Zuidwest Nederland 1935

*
Blokkendoos
The virtual trainspotter.
94 posts
Re: Zuidwest Nederland 1935
« Reply #60 on: Tuesday 31 October, 2017, 21:55:08 »
Dat ziet er erg belovend uit! :o

Complimenten!
Fijne dag,

R-Road

TreinPunt.NL Moderator
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #61 on: Wednesday 15 November, 2017, 10:46:43 »
Wie jarig is trakteert!

Vanaf nu te downloaden: een setje auto's uit de jaren '30 met Nederlandse kentekenplaten en (indien van toepassing) Nederlandse belettering.

De set bevat:
- Austin 7 in drie kleuren
- Ford Model A Phaeton 1930, in drie kleuren, plus een versie van de verkeerspolitie in Rotterdam
- Een Chevrolet truck in kleurstelling van ATO/Van Gend en Loos, zowel als vrachtwagen als pick-up
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

TreinPunt.NL Moderator
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #62 on: Saturday 10 February, 2018, 19:22:29 »
Zo, tijd om weer eens wat beeld van de route te laten zien. De laatste tijd heeft vooral in het teken gestaan van het opbouwen van het Roosendaalse locomotiefdepot.

Om te beginnen met de bekende 'rechte' of 'grote' loods die is gebouwd door de (maatschappij tot exploitatie van de) Staatsspoorwegen. Dit was veruit de grootste loods op het terrein, en bevatte ook een werkplaats voor het onderhoud van materieel.

Daarnaast hadden de Staatsspoorwegen ook een polygonale locomotiefloods gebouwd. Deze loods, gebouwd om een draaischijf zien we op bovenstaande plaat. Het meest rechter vak werd gebruikt als wachtlokaal voor het personeel.

Ook de Hollandse Spoorweg Maatschappij (HSM) had een loods op Roosendaal, met verschillende lokalen en een werkplaats. In de Jaren '30 werd deze loods echter niet meer voor locomotieven gebruikt, maar als wagenwerkplaats, omdat de beide concurrerende spoorwegmaatschappijen inmiddels de diensten hadden samengevoegd, en de locs die van de HSM afkomstig waren nu onderdak kregen in de loodsen van de staatsspoorwegen.

Roosendaal was niet alleen een groot depot, het was ook nog eens relatief modern. Naast een elektrisch aangedreven loopkraan, was dit een van de twee depots die begin jaren '30 kolenbunkers hadden gekregen, waarmee de locomotieven van bovenaf konden worden geladen, terwijl de loopkraan met een andere locomotief bezig was, of juist een andere bunker aan het bijvullen was. Daarnaast had Roosendaal ook zogeheten 'ontlaadinrichtingen' of slakkenkuilen, waarin sintels en slakken vanuit de vuurkist en rookkast konden worden gestort. Om te voorkomen dat deze lang zouden smeulen, stond er in deze ontlaadinrichtingen een laag water waarmee deze restproducten van het vuur meteen werden geblust.

Het depot is nog niet geheel af, zo missen bijvoorbeeld nog het tractiegebouw en seinhuis D, maar die zijn ondertussen ook in aanbouw, om het depot te kunnen afbouwen.

*
Stoomlocomotief
14 posts
« Reply #63 on: Sunday 11 February, 2018, 16:48:25 »
Gaaf! Ziet er mooi uit :D.

*
Intercity
547 posts
« Reply #64 on: Monday 12 February, 2018, 09:20:25 »
Mooi hoor!
Blijft ook in het echt een mooi ding, de loods in Roosendaal :)
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Stoomlocomotief
35 posts
« Reply #65 on: Monday 12 February, 2018, 22:52:22 »
 8)Mooi dat ziet er erg goed uit zeker die loods en draaischijf..
Ook het landschap is veel aandacht aan besteed.. 8)

grt.Pieter

*
Blokkendoos
The virtual trainspotter.
94 posts
« Reply #66 on: Sunday 18 February, 2018, 14:50:36 »
Als geboren Roosendaler krijg ik echt de kriebels als ik dit zo zie (ookal ben ik meer dan 6 decennia na de periode waarin de route zich afspeelt geboren :P ). Ga zo door! :)

TreinPunt.NL Moderator
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #67 on: Saturday 17 March, 2018, 19:18:48 »
We hadden nog twee gebouwen die voltooid moesten worden.

Het seinhuis D werd in 1935 al niet meer als zodanig gebruikt, omdat alle wissels op deze groep waren vervangen door handwissels. Desondanks stond het hoogste seinhuis van Roosendaal er nog wel, en is een markant herkenningspunt bij het inrijden van het depot.

Seinhuis D was ook van de andere kant een opvallend gebouw. Het seinhuis heeft het nodige weg van het nog bestaande seinhuis B, al was D iets langer, breder en vooral een stuk hoger. Seinhuizen A en C zijn van dezelfde bouwstijl, alleen een stuk groter.

Het dienstgebouw tractie van de Staatsspoorwegen was gebouwd tussen de beide loodsen van dezelfde maatschappij.

Om het af te leren nog even een plaatje van een 3700 op de draaischijf voor de polygoonloods, met in de achtergrond ook het tractiegebouw en de rechte loods van de Staatsspoorwegen.

TreinPunt.NL Moderator
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #68 on: Saturday 19 October, 2019, 14:49:25 »
HOEST PROEST

Anderhalf jaar niets laten horen, dat is wel erg lang.

In de tussentijd heb ik dan ook wat minder gedaan dan ik normaal deed, misschien omdat ik graag mijn master snel en goed wou afronden.

In ieder geval: hierbij screens van de nieuwe gebouwen voor het goederenemplacement van Roosendaal.

De eerste is het elektriciteitsgebouw, hier werd elektriciteit opgewekt om het grote complex van het Roosendaalse station te voorzien. Denk daarbij aan de elektrische verlichting in de gebouwen.

Het tweede gebouw is de douaneloods met bijbehorend perron. Dit meer dan 200 lange complex werd gebruikt om de goederen uit (goederen)treinen uit België te controleren voordat ze Nederland binnen zouden komen. Op het perron achter het gebouw staan nog de uitbouw waar de aangehouden (dus niet doorgelaten) goederen konden worden opgeslagen en een kraan om goederen van treinen af te kunnen halen of ze weer terug te zetten.

Het derde gebouw ben ik nog aan het ontwikkelen in 3D, dit betreft de loods voor binnenlandse stukgoederen waar Van Gend en Loos in huisde. Dit was dan ook de loods waar de meeste Roosendalers die goederen te versturen of ontvangen hadden normaal gesproken mee te maken hadden.

Als de goederenloods klaar is, is voor het goederenemplacement (aan de oostzijde van het station) alleen nog het Seinhuis C nodig. Als dat klaar is zal ik verder gaan met het station zelf, dat wordt nog een flinke klus, al heb ik het basismodel al zonder textures klaarliggen.

*
Hondekop
Treinen die rijden, rijden 98% op tijd
190 posts
« Reply #69 on: Saturday 19 October, 2019, 17:23:30 »
Ze zien er mooi uit Robert. Mooie loodsen zijn het geworden. Echt mooi.
Fijne weekend.
m.v.g.
Kasper

TreinPunt.NL Moderator
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #70 on: Thursday 31 October, 2019, 15:45:53 »
De allerlaatste update van deze route op Treinpunt. Maar niet getreurd, natuurlijk blijf ik op SimTogether mijn updates posten, zie daarvoor mijn clubje: https://simtogether.com/clubs/16-roberts-openrails-crafting/ en meer specifiek het deelblog over deze route: https://simtogether.com/blogs/blog/69-zuidwest-nederland-1935/

Maar dat niet zonder dat er verder nieuws te melden is natuurlijk :D.

Met gepaste trots kan ik mededelen dat het goederenemplacement aan de oostzijde van het station Roosendaal zo goed als af is. Daarvoor zijn behoorlijk wat custom objecten nodig geweest, van de loodsen en het energiegebouw die ik in de vorige post genoemd heb, tot aan hekken, kop- en zijladingen en zelfs een reinigingsspoor voor veewagens bij de zijlading.

Natuurlijk zijn de loodsen aan beide kanten voor zover mogelijk gedetailleerd.

Sfeerplaatje met de beide loodsen

Van Gend en Loos vrachtwagen bij de losweg. Die vrachtwagens zijn ineens erg nietig als je zulke grote loodsen hebt staan.

Nu nog een stukje scenery om het terrein heen leggen, en dan komt het grootste probleem van dit terrein aan bod... Dat gigantische stationsgebouw. Slik!
« Last Edit: Thursday 31 October, 2019, 16:52:39 by rjz222 »

*
Hondekop
Treinen die rijden, rijden 98% op tijd
190 posts
« Reply #71 on: Thursday 31 October, 2019, 17:21:54 »
Klopt de laatste dag treinpunt.nl op naar de nieuwe website  SimTogether.com. Ze zijn wel mooi geworden die oldtimers en loodsen met stoomloc.

TreinPunt.NL Moderator
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #72 on: Thursday 31 October, 2019, 22:33:57 »
Dankje Kasper!

Dit is dan echt mijn allerlaatste bericht op Treinpunt.nl, het was leuk hier, maar ik zie jullie aan de andere kant op SimTogeth