Poll

Wat vind jij van deze add-on?

Absolute topper, ik raad hem zeer aan.
1 (50%)
Een goede add-on, ik raad hem aan.
1 (50%)
Gemiddeld, de add-on heeft een aantal verbeterpunten.
0 (0%)
Matig, ik zou hem niet direct aanraden.
0 (0%)
Slecht, ik raad hem af.
0 (0%)

Total Members Voted: 2

[Virtual Railroads] DB E50 Expert-Line van Virtual Railroads is nu uit

***
TreinPunt.NL Railsim Nieuwsredactie
.
Social media freak
8.037 posts
DB E50 Expert-Line van Virtual Railroads is nu uit
« on: Thursday 27 September, 2018, 19:59:32 »
DB E50 Expert-Line van Virtual Railroads is nu uit

De E50 is nu te koop bij Virtual Railroads in maar liefst 8 verschillende versies.
De meegeleverde modellen van de DB E50 worden gekenmerkt door uitgebreide functies wat natuurlijk aanspreekt!

De prijs van dit pakket is €16,95 en is hier te koop:
Lees meer: Hier


Wat is jouw mening? Schrijf als eerste een review over deze add-on!
Met vriendelijke groet,
Johnny

SEO en grondlegger: Steamtrains Unlimited.
130 posts
Re: DB E50 Expert-Line van Virtual Railroads is nu uit
« Reply #1 on: Wednesday 03 October, 2018, 18:19:02 »
Review:

De meeste van ons kennen inmiddels virtual Railroads. e E50 was al wat eerder ter wereld gekomen en nu is uiteindelijk de oorspronkelijke variant verschenen. De lok is een verder ontwerp naar aanleiding met de ontwikkelingen en de ervaringen die opgedaan zijn van de Einheidslokomotiven Br E10 en E40 die in het assortiment van virtual Railroads te vinden zijn. Deze loks zijn ontwikkeld als gevolg van het materieeltekort waar de DB mee te kampen had vanwege de nasleep van de oorlog.
De E50 is de 6-assige goederentreinversie van de E40 en had tevens een zwaardere trekkracht en groter vermogen.

Als we kijken naar de modellen die geleverd worden dan valt het op dat deze versie in twee tijdperk uitvoeringen te verkrijgen is. de eerste uitvoering met vier verschillende uitvoeringen en idem dynamische nummering komt uit tijdperk III. De tweede omvat de leveringen uit tijdperk IV en V waarbij de lok nog niet de nieuwe huisstijl had gekregen. Wel het nieuwe logo en het EDV nummer. Daarna zijn de locs omgeschilderd in de verschillende huisstijlen van de DB die in de laatste decennia na de Wende te zien zijn geweest.

In deze review wordt gefocust op de oorsprong uitvoering zoals deze werd geleverd in de 50'er jaren. De lok past hiermee thuis in de stoomtijd van de DB. Tijdens de eerste productie van deze loks moesten nog diverse na-oorlogse stoomloks afgeleverd worden zoals de Br 23, Br 65 en de Br 82. De 23 105 was destijds de hekkensluiter van de stoomlocomotieven en daarmee de allerlaatste stoomloc die gebouwd werd.

Als we de E50 in een scenario zetten en de scenario starten dan valt het op dat de stroomafnemer tegen de draad wordt gezet. Deze handeling word bespaard terwijl bij de overige locomotieven je deze handeling zelf moet uitvoeren. Sinds de komst van de vR Br 189 is dit veranderd en moet je eraan wennen dan je deze handeling niet meer hoeft uit te voeren. Dit kan aangepast worden tijdens het bouwen van een scenario door in de rechter fly-out het woordje Cold erin te zetten. Hiermee gaat het opstarten zoals het hoort.

Het opstarten gaat verder zoals het hoort. Hier even de volgorde zoals het hoort:
- Batterij aan
- Luchtpomp aan
- Richtingsschakelaar in de M stand plaatsen
- Pantograaf kiezen (Meestal Nr. 2) (Shift-P)
- Pantograaf opzetten (P) wanneer de luchtdruk minstens 9 bar aangeeft.
- Hoofdschakelaar aanzetten (Z)
- SiFa aanzetten (Shift-7)
- Indusie/PZB aanzetten (Shift-8)
- Frontseinen aanzetten (H)
- Zonodig Instrumentverlichting aanzetten (I)
- Handrem lossen (/)
- Richtingsschakelaar in V of R stand zetten (al nar gelang de richting die je rijdt)
De lok is nu klaar voor vertrek


Het rijden:

Opschakelen
- Schakel niet meer dan 9 standen op in de eerste gang om te voorkomen dat de snelschakelaar eruit klapt.
- Opschakelen. druk per stap op (A) lang indrukken en het doordraaien van het schakelrad gaat automatisch
   totdat je de A (of respectievelijk D) loslaat.
- Zorg ervoor dat je niet meer dan 9 trappen opschakeld in de aanzet tot vertrek.
- Hou in de gaten dat de Amperemeter niet hoger komt dan 3/4 van de het totale stroomverbruik.
   (Dit verschild overigens per type locomotief)

Hou in de gaten dat je niet continue vermogen levert op een schakelstand maar verdel de spanning over de diverse stappen en standen zonder dat je daarbij de plaatselijke snelheid overschreid.

Remmen.
Bereid het remmen voor en zorg dat je stappenschakelaar/schakelrad op de stand 0 staat voordat je gaat remmen. Ook de meter van de stappenschakelaar MOET op 0 staan vóórdat je de remming inleidt, anders leidt dit tot motorstoring.

Het is dus zaak geleidelijk te remmen door de remleiding met een halve bar te verminderen. Je kunt ook gebruik maken van de E-Rem om de remschijven en remblokken te ontlasten. Rem geleidelijk en zorg ervoor dat je geen "vierkante" wielen krijg. Anders wordt de chef boos en kan de loc weer naar de kuilwielenbank toe.

Het rijden met deze lok en de andere vR Einheitslokomotiven is een ervaring en is niet gelijk weggelegd voor de beginnende TS'er.

Als je de lok eenmaal door hebt dan is het rijden met deze lokserie veel intensiever dan het rijden met een standaard loc. Zorg ervoor dat je de Indusie op tijd bediend anders heb je een remingreep tot gevolg.
Doe dit ook met de SiFa. eerst gaat een witte lamp branden vervolgens gaat een zoemer en dan moet je bevestigen door de Spatiebalk te drukken anders gaat de lok/trein een noodremming uitvoeren.

Rij gerust op snelheid, maar het rijden met deze lok is ook een ervaring apart. Je "voelt" de loc werken en traktie leveren. Ook zoals het rijden met stoom moet je bij deze lok volledig gefocust zijn op alles wat je doet.
trajectkennis eerst opdoen voordat je aan de gang gaat met deze lok, want dan weet je waar je moet afschakelen en opschakelen.

Een Buchfahrplan is ook een must als je geen trajectkennis heb en is beter dan de HUD. Want HUD kent men niet in de praktijk. Er is tot nu toe nog steeds geen loc gezien met een HUD display in de realiteit dus waarom wel in TS?

Het is niet eenvoudig als je t niet gewend bent maar uiteindelijk is de lok geweldig om mee te rijden. Het is absoluut de moeite waard om deze loc in bezit te hebben ongeacht de uitvoering. De uitvoering zoals hieronder afgebeeld is de oorspronkelijke uitvoering bij aflevering. Heb je de laatste uitvoering in Verkehrsrot of Oriëntrot dan is de werking gewoon hetzelfde als hierboven beschreven en heb je een goede en mooie loc in je verzameling erbij.

------
Op de screenshot hieronder de E50 met een Nahverkehrszug tussen Siegen en Finnetrop op de meest bekende Duitse Ruhr-Sieg lijn die TS20xx heeft gebouwd. Hier onderweg met een MD4ie Behelfswagen/bagagewagen en een stam "##4yg" Umbauwagens (Paywareversie) van Polygonzug. deze stam past bij de E50 omdat de E50 ook met enige regelmaat voor stoptreinen te zien was.
« Last Edit: Wednesday 03 October, 2018, 18:27:34 by rcdevisser »
"Steam is all what IP".
Rij je met stoom? kijk dan eens hier:
www.steamtrainsunlimited.com en/of www.steamtrainsunlimited.net en/of www.facebook.com/steamtrainsunlimited.
-------------------------------------------------
Ronald de Visser
SEO en grondlegger van: Steamtrains Unlimited
Lid van: SSN

640 posts
Re: DB E50 Expert-Line van Virtual Railroads is nu uit
« Reply #2 on: Wednesday 03 October, 2018, 19:41:41 »
Wat een goede, nuttige en informatieve review van deze add on.
Geeft inzicht wat je eventueel koopt.
Bedankt daarvoor
vriendelijke groet,
Ruud