NS Plan-X DE1 & DE2

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
NS Plan-X DE1 & DE2
« on: Sunday 17 February, 2013, 14:49:57 »
Al een poosje mee bezig en sinds een paar weken het UVW unwrappen onder de knie. Bijna klaar voor de eerste export tryout. :)
« Last Edit: Monday 07 July, 2014, 12:18:41 by Marc D. »

TreinPunt.NL Moderator
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
Re: NS DE1
« Reply #1 on: Sunday 17 February, 2013, 15:07:56 »
Een paar dingetjes:

- Je lampen zitten te hoog en te ver naar buiten
- Die knik in het dak boven de machinistendeur hoort daar niet

Voor de rest ziet het er erg fraai uit, met dit soort screens vind ik het jammer dat ik TS 2013 niet kan gebruiken zonder me eerst boos te maken op de makers :P

Robert
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

*
Sprinter
Misschien bouwer Mühldorf-Munchen en omgeving!!
484 posts
« Reply #2 on: Sunday 17 February, 2013, 17:47:08 »
Leuk dat je dit project nu ook hier laat zien, laat je die van de de2 ook nog zien?
Succes verder!!
Gr,
Harm

TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
Treinpunts eigen vitaminebron
2.579 posts
« Reply #3 on: Sunday 17 February, 2013, 18:24:06 »
Puur uit interesse: Je hoeveelste model is dit?
Groeten,
Jeroen

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
« Reply #4 on: Sunday 17 February, 2013, 21:13:05 »
De snor van jouw Blauwe Engel mag wel wat dikker gemaakt worden hoor!

Verder mooi!

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #5 on: Sunday 17 February, 2013, 22:14:47 »
Ik denk dat je de screen beter even opnieuw kan maken. Er zit een hele rare vertekening in...
(misschien lijkt het daarom ook niet te kloppen)

Het ziet er al erg mooi uit

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #6 on: Sunday 17 February, 2013, 22:21:59 »
- Je lampen zitten te hoog en te ver naar buiten
- Die knik in het dak boven de machinistendeur hoort daar niet

Lampen - Ze zitten inderdaad zo'n 15cm te hoog. Als tekening heb ik die uit Blauwe Engelen en Rode Duivels aangehouden aangehouden. Een punt om te verbeteren.

Knik - Bij een hoop foto's is de vertekening dusdanig dat het lijkt alsof de gele streep bij de dakrand naar beneden komt. Daar heb ik mee een beetje uit gemakzucht door laten beinvloeden. Ook de unwrap maakt het moeilijker om een mooie streep te maken. Nog een punt om te verbeteren.

laat je die van de de2 ook nog zien?

Als de DE1 een "succes" word behoren de DE2 varianten tot de volgende stap.

Puur uit interesse: Je hoeveelste model is dit?

Ooit eens station Arnhem Velperpoort in GMax gemaakt (nooit uitgebracht). Al bijna 2 jaar in 3dmax meshes gemaakt van; opnieuw Arnhem Velperpoort, mat'64 planV, Plan U, PEC, motorpost, DE1 en 2 en 2 oudere Arnhemse Brandweerwagens. Nog niet of gedeeltelijk unwrapped aangezien dit een hoop tijd en inspiratie vergt.

De snor van jouw Blauwe Engel mag wel wat dikker gemaakt worden hoor!

Ik vond hem ook al aan de dunne kant. Heeft zeker te maken met het feit dat de lampen te hoog staan.

Ik denk dat je de screen beter even opnieuw kan maken. Er zit een hele rare vertekening in...

De screen is genomen in Orthographic view en niet in Perspectief. In perspectief heb ik minder zoom vrijheid.

Bedankt voor de feedback, hier heb ik wat aan. Te zijner tijd word dit gewoon een freeware model. Betaalware is er al zoveel. Voor mij is dit een hobby/tijdsverdrijf, geen inkomstenwerving. Daar heb/had ik een betaalde baan voor. ;D
« Last Edit: Sunday 17 February, 2013, 22:26:03 by Marc D. »

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #7 on: Sunday 17 February, 2013, 23:17:19 »
De lampen en de snor iets laten zakken. De daklijst komt morgen.

*
Sprinter
288 posts
« Reply #8 on: Monday 18 February, 2013, 11:43:31 »
Het ziet er allemaal geweldig uit, ik kan niet wachten om ermee te gaan rijden in TS2013. ;D

*
Sprinter
484 posts
« Reply #9 on: Monday 18 February, 2013, 21:47:44 »
Mooi hoor!

*
Hogesnelheidstrein
Visca el Barcelonaaaaaaaaaa <3333
2.313 posts
« Reply #10 on: Monday 18 February, 2013, 22:28:10 »
Wow!!

Cheerss,
Jamill.

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #11 on: Tuesday 19 February, 2013, 13:42:16 »
Mooi, is je Allan vleugel nu al gejat  :P

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #12 on: Tuesday 19 February, 2013, 22:38:01 »
Lampen en de daklijst aangepast. De dikte van de snor is wel goed als ik dat vergelijk met de veeeeele foto's
die ik in het afgelopen jaar heb kunnen verzamelen. De lampen zitten ook op de juiste breedte.
Exporteren lukt nog niet.
Oh ja, de dieven van de vleugels gelukkig ook kunnen achterhalen. ;D Nu kun je wel zien dat er zich een hoop vuil en smeer achter de vleugels ophoopt. :)
« Last Edit: Wednesday 20 February, 2013, 22:47:36 by Marc D. »

*
Hogesnelheidstrein
Visca el Barcelonaaaaaaaaaa <3333
2.313 posts
« Reply #13 on: Tuesday 19 February, 2013, 22:39:15 »
Mooi!

Cheerss,
Jamill.

TreinPunt.NL Moderator
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #14 on: Tuesday 19 February, 2013, 23:00:08 »
Heel veel beter!

*
Hogesnelheidstrein
1.041 posts
« Reply #15 on: Wednesday 20 February, 2013, 09:48:59 »
Marc,

Toch denk ik dat de gele daklijn boven de cabine iets naar beneden liep, niet veel, maar toch. Zie hier.

Voor de rest, toppie!

Dick

*
Hogesnelheidstrein
8.026 posts
« Reply #16 on: Wednesday 20 February, 2013, 11:22:10 »
Marc,

Toch denk ik dat de gele daklijn boven de cabine iets naar beneden liep, niet veel, maar toch.

Tsja Dick, ik weet ook niet wat ik er van zeggen moet, maar als je deze oude foto bekijk zou je zeggen van niet.
Er zit wel iets van een Cab. rand die wat naar beneden loopt, maar dat is niet de gele lijn
Zie dit Plaatje.

Groeten trainsxp

Hogesnelheidstrein
2.579 posts
« Reply #17 on: Wednesday 20 February, 2013, 11:54:14 »
Maar op de foto van Dick volgt de gele lijn die rand wel. Op de foto van trainsxp niet. Ik denk eerlijk gezegd dat de DE-1 op de foto van trainsxp een uitzondering is.

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #18 on: Wednesday 20 February, 2013, 22:09:27 »
Er zijn eigenlijk 2 "lijnen"
De naad van het dak, en de zand gele bies.
De 2e naad zie je inderdaad goed bij de foto van trainXP.
Ooit heb ik een flinke discussie over die lijn ergens gezien, is kijken of ik dat nog kan vinden.

Hij hoort volgens mij gewoon op de zelfde hoogte recht te blijven.
http://www.museumbussen.nl/recensies/trein/blauwe_engelen/blauwe_engelen.htm
Alle foto's daar kan je duidelijk de dak Naad onder de bies zien zitten.

Het zou me niks verbazen als tijdens het schilderen soms gewoon de naad werd gevolgd.
« Last Edit: Wednesday 20 February, 2013, 22:21:08 by jor[D]1 »

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #19 on: Wednesday 20 February, 2013, 22:39:45 »
Toch denk ik dat de gele daklijn boven de cabine iets naar beneden liep, niet veel, maar toch.

Daarom had ik in eerste instantie (lichtelijk overdreven) de lijn ook schuin af laten lopen. Bij nader inzien liep deze lijn toch een stuk rechter. Bij de ene foto lijkt het alsof de lijn daarna alsnog naar beneden afbuigt, zoals jij het bedoeld, en bij de andere weer niet. Waarschijnlijk was er toch verschil. Leuk is ook een topic op Beneluxspoor over hoe de snor er uit heeft gezien. Hier waren ook verschillen in en de discussie hierover hilarisch.
Ondanks het feit dat ik de textures in 2x 2048 maak is de resolutie te gering om er echt een hele scherpe lijn van te maken. Op de oude als de nieuwe ben ik echt op pixel niveau en delen daarvan bezig geweest om het op het oog aanschouwelijk te maken. En nog ben ik er niet tevreden over ook al klopt het in grote lijn ;D wel.
Ook ben ik aan het expirimenteren geweest met de lijn als een soort van decal te maken.

Er zijn eigenlijk 2 "lijnen"
De naad van het dak, en de zand gele bies. Het zou me niks verbazen als tijdens het schilderen soms gewoon de naad werd gevolgd.

Ik heb nu beide lijnen weergegeven zoals te zien in de sreens. Ik ben nog geen foto tegen gekomen waar de zand gele bies de lasnaad volgt. Maar ik laat me graag verrassen. :) Dat boek heb ik trouwens ook en Dieseltreinen in Nederland.

V.w.b. de lampen of de lampringen denk ik dat die nog iets aan de kleine kant zijn. Maar ook dit laat ik maar even voor wat het is.

Ook heb ik het foutje gevonden. Er bleek nog een ongetextured object in te staan die wel een juiste naam had maar die ik ook gekloond en attached had aan een ander object. Daarom viel het ongetextuurde en overbodige object ook niet op in de objecten lijst.

Nu maar eens met de blueprints aan de gang en zien of ik het model in Railsim 2013 krijg.
Voorlopig laat ik het zoals te zien op de screens.

Oh ja. De route de ijssellijn ligt nu even in de ijskast. Even geen zin in weer een hoop te moeten omwisselen.
En ik hoop dat Dick nu weer inspiratie krijgt om met zijn NS DE Loc serie 200-300 Sik verder te gaan. ;D
« Last Edit: Tuesday 03 September, 2013, 22:13:57 by Marc D. »

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #20 on: Thursday 21 February, 2013, 10:26:04 »
Ooit heb ik een flinke discussie over die lijn ergens gezien, is kijken of ik dat nog kan vinden.
Kan zomaar zijn dat dat inderdaad die discussie op beneluxspoor is geweest. Je hebt hem zelf dus al gevonden.

*
Intercity
547 posts
« Reply #21 on: Friday 22 February, 2013, 09:21:18 »
Toch opvallend dat iedereen hier wel over de lijn valt, maar bij mijn mat '46 niemand, terwijl ik de lijn daar ook (bewust) rechtdoor heb laten lopen. :P

Bij de mat '46 is mij in ieder geval wel opgevallen dat vanaf de grote herstelling eind jaren zestig, veel treinstellen met een rechtdoorlopende lijn zijn geschilderd, en de lijn niet meer de regenstrip volgde. Wel veel variaties, bij de ene loopt de lijn echt rechtdoor, bij de andere iets schuin omlaag. Zelfs bij de gele treinstellen lijkt er variatie te zijn in het verloop van de lijn.

Wat betreft het model, ziet er erg goed uit! Wat je zelf al opmerkt, de lampen zitten op de goede plek, maar zijn inderdaad wat aan de kleine kant. Helaas is daardoor de snor ook wat vertekend, wat zeker bij de rode versie wel voor een groot deel de uitstraling bepaalt.
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

Hogesnelheidstrein
2.579 posts
« Reply #22 on: Friday 22 February, 2013, 11:18:15 »
Dan kom je dus eigenlijk weer op het antwoord dat het eigenlijk altijd wel goed is.

*
Intercity
547 posts
« Reply #23 on: Friday 22 February, 2013, 12:05:43 »
Wel vanaf de invoering van de vishaken en reclamebanen. Op basis van foto's was mijn conclusie wat de mat '46 betreft, dat in de periode daarvoor wel netjes de strip werd gevolgd, zal me niets verbazen als iets soortgelijks ook gold voor de andere treinstellen. Op www.stortenbeker.eu zijn wel veel foto's uit die overgangsperiode te vinden.

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #24 on: Friday 22 February, 2013, 20:52:26 »
Ik heb problemen met exporteren. Om te zien of het model  zichtbaar en zonder fouten geëxporteert kon worden heb ik het als sceneryobject omgezet. Voor de glas/raampartijen heb ik nu 2 verschillende shaders geprobeert in combinatie met TexDif. Eerst TrainGlass.fx met de aanwijzingen die RSAdam in zijn blog gaf.
Hierbij was alleen het interieur zichtbaar. Daarna BlendATexDiff met hetzelfde resultaat. Geen weergave van de andere objecten in de scene. Als ik het glas object verberg (en dus niet mee exporteer) en alleen de objecten in de scene die voorzien zijn van de TexDif shader is alles wel zichtbaar. Wie heeft een idee wat het (zoveelste) probleem kan zijn?

Bijgevoegd een screen van de DE1 als sceneryobject in RailSim 2013 naast de onderhoudsloods te Zutphen in mijn ijssellijnroute.
« Last Edit: Friday 22 February, 2013, 21:43:55 by Marc D. »

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #25 on: Friday 22 March, 2013, 01:13:07 »
Ik ben de afgelopen week weer creatief geweest!

*
Sprinter
484 posts
« Reply #26 on: Friday 22 March, 2013, 15:00:34 »
MOOI!!!!!!!!

*
Blokkendoos
90 posts
« Reply #27 on: Thursday 11 April, 2013, 23:42:34 »
mooi ik ben als berg wel trots op de nederlanders dat die hun materieel bouwen voor TS 2013 enzo want voor TS 2013 bestaat nog geen Belgsich materieel buiten 1 tot 2 goederen wagonnen :p end at zijn dan maar skins :) ik probeer skins te doen voor Railworks enzo maar die werken niet bij dus ja maar echt ik hoop dat deze DE 1 snel te downlaoden is ziet er echt PRACHTIG UIT RESPECT !!!!!!

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #28 on: Tuesday 03 September, 2013, 22:19:52 »
Ook hier even een update. Chris Longhurst heeft mij bijgestaan om een basic blueprint aan te maken. De DE1 is rijdend. Hier wat filmpjes,
DE1 ingame DE1 in game
koppelen DE1 koppelen DE1
cab presentation cab presentation

*
Sprinter
Machinist in Opleiding
498 posts
« Reply #29 on: Tuesday 03 September, 2013, 23:13:21 »
Wauw, dat ziet er allemaal erg mooi uit!
Heb je erg mooi gedaan, ook die cabine :D

Greetz 8)
Matthijs