Can we help you?

Please search the forums before asking a question. It may be answered already.

Computer specificaties voor TS 2018

464 posts
Computer specificaties voor TS 2018
« on: Monday 06 August, 2018, 14:38:01 »
Hallo Allen

Ik ben van plan TS 2018 te verhuizen van laptop naar een desktop pc, die ik nog moet kopen.
Dit komt omdat de laptop te zwak is.
Nu is het makkelijk om de minimum specifikaties op te zoeken , maar graag zou ik van ervaren leden met TS
willen horen  wat ik moet kiezen wat CPU en GraphicsCards enz betreft.

Commentaar wordt op prijs gesteld.

mvg

Father Ed Bakker

201 posts
Re: Computer specificaties voor TS 2018
« Reply #1 on: Monday 06 August, 2018, 20:12:22 »
Ik gebruik ook een desktop voor TS en ik kan vaak alles rond de 50 fps spelen (grote stations bv Utrecht of Zwolle vaak op 15/25 fps)
Voor de rest werkt alles prima en rijdt alles soepel.

De videokaart die in mijn pc zit is de GeForce GTX 1050 Ti
Ik heb ook 8gb ram, alleen is alleen voor TS 4gb genoeg dacht ik.
Miss heb je iets aan deze informatie :)
Het leven is hard, maar een trein is harder...

597 posts
« Reply #2 on: Monday 06 August, 2018, 22:39:09 »
 :)

@Father Ed Bakker,

Dan zal je wat meer informatie dienen te verschaffen.
Je wilt TS20xx, TSW20xx en MSTS/OR minimaal spelen.
Maar welke andere programma wil ook hierop gebruiken.
Ik neem aan dat je Windows 10 (Home/Pro) 64 bit wilt gaan gebruiken.
Dan kan je meer dan 4 GB geheugen gebruiken in je computer.
Dat betekent dat je meerdere programma's gelijktijdig kan gebruiken.
Ook van OR is nu een 64 bit versie beschikbaar.

Van belang is dat je eerst een maximaal budget aangeeft.
Daarnaast hoeveel SDD en HDD in deze computer dienen te komen en in de toekomst nog bijgeplaatst dienen te kunnen worden.
Dit bepaalt de grote van een desktop kast: midi, tower en big tower.

Als processor kan men het beste voor Intel gaan omdat treinenprogramma's hiervoor geprogrammeerd zijn, alhoewel deze op AMD processors kunnen functioneren maar problemen zijn hierop niet uitgesloten.
Eveneens geldt dit voor de grafische kaart met een Nvidia processor 10xx GTX vanaf 1060 en hoger.

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Wednesday 08 August, 2018, 23:22:11 by ANdeJong »

**
TreinPunt.NL Vriend
571 posts
« Reply #3 on: Tuesday 07 August, 2018, 06:59:43 »
Gebruik van 4GB geheugen of meer heeft er niet mee te maken of je Windows Home of Pro gebruikt, maar heeft er mee te maken of je een 32bit of 64bit besturingsysteem gebruikt.
Voor de thuisgebruiker is Windows 10 Home in de meeste gevallen meer dan voldoende en scheelt je aanzienlijk in de kosten.
Ik weet niet wat je budget is maar ik gooi ff een balletje op:

Processor: Intel i5 quadcore

RAM: minimaal 8GB

Opslag: 1x SSD voor Windows ( +/-128GB ).  1x SSD voor andere programma's en bestanden ( 500GB of hoger )

Grafische kaart:  Nvidia GTX 1060 6GB of hoger

En neem een goed moederbord ( ASUS, Gigabyte bijv. ). Of er een hoop toeters en bellen op moet zitten is een keuze die ik aan jou overlaat.
Zo heb je een systeem waar je wat meer mee kunt dan alleen met treintjes spelen.  :D
« Last Edit: Tuesday 07 August, 2018, 07:19:03 by louke1968 »

597 posts
« Reply #4 on: Tuesday 07 August, 2018, 23:01:59 »

@louke1968,

Wacht eerst eens Father Ed Bakker zijn antwoord af voordat iedereen allerlei adviezen geeft.
Dan kan men gerichte adviezen geven.

m.v.g.

A.N. de Jong

**
TreinPunt.NL Vriend
De trein!!
1.709 posts
« Reply #5 on: Wednesday 08 August, 2018, 02:05:59 »
Nu is het makkelijk om de minimum specifikaties op te zoeken , maar graag zou ik van ervaren leden met TS willen horen  wat ik moet kiezen wat CPU en GraphicsCards enz betreft.
Zoals AnDeJong terecht aangeeft, wat wil je doen met de PC en vooral: Wat is je budget.

Ik ga voor het gemak even uit van TS2018 en TSW. Voor Train Simulator 2018 heb je eerlijk gezegd niet zoveel nodig. Een goede dual core en een videokaart hoger dan een 1050TI zal in TS2018 niet beter zijn dan een modern en snel gamesysteem. TS is wel wat geoptimaliseerd voor multicore, maar echt veel is het niet.

TSW echter is een heel ander verhaal. TSW gebruikt de Unreal 4 Engine en deze engine is volledig geschikt voor multicore gebruik en geoptimaliseerd voor gebruik met meerdere cores. Een quad-core processor is hier het minimum aanbevolen. Afhankelijk van de werkzaamheden en budget kan je hier kiezen voor een i3, i5 of i7 processor. Ik moet hierbij bekennen dat ik een fan ben van Intel en je een AMD systeem niet heel snel zal aanraden, ondanks de prima prestaties van hun Ryzen processoren. Gebruik je je PC alleen voor gaming, dan zou je ook een AMD Ryzen processor kunnen overwegen. Maar om even terug te komen op Intel.

PROCESSOR
De nieuwe i3'tjes van Intel op basis van de 'Coffee Lake' architectuur zijn top processoren voor een lager budget. De goedkoopste i3 8100 heeft 4 cores op 3,6 GHz. Ga je iets duurder kijken dan kom je uit bij de i5 8600. Dit is een hexacore (6 cores) op 3,1GHz. Voor een gaming PC wil je in principe een zo hoog mogelijke core-clock, dus meer GHz is beter, al telt dit niet voor alle games. Voor iets meer geld kom je dan uit op een i5 8600k (3,6GHz) welke je dan ook nog kan overklokken. Als je al kriebels krijgt van het woord overklokken, het HOEFT niet.  ;)

In het topsegment vinden we eigenlijk twee processoren. De i7 7700k, een quad core op 4,2GHz (4 cores 8 threads), en de i7 8700 of i7 8700k. De normale 8700 staat op 3,2GHz en de 8700k op 3,7GHz. Het verschil tussen een K en een niet-K processor is heel simpel: De K versie kan je overklokken, de niet-K versie niet. Daarnaast draait de K versie vaak op een iets hogere klok. Wil je een iets meer future proof PC, dan is de keuze eigenlijk heel simpel. Neem de 8700k. Hiermee kan je eigenlijk niks verkeerd doen. Het is momenteel dé top gaming processor tegen een niet hele hoge prijs.

VIDEOKAART / GRAFISCHE KAART
Ook hier kan je weer kiezen, joepie! AMD heeft de VEGA kaarten en nVidia heeft de GTX kaarten. De VEGA kaarten zijn over het algemeen iets goedkoper, de GTX kaarten zijn over het algemeen iets sneller. Zelf zou ik voor een nVidia GTX gaan, welke we ook weer vinden in verschillende prijscategorieën.

Je grafische kaart is het belangrijkste onderdeel van je game-PC. Bezuinig hier dan ook niet op. Liever een tandje minder met de processor dan met de grafische kaart. Om maar met de deur in huis te vallen, grafische kaarten zijn duur. Heel duur. Vandaar dat we je budget graag willen weten.

In het budget segment vinden we de 1050TI. Lager zou ik niet gaan. Werkt prima met TS2018, echter in TSW kan je waarschijnlijk niet op hoge kwaliteit spelen maar meer richting de low-medium, waarbij je iets meer naar medium kantelt dan low. Met een 1060 kan je op medium tot high spelen. Let wel op dat je een 1060 neemt met 6GB geheugen aan boord. Ja, deze zijn duurder, maar de 6GB geheugen wil je niet missen, zeker niet in spellen die veel VRAM gebruiken. 3GB heb je tegenwoordig zo vol, vandaar liever safe than sorry.

In het hogere segment komen we bij de 1070 en de 1070TI. Deze kaarten gaan al behoorlijk richting de 'astronomisch prijskaartje' maar hiermee kan je alles hebben. Alle spellen op high tot ultra, TSW erbij. De 1070TI is bijna hetzelfde als een 1080 als je naar de prestaties kijkt, de 1080 sla ik daarom over. Tenslotte hebben we nog de 1080TI. Wil je alles spelen zonder enige vorm van compromis, kijk dan niet verder en haal een 1080TI (kost je ook een godsvermogen, dat is dan ook het enige nadeel).

RAM geheugen / werkgeheugen
Bij de Intel Coffee Lake processoren kan je het beste DDR4 op 2666MHz kopen. Een hogere snelheid levert je nauwelijks verbetering op (BRON) en minder is qua prijs niet heel aantrekkelijk. Over de hoeveelheid RAM zijn de meningen verdeelt. De een vind 8GB genoeg, de ander zweert bij 16 of zelfs 32GB. Persoonlijk zou ik 16GB aanraden. 2 x 8GB of 4 x 4GB maakt in principe niet uit, al schijnt 2 x 8GB ietsjes sneller te zijn en laat dit eventueel de optie open om later uit te breiden naar 32GB. Maar veel zal het aantal modules niet uitmaken.

Opslag / Harde Schijf / SSD
Voor de opslag van je PC kan je twee dingen doen. Een SSD (Solid State Drive, of in gewoon Nederlands een SuperSnel Ding) of een HDD. Voor het opstarten van je PC raadt ik je sowieso een SSD aan. Een SSD is vele malen sneller dan een HDD, bevat geen bewegende delen, en gebruikt minder stroom. Het nadeel is de prijs. Meestal gebruik je als opstartschijf een wat kleinere SSD (250GB of 500GB) en voor opslag van bestanden een HDD. Windows, Microsoft Word, Google Chrome, en Steam zet je op je SSD, en de rest gaat op je HDD (zoals TS, andere spellen, etc.). Je zou ervoor kunnen kiezen om een tweede grotere SSD te kopen waar je ook je spellen op zet. Zet nooit je Windows installatie op dezelfde schijf als je gaming of documenten. Mocht je Windows dan crashen of krijg je te maken met een virus, dan zijn je bestanden veilig(er) en kun je Windows zonder al teveel moeite opnieuw installeren.

Voor een lager budget zou ik gaan voor een 250GB SSD voor Windows en andere belangrijke programma's en een 2TB HDD voor je spellen en documenten.

Voor een normaal budget kan je eventueel nog kijken naar een PCI-e SSD. Deze SSD's worden direct op het moederbord in een poort geprikt waardoor ze nog lagere laadtijden hebben dan een normale SSD. Verder raadt ik dan hetzelfde aan als hierboven: Een SSD voor opstarten, een HDD voor de rest.

Heb je meer te besteden, dan zou ik kijken naar een PCI-e SSD en een SSD voor je spellen. 1TB of 2TB afhankelijk van hoeveel je denkt nodig te hebben. Uiteraard kost dit het meeste. :)

Dan nog even een voetnoot. Vaak wordt gezegd dat een SSD minder lang meegaat dan een HDD. Dit is niet het geval bij normaal gebruik. Om je even een veronderstelling te geven: Een 250GB SSD van vandaag de dag gaat ongeveer 5 jaar mee als je er iedere dag 100GB naar schrijft. Een normale gebruiker haalt dit bij lange na niet. Alle tijdelijke bestanden van Windows meegerekend zit je waarschijnlijk op ongeveer 10-20GB per dag, op sommige dagen iets meer, andere iets minder. Dat betekend dat je SSD ongeveer 25 jaar mee kan, de grotere modellen zelfs langer! Een HDD gaat in die tijd meestal al stuk vanwege falende onderdelen. Uiteraard is en blijft het allemaal electronica, het kan zijn dat je schijf er na een jaar mee stopt, of dat hij het 100 jaar prima doet. Het is een beetje geluk hebben.

Moederbord
Een moederbord is het hart van je computer. De meeste moederborden van vandaag de dag zijn eigenlijk wel prima. Pak er gewoon eentje voor rond de €100. De Z370 moederborden zijn wat duurder en zijn vaak bedoeld voor gamers, de H370 moederborden zijn wat goedkoper met iets minder features. Vaak heb je deze features niet nodig, dus als je iets specifieks weet wat je wilt hebben controleer dan of je moederbord het heeft. Als je zo uit je hoofd niks weet te verzinnen wat je graag wil hebben, dan kan je bijna ieder moederbord kiezen wat je wilt zolang je processor er maar op past. Controleer dit goed, want de Intel Processoren van de Coffee Lake serie passen NIET op oudere moederborden met socket 1151. Controleer of je een H370, H310, Q370, of B360 moederbord hebt!

Besturingssysteem
Windows 10 Home of Professional 64-bit. Maakt niet uit welke, pak de goedkoopste. Ben je student of leerling op een (hoge)school, controleer dan of je via school Windows kan krijgen. Vaak kan je dan legaal een licentie voor Windows gratis bemachtigen. ;)

Hopelijk heb ik je zo voldoende op weg geholpen, voor vragen, plaats ze hieronder.

Groet,
Koplopermau
Volg me op mijn Twitch Kanaal en abonneer je op mijn YouTube kanaal!

464 posts
« Reply #6 on: Wednesday 08 August, 2018, 04:04:50 »
Hallo Koploper Mau ,
 en ik richt mij ook aan alle anderen, die mij hierover schreven

Ik dank iedereen voor hun bijdrage. Al hoewel ik een hoop technische zaken begrijp, moet ik eerst alle informative
van jullie verwerken. Wel kan ik meteen een idee geven van het budget. Dat is A$2000,  ongeveer Euro 1200 dacht ik.
Het technische verschil tussen TS en TSV wist ik helemaal niet, dus dat is goed om te horen .
Ik denk dat de uiteindelijke bedoeling voor mij is om TS en MSTS redelijk te kunnen gebruiken.
Een vriend in Nederland schreef  over zijn pc , die hij gebruikt  voor TS : Lenovo Intel Pentium I7 7700 CPU 3.60 GHZ
W10 64 Bit 128 gb ram en 1 TB HD.

Ik ben ook met de PC Shop hier in Launceston aan het praten , die hebben iemand aan boord , die pc samenstellen op verzoek.

Groeten

en laat ik van de gelegenheid gebruiken om Koploper Mau , Rubu, Blivius, David Meyer en anderen bedanken
voor alle interesante contributie op Twitch en You Tub. Well done guys!!

Father Ed Bakker

597 posts
« Reply #7 on: Wednesday 08 August, 2018, 10:39:40 »

@Father Ed Bakker,

Nog een aanvulling op het verhaal van Koploper Mau.

Waar je ook nog op dient te letten is het aantal USB aansluitingen op je computer aan de voorzijde en achterzijde.
Wat wil je precies op de USB aansluiten; toetstenbord, muis, printer etc. aan de achterzijde.
Tel deze aantal apparaten bij elkaar op dat je wilt aansluiten aan de achterzijde en verhoog dit met minimaal 1 stuks.
Het is altijd makkelijk als je nog een USB port vrij hebt als je onverhoopt nog iets extra's wilt aansluiten.
USB aansluitingen aan de voorzijde/bovenzijde wordt meestal gebruikt voor blue touch adapters e.d. en voor tijdelijke apparaten.
Advies: minimaal 4 USB aansluitingen aan achterzijde en ook aan voor/bovenzijde.
Let op dat je USB aansluitingen minimaal USB v.3.0 of hoger zijn.

Daarnaast is het handig als aan de voor/bovenzijde een aansluiting is voor een headset.
Dan worden huisgenoten niet gestoord als je bijvoorbeeld TS20xx - TSW - MSTS/OR speelt qua geluiden.

Aansluitingen (SATA600) op  je moederbord voor de SSD en HDD.
Minimaal 4 aansluitingen want dan heb je mogelijkheid nog extra SDD en HDD te plaatsen.
Wil je nog een DVD speler/writer dan is het minimaal 6 stuks.
Het aantal SATA600 aansluitingen op je moederbord gaan met 2 stuks te gelijk.
Dus 2 - 4 - 6 - 8 -10

Voor wat betreft de SSD minimaal 500 GB.
Deze kan je opdelen in 2 delen; 250 GB voor windows en niet treinprogramma's en 250 GB voor tijdelijke downloads.
Een HDD van 4 TB is aanbevolen.
Die kan je in 3 of 4 delen opspitsen.
1 deel voor data zoals Afbeeldingen, Contactpersonen, Documenten, Muziek, Video, Favorieten, etc.
Standaard plaatst Windows deze op je eerste SDD als dit de boot is.
Door deze te verplaatsen naar de HDD voorkom je dat je alles kwijt bent als windows crachst.
1 deel voor TS20xx/TSW en 1 deel voor MSTS/OR
Het eventuele 4 deel kan je dan gebruiken voor downloads voor TS20xx/TSW en MSTS/OR

Daarnaast dient je moederbord aan de achterzijde van de computer minimaal 1 internet aansluiting te hebben.

m.v.g.

A.N. de Jong
.
« Last Edit: Wednesday 08 August, 2018, 10:42:50 by ANdeJong »

Objecten bouwer
2.218 posts
« Reply #8 on: Wednesday 08 August, 2018, 12:02:56 »
Ja, je hebt natuurlijk wensen, maar wat is nu echt nodig?  ::)

Ik draai RW al 5 jaar op een Medion PC met een framerate van 20 - 25 fps. TempDumps heb ik zelden en al zeker niet met een goed gemaakt Scenario  ;) 
Tijdens het gebruik van RW loopt op de achtergrond Outlook mail, Avast virusdetectie en een HD gebruik indicator.

Wat zijn nu mijn spec's?

- Windows 10 home
- Medion Desktop PC
- Intel I7-3770 CPU
- 4 Gb RAM
- DVD brander DL
- 64 Gb SSD als systeemschijf, incl. wisselbestand
- 1 Tb externe HD via USB3 voor backup
- 1 350 Gb externe HD voor documenten enz. backup
- 1 Tb HD intern verdeeld in 3 partities waarop 1 voor RW en overige software, 1 voor data en 1 voor foto's. Die idioot hoge opgave van 2, 4 of meer Tb is voor normaal gebruik gewoon zinloos, tenzij je videobestanden verzameld.  ;D
 Data moet je altijd zo veel mogelijk verspreiden en kopieren op externe harde schijven.
- Videokaart NVIDIA GT 640 met 2 Gb ram

Dus zelfs met deze minimale systeemeisen kan je RW gewoon goed gebruiken.  Let wel, ik zeg niet dat het voldoende is voor andere game software! Maar voor mijn 3D werkzaamheden is ook systeemconfiguratie prima.  8)

Voorlopig is deze PC dus nog niet aan vervanging toe maar zelfs dan zal ik echt geen overdreven systeemeisen gaan stellen.

"Gelukkig heb ik er geen verstand van en dat wil ik graag zo houden"

464 posts
« Reply #9 on: Wednesday 08 August, 2018, 12:27:59 »
@Frison
Hallo
Bedankt voor de informatie , ik zal het met alle andere antwoorden bestuderen.

mvg

Father Ed Bakker

TreinPunt.NL Moderator
Scenario bouwer en veel meer
640 posts
« Reply #10 on: Wednesday 08 August, 2018, 13:05:17 »
Een vriend in Nederland schreef  over zijn pc , die hij gebruikt  voor TS : Lenovo Intel Pentium I7 7700 CPU 3.60 GHZ
W10 64 Bit 128 gb ram en 1 TB HD.

Ik weet niet wat die vriend met zijn pc doet naast TS, maar 128 gb ram is voor TS, TSW en MSTS/OR echt overkill.
Zeker voor alleen TS, aangezien dit een 32-bit game is en nooit meer dan 3,4 gb ram kan aanspreken.

Aangezien TS en OR al oudere games zijn vragen die niet heel veel van de pc.
Snelle harddisk acces, dus SSD, een redelijke videokaart en medium processor doen al veel voor de performance.

Wat de specs van een nieuwe pc bepalen is:
  • Wat ga je met de pc doen: welke games, welke programma's etc. Daarbij ook kijkend naar de toekomst.
  • Hoeveel jaren moet de pc mee kunnen gaan
  • Hoeveel data is er en gaat er nog komen. En welk soort data is het.
  • En het belangrijkste: wat is het budget

SSD's van 1 en 2 tb zijn inmiddels redelijk betaalbaar.
Voor het besturingssysteem en veel gebruikte programma's is dat zeker aan te raden.
Data als documenten, foto's, video's, archieven etc. kunnen prima op een normale harddisk.
Voor alles een eigen partitie aanmaken heeft op performance geen enkele invloed.

Met andere woorden, je kan het zo gek en duur maken als je wil maar de vraag is of dat werkelijk nodig is.

Objecten bouwer
2.218 posts
« Reply #11 on: Wednesday 08 August, 2018, 13:57:10 »
Ik weet niet wat die vriend met zijn pc doet naast TS, maar 128 gb ram is voor TS, TSW en MSTS/OR echt overkill.
Zeker voor alleen TS, aangezien dit een 32-bit game is en nooit meer dan 3,4 gb ram kan aanspreken.

Ik lees dat net even anders, 128 Gb is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een SSD drive en geen RAM, dus een simpele schrijffout.  ::)

TreinPunt.NL Moderator
640 posts
« Reply #12 on: Wednesday 08 August, 2018, 15:18:30 »
Ik lees dat net even anders, 128 Gb is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een SSD drive en geen RAM, dus een simpele schrijffout.  ::)

Dat zou goed kunnen.
Maar je hebt ze er tussen zitten hoor, met zo'n sloot aan ram.
Vaak wordt er dan met vm's gewerkt op de betreffende computer.

ben een Youtuber Treinspotter nathan
95 posts
« Reply #13 on: Wednesday 08 August, 2018, 17:35:19 »
vraagje: hoeveel MB/GB is/was TS20** ook alweer? want dat speelt uiteindelijk ook rol volgens mij of heb ik dat verkeerd
Youtube: Treinspotter Nathan
Instagram: Treinspotter.nathan

5.071 posts
« Reply #14 on: Wednesday 08 August, 2018, 18:30:15 »
Dat ligt eraan hoeveel content/DLC je installeert. Dat kan van alles zijn van 10 tot 500GB. Mijn TS map is een tijdje zo rond de 200GB geweest.
Maar aangezien grote hardeschijven relatief goedkoop zijn (zeker HDD) is dat iets wat eigenlijk in het niet valt bij kosten voor de videokaart of RAM geheugen.

Objecten bouwer
2.218 posts
« Reply #15 on: Wednesday 08 August, 2018, 18:35:25 »
Dat ligt er maar net aan, hoeveel je geinstalleerd hebt aan routes, scenario's en objecten ;)

Mij complete RW map incl. de "source" bestanden is:

TreinPunt.NL Moderator
640 posts
« Reply #16 on: Wednesday 08 August, 2018, 18:44:51 »
vraagje: hoeveel MB/GB is/was TS20** ook alweer? want dat speelt uiteindelijk ook rol volgens mij of heb ik dat verkeerd

Heb je het over schijfruimte of geheugengebruik?

Wat betreft schijfruimte heeft Jordi het antwoord wel gegeven.
Bij mij gaat het de 200 gb ruimschoots voorbij.

Heb je het over geheugen, ga dan uit van 3,4 gb. Het maximale dat een 32-bit game kan aanspreken.
Hoeveel geheugen de game op een bepaald moment gebruikt hangt mede van deze factoren af:
  • De route die gereden wordt
  • De hoeveelheid verschillende treinen die in het scenario zitten
  • De grafische instellingen, met name Scenery Quality
Dat is vaak ook waar temp-dumps vandaan komen.
Teveel verschillende AI met te hoge grafische instellingen waardoor de game meer dan 3,4 gb wil aanspreken maar dat niet kan.

5.071 posts
« Reply #17 on: Wednesday 08 August, 2018, 20:10:08 »
Heb je het over geheugen, ga dan uit van 3,4 gb. Het maximale dat een 32-bit game kan aanspreken.
Hoeveel geheugen de game op een bepaald moment gebruikt hangt mede van deze factoren af:
  • De route die gereden wordt
  • De hoeveelheid verschillende treinen die in het scenario zitten
  • De grafische instellingen, met name Scenery Quality
Dat is vaak ook waar temp-dumps vandaan komen.
Teveel verschillende AI met te hoge grafische instellingen waardoor de game meer dan 3,4 gb wil aanspreken maar dat niet kan.

En hieruit is de conclusie dat 8GB voldoende RAM geheugen is als je TS20xx wilt spelen.
Als je TS speelt en op de achtergrond nog allerlei andere programma's laat draaien of als je ook nieuwere zwaardere spellen/programma's wilt draaien zou ik zeker 16GB te overwegen. Als het kosten verschil niet te groot is sowieso voor 16GB ipv 8 gaan (nog meer zie ik het nut op dit moment niet van als je hoofdgebruik train simulator is.).
Geheugen is overigens iets wat je ook later nog eenvoudig kan vervangen/upgraden/bijplaatsen mocht je tekort komen.

Belangrijkste als je toch niet gaat overclocken of andere specialde dingen wilt doen en ts20xx speelt
- Een degelijke videokaart en processor, hoeft absoluut niet het top model te zijn.
- Minimaal 8Gb Ram gehuegen
- Harde schijf van voldoende grote. Bijvoorkeur 2 stuks, 1 voor windows en 1 voor TS. (Als je wilt dat alles net effe sneller laad en opstart is een SSD tegenwoordig een meerwaarde die niet heel veel extra kost.)
- Een grote interne HDD, welke je kan gebruiken voor opslag van bestanden/documenten en downloads etc.
- Moederboard gewoon een degelijk merk kiezen, welke je processor, videokaart en geheugen ondersteunt.

Door de hoge prijs voor videokaarten en geheugen kunnen sommige kant en klaar PC's best competatief geprijst zijn, tegenover zelf samengestelde. Zeker als je niet van plan bent om te overclocken of andere geavanceerde dingen wilt gaan doen kan dat interessant zijn.
Ik zou gewoon je budget en/of wensen bij de lokale PC shop waar je contact mee hebt neerleggen en zie wat zij daarvoor kunnen bieden.

Om een idee te krijgen bij de prijzen in AU$ is even iets bij mekaar geklikt op de eerste Au website die ik tegen kwam.
Ik heb NIET gecontroleerd of het allemaal compatibel is met elkaar. Maar gewoon als indicatie waar je voor 2000AU$ komt is het volgens mij best representatief. Reken ook nog even 100-150AU$ erbij voor de PC case en laten bouwen.
Je kan natuurlijk altijd nog met budget schuiven, bijvoorbeeld andere harddisk in ruil voor mer RAM enzo.

597 posts
« Reply #18 on: Wednesday 08 August, 2018, 23:06:53 »

Een opmerking over voorgaande berichten:

Father Ed Bakker gebruikt TS20xx en MSTS/OR
OR is 32 bit en daarnaast is recentelijk ORMG (OR Mono Game) 64 bit te downloaden (via Elvas Tower)
Het is de bedoeling dat de OR 32 bit versie in de toekomst niet verder ontwikkeld gaat worden (volgens berichten op Elvas Tower) en dat ORMG de opvolger gaat worden,
Dit vanwege deze meer mogelijkheden gaat krijgen.

Bij ieder een verschilt het aantal routes en treinmaterieel dan men in TS20xx als in MSTS/OR/ORMG heeft geïnstalleerd.
Dat is afhankelijk van zijn voorkeur en naar welke landen zijn interesse uit gaat.
Daarnaast dient men rekening te houden wat nog de komende 5 a 10 jaar uitkomt van routes en treinmaterieel voor de desbetreffende treinsimulatoren.
Hiervoor dient men redelijke ruimte vrij te houden op zijn SDD/HDD zowel voor installatie als voor downloads.
Een desktop computer heeft een gebruik en levensduur van 5 a10 jaar.

Tot slotte moet men ook nog een monitor, toetsenbord en muis aanschaffen.
Dat komt nog boven op alle genoemde kosten.

m.v.g.

A.N. de Jong

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Thursday 09 August, 2018, 09:30:51 by ANdeJong »

464 posts
« Reply #19 on: Friday 10 August, 2018, 13:52:51 »
Hallo Allen

Even verder , ik kreeg vandaag de quotatie voor de PC.  Deze is in A$. Ik sluit  een kopie bij.
Ik kan niet over de A$2000 gaan.
Ik nodig commentaar uit.

Ik heb een afspraak met de person , die zo'n pc opbouwt en wil alles wat door praten.
Dus nog steeds geen beslissing genomen.

mvg

Father Ed Bakker
« Last Edit: Friday 10 August, 2018, 15:05:15 by Mark »

5.071 posts
« Reply #20 on: Friday 10 August, 2018, 16:29:36 »
Een ding ontbreekt denk ik. Dat is een grote tweede hardeschijf. Met 1 SSD van 120GB ga je het echt niet redden. Ik kan amper windows met een heel beperkt aantal programma's kwijt op een 110GB SSD.
De rest van de specs is allemaal vooral budget afhankelijk en dan kom je op een bepaald punt uit wat je voor dat bedrag kunt kopen. Ik denk dat TS18 prima werkt op dat systeem.
Ik weet de reden voor waterkoeling op de CPU niet, maar dat lijkt me iets wat misschien niet nodig is? Al heb ik geen idee wat het prijs verschil tegenover gewone koeling is. Dat gat zal wel heel erg gekrompen zijn over de jaren.

Objecten bouwer
2.218 posts
« Reply #21 on: Friday 10 August, 2018, 17:16:10 »
Een ding ontbreekt denk ik. Dat is een grote tweede hardeschijf. Met 1 SSD van 120GB ga je het echt niet redden. Ik kan amper windows met een heel beperkt aantal programma's kwijt op een 110GB SSD.

Dan moet je toch wat beter opletten wat en waar je gaat installeren.  ::)

Windows 10 op dit moment is 33 Gb, verder een beetje software en doc's en kom totaal op 42 GB, wat inclusief enkele systeem herstel bestanden EN een wissel bestand is.  Ik heb nog steeds een 64 Gb SSD (5 jaar oud inmiddels) en kom nooit ruimte te kort!

Al het overige staat op een 1 Tb interne schijf, waaronder RW en zeer veel data.

**
Route creator
6.790 posts
« Reply #22 on: Friday 10 August, 2018, 19:01:35 »
Ik heb een afspraak met de persoon , die zo'n pc opbouwt en wil alles wat door praten.

Dan mag je met die persoon wel even doorpraten over een extra interne harde schijf want die staat inderdaad niet op de lijst.
Als je alleen Windows 10, TS2018 en MSTS op die schijf zou zetten gaat dat nooit lukken zoals jor[D]1 al aangeeft, alleen mijn Steam map is hier al een kleine 150 GB ;)

Groeten trainsxp

597 posts
« Reply #23 on: Saturday 11 August, 2018, 10:21:08 »

In deze computer kast (mini) heb je weinig uitbreiding mogelijkheden voor het plaatsen van extra Hard Disks (HDD).
Waarschijnlijk maar 1 HDD naast de SDD in deze computerkast.
Voor de HDD zou ik toch kiezen voor een 4 TB i.p.v. een 1 of 2 TB uitvoering.
Het prijsverschil tussen deze is minimaal.
Omdat je zowel TS2018 als MSTS/OR/ORMG wilt gaan gebruiken
Ook voor de SDD zou ik minimaal voor een 250GB exemplaar gaan.
Ook daar is het prijsverschil niet groot.
Voor de computerkast minimaal voor een midi uitvoering gaan.
Bij het geheugen staat 1x8GB.
Dat is niet mogelijk omdat minimaal 2 geheugenbanken bezet dienten te zijn; dus minimaal 2x4GB of 2x8GB etc.
In het lijstje ontbreekt nog een toetsenbord en muis.

Ik nog een opgave voor een notebook staan.
Ik vraag mij af wat hiervan de bedoeling is.

Hieronder nog 2 links naar een budget en een game desktop computer.
Bij de game computer de AMD processor door een Intel processor vervangen.
En het AMD moederbord door een Intel moederbord.
En als je daar nog een aantal zaken laat vervallen die je waarschijnlijk niet nodig hebt, blijf je onder je budget.

- https://nl.hardware.info/pcadvies/1113/budget-game-pc---juli-2018

- https://nl.hardware.info/pcadvies/1117/game-pc---augustus-2018

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Saturday 11 August, 2018, 11:52:15 by ANdeJong »

Objecten bouwer
2.218 posts
« Reply #24 on: Saturday 11 August, 2018, 11:03:11 »
1 Tb HD intern eventueel verdeeld in 2 of 3 partities waarop 1 voor RW en overige software, 1 of 2 voor data enz is ruim voldoende.

Die idioot hoge opgave van 2, 4 of meer Tb is voor normaal gebruik gewoon zinloos, tenzij je videobestanden verzameld.  ::)
Heb je echt 4 Gb nodig, verspreid het dan over meerdere drive's. Dat is veel makkelijker met het maken van een backup. Ook het risico bij een eventuele crash is dan een stuk minder.

597 posts
« Reply #25 on: Saturday 11 August, 2018, 12:16:46 »

Frison,

Hij gebruikt zowel TS2018 als MSTS/OR/ORMG!
Dan heb je meer opslag ruimte nodig!
In jouw berichten focus je alleen op TS2018 en je eigen situatie!
En je weet niet welke routes en treinmaterieel hij voor TS2018 en MSTS/OR/ORMG wil installeren!

Prijsverschil tussen 1 en 4 TB is ca 60 EUR.
Op het totale budget van aanschaf hoef je dat niet laten.

m.v.g.

A.N. de Jong

464 posts
« Reply #26 on: Saturday 11 August, 2018, 12:35:22 »
@AN.deJong en anderen, die bijdroegen

Nogmaals bedankt voor alle informatie, moet het, zoals ik al zei rustig gaan verwerken en in de komende week
the PC shop te bezoeken. Het makkelijkste voor mij zo zijn als ik hier iemand zou kennen , die al een complete installatie
heeft en die te kopieren.  Als ik alle posts doorlees, dan is hier en daar verschil van mening en een aantal leden hebben elk
een verschillende installatie thuis.  Kan ik bv zeggen , ik volg Frison's voorbeeld, of ik volg Leon's voorbeeld of ik vraag
ANdeJong wat voor specificaties hij thuis heeft. Ik wil graag een betere pc aanschaffen per mijn budget, maar dan niet in
een situatie komen, dat dingen meteen mis gaan en ik de creditcard weer uit mij zak te moeten halen.

Nogmaals, ik stel alle hulp zeer op prijs. Ik houd allen op de hoogte.

mvg
Father Ed Bakker

5.071 posts
« Reply #27 on: Saturday 11 August, 2018, 22:34:42 »
Dan moet je toch wat beter opletten wat en waar je gaat installeren.  ::)

Windows 10 op dit moment is 33 Gb, verder een beetje software en doc's en kom totaal op 42 GB, wat inclusief enkele systeem herstel bestanden EN een wissel bestand is.  Ik heb nog steeds een 64 Gb SSD (5 jaar oud inmiddels) en kom nooit ruimte te kort!
Ik kan je vertellen dat daar echt alleen het hoognodige op staat en verder niks.
Is een beetje afhankelijk waar voor je de PC gebruikt en welke software je draait.
Sommige programma's dumpen soms vrij veel data (tijdelijk) in de programdata en/of appdata mappen. Ook wil ik nog wel eens zeer grote zip/rar bestanden uitpakken door slepen dan loopt te Temp map dus vol.
Normaal gesproken gebruik ik ong de helft van de 110GB. Maar bij bepaalde situaties of handelingen blijft er nog maar 20GB vrij over.
Je kunt C beter lekker vele lucht geven. Als er minder dan 30Gb vrij is begin ik al een trager systeem te merken.

In deze computer kast (mini) heb je weinig uitbreiding mogelijkheden voor het plaatsen van extra Hard Disks (HDD).
In plaats van wat te roepen kun je ook de specifieke case even opzoeken.
Er is plaats voor 2x een 3.5 inch + 2x een 2.5 inch. Daarnaast kun je zelfs in de 5.25inch drive een HDD kwijt als je geen dvd brander installeert.
Noumoe, als je die 4 schijven echt nodig hebt, dan kijk je vaak al naar heel andere soort PC budgetten.
Al zou ik ook wel een grotere ATX* case prefereren. Kun je in de toekomst makkelijker aanpassen, upgraden of uitbreiden.

Bij het geheugen staat 1x8GB.
Dat is niet mogelijk omdat minimaal 2 geheugenbanken bezet dienten te zijn; dus minimaal 2x4GB of 2x8GB etc.
Dit is simpelweg niet waar. Ook met 1 gebruikt slot werkt de PC gewoon.
Enigste voordeel van 2x 4GB tov 1x 8GB is dat de hoeveelheid data die per seconde verwerkt kan worden op twee kaarten groter is als ze dan in dualchannel kunnen werken.
Echter met 1x 8GB kun je in nog kiezen om later een 2e van 8GB bij te plaatsen.
Ik zelf draai nu overigens 3x 4GB omdat de 4e van de week kapot is gegaan. En om te testen welke kaduuk was heb ik de PC telkens met maar 1 stick erin gestart en dat werkt prima.

Als ik alle posts doorlees, dan is hier en daar verschil van mening en een aantal leden hebben elk
een verschillende installatie thuis.  Kan ik bv zeggen , ik volg Frison's voorbeeld, of ik volg Leon's voorbeeld of ik vraag
ANdeJong wat voor specificaties hij thuis heeft. Ik wil graag een betere pc aanschaffen per mijn budget,
Iedereen heeft een ander systeem, gemaakt naar zijn budget. Daarom kun je niet zomaar iemand's systeem kopiëren. Overigens geld eigenlijk altijd, hoe kleiner het budget hoe eerder je tegen de grenzen van het systeem gaat lopen en dan wil je weer upgraden. Als je de PC slim samenstelt kun je bepaalde aspecten later upgraden als je budget het toelaat.
Dat zou wel een reden zijn om een volwaardige ATX case te nemen. (en misschien ook een ATX moederboard). De prijs zou niet tot nauwelijks mogen verschillenb ten opzicht van wat de setup met de ITX case en moederboard uit de offerte kost.

Ik denk dat Ed vooral voor zich zelf moet nagaan hoeveel schijf ruimte hij nodig heeft. Niemand kan dat voor hem beslissen want dat is heel persoonlijk.
Ik kan RW, MSTS, FSX en nog wat games incl zeer veel addons prima op een 500GB SSD kwijt. Daarnaast een 1TB schijf voor data, niet veel gebruikte software en een paar FSX addons die extreem groot zijn.
Eventuele downloads bewaar ik allemaal op een externe 4TB schijf.
A.N de Jong deelt zijn PC waarschijnlijk weer anders in, en werkt met een grote schijf waar hij alles bewaart. En frison doet het weer op de manier die hij het prettigst vindt door in kleinere partities te verdelen.

Op schijf ruimte na is de rest van de PC gewoon afhankelijk van je budget, en binnen een bepaald budget kom je vrijwel altijd automatisch bij vrijwel dezelfde componenten uit. Je zou nog een opgave met AMD componenten kunnen vragen aan je PC shop?

*ATX, ITX, microATX etc zijn standaard maten voor moederboard. Hierbij geld eigenlijk altijd een kleiner moederbord kan worden gemonteerd in een case geschikt voor grotere. Filmpje

597 posts
« Reply #28 on: Saturday 11 August, 2018, 22:59:30 »

@jor(D)1,

Minikasten zijn  moeilijk te koelen.
Ook is er vaak maar beperkte ruimte voor een proceskoeler.
Daarnaast is de ruimte beperkt en al je grote handen hebt is het erg behelpen  om onderdelen te plaatsen.
Bij sommige games kan bij hoge zomer temperaturen de processor temperatuur behoorlijk oplopen.

Sommige moederborden weigeren als er maar één geheugen slot gebruikt wordt.
Die hebben minimaal 2 geheugen slots nodig.

Op jouw moederbord werkt het wel maar bij andere moederborden niet.
Die verlangen 2 geheugen modulus.

Kleine SDD van 64. 125 en 250 MB worden nog weinig verkocht.
Alleen bij complete systemen worden ze nog wel eens geplaats om binnen een bepaald aantrekkelijk verkoop budget te blijven.
Ook fabrikanten investeren minder in nieuwe kleinere SDD.

m.v.g.

A.N. de Jong