Objecten van Olaf

626 posts
Objecten van Olaf
« on: Sunday 22 July, 2018, 10:47:24 »
Hallo

In dit topic komen al mijn objecten voor TS2018 te staan. De afgelopen 10 jaar al veel gemaakt voor Trainz en dat ben ik nu aan het omzetten. Zie ook bouwupdate 69 om te kijken hoe dat gaat. https://youtu.be/P_bEhwZKtyY
In eerste instantie dus de objecten van het miniworld project en daarna kan ik ook andere objecten omzetten / maken. Op mijn website kan je al bekijken wat ik al voor trainz gemaakt heb.

Mijn objecten mag je uiteraard ook voor je eigen freeware route gebruiken. Mijn objecten mogen niet in andere pakketten worden samengesteld.

Binnenkort komen de eerste objecten beschikbaar. Eerst nog meer omzetten.  :D

Olaf

626 posts
Re: Objecten van Olaf
« Reply #1 on: Saturday 28 July, 2018, 22:10:02 »
Hallo

Tijdens de tropische hitte toch aardig wat kunnen omzetten.   :D

Olaf

36 posts
« Reply #2 on: Sunday 29 July, 2018, 13:36:49 »
Hi, great models. Will there be available on a seperate website?

626 posts
« Reply #3 on: Sunday 29 July, 2018, 13:46:34 »
Hello,

Thanks.
Yes I have a website for my downloads.  Soon I will update my site and add seperate section for TS2018.

You can see the webadres on the left here. It is called trainzbuilders.

I will post a message when I uploaded the objects.

Olaf

**
TreinPunt.NL Vriend
1.270 posts
« Reply #4 on: Wednesday 01 August, 2018, 11:51:17 »
ziet er erg leuk uit Olaf,

ben erg benieuwd. zullen deze ook als een pack beschikbaar zijn of worden het alleen losse downloads ?

toon je waardeering met een donatie ! ( vrijblijvend ! ) : http://nl.dreamordonate.com/dromen/ts2016-zw-nl

626 posts
« Reply #5 on: Sunday 05 August, 2018, 00:16:44 »
Hallo

Dank je wel.
Ik wil het als een pack aanbieden. Alles los is me te veel werk.

Nieuwe objecten:

Olaf

626 posts
« Reply #6 on: Wednesday 08 August, 2018, 20:53:09 »
Hallo

Het pakket met 196 objecten staat nu online. Feel free to download:

** er komt een update even geduld. **

Veel plezier er mee. Enjoy.

Olaf
« Last Edit: Thursday 09 August, 2018, 19:51:45 by olaf99 »

**
Route creator
6.820 posts
« Reply #7 on: Wednesday 08 August, 2018, 21:29:04 »
Bedankt voor het objecten pakket. :P

Ps. Je bent natuurlijk vrij om het aan te bieden wat jou goed dunkt, maar is het een optie om het pakket naar TP te uploaden?
Want via oa. Mediafire krijg je ongewilde reclame voorgeschoteld (of hoe dit mag heten) wat je liever niet wil zien zoals "je hebt 6 virussen enz. .......".

Groeten trainsxp

626 posts
« Reply #8 on: Wednesday 08 August, 2018, 21:43:31 »
Hallo

Graag gedaan.

Mediafire krijg je ongewilde reclame voorgeschoteld
Nou eigenlijk heb ik de afgelopen 10 jaar daar nog niemand over horen klagen. Bij gratis sites hoort dat er bij.

Ik hou het eerst maar zo.

Olaf

Objecten bouwer
2.225 posts
« Reply #9 on: Thursday 09 August, 2018, 09:48:51 »
Hmmm, ik heb even wat objecten bekeken en moet zeggen dat het er best leuk uitziet en ook bruikbare dingen bevat.  8)

Wat wel opvalt is, dat de schaal niet bij alle objecten goed is. (o.a. brandhaspel, boogbrug) en dat er vlakken zijn die enkelzijdig zijn uitgevoerd waar je eigenlijk een dubbelzijdige texturing zou moeten hebben. De vraag volgt dus, is dat bij alle objecten wel goed en is de schaal 1:1. M.a.w. 1 mtr. is ook werkelijk 1 mtr.

Als je toch gaat controleren, wat ik wel zou aanbevelen, schenk dan ook aandacht aan het Pivot Point, dat voorkomt dat objecten gaan verdwijnen bij een bepaalde afstand. Ik heb daar niet direct een voorbeeld van, maar als ik naar mijn bovenstaande opmerking kijk, weet ik niet zeker of je dat wel gedaan hebt.

't is zo maar een zeker niet negatief bedoelde reactie, maar het is wel prettig dat een toekomstige gebruiker van je objecten zich niet hoeft af te vragen welke schaal hij (of zij) moet gebruiken. ;)

Tot slot nog even je reactie over de door TrainsXP gemaakte opmerking qua downloaden. Heel veel mensen stuit dit soort reclame tegen de borst en het is ook absoluut niet nodig. Gebruik bijvoorbeeld Google drive of OneDrive ;)

« Last Edit: Thursday 09 August, 2018, 09:51:02 by Frison »
"Gelukkig heb ik er geen verstand van en dat wil ik graag zo houden"

**
Route creator
6.820 posts
« Reply #10 on: Thursday 09 August, 2018, 11:29:33 »
Tot slot nog even je reactie over de door TrainsXP gemaakte opmerking qua downloaden. Heel veel mensen stuit dit soort reclame tegen de borst en het is ook absoluut niet nodig. Gebruik bijvoorbeeld Google drive of OneDrive ;)

Hou mij ten goede Olaf maar Frison slaat de spijker precies op zijn kop. ;)
Als je OneDrive (5 GB opslag) en/of Google Drive (15 GB opslag) heb je die sluip reclame niet waar ze je van alles aan de broek willen smeren. :(
En ja daar bestaan die site's van dat begrijp ik, maar waarom als er alternatieven voorhanden zijn waar je dat niet hebt! :P

626 posts
« Reply #11 on: Thursday 09 August, 2018, 19:08:55 »
Hallo

Nou op veler verzoek dan (ook) op treinpunt.  :) Tenminste er komt een update. In afwachting van reactie op hieronder:

Frison, dank je wel voor je feedback.
schaal niet bij alle objecten goed is. (o.a. brandhaspel, boogbrug)
De brandhaspel (steunpalen, leuning) moet 87 x groter zijn. Dat hoort bij het concept van een modelbaan in TS. In Gmax en in Blender werk ik schaal 1:1 en in meters.

Wat betreft de boogbrug. Bedoel je dit? Dat de balk door de bovenleiding heeft steekt? Ik zal de balk wat hoger plaatsen.

er vlakken zijn die enkelzijdig zijn uitgevoerd waar je eigenlijk een dubbelzijdige texturing zou moeten hebben.
Ik ben niet helemaal zeker wat je bedoeld. Er zijn huizen waar de achterzijde bewust is weggelaten. Deze staan op de modelbaan tegen de muur. De gras opvul stukken hoeven niet dubbelzijdig lijkt me.

Al mijn objecten zijn uitgelijnd op de x en y = 0. Ik bouw altijd vanuit het 0 punt.

trainsxp, ja die ken ik. Maar al mijn trainz downloads staan nu al op mediafire vandaar dus.

Olaf

Objecten bouwer
2.225 posts
« Reply #12 on: Thursday 09 August, 2018, 20:09:05 »
Hallo

Nou op veler verzoek dan (ook) op treinpunt.  :) Tenminste er komt een update. In afwachting van reactie op hieronder:

Frison, dank je wel voor je feedback.
schaal niet bij alle objecten goed is. (o.a. brandhaspel, boogbrug)
De brandhaspel (steunpalen, leuning) moet 87 x groter zijn. Dat hoort bij het concept van een modelbaan in TS. In Gmax en in Blender werk ik schaal 1:1 en in meters.

Wat betreft de boogbrug. Bedoel je dit? Dat de balk door de bovenleiding heeft steekt? Ik zal de balk wat hoger plaatsen.

Ja dat kan wel, maar het is gebruikelijk dat alle objecten 1 : 1 worden aangemaakt. Dan hoeft de gebruiker daar verder niets aan te doen. 
In Blender doe je dat door [Ctrl]+[A] en kiezen voor "scale" dan wordt de schaal gereset naar 1 : 1 ;)

Er zijn huizen waar de achterzijde bewust is weggelaten. Deze staan op de modelbaan tegen de muur. De gras opvul stukken hoeven niet dubbelzijdig lijkt me.

Ja, dat kan wel, maar dan zijn ze verder niet bruikbaar om vrijstaand te gebruiken.  ::)

Al mijn objecten zijn uitgelijnd op de x en y = 0. Ik bouw altijd vanuit het 0 punt.

Dat wil nog niet zeggen dat je Pivot Point goed staat!  Het object (of per onderdeel als het uit meerdere delen bestaat) selecteren en dan [Shift]+[Alt]+[Ctrl]+[C] en kiezen voor "Origine to Geometrie".

626 posts
« Reply #13 on: Thursday 09 August, 2018, 20:35:27 »
Hallo

Ik ga de schaal verder niet veranderen. Het zijn alleen maar de objecten die niet modelbaan zijn. Die objecten zijn verder toch niet bruikbaar.

verder niet bruikbaar om vrijstaand te gebruiken.
valt wel me denk ik. Desnoods plaats je ze verder weg.

Ik bedoelde verder ook dat de Pivot Point ook in het midden staat.  Hier en daar kan het wel zijn dat de Pivot Point iets verder in de groep van objecten staat maar dat is niet hinderlijk.

Ik neem dus nu aan dat je die balk van de brug bedoelde aangezien je niet reageert op mijn vraag over de brug. ???

Verder hebben de objecten geen night mode. En hebben high poly modellen LOD.

Olaf

**
Route creator
6.820 posts
« Reply #14 on: Thursday 09 August, 2018, 21:51:39 »
Ik bedoelde verder ook dat de Pivot Point ook in het midden staat.  Hier en daar kan het wel zijn dat de Pivot Point iets verder in de groep van objecten staat maar dat is niet hinderlijk.

Wellicht bedoelde Frison oa. dit zoals bij zeshuizen spoorbrug zich voordoet, die verdwijnt geheel onder de grond bij plaatsen. ;) (zie knipsel)

Edit/
Nou op veler verzoek dan (ook) op treinpunt.  :) Tenminste er komt een update.

Oja, namens alle gebruikers alvast bedankt dat je het pakket op TP zet.
Je kunt ook even een Download Mod... een PB sturen om het pakket (na update) in de download sectie te plaatsen, mja dat is aan jou. ;D
« Last Edit: Thursday 09 August, 2018, 22:06:24 by trainsxp »

Objecten bouwer
2.225 posts
« Reply #15 on: Friday 10 August, 2018, 09:57:08 »

Je merkt het vanzelf wel denk ik, wat de gebreken zijn als je de objecten gaat gebruiken in RW  ;D

Ik laat het hierbij en verwijder ze weer van mijn computer.

**
Route creator
6.820 posts
« Reply #16 on: Friday 10 August, 2018, 10:31:50 »

Nja daar is iedereen vrij in, maar dan heb je maar zo kans dat je straks "huis polder 7, 8 of 9" mist. ;D
Dat zijn aller aardige huisje vooral om de gebroken kap die ik in TS nog niet ben tegen gekomen en toch veel langs spoorlijnen zijn te zien. ;)

**
Asset developer
Objectenbouwer
1.764 posts
« Reply #17 on: Friday 10 August, 2018, 10:34:35 »
Nou dat merk je wel .. en volgens mij ook in Trainz.
Je hoeft maar een meter op zij te gaan in RW en je object verdwijnt ..

Zorg dat je gehele object in het midden staat en dan "Center to object''
Zie voorbeeld ..

« Last Edit: Friday 10 August, 2018, 10:39:10 by GertNNRoute »

Objecten bouwer
2.225 posts
« Reply #18 on: Friday 10 August, 2018, 10:38:28 »
Ja Gert, dat zei ik ook al  ;D

Dat wil nog niet zeggen dat je Pivot Point goed staat!  Het object (of per onderdeel als het uit meerdere delen bestaat) selecteren en dan [Shift]+[Alt]+[Ctrl]+[C] en kiezen voor "Origine to Geometrie".

Maar dat hindert dus niets volgens Olaf99  ::)

**
Asset developer
Objectenbouwer
1.764 posts
« Reply #19 on: Friday 10 August, 2018, 10:40:20 »
Ik kan mij in ieder geval er wel aan ergeren in RW , en als objectenbouwer al helemaal... ik wil dat wel goed hebben.
En het kost kwa tijd maar een paar seconden.

Objecten bouwer
2.225 posts
« Reply #20 on: Friday 10 August, 2018, 10:41:12 »

Nja daar is iedereen vrij in, maar dan heb je maar zo kans dat je straks "huis polder 7, 8 of 9" mist. ;D
...

Nou die gaat iedereen dus missen als ze niet op de juiste manier gecentreerd zijn, want dan verdwijnen ze vanzelf  ;D

**
Asset developer
Objectenbouwer
1.764 posts
« Reply #21 on: Friday 10 August, 2018, 10:44:07 »
Ik weet niet bij hoeveel objecten dat is hoor , maar doe het gewoon gelijk als je aan het bouwen bent in welk 3d proggie dan ook.
Als je nu nog alle objecten moet doen dan ben je nog wel even zoet ..

En ik denk dat Olaf daar niet echt veel zin in heeft ;)

**
Route creator
6.820 posts
« Reply #22 on: Friday 10 August, 2018, 10:55:57 »

....., maar dan heb je maar zo kans dat je straks "huis polder 7, 8 of 9" mist. ;D
...

Nou die gaat iedereen dus missen als ze niet op de juiste manier gecentreerd zijn, want dan verdwijnen ze vanzelf  ;D

Whahaha, maar deze zijn goed en weet wel wat ik kies, ben eens "van voor naar achter van links naar rechts" gegaan, rondjes gedraaid maar ze blijven in beeld. :P

626 posts
« Reply #23 on: Friday 10 August, 2018, 21:22:01 »
Hallo

Bedankt allemaal voor het meedenken.

In Trainz en in TS heb ik geen problemen gehad met het verdwijnen van objecten. Dichtbij, veraf en vanuit alle hoeken geen probleem gezien.

Ik wil de hele set wel aanpassen.  :D Ik heb er toch al vele uren in zitten.

Maar toch ziet het er wat vreemd uit. De pivot lijkt niet echt in het midden te zitten nadat ik Origine to Geometrie heb gedaan.
En verder heb ik het daarna op x=0 en y=0 gezet.

Olaf

Objecten bouwer
2.225 posts
« Reply #24 on: Friday 10 August, 2018, 21:29:45 »
Nog één keer dan ;)

Je plaatst je object indien mogelijk (is niet echt belangrijk maar makkelijk met plaatsen in RW) dicht op de X,Y en Z "0"

Verstandig is nog om na de selectie van het object onderdeel naar "edit" mode te gaan met [Tab] en dan in het linkermenu kiezen voor "Remove Doubles" Doe dit voor elk onderdeel van je object!

Dan :  In Blender [Ctrl]+[A] en kiezen voor "scale" dan wordt de schaal gereset naar 1 : 1 ;)  Doe dit voor elk onderdeel van je object!

Tot slot:  Het object (of per onderdeel als het uit meerdere delen bestaat) selecteren en dan [Shift]+[Alt]+[Ctrl]+[C] en kiezen voor "Origine to Geometrie". Doe dit voor elk onderdeel van je object!

Pas daarna kan je met een gerust hart je objecten gaan exporteren en gebruiken in RW.

SUC7

Objecten bouwer
2.225 posts
« Reply #25 on: Friday 10 August, 2018, 21:38:05 »
Maar toch ziet het er wat vreemd uit. De pivot lijkt niet echt in het midden te zitten nadat ik Origine to Geometrie heb gedaan.

Dat is normaal, het geeft aan, waar het echte punt is waarmee RW gaat rekenen en dat hoeft helemaal niet (voor het gezicht tenminste) in het midden van je object te liggen.  ;)

**
Asset developer
Objectenbouwer
1.764 posts
« Reply #26 on: Friday 10 August, 2018, 21:46:41 »
Frison , jij hebt het over alle onderdelen van het object.
Dit lijkt mij met een object als zo'n huisje niet nodig , attach gewoon alle losse onderdelen zodat het 1 object wordt en ga dan met de Pivot werken en het object staat in het midden.

Dit is de manier zoals ik het doe hoor ;) , mocht ik een object hebben met bv glas dan doe ik dat natuurlijk wel.Die attach ik ook allemaal en dan heb je dus 2 objecten die met het exporteren 1 object worden.

Natuurlijk heeft een ieder zijn eigen manier van werken maar misschien helpt dit.
Su7 ;)
« Last Edit: Friday 10 August, 2018, 21:48:12 by GertNNRoute »

626 posts
« Reply #27 on: Friday 10 August, 2018, 22:11:14 »
Hallo

Bedankt voor jullie advies.

Ik ga nu verder met bijwerken van de set.

Olaf

Objecten bouwer
2.225 posts
« Reply #28 on: Friday 10 August, 2018, 22:39:16 »
Frison , jij hebt het over alle onderdelen van het object.
Dit lijkt mij met een object als zo'n huisje niet nodig , attach gewoon alle losse onderdelen zodat het 1 object wordt en ga dan met de Pivot werken en het object staat in het midden.

Dit is de manier zoals ik het doe hoor ;) , mocht ik een object hebben met bv glas dan doe ik dat natuurlijk wel.Die attach ik ook allemaal en dan heb je dus 2 objecten die met het exporteren 1 object worden.

Natuurlijk heeft een ieder zijn eigen manier van werken maar misschien helpt dit.
Su7 ;)

Dat kan wel, en zeker met simpele objecten, maar met grotere objecten gaat die vlieger niet op.
Ten eerste verslikt de bp editor zich dan en ten tweede, staat uitdrukkelijk in de dev documenten dat het sneller en beter is om losse onderdelen te hanteren.
Kijk maar eens naar het daar genoemde voorbeeld van een simpel huisje  ;)
Zo strikt doe ik het niet maar probeer er wel rekening mee te houden.

**
Asset developer
Objectenbouwer
1.764 posts
« Reply #29 on: Friday 10 August, 2018, 23:13:22 »
Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen , simpele kleine objecten kan dat wel.. maar met de grotere is het verstandig om het dan wel te doen met losse onderdelen. ;)