TreinPunt.nl

Overige Simulators => Omnibus Simulator OMSI/OMSI 2 => OMSI problemen => Topic started by: FlorisOV on Wednesday 20 December, 2017, 11:34:11

Title: .DDS Bestanden niet bewerkbaar via photoshop
Post by: FlorisOV on Wednesday 20 December, 2017, 11:34:11
Dag iedereen,

Ik heb een probleem met het repainten van deze addon:
http://www.omnibussimulator.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=43798 (http://www.omnibussimulator.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=43798)
De 2 bestanden die ik moet repainten blijken .DDS bestanden te zijn.
Nou heb ik al wat research gedaan, zo moest ik een of andere tool van NVIDIA downloaden.
Dit heb ik gedaan maar alsnog zonder resultaat.
Weet iemand hoe ik deze .DDS bestanden met photoshop kan openen en natuurlijk bewerken?

Alvast bedankt.
Title: Re: .DDS Bestanden niet bewerkbaar via photoshop
Post by: jor[D]1 on Wednesday 20 December, 2017, 12:36:18
DDS bestanden open je inderdaad via de nvidea dds plugin.
Wat echter bij omsi wel eens voorkomt is dat het helemaal geen dds bestanden zijn en dan geeft de plugin bij het openen een error. Vraag me niet waarom sommige mensen dit doen, want logisch is het niet.
Het bleken altijd gewoon hernoemde bitmap bestanden te zijn.
Probeer de .dds eerst hernomen naar .bmp en dan te openen.


Edit; voor het repainten moet je trouwens de bestanden in de map templates gebruiken. En die zijn gewoon bruikbaar met de omsi repaint tool.
(En die tool maakt altijd die vage dds bestanden welke eigenlijk gewoon bmp bestanden zijn.)
Er is zelfs een map "repaint vorlagen" als je liever met een photoshop .psd werkt om te repainten. Dus ik snap niet helemaal waarom je die dds wil openen.
Title: Re: .DDS Bestanden niet bewerkbaar via photoshop
Post by: FlorisOV on Wednesday 20 December, 2017, 20:05:36
Dankjewel, maar nu is er nog een probleem: Als ik via de Repaint-tool mn bestanden weer terug wil zetten in .DDS formaat zegt ie "Stream-lesefehler". Hoe los ik dit op?
Title: Re: .DDS Bestanden niet bewerkbaar via photoshop
Post by: jor[D]1 on Thursday 21 December, 2017, 11:32:30
De repaint tool niet gebruiken.  :P
Ik zou die .psd of als je paint.net ggebruikt die .pdn in de map repaint-vorlagen gebruiken. En dan van uit je programma direct als bmp of dds opslaan voor gebruik in omsi.
Omsi maakt het weinig uit wat voor bestanden je het voert. bmp, dds, tga en zelfs png en jpg kunnen. Al zou ik altijd voor dds of bmp gaan.
Title: Re: .DDS Bestanden niet bewerkbaar via photoshop
Post by: FlorisOV on Thursday 21 December, 2017, 16:13:10
ik heb nu een .bmp bestand van mijn repaint maar hij ziet er overdags zilver uit.

Hoe los ik dit op?

Sorry heb weinig ervaring met repainten  ;)
Title: Re: .DDS Bestanden niet bewerkbaar via photoshop
Post by: jor[D]1 on Thursday 21 December, 2017, 22:20:36
Ik weet niet of het al opgelost is, want ik zag screens? Maar dit komt door dat het alpha kanaal, wat de reflectiviteit bepaald wit is. Even zwart maken, of het kanaal van een bestaande repaint kopieren. Maar ik verwacht niet de standaard amba een bijzonder alpha kanaal heeft.
Title: Re:  .DDS Bestanden niet bewerkbaar via photoshop
Post by: Thompjuh1234 on Friday 22 December, 2017, 04:57:39
Mocht je wel gebruik willen maken van de repaint tool, zoals bijvoorbeels bij de dubbel gelede bus, dan vereist de repaint tool dat je een .bmp bestand gebruikt. Wanneer je deze opslaat vanuit photoshop, zal hij aangeven Stream lesefehler. Dit kun je oplossen door het bestand te openen met paint en vervolgens weer op opslaan te drukken. Paint slaat wel op als een .bmp bestand dat kan worden gelezen door de repaint tool.
Title: Re: .DDS Bestanden niet bewerkbaar via photoshop
Post by: FlorisOV on Friday 22 December, 2017, 16:05:07
Ja op de screens had ik een instelling (ik weet niet precies welke iets met light reflection ofzo) uitgezet maar daardoor geeft de bus teveel licht in het donker.