Trein komt niet in beweging

35 posts
Trein komt niet in beweging
« on: Wednesday 09 August, 2017, 10:42:05 »
Beste forumleden, om mijn projecten ook in Openrails te kunnen gebruiken heb ik deze simulator geïnstalleerd en in gebruik genomen. Diverse routes en materiaal werken maar ik kom ook tegen dat in het geval van mijn Beel locomotief deze een trein niet van zijn plek krijgt. Terwijl dit in MSTS geen enkel probleem is. Ik ben er van uit gegaan dat de trein dan te lang is 10 wagons. En heb deze met de helft ingekort maar ook hiermee komt de locomotief niet van zijn plek. Alle remmen zijn natuurlijk wel gelost ;-)

Verder nog een eigenaardigheid wat ik waarschijnlijk zelf moet oplossen, de wielen van de loc draaien in Openrails wel maar in MSTS niet. IN Openrails rij ik dan met de loc zonder wagons er achter.

JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

*****
TreinPunt.NL Moderator
Student
3.370 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #1 on: Wednesday 09 August, 2017, 11:09:37 »
Hoi John,

Dat je niet weg kan komen kan meerdere oorzaken hebben. Zou je kunnen beginnen met OpenRailsLog.txt met ons te delen? Wellicht kan ons dat op het goede spoor zetten ;).
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

431 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #2 on: Wednesday 09 August, 2017, 18:13:03 »
 :)

@JohnT,

Dit ligt niet aan OR.
De fout zit in de *.sd file van deze locomotief en in de *.s file van deze locomotief.
De *.s file van deze locomotief decomprimeren en als textbestand aanhangen.
Dan kunnen anderen kijken of hierin een fout zit.


m.v.g.

A.N. de Jong

******
TreinPunt.NL Administrator
Treinpunts eigen vitaminebron
2.516 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #3 on: Wednesday 09 August, 2017, 19:24:28 »
Rij-eigenschappen hebben niets met .s-bestanden te maken. In dit geval lijkt een fout in de .sd me ook zeer onwaarschijnlijk. Dat de wielen niet goed werken zal ongetwijfeld wel met de .s te maken hebben.

John, heb je bij de export de volgende volgorde voor wielen/draaistellen aangehouden? Dan zou het moeten werken:

--MAIN (Onderdeel van de loc)
----BOGIE1 (Voorste draaistel)
------WHEELS11 (Voorste wiel)
------WHEELS12 (Middelste wiel)
------WHEELS13 (Achterste wiel)
----BOGIE2 (Achterste draaistel)
------WHEELS21 (Voorste wiel)
------WHEELS22 (Middelste wiel)
------WHEELS23 (Achterste wiel)
« Last Edit: Wednesday 09 August, 2017, 20:16:24 by rjz222 »
Groeten,
Jeroen

35 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #4 on: Wednesday 09 August, 2017, 20:46:28 »
Oké, ik heb.
----BOGIE1 (Voorste draaistel)
------WHEELS01 (Voorste wiel)
------WHEELS02 (Middelste wiel)
------WHEELS03 (Achterste wiel)
----BOGIE2 (Achterste draaistel)
------WHEELS04 (Voorste wiel)
------WHEELS05 (Middelste wiel)
------WHEELS06 (Achterste wiel)

Zal het corrigeren, bedankt.

JohnT

408 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #5 on: Thursday 10 August, 2017, 12:18:04 »
Conclusie is dus dat OpenRails een wiel al herkent als het met Wheels begint, en MSTS alleen werkt als de naamgeving exact klopt.
Qua niet wegkomen, hoe staat je OpenRails ingesteld? Kan ook te maken hebben met het realistischere simulatiemodel (adhesiefactoren etc) in OpenRails. Als in de eng-file een onjuiste waarde staat, kan dat grote gevolgen hebben.
nieuwe versie NS 1200 serie
Meer info over mijn actuele projecten voortaan te zien op mijn  Project Blog

35 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #6 on: Thursday 10 August, 2017, 20:14:34 »
Ik heb Openrails geheel standaard gehouden, niets veranderd in de instelling. De loc heeft een eng file van de Dash locomotief en rijd in MSTS zonder problemen met de gemaakte consist van tien twee assige Nederlandse goederenwagons. In Openrails komt ze met nog geen vijf wagons van haar plek.

JohnT

******
TreinPunt.NL Administrator
Treinpunts eigen vitaminebron
2.516 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #7 on: Thursday 10 August, 2017, 23:38:54 »
Zou het zo kunnen zijn dat je loc en wagens niet hetzelfde remsysteem hebben?

35 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #8 on: Sunday 13 August, 2017, 11:52:28 »
Zou zomaar kunnen. Niet naar gekeken.

Zal ook daar naar kijken. Maar daar moet je wel op letten in Open Rails?

JohnT

 

13 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #9 on: Sunday 13 August, 2017, 16:57:10 »
Het niet kunnen rijden met diverse treinen ondervond ik ook( reden wel in MSTS). Nu heb ik alles aan het rijden en doe dit op de volgende manier.
Bijv bij Dash 9.+ een zestal paarden wagens er achter ( vergeef me als dit niet de juiste volgorde c.q. treintaal is maar ze rijden wel  :D)
Engine break release ( toets "[ ")
Train break release ( toets ";" puntkomma) tot 0% service
daarna verder doorgaan met "; " tot aan EQ 90 psi 0
forward ("W") en dan "D" ( drive)

Misschien lukt dit bij jou ook?

Ik heb verder geen enkele wijziging aangebracht na het downloaden en installeren van Open Rails, buiten dan de mogelijke demomodel route.

Arno
« Last Edit: Sunday 13 August, 2017, 17:01:37 by Arno01 »

*****
TreinPunt.NL Moderator
Student
3.370 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #10 on: Sunday 13 August, 2017, 20:10:24 »
Zou zomaar kunnen. Niet naar gekeken.

Zal ook daar naar kijken. Maar daar moet je wel op letten in Open Rails?

JohnT

Open Rails is in veel zaken kritischer en realistischer dan MSTS, en vooral in de remsystemen. Een Air Single en een Air Double zullen meestal niet lekker met elkaar combineren. Ook zal je merken dat de remmen niet meteen lossen of aanslaan wanneer ze bediend worden, net als in werkelijkheid zullen eerst de reservoirs en de treinleiding naar de juiste druk toe moeten om hetzij de remmen te lossen, hetzij de remmen aan te slaan.

Dus ja, dat is zeker iets om op te letten in Open Rails ;).

35 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #11 on: Friday 01 September, 2017, 19:28:41 »
Beetje late reactie, was op vakantie. Bedankt voor de info.

JohnT

35 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #12 on: Saturday 02 September, 2017, 09:46:51 »
Inmiddels ermee aan de gang geweest.

Zoals het bij mij werkt en waarschijnlijk zal het wel zo horen maar het is ff wennen.

Richting bepalen, remmen los, als ik dan een beetje gas geef gebeurt er niets ook niet als je dan telkens wat gas bijgeeft.

Wat wel werkt. Richting bepalen, remmen los. Beetje gas en telkens wat bijgeven tot ongeveer tien procent. FF wachten en de remmen gaan helemaal los. Daarna kan ik gewoon verder rijden.

Deze manier gedaan met de GP38 (Beel project) en een grote stoomloc (https://pikku.msts.cz/parni.html)

JohnT

www.kerap.tk
1.242 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #13 on: Sunday 03 September, 2017, 11:53:51 »
Klinkt alsof Robert gelijk had. Al eens naar de remsystemen gekeken?

Gebeurt het ook als je met alleen de loc rijdt, zonder wagons?

In het geval van de GP38 zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt met de GP-38 die standaard bij MSTS zit. Als die het wel goed doet kan je eventueel die .eng gebruiken, al dan niet aangepast, of doorspitten om te kijken wat die anders doet.

Grtz Steve

35 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #14 on: Wednesday 06 September, 2017, 09:44:47 »
De loc alleen komt vrijwel direct op gang. Ik gebruik de standaard eng file van de gp-38. De remsystemen zijn ook het zelfde. Ik denk dat zoals hier eerder beschreven het een Openrails dingetje is waar ik dan als machinist rekening mee moet houden. De truck is nu om de trottle op het juiste moment niet te ver open te zetten dan gaat het goed.

JohnT

www.kerap.tk
1.242 posts
Re: Trein komt niet in beweging
« Reply #15 on: Wednesday 06 September, 2017, 20:34:44 »
In dat geval kan je nog de physics in de eng file vergelijken met de realiteit.

Maar verder zal je het bij je trucje moeten houden dan, vrees ik.