder niet in verdiept.
Want bij mijn route zitten er zo hier en daar ook wel wat verkeerde tussen die mogelijk veranderd kunnen worden.
Het enigste nadeel is weer dat na een verandering scenario's mogelijk een fout geven.

Ps. wat bedoel je eigenlijk met control click
Voor één kruiswissel moet je dus 5x (met control click) het een en ander aanpassen

Edit/
En hoe en/of op welke manier krijg ik dit te zien: (zie onder)
« Last Edit: Wednesday 19 July, 2017, 12:12:03 by trainsxp »

Offline HSL
58 posts
« Reply #16 on: Wednesday 19 July, 2017, 12:06:22 »
5x control dubbelklik om in het bug menu te komen gok ik

1.665 posts
« Reply #17 on: Wednesday 19 July, 2017, 12:44:46 »
Nou ja , bij 2 x lukt het ook ....en de wissel is gelukt ...dus bedankt Jepparama ( Duimpie ! )

voorheen jes-r
176 posts
« Reply #18 on: Wednesday 19 July, 2017, 13:00:47 »
Mooi dat het gelukt is!

@Trainsxp: Om dat menu te krijgen ga je met je muis op een deel van de wissel staan (zodat hij geel wordt), dan druk je op control en klik je 2 keer. Je krijgt dan het menu te zien, en TS maakt de wissel die je aan het aanpassen bent rood.

Je doet dit 4 x voor de wissels die aan de buitenkant zitten, en een keer in het midden (5e plaatje). Dus je moet in totaal voor een kruiswissel 5 keer aanpassingen doen.

5.848 posts
« Reply #19 on: Wednesday 19 July, 2017, 14:25:58 »
@GertNNRoute,
Dan ben jij zeker handiger hiermee dan wij omdat het bij jou in 2 x is gelukt. ;)

Afijn, ik krijg het (nog) niet voor elkaar met dat menu erbij om dat netjes te krijgen. ::)
Dus hierbij de vraag: krijg je met dat weg vinken meteen een verandering te zien bij hetgeen rood is, en hoe kan ik zien welke uit moet?

1.665 posts
« Reply #20 on: Wednesday 19 July, 2017, 15:04:29 »
Dat is inderdaad lastig om in 1 keer te zien....op zich maakt het niets uit want je vinkt het zo weer aan.
Maar welke je precies moet uitvinken , is gokken denk ik .... net zo als de getallen die ingevoerd zijn.

Blijkbaar heeft Jepperama er meer mee geoefend  ;)

voorheen jes-r
176 posts
« Reply #21 on: Wednesday 19 July, 2017, 15:30:37 »
Het is inderdaad een beetje trial and error. Wat ik meestal doe:

Ik begin bij de hokjes waar N/A in staat (N/A staat voor Not Adjusted o.i.d. geloof ik). Ik begin bovenaan en zet ze stuk voor stuk allemaal op 0. Hierbij zie je snel veranderingen, en zie je dus ook snel welke vakjes je moet aanpassen. Door wat te gokken en aan te passen vind ik de juiste lengtes. Alles wat niet aangepast moet worden zet ik weer op N/A.

Daarna ga ik verder met de vinkjes. Als je met je muis op een vinkje gaat hangen dan krijg je al een preview van wat er verdwijnt. Zo kun je dus zien welke er uiteindelijk uit gevinkt moeten worden. Omdat de hele wissel even 'flikkert' is het vaak wel lastig te zien wat er nou veranderd. Houd er rekening mee dat niet elk vinkje, en ook niet elk vakje met N/A erin bij elk type wissel een functie heeft. Soms zie je dus niks veranderen. Vaak kun je voor de 4 wissels de instellingen/ waarden min of meer kopiëren. De eerste wissel heeft dus het meeste uitzoekwerk. Blijf ook niet te lang zoeken naar de onderdelen die je niet kunt vinden. Vaak zit je dan gewoon bij de verkeerde wissel te kijken en kom je later het vinkje vanzelf tegen.

Als je deze 4 wissels hebt gefinetuned zitten er nog steeds fouten in. Deze haal je eruit door de waarden van het 'kruis' (screen 5) nog aan te passen. Hier worden de spoorstaven standaard te lang getekend, dus die moet je even de juiste lengte geven.

Het is een vervelend werkje, maar als je zo te werk gaat is het best te doen. Heb er idd al een aantal gedaan en dan gaat het vanzelf makkelijker.