Belgische locomotieven en Nederlandse stuurstanden

*
Stoomlocomotief
5 posts
Re: Een Belgische locomotief
« Reply #60 on: Monday 28 March, 2016, 13:31:08 »
Marc, loc ziet er goed uit!

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #61 on: Monday 28 March, 2016, 22:46:36 »
De laatste Intercity Benelux (A'dam-Brussels) met loc 1182. :( :)

Ja, dat is hetzelfde filmpje wat Davio al heeft gepost en wat ik ook al lang kende  8).

Misschien zit er in dit filmpje nog wat dingetjes die je kan helpen m.b.t. joystick e.d.

https://www.youtube.com/watch?v=VFazG1V2Xc8

Maar beiden toch bedankt.
« Last Edit: Monday 28 March, 2016, 22:48:11 by Marc D. »

*
Hogesnelheidstrein
1.026 posts
« Reply #62 on: Monday 28 March, 2016, 23:07:03 »
Sorry als dit offtopic is, maar hebben jullie dit al gezien? :o

http://ekonomika.idnes.cz/cz-loko-modernizuje-belgicke-lokomotivy-ff5-/eko-doprava.aspx?c=A160324_000449_eko-doprava_suj
Dat is idd een beetje off topic, want Marc bouwt hier aan een HLE 11 en dat is een HLE 12. Ze lijken allemaal heel erg op elkaar, maar technisch verschillen ze behoorlijk.  ;)

*
Sprinter
Machinist bij NMBS
400 posts
« Reply #63 on: Monday 28 March, 2016, 23:23:30 »
Sorry als dit offtopic is, maar hebben jullie dit al gezien? :o

http://ekonomika.idnes.cz/cz-loko-modernizuje-belgicke-lokomotivy-ff5-/eko-doprava.aspx?c=A160324_000449_eko-doprava_suj

Dat is idd een beetje off topic, want Marc bouwt hier aan een HLE 11 en dat is een HLE 12. Ze lijken allemaal heel erg op elkaar, maar technisch verschillen ze behoorlijk.  ;)

De HLE11 is familie van de HLE12, je zou zelfs kunnen zeggen broer want de HLE11 was gemaakt voor 1.5KV en 3KV terwijl de HLE12 gemaakt is voor 3KV en 25KV. Beiden zijn dan weer gebaseerd op de HLE21/27. Uiteindelijk zijn ze verschillend maar ze stammen af van hetzelfde ontwerp.

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #64 on: Tuesday 29 March, 2016, 13:56:55 »
Dat is idd een beetje off topic, want Marc bouwt hier aan een HLE 11 en dat is een HLE 12.

Dit is helemaal niet offtopic want in Reply #14 laat ik zowel een HLE-11 als -12 en een -27 zien  8). Op zich wel goed dat deze locs weer gebruikt gaan worden want dat is beter dan slopen.

Ik heb een filmpje gevonden van het opbouwen van een HLE-27. Misschien kan renew40 hier wat uitleg over geven wat er in de cab gebeurt en wat er dan in het filmpje te horen is?

https://youtu.be/oqY8QhqOAoQ

0.29              zoem geluid
0.30 - 0.56   lijkt een remmentest
0.40              klikklak
1.04              klikklak en hard zeurend en ontsnappend luchtgeluid
1.10              klik  en harder zeurend geluid plus de ventilatoren en compressor op de achtergrond
« Last Edit: Tuesday 29 March, 2016, 14:05:32 by Marc D. »

*
Hogesnelheidstrein
1.026 posts
« Reply #65 on: Tuesday 29 March, 2016, 18:47:47 »
Dit is helemaal niet offtopic want in Reply #14 laat ik zowel een HLE-11 als -12 en een -27 zien  8).
Whoops, sorry.  ;)
« Last Edit: Tuesday 29 March, 2016, 18:49:29 by TheLaRiche »

*
Blokkendoos
83 posts
« Reply #66 on: Tuesday 29 March, 2016, 18:50:15 »
Marc D, zullen deze
1.04 klikklak en hard zeurend en ontsnappend luchtgeluid
1.10 klik  en harder zeurend geluid plus de ventilatoren en compressor op de achtergrond,ook te horen zyn van jou locomotief?

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #67 on: Tuesday 29 March, 2016, 20:01:02 »
Nou kwam ik nog een filmpje in mijn archief tegen die ik van youtube had gehaald waar het opbouwen in de cab zichtbaar is  ;D.
https://youtu.be/ET4066YoZ3k?t=3m43s

Ik heb het paneel nu uit meerdere foto gedeeltelijk kunnen ontcijferen. De onderste rij knoppen blijft onduidelijk wat daar nu voor een symbolen staan. Jammer dat ik geen duidelijke foto van dat paneel heb  :( want nu weet ik nog niet wat de MCN doet.
En op https://youtu.be/ET4066YoZ3k?t=5m24s weet hij zelf ook niet meer welk knopje hij moet gebruiken. Nu weet ik wel de uitslag van de remhendels  :D.

De knop voor de ruitenwissers, is dat een draai- of een trek knop?

zullen deze  klikklak en hard zeurend en harder zeurend geluid plus de ventilatoren en compressor op de achtergrond,ook te horen zyn van jou locomotief?

Als ik weet wat de daaraan gekoppelde functie is en of het toepasbaar is, wel. Maar dit is een vraag die op de zaken vooruit loopt en eigenlijk overbodig.
« Last Edit: Thursday 14 April, 2016, 20:40:29 by Marc D. »

*
Hondekop
Rene uit de vroegere msts scene!
193 posts
« Reply #68 on: Wednesday 30 March, 2016, 01:40:26 »
Zal morgen overdag eens gaan zoeken in de doos met bedienings voorschriften voor een stuurtafel overzicht.

En de ruitenwisser bedien je met een ouderwetse draaiknop.

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #69 on: Wednesday 30 March, 2016, 14:47:41 »
Alvast bedankt, Rene. De draaiknop had ik dan alvast goed  :).
Ik ben ook al bezig met de geluiden en het klinkt nu zeker al goed, luister zelf maar https://youtu.be/5l18D0EqSzE
« Last Edit: Friday 29 December, 2017, 22:26:45 by Marc D. »

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #70 on: Tuesday 05 April, 2016, 22:47:03 »
Zal morgen overdag eens gaan zoeken in de doos met bedienings voorschriften voor een stuurtafel overzicht.

Dat moet wel een hele grote doos zijn  ;D, of je hebt ze niet kunnen vinden  :(.

In de tussentijd de HLE's maar even laten rusten (ik had er toch geen haast mee 8)) en maar aan een zoveelste, maar nodige side step begonnen. Naar aanleiding van dit topic http://forum.treinpunt.nl/index.php/topic,75356.0.html en Quinzeediederik zijn stelling er toch maar zelf eens voorzichtig aan begonnen. Van het buurten gaat denk ik niet zo veel komen omdat het lastig zal zijn om een losse cabine in een andermans rijtuig te krijgen. Aangezien ik de cab van de HLE al heb is deze ook zo, met wat aanpassingen, in de Bs te plaatsen. De gebruikte tekening is niet echt heel goed http://www.marcuse.nl/bekijk.php?picID=2234 maar voldoet. Aan de hand van duidelijke foto's op het net is het een en ander goed uit te werken. En aangezien er ook nog een blauwe BDs uitvoering is moet ik misschien ook maar eens met een Nederlandse loc gaan beginnen  8). Maar dat heeft echt géén haast  ;D.

*
Blokkendoos
83 posts
« Reply #71 on: Tuesday 05 April, 2016, 22:48:28 »
Geen haast! Hoe langer het duurt hoe beter het wordt!

*
Sprinter
Oh Hai
417 posts
« Reply #72 on: Tuesday 05 April, 2016, 22:53:18 »
Kan Quinzeedied de ICR geen Bnl kleuren geven? Die zijn veel mooier dan de oh zo mooie*ahum* Fopix3d rijtuigen
Trolleybusliefhebber in Arnhem :)

Breng GTW :)

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #73 on: Tuesday 05 April, 2016, 22:59:18 »
Dat kan hij wel, alleen als je de link naar het topic zou hebben gevolgd zou je hebben kunnen lezen dat hij erg druk is met andere dingen dan 3d  8).

Geen haast! Hoe langer het duurt hoe beter het wordt!

Ik ben er stiekum ook al tegelijk mee bezig  ;D.

*
Hogesnelheidstrein
1.026 posts
« Reply #74 on: Tuesday 05 April, 2016, 23:18:51 »
Leuk om te zien!  ;)

*
Hondekop
Rene uit de vroegere msts scene!
193 posts
« Reply #75 on: Wednesday 06 April, 2016, 17:20:23 »
oeps  :-[

Hoopte de bedieningsvoorschriften te vinden werd een verkapte storingsgids a la ns.
het hoogstnoodzakelijke vermelden niet te veel delen met de mcn.

kom er op terug.

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
Re: Belgische locomotieven en Nederlandse stuurstanden
« Reply #76 on: Thursday 14 April, 2016, 20:09:53 »
Het bouwen van de stuurstand en aanpassen naar de afmetingen van Quinzeedied's ICR rijtuigen verliep toch niet helemaal lekker. Aangezien ik vanuit een vrij onduidelijk plaatje werkte (zie post #70) was dat te verwachten.
Inmiddels 2e hands het boek "Spoorwegmaterieel in Nederland" aangeschaft waar een stuk duidelijkere (concept) tekeningen (van de Bs) met afmetingen in staan. Ook al moet er nog een hoop aangepast worden, zoals het op hoogte brengen van de onderkant van de ramen, begint het er al aardig op te lijken en overeen te komen.
« Last Edit: Thursday 14 April, 2016, 20:42:59 by Marc D. »

*
Hogesnelheidstrein
1.026 posts
« Reply #77 on: Thursday 14 April, 2016, 20:15:43 »
Komt mooi over een met de rest van de rijtuigen! ;)

*
Blokkendoos
83 posts
« Reply #78 on: Thursday 14 April, 2016, 21:48:30 »
Wauw zeg!!!ik ben al blij met dit!!

*
Hondekop
voorheen jes-r
185 posts
« Reply #79 on: Thursday 14 April, 2016, 22:26:51 »
Ik vindt ze er al werelds uitzien! Ook de kopvormen zitten er prachtig in. Toppie :D

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« Reply #80 on: Thursday 14 April, 2016, 23:23:34 »
Ziet er heel mooi uit Marc! Prachtig!
Volg me op mijn Twitch Kanaal en abonneer je op mijn YouTube kanaal!

*
Sprinter
271 posts
« Reply #81 on: Friday 15 April, 2016, 07:09:57 »
Mijn complimenten Marc. Ziet er prachtig uit.

Gr Erik

*
Hogesnelheidstrein
Waarom ook niet
1.590 posts
« Reply #82 on: Friday 15 April, 2016, 08:36:34 »
Leuk dat de stuurstand er ook bij komt. Veel herinneringen aan omdat ie altijd op de 3600 heeft gereden. succes met bouwen zal ik zeggen. 8)

*
Intercity
547 posts
« Reply #83 on: Friday 15 April, 2016, 10:19:10 »
Mooi werk hoor!

Ten aanzien van de maattekening, op basis van een zijaanzicht-foto was mijn conclusie dat de concepttekening in het genoemde boek niet helemaal klopt qua kopvorm, maar ik moet nog ergens een RailMagazine hebben liggen met daarin een gedetailleerde tekening van de BDs...
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Intercity
523 posts
« Reply #84 on: Friday 15 April, 2016, 11:30:27 »
Marc, ik weet dat je nog bezig bent ermee, maar de BDs die je rechts hebt staan heeft nooit draairamen gehad, die is gelijk met dichte ramen gekomen  ;)

Voor de rest ziet het er tot nu toe zeer mooi uit 8)

*
Intercity
1966 was een goed jaar
580 posts
« Reply #85 on: Friday 15 April, 2016, 13:21:55 »
Dat weet ik, maar die raamspijlen zaten nog in de scene en was ik er vergeten uit te halen.

Ten aanzien van de maattekening, op basis van een zijaanzicht-foto was mijn conclusie dat de concepttekening in het genoemde boek niet helemaal klopt

Nee die klopt ook niet, de huidige kop vorm heb ik van meerdere foto's over genomen.

*
Hogesnelheidstrein
1.041 posts
« Reply #86 on: Friday 15 April, 2016, 14:29:08 »
...., maar ik moet nog ergens een RailMagazine hebben liggen met daarin een gedetailleerde tekening van de BDs...

Marc,

Die heb ik ook, een scan is naar je gemaild ;) .

Het ziet er allemaal weer mooi en veelbelovend uit,

Dick

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
De trein!!
1.767 posts
« Reply #87 on: Friday 15 April, 2016, 17:27:45 »
Mooi werk hoor!

Ten aanzien van de maattekening, op basis van een zijaanzicht-foto was mijn conclusie dat de concepttekening in het genoemde boek niet helemaal klopt qua kopvorm, maar ik moet nog ergens een RailMagazine hebben liggen met daarin een gedetailleerde tekening van de BDs...
Even een vraagje aangaande de Benelux Bs... Ben jij van plan de ICR rijtuigen in Benelux-kleuren te reskinnen? Eventueel ook met een AB rijtuig... Dan kunnen we binnenkort met een kloppende Benelux rijden. :)

*
Intercity
547 posts
« Reply #88 on: Friday 15 April, 2016, 19:26:29 »
Ben jij van plan de ICR rijtuigen in Benelux-kleuren te reskinnen? Eventueel ook met een AB rijtuig... Dan kunnen we binnenkort met een kloppende Benelux rijden. :)

Nee.
Wel om de rijtuigen om te bouwen naar de Benelux, want er zijn nogal wat verschillen.  ;)
Op welke termijn dat gaat gebeuren durf ik niet te zeggen...

Die heb ik ook, een scan is naar je gemaild ;) .

Mooi zo, die van mij ligt namelijk niet hier, maar elders. Nummer 208 toch?

*
Blokkendoos
83 posts
« Reply #89 on: Friday 15 April, 2016, 19:42:59 »
Eindelijk iemand die bezig is met die Stuurstand! Voor mij part mag dat rijtuig achterop lopen... oftie het nou doet of niet.