ChrisTrains en Train Simulator World

**
Rolling stock developer
Choo choo!
1.833 posts
ChrisTrains en Train Simulator World
« on: Saturday 03 September, 2016, 15:49:07 »
Misschien heb je al op de DTG facebook pagina het video gezien van Train Simulator World.
Zoals ik eerder heeft laten weten is dit een helemaal nieuw spel van DTG. Er is geen terugwaartse compatibiliteit met de TX20xx spel. Dit is omdat zij eindelijk weg van het oude Kuju engine over naar Unreal Engine 4 gaat.
Open beta komt in December, spel komt in Februari.
Ik DENK dat DTG met de TS20xx spel nog verder gaat maar op deze moment is dat nog niet helder.

Wat bedoel dit voor ChrisTrains.
(1) Als (ALS) ik treinen gaat maken voor Train Simulator World, zullen zij NIET gratis updates zijn, want zij zullen niet een 'update' zijn. Voor het nieuw spel moet ik opnieuw beginnen. Net zoals toen ik van MSTS naar TS20xx ging maar deze keer kan ik tenminstens de basismodel gebruiken. Het is niet alleen de game engine maar ook de scripting. Zo ver als ik weet, is LUA niet gebruikbaar in UE4 - het moet of C++ zijn of met de UE4 behaviour engine gemaak zijn. Ik zou zeggen dat - bij voorbeeld - een ATB systeem gewoon niet mogelijk is met de UE4 behaviour engine dus voor mij moet het waarschijnlijk C++ zijn.

(2) Omdat er geen terugwaartse compatibiliteit is bedoelt dit ook dat er geen seinen zal zijn, geen routes, geen scenery - bij het begin zal er helemaal niks zijn voor Nederland.

MAAR - en dit is belangrijk - dit is een per-developer beslissing. Bij voorbeeld als er nu twee spelen zal zijn - TS20xx en Train Simulator World - dan is dat natuurlijk 2x zo veel werk EN wij moeten nu met twee verschillende ontwikkelaar systemen werken.
En het is mogelijk dat sommige ontwikkelaars gewoon 'nee' zal zeggen.

Dus op deze moment weet ik helemaal niet wat er zal geburen, maar een ding is zeker. Persoonlijk zal ik wel proberen NS materieel voor het nieuw spel te maken. Ik hoop dat deze keer de developer documents wat meer ingewikkeld zal zijn maar de geschiedenis heeft ons geleerd dat dit onwaarschijnlijk is.
« Last Edit: Thursday 08 September, 2016, 19:46:29 by supercitroen »
Het maken van de modellen is eenvoudig. Typen in het Nederlands? Dan moet je raden wat ik probeer te zeggen

TreinPunt.NL Administrator
Let's drive some trains!
685 posts
Re: Train Simulator World
« Reply #1 on: Saturday 03 September, 2016, 17:06:23 »
DTG ziet Train Sim World (TSW) zelf ook als een volledig nieuwe game, dus vanuit de ontwikkelaars kant wat je uitlegde ben ik het volledig mee eens dat het gewoon nieuwe uitbreidingen van voor TSW en dus gewoon een betaald product is.

Misschien is het handig om af te wachten wat er komt in December met de publieke beta* hoe alles in elkaar steekt en vanaf dat moment een beslissing te maken wat het beste is om te doen. Starten met een simpele trein en mogelijke functies in te bouwen (aangezien de in de demo lieten zien dat je ook kon rondlopen, zou dit erg veel werk meenemen om de volledige trein te modelleren).

Ook zullen zoals je zei andere ontwikkelaars zoals Frison en Coha moeten zelf beslissen of ze ook gaan ontwikkelen voor TSW. Persoonlijk hoop ik dat ze het wel gaan doen, want alleen via deze manier krijg je Nederlandse routes van de grond als de fundamentele ontwikkelaars er voor gaan ontwikkelen.

Er zit ook een keerzijde aan, dat is dat veel van de Train Simulator fans, aardig wat geld hebben gestoken in Train Simulator en niet perse de nieuwe willen aanschaffen voorlopig of helemaal niet omdat het geld nou eenmaal niet vloeit en hard voor gewerkt moet worden (of gespaard van zakgeld en verjaardagsgeld voor onze jongere Train Simmers), waardoor het een lastige keuze is om volledig te gaan richting op de nieuwe Train Simulator.

Wat uiteindelijk de keuze gaat worden van alle partijen, zal ik (en hopelijk ook de rest van de community) respecteren.
En ik zal de treinen aanschaffen mocht je ze gaan maken  ;D

==========
* = Publieke Beta is alleen toegangelijk (volgens DTG) als je de Pioneers Edition van Train Simulator 2017 aanschaft, welke een beperkte tijd beschikbaar is vanaf 15 September.
« Last Edit: Saturday 03 September, 2016, 17:11:08 by Rob Jansen »
Treinpunt Administrator
De downloads worden bekeken en behandeld door het team. Bij afkeuring altijd een PB.
Vragen over downloads? Stuur het team een PB!

Te vinden op Twitch (Za/Zo, 19:30u).
Meer informatie op http://www.robjansen.info

**
TreinPunt.NL Vriend
232 posts
Re: ChrisTrains en Train Simulator World
« Reply #2 on: Tuesday 13 September, 2016, 20:27:42 »
Bij MSTS heb je precies hetzelfde kunnen zien. Daarvoor wordt nog steeds ontwikkeld. We merken het wel. Ik denk dat het wel 2-3 jaar duurt voor de 1e Nederlandse content gemaakt kan worden. Het zou wel helpen als er eerst wat eenvoudige routes komen in landelijk gebied. Een oude lokaalspoorroute lijkt me erg leuk. Daarvoor heb je vooral scenery nodig en weinig infrastructuur dingen.

**
Rolling stock developer
Choo choo!
1.833 posts
« Reply #3 on: Tuesday 13 September, 2016, 23:16:07 »
Het eerste NS trein zal een diesel moeten zijn want de eerste route voor TSW is een VS route zonder bovenleiding.
Maar wij weten nog steeds niks over third-party support voor onafhankelijk ontwikkelaars. Ik heb al een paar emails naar DTG opgestuurd naar mijn contacts, maar nog geen antwoord. Ook is er geen antwoord op hun FB pagina.
Dus ik denk det het net zoals TS20xx zal zijn - "every man for themselves".

Rengdengdengdeng.
154 posts
« Reply #4 on: Wednesday 14 September, 2016, 00:52:54 »
Staatsspoor is beste spoor.
Appelgroen is beste groen.

**
TreinPunt.NL Vriend
232 posts
« Reply #5 on: Friday 16 September, 2016, 13:45:10 »
Het eerste NS trein zal een diesel moeten zijn want de eerste route voor TSW is een VS route zonder bovenleiding.
Maar wij weten nog steeds niks over third-party support voor onafhankelijk ontwikkelaars. Ik heb al een paar emails naar DTG opgestuurd naar mijn contacts, maar nog geen antwoord. Ook is er geen antwoord op hun FB pagina.
Dat is afwachten. Voor de beta is er 1 route, ik ga er van uit dat ze voor de release ook ene Engelse en Duitse route uitbrengen. Zelf assets en routes bouwen, zal iedereen opnieuw moeten ontdekken. Ook dat is afwachten.

Chris, ik begrijp je frustatie. Ik heb ene poging gedaan met DTG samen te werken, maar ze komen afspraken niet na, zijn nauwelijks bereid om informatie te geven. Mijn tip: vraag het gewoon aan de support desk, daar krijg je meer antwoorden dan via hun third party developer support.

**
Rolling stock developer
Choo choo!
1.833 posts
« Reply #6 on: Friday 16 September, 2016, 14:56:07 »
Dat is afwachten. Voor de beta is er 1 route, ik ga er van uit dat ze voor de release ook ene Engelse en Duitse route uitbrengen. Zelf assets en routes bouwen, zal iedereen opnieuw moeten ontdekken. Ook dat is afwachten.

Chris, ik begrijp je frustatie. Ik heb ene poging gedaan met DTG samen te werken, maar ze komen afspraken niet na, zijn nauwelijks bereid om informatie te geven. Mijn tip: vraag het gewoon aan de support desk, daar krijg je meer antwoorden dan via hun third party developer support.

Heb je een goed email adres voor de support mensen?

Treinpunts eigen vitaminebron
2.560 posts
« Reply #7 on: Monday 10 October, 2016, 14:02:22 »
Met wat vertraging, maar de discussie over Nederlandse routes en assets is afgesplitst, deze is nu hier te vinden!
Groeten,
Jeroen

**
TreinPunt.NL Vriend
232 posts
« Reply #8 on: Friday 21 October, 2016, 19:25:07 »
[
....
Heb je een goed email adres voor de support mensen?
Ik gebruik de support site, die er is voor alle klanten. Meestal krijg je eerst een zinloos antwoord, maar dan kun je een mail terugsturen en dat helpt wel eens, behalve als iets aan het product moeten verbeteren ....

323 posts
« Reply #9 on: Friday 09 December, 2016, 19:21:29 »
Ik ben even door de file's van TSW gegaan en ben er nu al achter gekomen dat voor geluiden gebruikt wordt gemaakt van een zogenaamde Ogg  bestand.

Ik ben reuze benieuwd of ze dit keer wel behulpzaam zijn naar 3rdparty bouwers.
Het zijn de Dwarsliggers die de Sporen recht houden.....( met uitzondering van Bochten )

**
Rolling stock developer
Choo choo!
1.833 posts
« Reply #10 on: Friday 09 December, 2016, 22:40:03 »
Ik heb de beta nog niet gedownload.
Ben te bezig met andere dingen - updates voor de Flirt en anderen.
OGG Vorbis is het "normaal" type geluidsbestand voor Unreal 4 dus dat is geen verassing.

Ik heb weer op de facebook en privee emails gevraagd over support voor ontwikelaars, en over de Epic EULA waarbij het lijkt alsof ik 5% van het geld van de payware naar Epic moet betalen. Het is nog niet duidelijk of de EULA van Epic geldig is, of die van DTG maar er is nu ook een mogelijkheid dat ik ook 5% naar DTG moet betalen.

"5.   Royalty
You agree to pay Epic a royalty equal to 5% of all worldwide gross revenue actually attributable to each Product, regardless of whether that revenue is received by you or any other person or legal entity, as follows:
a. Gross revenue resulting from any and all sales of a Product to end users through any and all media, including but not limited to digital and retail;"

112 posts
« Reply #11 on: Monday 12 March, 2018, 16:26:47 »
Het zou echt gaaf zijn als Christrains met NS treinen komt
Ik zal het zeker gaan kopen!
Maar ik snap wel dat je er overna moet denken, en nu heb je ook een Xbox versie natuurlijk

**
Route creator
Krammerdijks Deltaland
389 posts
« Reply #12 on: Monday 12 March, 2018, 16:37:06 »
Totdat de ontwikkelaar (Dovetail Games) eens wat concreter wordt over de tools daarvoor is 3rd party content - waaronder van ChrisTrains - eigenlijk nog niet aan te orde.

**
Rolling stock developer
Choo choo!
1.833 posts
« Reply #13 on: Monday 12 March, 2018, 17:46:14 »
Ja wij zitten nog steeds te wachten.
Maar ik moet zeggen - als je kijkt naar TSW, het lijkt alsof elke nieuw 'route' een geheel nieuw versie van het spel is. Dus het lijkt alsof het misschien niet mogelijk is om add-ons te maken.

Ook weet ik niet zeker of DTG ooit de problemen heeft opgelost met de framerate. In de beta, had ik een 8-core CPU met een GTX1070 en 32Gb RAM en het ging geen 5fps. Mijn graphics kaart zat bij 8% en één van de cores van mijn CPU was bij 100% en de andere 7 waren bij 2%.
Voor een moderne spel was dat niet aanvaardbaar. Het spel moet alle cores gebruiken, EN de graphics kaart. Om gewoon één core te gebruiken met bijna niks op de graphics kaart - nou - dat was gewoon ongelooflijk voor mij.

Ik heb nog geen 'release' versies van TSW gekocht, helemaal gebaseerd op hoe slecht de beta was.

En nu een Xbox versie? Nou ja - dat zegt tegen mij heel duidelijk dat DTG geen '3rd party content' in hun spel wil zien. Als zij nog geen support geeft voor de PC versie, dan zou ik denken dat zij nooit een developer kit zal maken om hun spel naar een Xbox in developer mode te kunnen laten praten. Ook op de Xbox kan je geen custom controls maken - bij voorbeeld hoe moet ik de knop-type regulator van de SGM maken als ik alleen een Xbox controller heeft? Kan niet.

Ik ben zeer teleurgesteld met DTG en TSW. Ik ben een van misschien 4 of 5 serieus developers voor hun spel maar ik krijg weinig informatie.

Let's drive some trains!
685 posts
« Reply #14 on: Monday 12 March, 2018, 19:21:22 »
Going to reply in English :)

Train Sim World has been improved in recent versions. The framerate issues are mostly gone.
It is multicore and more load is put on the graphics card instead of the CPU.

On the Sand Patch Grade route (the base game) there are soms framerate issuessince everything has to be drawn in a certrain distance (I also use an GTX1070) .  But on the Great Western or the Rapid Transit the framerates are mostly steady 60 (but anything above 30 is smoot).
Mostly because both of them are not very large routes. But as noted on other sites. The PZB implementation is not very good.

The content itself could be better as noted of the PZB and the overhead wires are a bit pixely (even on Ultra).

There is indeed no editor and the only 2 options you get when you ask it is either a) ''We're working on it, more soon'' or b) ''Currently how it is setup, we need to give access to the Unreal Tools and that way you could decompile the game''.

For now if you play TSW you need to play what is in the game and I think they won't make the tools available but only when it is too late. Better to focus on the current Train Sim.

**
Rolling stock developer
Choo choo!
1.833 posts
« Reply #15 on: Monday 12 March, 2018, 20:25:15 »
Decompile the game? Yeah - that's a guarantee they're not supporting us.

5.053 posts
« Reply #16 on: Tuesday 13 March, 2018, 02:16:26 »
b) ''Currently how it is setup, we need to give access to the Unreal Tools and that way you could decompile the game''.

Thats sound exactly like their simugraph system they showed in a video. Which was more or less the blueprint editor of unreal engine. Which suggests the content really is compiled into the base game code. TSW reminds me more and more of Microsoft Flight, which was doomed from the start because of lack of support for third party content.
If you will need to use unreal tools, you probably also have issues regarding licensing fees...

**
Rolling stock developer
Choo choo!
1.833 posts
« Reply #17 on: Tuesday 13 March, 2018, 03:23:05 »
EPIC have a condition in their Unreal4 licensing that scares me to death and DTG did not have any answer when I asked. In theory DTG should clarify this in their EULA but it’s not mentioned anywhere.
It’s this:

5. Royalty
You agree to pay Epic a royalty equal to 5% of all worldwide gross revenue actually attributable to each Product, regardless of whether that revenue is received by you or any other person or legal entity, as follows:
a. Gross revenue resulting from any and all sales of a Product to end users through any and all media, including but not limited to digital and retail;

Without clarification from DTG that condition in the EPIC EULA kills the third party support stone dead.
« Last Edit: Tuesday 13 March, 2018, 03:25:36 by ChrisTrains »

TreinPunt.NL Moderator
Scenario bouwer en veel meer
614 posts
« Reply #18 on: Tuesday 13 March, 2018, 14:02:49 »
So TSW is dead meat even before it has been given a proper chance  :(
Third party developers will most likely not get the opportunity to show DTG what crap they have been making so far if I read you right ::)

**
Rolling stock developer
Choo choo!
1.833 posts
« Reply #19 on: Tuesday 13 March, 2018, 14:28:06 »
That's possible, yes.
In theory, the EPIC EULA does allow for the 5% fee to be paid by the game's publisher but DTG never came up with a good answer for that particular issue. They wouldn't (or couldn't) tell me if their licensing deal with EPIC included a clause to allow third-party content without the extra fee for the developers. The last time I asked, they said it would be covered in the DTG EULA but as far as I can tell, there is no clause in there to allow developers to modify the game without royalty to EPIC.
If Simugraph is so deeply buried in the game - as some have suggested - then each engine and each piece of rolling stock is actually compiled into the game's core code, rather than sitting as an external resource. If they've done that, then there's technically no way for anyone to make add-ons.
The real clue is that TSW has been out for over a year and not a single add-on has appeared. Not so much as a sign board, a new house, a tree, wagon - literally nothing.  With TS20xx I think the first add-on piece of scenery appeared within a week of the game coming out.

I've been trying again - recently - to get DTG to open up about their plans for 3rd party content but again I'm getting no response.

**
TreinPunt.NL Vriend
232 posts
« Reply #20 on: Tuesday 20 March, 2018, 23:13:59 »
The DLC they created until now are separate .pak files, so it is not one compiled thing. But, they included Heavy Haul fully in to core game.

It is possible to unpack the .pak files. They consist of lots of UASSET files, which I cannot unpack, probably these will result into decompiled game code. There also are a few configuration files you can view or edit outside the game.

So, not yet much hacking possible, far less than with TS2018.. Some people however were abe to remove fences and create a livery, as reported at Rainworks America in the forum.

So,  we have to wait and see what happens. It's all going very slowly and the number of issues is extreme. I still have hope. The XBOX version is there, so the edtiors still may come. But they really need 3rd party developers for first class content. DTG is not good enough to provide that.