Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #30 on: Wednesday 27 February, 2019, 11:57:24 »
Hier dan de gegevens van de ElD4

deelserie  fabrikant     nummering/type              bouwjaar                  bakken met afwijkend cabineraam
Plan A    : Beijnes         662 - 705 BDk                   1949, 1950, 1951    -662-664-665-666-670-671-672-673-674-676-680-682-683-684-694 BDk
Plan A    : Werkspoor  655 - 705 A + Bk               1949, 1950, 1951    -658-659-662-664-665-666-670-671-672-679-676-679-680-684-690-702 Bk
Plan A    : Werkspoor  676 - 789 B                        1950
Plan A    : Werkspoor  698 - 705 B

Plan A    : Beijnes         676 - 705 Bk                      1950, 1951
Plan A    : Beijnes         690 - 697 B                        1951

Plan B    : Beijnes          641 - 647 BDk                   1948                        -642 BDk-646 BDk-647 BDk
Plan B    : Werkspoor   641 - 649 A + Bk               1948, 1949              -643 Bk-645 Bk-648 Bk
Plan B    : Werkspoor   648 - 654 BDk                   1948, 1949              -648 BDk-649 BDk

Plan AB : Allan             650 - 654 A + Bk               1948, 1949                -651 Bk
Plan AB : Beijnes          662 - 675 B                        1950
Plan AB : Werkspoor   655 - 661 BDk                    1949, 1950             -659 BDk

Ik weet dus niet of bij aflevering beide kopbakken van 1 stel zijn voorzien van dergelijke ramen aangezien deze dus verschillende fabrikanten kon hebben. Maar laten we daar voor het gemak maar van uit gaan  8).

Marc, ten aanzien van je lijstje, welk type raam noem jij afwijkend?
- de 271 had in 1975 ronde hoekramen (in beide bakken)
- de ABDk van de 298 had in 1975 ook ronde ramen: https://www.kusee.nl/toenennu/foto/vlis-01-oud.jpg

In Hondekoppen en Muizeneuzen pagina 16 staat een foto van de ABDk bak als de 271, dit is dan een foutje van het boek.
De 298 kan ik zo niet meer vinden. Waarschijnlijk een foutje mijnerzijds t.a.v. foto's van de 244 met de 298 samen op de site van Bert Stortebeker.

Voor welk treinstel dan ook, je zal eerst moeten bepalen voor welk jaar of tijdsperiode je een model met een bepaald nummer wilt bouwen.

Het plan was de 2-tjes en de 4-tjes van na de renovatie. Dus heb ik nog steeds te maken met de afwijkende cabineramen.
« Last Edit: Thursday 28 February, 2019, 01:12:05 by Marc D. »

*
Intercity
685 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #31 on: Thursday 28 February, 2019, 09:30:27 »
 :)

@Marc D.

Over het laatste; over welke tijdperiode (na de renovatie) spreek je dan.
Dus van tot welk jaartal.

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Thursday 28 February, 2019, 09:32:00 by ANdeJong »

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #32 on: Friday 01 March, 2019, 01:01:39 »
De renovatie vanaf 1969 waar in het kader van de moderniseringen van Spoorslag ’70 de treinstellen werden voorzien van een vernieuwd interieur en de verlichting van enkele treinstellen van gloeilampen vervangen door TL verlichting. Bron

« Last Edit: Friday 01 March, 2019, 01:04:21 by Marc D. »

*
Intercity
685 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #33 on: Saturday 02 March, 2019, 09:57:22 »
 :)

Dus van 1969 tot 1974.
En heb je dan een specifiek treinstel ELD2 en ELD4 op het oog.
Want dan kunnen de deskundige hiernaar kijken.

m.v.g.

A.N. de Jong

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #34 on: Sunday 03 March, 2019, 23:28:25 »
Kort samengevat zal men hiernaar gedegen onderzoek moeten instellen.
Dat berekent dat, wie hieraan begint, men een hele lange tijd hiervoor dient uit te trekken.
Dus op de vraag is hier niet een twee drie een antwoord te geven.

Zoals je zelf al concludeerde zijn er weinig tot geen deskundigen meer behalve de archieven. Het gaat mij een beetje te ver om die te moeten raadplegen om een freeware sidestep project te voltooien. Ik heb de (wellicht incomplete) treinstelnummers die van deze ramen zijn voorzien en daarmee is voor mij de kous af. Het was mooi geweest als iemand een duidelijk antwoord zou hebben gehad. Misschien pas ik het aan en misschien ook niet.

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #35 on: Sunday 31 March, 2019, 22:22:58 »
Naast de vele aanpassingen van veel van mijn materieel in ontwikkeling heb ik tussen de bedrijven door de neus van mat. '46 wat aangepast en kwam met dit resultaat  :o.

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #36 on: Monday 01 April, 2019, 18:00:19 »
Je raampjes zitten te hoog :P

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #37 on: Monday 01 April, 2019, 21:13:43 »
Over welke raampjes heb je het en hoeveel te hoog? 0,05 mm?
« Last Edit: Monday 01 April, 2019, 21:59:34 by Marc D. »

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #38 on: Monday 01 April, 2019, 21:52:36 »
De frontraampjes. De onderrand zit lager dan de onderrand van de kozijnen in de zijkant, daardoor mist jouw kop een beetje de herkenning van de mat '36.

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #39 on: Monday 01 April, 2019, 22:09:21 »
Wat een onzin. Waarschijnlijk heb je de mat. 35-36 dan zelf niet goed bekeken want wat jij aangeeft als foutief is toch echt zo.
foto
« Last Edit: Monday 01 April, 2019, 22:13:04 by Marc D. »

*
Intercity
547 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #40 on: Monday 01 April, 2019, 22:37:17 »
Tim bedoelt met zijramen de ramen in cabinedeur en verder in de zijwand vermoed ik.
Trek maar een lijn langs de onderzijde van de frontramen (inclusief zijraampje cabine), dan kom je een stuk onder de andere ramen uit...
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Sprinter
202 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #41 on: Tuesday 02 April, 2019, 12:56:00 »
Wat een onzin. Waarschijnlijk heb je de mat. 35-36 dan zelf niet goed bekeken want wat jij aangeeft als foutief is toch echt zo.
foto

Die cabineraampjes is een beetje zeuren want de bak-indeling is compleet afwijkend tussen de 2 jaartallen en daar zegt niemand wat over lol.

MAAR als je een beetje stuntelt met een liniaal (of nagelvijl, in mijn geval) zitten de raampjes in de cabine inderdaad iets lager als die aan de zijkant in het echt. Dit is bij zowel de '36 als de '46 zo. De bovenrand van de cabineramen is prima, dus zouden gewoon iets dieper mogen doorlopen. Echter, als iemand die veel te veel bij de 252 in de buurt is geweest, vind ik dit niet storend en viel het me ook niet direct op eigenlijk

Verder mist de kop echt géén herkenbaarheid want het is tot nu toe een van beste poging om die kop na te maken die er is, zeker wat betreft de vorm.

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #42 on: Tuesday 02 April, 2019, 16:55:11 »
De afstand tussen de bovenrand van de snor en de onderkant van de cabineraampjes is redelijk groot, wat de kop een heel andere aanblik geeft dan in jouw foto. Er lijken meer dingen niet te kloppen maar daar zal ik nu niet verder op ingaan om de goede sfeer op het forum te behouden. Zet bij het bouwen eens deze tekening erachter en kijk hoe goed hij klopt.

Neem alstjeblieft mijn reactie niet op als een persoonlijke aanval, ik kijk naar je model en zeg wat me er niet aan zint. Dan zeg ik inderdaad stomme dingen maar als je zegt
Waarschijnlijk heb je de mat. 35-36 dan zelf niet goed bekeken want wat jij aangeeft als foutief is toch echt zo.
dan roep je geen positieve gedachten op bij mensen, zeker aangezien ik aangegeven heb dat ik ooit zelf met de mat '36 bezig ben geweest. Daarbij heb ik een hele tijd naar oude foto's staan turen en ik heb er dan ook best wel vertrouwen in dat ik redelijk weet hoe de kopvorm van een mat '36 in elkaar zit.

Die cabineraampjes is een beetje zeuren want de bak-indeling is compleet afwijkend tussen de 2 jaartallen en daar zegt niemand wat over lol.
Het plaatje van Marc lijkt me meer een proof-of-concept van de kop dan een compleet model van een mat '36, zeker omdat deze bakindeling een directe kopie is van zijn mat '46 en mat '36 nooit deze bakindeling heeft gehad.
« Last Edit: Tuesday 02 April, 2019, 17:04:39 by Tom »

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #43 on: Wednesday 03 April, 2019, 21:47:41 »
Tom, als jij jouw eerste post nu eens had genuanceerd zoals je laatste post was het voor iedereen wat duidelijker geweest. De tekening van het Utrechts archief kende ik niet, bedankt daarvoor  :).

Ga er ook niet vanuit dat ik niet uren heb zitten staren naar de vele foto's geplukt van het net en uit de boeken "Elektrische treinen in Nederland deel 1" en "Materieel '36 en '40". Ik vatte jouw 2e post op als dat de onderkant van de frontramen op gelijke hoogte zouden horen te zitten als de onderkant van de ramen in de zijkant, net zoals Diederik dacht, wat dus pertinent niet zo is.

Maar zoals het gezegde luid "de beste stuurlui staan aan wal" zonder dat deze lieden zelf eens met iets op de proppen komen, waarschijnlijk door de angst dat het misschien niet de toets der kritiek zou doorstaan terwijl het misschien best wel o.k. zou zijn voor de meesten onder ons. Hoe makkelijk is het om dan maar te stoppen met het creëren van 3d content en in plaats daarvan dan continu te muggeziften over dingen die zij anders gedaan zouden hebben. Om over positieve gedachten op te roepen bij mensen maar te zwijgen.

Al deze consternatie alleen maar vanwege een screen van een klein tussendoor projectje van een aangepaste kop vorm van een mat. '46, wat een begin van een mat. '35 -'36 - DE 3 zou kunnen zijn  8).

*
Intercity
Lid MSTS/RW team
676 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #44 on: Wednesday 03 April, 2019, 22:01:42 »
Kan aan mij liggen maar Ik lees hier alleen maar positieve opbouwende kritiek. ???
Niemand hier die jou werk zit af te kraken.
Een schouderklopje, een vriendelijk woord en dat op een goed gekozen momentje is wat een ieder bekoort en betekent meer dan een duur presentje.

Henk van Hattem

*
Sprinter
378 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #45 on: Friday 05 April, 2019, 22:49:56 »
Loopt wel uit de hand zo heren, # Doeislief. haha

Iedereen heeft zijn eigen bouwmanieren en een eigen blik op bouwen, en dat is wel eens goed dat er daar naar wordt gewezen, maar laten we elkaar niet afkraken.
Ik zie nu een Cynische opmerking van Sjef61 die vanaf dat berichtje alleen maar kan uitlopen op ruzie dat niemand wil hebben, en geloof mij, ik heb ze vaak genoeg gehad in het verleden ( Fopix bijvoorbeeld ) en je kan iemand er enorm mee demotiveren! voor Jaren zelfs!

Dus opbouwende Kritiek ja, Demotiverende of Cynische opmerkingen Nee!
Het zijn de Dwarsliggers die de Sporen recht houden.....( met uitzondering van Bochten )

*
Intercity
Lid MSTS/RW team
676 posts
Re: Opzoek naar Mat '46 (Muistrein)
« Reply #46 on: Friday 05 April, 2019, 23:57:46 »
@leerlingstoker

Het was niet cynisch of cynisch bedoeld.
Waarom zou ik MarcD demotiveren?
Ik kan er over meepraten hoe zo iets snel kan escaleren.
Dus als het zo wordt opgevat, mijn excuus daarvoor.

MarcD heeft het iedergeval niet zo opgevat aangaande een PM met uitleg die ik van hem had gekregen aangaande mijn reaktie. Ik snap wat hij bedoeld nu.

We blijven lief doen  ;)

Sjef.