Textures, hoe maak je die?

2.182 posts
Textures, hoe maak je die?
« on: Tuesday 19 May, 2015, 15:16:35 »
Enkele weken geleden heb ik de vraag gekregen eens aan te geven wat nu goede tectures zijn. Dat was n.a.v. een station wat ik aan het bouwen was. Helaas is er toen niets van gekomen, maar hier dan toch iets, zij het dat het in dit geval om kleine objecten gaat.

In een later stadium zal ik deze uitleg aanvullen met wat gebouw voorbeelden.
De gebruikte foto's hebben niet niets met de persoon te maken die ze gemaakt heeft, maar dienen uitsluitend als voorbeeld. ;)

Hoe maak je (redelijk) goeie textures?

1)   Maak zoveel mogelijk foto’s als de zon niet schijnt. Dat voorkomt kleurverschillen op de verschillende vlakken van het object.

2)   Voorkom ook directe tegenlicht opnames, dan heb je geen overbelichte vlekken.

3)   Zorg dat het deel wat je wil gebruiken goed duidelijk en scherp en in zijn geheel op de foto gaat.

4)   Ga voor lage objecten gerust op je knieën zitten.

5)   Hoe je camera zo horizontaal mogelijk.

6)   Bedenk dat je foto ook gebruikt kan worden om de vorm juist te maken, dus tijdelijk als achtergrond in het 3D tekenprogramma dienst kan doen.

7)   Probeer zoveel mogelijk om scheve perspectieven te vermijden. Een perspectief is meestal wel weg te werken, maar voorkomen is beter dan genezen.

8 )   Als er tevens afmetingen van een object nodig zijn, probeer dan een referentie op de foto te krijgen. Bijvoorbeeld gewone trottoirtegels van 30x30 kunnen een prima referentie zijn om kleinere objecten in te schatten.

9)   Voor een gebouw, maak van een gevel een overzicht foto en van elk afzonderlijk raam en deur een aparte foto.

10)   Probeer belangrijke details even vast te leggen op een foto. Bedenk hierbij dat voor een object veel informatie qua afmetingen en aantallen nodig is.

11)   Tot slot, probeer je in te leven in een object tekenaar, dan begrijp je beter wat de bedoeling is.

Nog enkele afbeeldingen met commentaar wat er wel of niet goed aan is.
-1- Prima foto alleen het rechter bovenhoekje staat er net niet op.
-2- Goed bedoeld scheef gehouden, maar rechtop en volledig in beeld is makkelijker
-3- Gedeeltelijk bruikbaar, maar helemaal in beeld en een beetje recht is beter
-4- Een moeilijk bruikbare foto, hooguit voor de kleuren band met naam.
-5- Onderkant staat er niet op en ook de tegels zijn niet bruikbaar qua maat
-6- Spreekt voor zich, niet bruikbaar
-7- Prima foto, goed bruikbaar
-8- Foto per zuil werkt een stuk makkelijker
-9- Niet bruikbaar; bord is niet egaal belicht en zuil staat er niet volledig op.
-10- Ondanks beschadiging, waardoor niet echt bruikbaar, is dit een prima foto
-11- Goed bruikbaar, maar let op!  Probeer zelf niet in beeld te verschijnen.
-12- Wel alles in beeld, maar moeilijk bruikbaar door te veel perspectief.

« Last Edit: Tuesday 19 May, 2015, 15:19:13 by Frison »
"Gelukkig heb ik er geen verstand van en dat wil ik graag zo houden"

**
Route creator
Machinist Keolis Nederland
1.042 posts
Re: Textures, hoe maak je die?
« Reply #1 on: Tuesday 19 May, 2015, 16:05:02 »
Oke, niet alle foto's van mij, maar ik begrijp de kritiek en wat er juist goed aan is, handig voor de volgende keer.
Bezig met de route "ZwEnZwoKa"
http://bit.ly/2Cjxgyc

Routebouwer "Oost Nederland"
http://bit.ly/2q3RWET

288 posts
« Reply #2 on: Tuesday 19 May, 2015, 16:44:25 »
Geweldig goed gemaakt, dit zal velen van ons echt goed helpen goede foto's van objecten te maken!

5.053 posts
« Reply #3 on: Tuesday 19 May, 2015, 22:31:45 »
een puntje mist er nog, je kan een foto best wel ruim nemen. Dan voorkom je dat er hoekjes wegvallen.

Ongveer het verschil tussen 1 en 11. Die achtergrond sijndt je toch zo weg. Een stukje texture terug toevoegen is veel meer werk.