Verlichting van dag-nacht naar 24 zetten d.m.v. een "hack"

*
Hogesnelheidstrein
2.357 posts
Verlichting van dag-nacht naar 24 zetten d.m.v. een "hack"
« on: Sunday 29 April, 2018, 19:52:55 »
Ja, voor de liefhebbers, die ook bepaalde verlichting overdag willen laten branden, is het heel eenvoudig om met een HEX editor even het bewuste verlichting bestand te openen en te zoeken naar de string:  DayNightCycle9 daar achter staat bij een dag-nacht ritme : 00 01 en als je dat aanpast naar 00 00 blijft het licht altijd aan ;)

Dat zal dan zo blijven, totdat er een keer een update overheen gezet wordt, maar ook dat is weer aan te passen.

Het benodigde bestand staat over het algemeen bij de bewuste asset in de map: Lights en is een .bin bestand.

Maak voor de aanpassing wel even een backup van het bestand, je weet maar nooit :)

*
Sprinter
Spoorweg Nostalgist - Virtueel Modelbouwer
416 posts
Re: Verlichting van dag-nacht naar 24 zetten d.m.v. een "hack"
« Reply #1 on: Sunday 29 April, 2018, 22:52:13 »
Dan heb ik toch nog een vraagje Frison:

Ik weet dat TS de verlichting schakelt met General Lighting subroutine, of wel het programma krijgt op een bepaald 'in game' tijdstip een opdracht om alle verlichting in te schakelen. Soms komt het dus voor dat TS de verlichting op 05:30 uitschakelt terwijl het in het spel nog stikdonker is. Of aan de andere kant bij zonsondergang wordt de verlichting juist te laat in geschakeld. Dan krijg je de beelden die Forumlid Toufic plaatste:

https://www.treinpunt.nl/forum/train-simulator-screens-video's/re-train-simulator-2018-screenshots-2/msg296150/#msg296150

Dan zie je alleen de frontseinen van de ICMM terwijl de omgeving pikkedonker is!
Vandaar mijn opmerking over zijn screenshots.
Je trein aan het perron zetten in duisternis is ook niet leuk toch?

Wat zou het toch mooi zijn om de schakeltijden te kunnen beïnvloeden zodat je niet per object de hoofdschakelaar aan of uit zet, maar dat alle verlichting op de route aan en uit geschakeld wordt op een vooraf ingestelde tijd.
Ik weet dat dit mogelijk moet zijn, maar ik heb het stukje script hiervoor nog niet gevonden.
Voor een simulator lijkt mij dit toch wel een puntje van aandacht toch?

Weet jij of iemand anders op dit forum een oplossing?
Of is het misschien iets wat DTG moet oplossen?
Forumlid Treinpunt.nl / Lid MSTS - RW team
"Je weet nooit wanneer je trein stopt. Haal dus alles uit de rit"

*
Intercity
Lid MSTS/RW team
676 posts
« Reply #2 on: Monday 30 April, 2018, 08:25:02 »
Die 'General Switch' heb ik ook niet gevonden.
Die zit in de Core verstopt ben ik bang.

Wel dat je de zon/maan op en zon/maan onder tijden (en hoe snel het licht wordt) kan beïnvloeden in de TimeOfDay files. (Core_Winter, Core_Autumn enz. )
Ook kan je zelf instellen hoe donker het moet worden. (SkyColor) en hoe fel de maan moet schijnen
Ik heb deze TimeOfDay  files maar  zelf gemaakt en daar de Nederlandse op/onder tijden  en Sky kleuren ed. in gezet.
(Minder donker in de zomer en een sterrenhemel )
Deze  op/onder tijden beïnvloeden de 'General light Switch'.

Sjef.
Een schouderklopje, een vriendelijk woord en dat op een goed gekozen momentje is wat een ieder bekoort en betekent meer dan een duur presentje.

Henk van Hattem

*
Hogesnelheidstrein
2.357 posts
« Reply #3 on: Monday 30 April, 2018, 09:22:31 »
...
Weet jij of iemand anders op dit forum een oplossing?
Of is het misschien iets wat DTG moet oplossen?

Ik heb geen idee eerlijk gezegd  ???
Dat laat ik graag aan de experts onder ons over  ;D

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #4 on: Tuesday 01 May, 2018, 16:22:48 »
Zo maar even een hersenspinsel hoe je dit misschien aan de object zijde zou kunnen beïnvloeden.
Als je met Lua de ingame tijd kan uitlezen, kan je aan de hand daarvan geeen nods in/uitschakelen van het 3d object. Dat je nodes van het 3d object in/uit kan schakelen met lua moet kunnen want dat heb ik ooit toegepast om de arico kast en spiegels van de MRCE veolia BR266 repaint weg te halen.
Moet natuurlijk wel het lamp gedeelte van het object een aparte node zijn, of dat met een lichtbron ook kan??? geen idee.

*
Intercity
Lid MSTS/RW team
676 posts
« Reply #5 on: Tuesday 01 May, 2018, 17:32:36 »
Je kan door middel van LUA nodes uit en aan schakelen. (Heb ik al gemaakt en getest zie Matrixborden))

Met LUA de tijd of seizoen  uitlezen kan ook. (Heb ik al gemaakt en getest in een scenario script)

Licht bron  uit of aan zetten d.m.v. LUA heb ik nog niet geprobeerd.
Lichtbron maakt gebruik van een ander type blueprint en de node is onbelangrijk en onzichtbaar of alleen zichtbaar in de editor.
Maar het zou moeten lukken. Maar niet op bestaande lichtbronnen. Die moet je dan allemaal voorzien van een tracklink om LUA te koppelen. Heel veel werk dus.

*
Hogesnelheidstrein
2.357 posts
« Reply #6 on: Tuesday 01 May, 2018, 18:57:35 »
Geen LUA gebruiken, daar is al veel over te doen geweest.  :o

Het is veel simpeler, als de object bouwer zijn lichtbron standaard op 24 uur zet i.p.v. dag-nacht.
Kost geen bit meer, heeft geen enkele vertraging, kost geen extra geheugen.  ;D
Alleen brand dat ding dan 24 uur per dag, MAAR, dat zie je overdag toch (bijna) niet en je bereikt er wel mee, dat ook de scenarios met slechte weersomstandigheden, dan licht hebben. ;)

*
Intercity
Lid MSTS/RW team
676 posts
« Reply #7 on: Tuesday 01 May, 2018, 19:24:12 »
@Frison

Was dat ook niet van plan. Het is wel goed om over zaken te brainstormen. ;)
Of het uit te proberen. Altijd zaken onderzoeken.

De lichtbronnen die ik zelf maak bij borden zet ik al standaard op 24 uur branden.

*
Hogesnelheidstrein
2.357 posts
« Reply #8 on: Tuesday 01 May, 2018, 19:26:43 »
Wij zijn het wel eens @Sjef61, maar dat wil niet zeggen dat er andere gebruikers zijn die het daar niet mee eens zijn en nog steeds denken dat LUA heilig is ;)