Can we help you?

Please search the forums before asking a question. It may be answered already.

eigen rails niet zichtbaar

596 posts
eigen rails niet zichtbaar
« on: Saturday 07 July, 2018, 16:34:27 »
Hallo

Ik ben bezig met een eigen rails en een eigen trackrule. De eigen trackrule is er voor zodat ik krappe bogen kan maken.
Voor het maken van de rails heb ik de tutorial gevolgd op : https://sites.google.com/a/railsimdev.com/dtgts1sdk/reference-manual/art-guidelines/how-to-create-track .
Hieronder wat screens van de situatie in blender. Ik vraag me dus af wat ik fout doe.
Eerst de cross section:

Dan de Cap cross section:

De blueprint van de rails:

De crash. Tevens is het kader van de rails te zien. De rails zit trouwens ook niet onder het landschap.

Als ik een wissel probeer te maken dan crasht TS2018 en  Verify integrity of game cache in steam heb ik al gedaan maar dat helpt niet.

Mijn rails heeft / hoeft geen buffers en automatische bovenleiding.
Rail geluid heb ik geprobeerd in te vullen net zoals de rails van ChrisTrains maar dan krijg ik een error dat hij die mappen niet kan vinden. De levers heb ik op dit moment ook nog leeg gelaten.
Voor de sleepers heb ik een aparte textuur gemaakt waar alleen 1 spoorbiels in staat.
Bij de Cap cross section heb ik de railstaaf een child gemaakt van het spoorbed. Heb ik als tip gevonden op een forum.

Ik hoop dat iemand een oplossing weet.

Olaf

169 posts
Re: eigen rails niet zichtbaar
« Reply #1 on: Saturday 07 July, 2018, 18:52:34 »
Beste Olaf, ervan uitgaande dat dit werk te maken heeft met de miniworldbaan? Ik ben bang dat al de tijd die je hier insteekt verloren tijd is. Waarschijnlijk krijg je een heel onrealistisch rijgedrag van het materieel in de te krappe bochten. Het lijkt mij beter af te stappen van het met 87x vermenigvuldigen van het originele railplan. Je kan natuurlijk wel dit railplan aanhouden maar dan zover vergroten tot je de krapste bocht, die al beschikbaar is en met de daarbij behorende snelheid,  kan gebruiken. Ook in de schaal H0 worden concessies gedaan met het gebruik van de schaal. Dit voornamelijk in de lengte van het materieel, anders ontspoort het in de krappe bochten.

596 posts
« Reply #2 on: Sunday 08 July, 2018, 11:15:55 »
Hallo

Het is inderdaad bedoeld voor het miniworld project.
Het railplan iets vergroten zou inderdaad ook kunnen. Maar het moet ook weer niet veel groter omdat het anders te veel afwijkt van het origineel.
Maar buiten het miniworld project om ben ik nog steeds geïnteresseerd waarom de rails niet werkt.

Olaf

169 posts
« Reply #3 on: Sunday 08 July, 2018, 18:57:07 »
Hallo Olaf, helaas kan ik je geen antwoord geven op je vraag, toch nog even een aanvulling over het maken van krappe bochten. Met het gebruik van een tramtrackrule is dat geen probleem, het is geen probleem om daarbij gewone rail te gebruiken

2.004 posts
« Reply #4 on: Sunday 08 July, 2018, 20:09:08 »

Maar buiten het miniworld project om ben ik nog steeds geïnteresseerd waarom de rails niet werkt.

Zeer waarschijnlijk komt dat door een foute plaatsing t.o.v. de X, Y en Z as. Die zijn voor een loft heel specifiek, dus kijk nog eens goed naar je origineel. Eventueel kan ik je wel een Duitse PDF leveren waar het in beschreven staat.
"Gelukkig heb ik er geen verstand van en dat wil ik graag zo houden"

Ja en "de beste stuurlui staan aan wal". Kan je iets beter? Doe het dan zelf.

596 posts
« Reply #5 on: Monday 09 July, 2018, 19:46:08 »
Hallo

Na nog een keer goed in de game kijken zag ik dat daar de hoogte de Y as is. Zodoende heb ik de rails in blender gedraaid zodat hij in blender naar de positieve Z as wijst. Helaas hielp dit niet. Vervolgens de rails 180 graden om de Z as in blender gedraaid en dat hielp ook niet. Ook zonder de CAB file geëxporteerd maar dat hielp ook niet.

Je mag me die pdf wel sturen. Kijken wat daar in staat. Ben benieuwd.

Olaf

2.004 posts
« Reply #6 on: Monday 09 July, 2018, 20:24:58 »
De hoogte is de "Z" as  ;D

2.004 posts
« Reply #7 on: Monday 09 July, 2018, 20:31:46 »
Nog een paar documenten ;)

[edit]
nog één toegevoegd.
[/edit]
« Last Edit: Monday 09 July, 2018, 21:24:31 by Frison »

596 posts
« Reply #8 on: Monday 09 July, 2018, 22:49:46 »
Hallo

Bedankt voor je links naar de documenten.

De Z lijkt mij ook als hoogte. Toch als je in game kijkt en dan de hoogte van een rail of object wilt veranderen dan zie je een Y bij de hoogte staan.
Maar goed, ik heb je documenten doorgenomen maar helaas nog geen succes. Ik heb inmiddels de rails weer normaal neergezet zodat de Z de hoogte is en dan de rail in de positieve Y richting ligt. Tevens de textuur vierkant gemaakt (1024x1024) en ik heb de UV mapping op 1x de hele textuur staan.

Ben toch erg benieuwd wat nu de oplossing is. Blijft toch knagen......wat zal het nu zijn......  ???

Olaf

2.004 posts
« Reply #9 on: Monday 09 July, 2018, 23:15:31 »
Heel simpel, gewoon 1 van de documenten stap voor stap volgen, net zo lang tot je exact weet hoe je een Loft kan maken en dus niet na een uurtje al zeggen dat het niet lukt.

Je doet gewoon iets fout en als je niet weet wat, hoe en waarom gaat het nooit lukken.

Ik ben er ook enige weken mee zoet geweest en loop ook nog wel tegen problemen aan. Het is niet zo eenvoudig. Maar laat je rails even voor wat het is en volg een simpel voorbeeld als begin.

Ik zie trouwens dat je mijn laatste toegevoegde document over maken van rails nog niet hebt gedownload!
« Last Edit: Monday 09 July, 2018, 23:20:56 by Frison »

Sjef61 (maker LUA scripts en assets) lid MSTS/RW
137 posts
« Reply #10 on: Tuesday 10 July, 2018, 09:11:00 »
Ik heb de documenten ook maar meegenomen. Daarvoor dank.
Een document had ik er al.
Lofts maken is nauwgezet werken. Maar het is mij ook uiteindelijk gelukt.
Begin zeker simpel met een Weg of iets dergelijks.

Geeft dus niet zo snel op.
« Last Edit: Tuesday 10 July, 2018, 09:12:31 by Sjef61 »
Het is een van de mooiste vergoedingen van het leven, dat niemand oprecht een ander kan helpen zonder zichzelf te helpen.

Ralph Waldo Emmerson

596 posts
« Reply #11 on: Tuesday 10 July, 2018, 22:58:04 »
Hallo

@Frison, ik heb al vele uren zitten testen en uitproberen en rond zoeken naar info. Ik vraag niet zo maar iets. Ik doe echt wel moeite.
Je track pdf had ik al. Die had ik al online gevonden en daarmee was ik al begonnen met het maken van de rails.

Dus deze avond maar weer een test gedaan. Nu als gewone loft. Ook hier lukt het weer niet.

De zoektocht gaat verder.

Olaf

2.004 posts
« Reply #12 on: Wednesday 11 July, 2018, 07:51:02 »
Mail mij je bestanden eens, dan zal ik er eens naar kijken.
Doe ook je blueprint xml erbij, want daar kan het ook nog fout gaan  ;)
« Last Edit: Wednesday 11 July, 2018, 09:57:44 by Frison »

596 posts
« Reply #13 on: Wednesday 11 July, 2018, 21:39:02 »
Hallo

Met een andere exporter is het nu wel gelukt om de loft werkend te krijgen.
De exporter komt van http://jujumatic.free.fr/ en ik heb de oudere versie BRIAGE_G_2.77Pckg_2-2-1 gebruikt. Want de 2.79 gaf bij mij errors. Ik gebruikt blender 2.77.
De eerste exporter die ik gebruikte was: Blender_2.6x_TS20xx_exporter_v1.4.7 

@Frison Momenteel probeer ik de rails werkend te krijgen. Ik probeer zelf nog even verder. Ik ga misschien nog van je aanbod gebruik maken.

Olaf die een klein beetje blijer is.  ;D

2.004 posts
« Reply #14 on: Thursday 12 July, 2018, 20:58:09 »
Ik denk dat het gebruik van een andere Exporter waar het wel mee werkt, toeval is, eerlijk gezegd.  :o

Blender 2.79b in combinatie met de Briage Exporter 2.79 geeft geen enkel probleem.

Als een Loft "onzichtbaar" is, is de meest voorkomende oorzaak een onjuiste positionering t.o.v. de X,Y en Z as. Als ik mijn bovenvlak van de beide rails ook maar één puntje laat zakken, zonder verder iets te wijzigen, blijft ook die onzichtbaar. Dat is heel frustrerend, maar een Loft is daar echt heel kieskeurig in en je kan je een slag in de rondte zoeken, voor je de juiste oorzaak zal vinden. Let dus extra op de juiste plaatsing in Blender, dan is het een fluitje van een cent om een Loft te maken. ;)

596 posts
« Reply #15 on: Thursday 12 July, 2018, 22:06:33 »
Hallo

Als test ben ik vanavond begonnen met een nieuwe file. Gewoon weer een U-vormig figuur zoals de succesvolle loft van gisteren. Bij het testen bleek dat hij niet deed. Weer een paar uur zoeken en vergelijken totdat ik de naam van de igs ging veranderen.
Nou, ik denk dat ik nu de oplossing gevonden heb.
Het zit hem in de naamvoering van de IGS file.  Ik had bijvoorbeeld eerst loft.blend.igs en dan deed de loft het niet.  Daarna heb ik de naam veranderd in loft.igs en toen werkte het meteen. En de rails werkt daardoor nu ook.
Ik vermoed dat die eerste punt in de naam niet mag voorkomen.

Let niet op het uiterlijk van de rails. De cab file moet dus worden voorzien van alleen ballast.

Olaf

2.004 posts
« Reply #16 on: Thursday 12 July, 2018, 22:22:41 »
Ja een punt mag je nooit gebruiken in een bestandsnaam want het eerstvolgende deel na de eerste punt zal gezien worden als extentie. Dat is simpel dus maar geeft ook een foutmelding.

Het niet zichtbaar zijn heeft daar weinig mee te maken, tenzij je de foutmelding over het hoofd ziet, dan zie je ook niets van je object, want die is dan niet, of gedeeltelijk niet aangemaakt.  ;D

596 posts
« Reply #17 on: Thursday 12 July, 2018, 22:34:42 »
En waar zou je dan een foutmelding moeten krijgen? In de blueprint editor? Want ik krijg daar geen foutmelding.

2.004 posts
« Reply #18 on: Friday 13 July, 2018, 09:44:38 »
Het kan diverse en ook verschillende fouten opleveren. In de BPE tot en met een Temp Dump.
Soms krijg je geen foutmelding, maar werkt er iets niet goed of is niet goed zichtbaar.
Al met al blijft het, vooral in het begin, vallen en opstaan met het maken van objecten voor Railworks.
Het is nu eenmaal niet het fijnste spel om iets voor te maken, dat is wel duidelijk dacht ik. ;)

Maar goed, ga lekker je gang, blijf vooral proberen en combineren. Die tijd hebben we allemaal gehad in het begin.  ;D

596 posts
« Reply #19 on: Friday 13 July, 2018, 18:04:09 »
Hallo

Ach ja weer wat geleerd. Heeft heel wat frustratie gekost maar dan hebben we ook wat.  ;D

Ik ga nu maar eens route bouwen.

Olaf