Can we help you?

Please search the forums before asking a question. It may be answered already.

LUA Script geluiden vraag

44 posts
LUA Script geluiden vraag
« on: Sunday 12 August, 2018, 16:33:50 »
Ik ben wat met LUA script aan het knoeien en ik stuit op iets raars: als ik een geluid (.wav) afspeel in een event is hij bijna niet te horen, terwijl als ik het geluid met bijv. media player afspeel is het geluid gewoon op normaal volume. Als ik hetzelfde geluid in een condition afspeel, is het ook op normaal volume (en nee, ik had het geluid tijdens het scenario niet zachter gezet ;) ). Weet iemand misschien hoe dit kan?

Scenario bouwer en veel meer
537 posts
Re: LUA Script geluiden vraag
« Reply #1 on: Sunday 12 August, 2018, 17:27:08 »
Dat heeft waarschijnlijk niets met lua te maken maar met de wav-file.
De player in TS kan lang niet alles (goed) afspelen.
Ik heb ooit een wav-file gemaakt voor een scenario met deze settings:
  • Sample rate: 16000Hz
  • Stereo
  • 16 bit
Dat het in een condition wel zou werken heb ik geen verklaring voor.
« Last Edit: Sunday 12 August, 2018, 17:29:10 by RemkoH »

44 posts
« Reply #2 on: Sunday 12 August, 2018, 18:09:26 »
Oké, maar het rare is dat ik dit geluid (met toestemming) gewoon uit een andere trein gehaald heb, die het tijdens een scenario wel gewoon normaal afspeelt. Ik heb dit geluid wel geconverteerd van .dav naar .wav, zou het hier aan kunnen liggen?

**
Route creator
Krammerdijks Deltaland
381 posts
« Reply #3 on: Sunday 12 August, 2018, 18:55:26 »
Kun je eens de .wav bekijken met een programma als Audacity?

Je ziet dan een waveform van het bestand voor je; voor TS is het beste als je deze genormaliseerd op 0db (als dat te hard is kan het ook iets minder).

44 posts
« Reply #4 on: Monday 13 August, 2018, 00:37:13 »
Als ik het bestand open met Audacity lijkt het er op dat het midden de waveform 0 dB is, als je dat tenmiste bedoeld?
Als ik trouwens het originele .dav bestand gebruik hoor ik helemaal niks in het scenario, wat ik raar vind omdat dit gewoon rechtstreeks uit een trein komt die het ook gewoon normaal afspeelt.  ???

Scenario bouwer en veel meer
537 posts
« Reply #5 on: Monday 13 August, 2018, 09:57:29 »
Als ik trouwens het originele .dav bestand gebruik hoor ik helemaal niks in het scenario, wat ik raar vind omdat dit gewoon rechtstreeks uit een trein komt die het ook gewoon normaal afspeelt.  ???
TS kan beide afspelen, maar toch verschilt welke wanneer.
Assets gebruiken .dav bestanden, maar geluiden die door een scenario script aangeroepen worden moeten .wav bestanden zijn.
Hier is een conversie tool om van een .dav bestand een .wav bestand te maken.

44 posts
« Reply #6 on: Monday 13 August, 2018, 10:29:53 »
Ja die tool heb ik ook gebruikt om van het .dav bestand uit de trein een .wav te maken voor het scenario, maar het blijft dan vreemd dat het geluid alleen door die conversie een stuk zachter wordt in het scenario.