Zuidwest Nederland 1935

The virtual trainspotter.
61 posts
Re: Zuidwest Nederland 1935
« Reply #60 on: Tuesday 31 October, 2017, 21:55:08 »
Dat ziet er erg belovend uit! :o

Complimenten!
Fijne dag,

R-Road

*****
TreinPunt.NL Moderator
Student
3.470 posts
Re: Zuidwest Nederland 1935
« Reply #61 on: Wednesday 15 November, 2017, 10:46:43 »
Wie jarig is trakteert!


Vanaf nu te downloaden: een setje auto's uit de jaren '30 met Nederlandse kentekenplaten en (indien van toepassing) Nederlandse belettering.

De set bevat:
- Austin 7 in drie kleuren
- Ford Model A Phaeton 1930, in drie kleuren, plus een versie van de verkeerspolitie in Rotterdam
- Een Chevrolet truck in kleurstelling van ATO/Van Gend en Loos, zowel als vrachtwagen als pick-up
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

*****
TreinPunt.NL Moderator
Student
3.470 posts
Re: Zuidwest Nederland 1935
« Reply #62 on: Saturday 10 February, 2018, 19:22:29 »
Zo, tijd om weer eens wat beeld van de route te laten zien. De laatste tijd heeft vooral in het teken gestaan van het opbouwen van het Roosendaalse locomotiefdepot.


Om te beginnen met de bekende 'rechte' of 'grote' loods die is gebouwd door de (maatschappij tot exploitatie van de) Staatsspoorwegen. Dit was veruit de grootste loods op het terrein, en bevatte ook een werkplaats voor het onderhoud van materieel.


Daarnaast hadden de Staatsspoorwegen ook een polygonale locomotiefloods gebouwd. Deze loods, gebouwd om een draaischijf zien we op bovenstaande plaat. Het meest rechter vak werd gebruikt als wachtlokaal voor het personeel.


Ook de Hollandse Spoorweg Maatschappij (HSM) had een loods op Roosendaal, met verschillende lokalen en een werkplaats. In de Jaren '30 werd deze loods echter niet meer voor locomotieven gebruikt, maar als wagenwerkplaats, omdat de beide concurrerende spoorwegmaatschappijen inmiddels de diensten hadden samengevoegd, en de locs die van de HSM afkomstig waren nu onderdak kregen in de loodsen van de staatsspoorwegen.


Roosendaal was niet alleen een groot depot, het was ook nog eens relatief modern. Naast een elektrisch aangedreven loopkraan, was dit een van de twee depots die begin jaren '30 kolenbunkers hadden gekregen, waarmee de locomotieven van bovenaf konden worden geladen, terwijl de loopkraan met een andere locomotief bezig was, of juist een andere bunker aan het bijvullen was. Daarnaast had Roosendaal ook zogeheten 'ontlaadinrichtingen' of slakkenkuilen, waarin sintels en slakken vanuit de vuurkist en rookkast konden worden gestort. Om te voorkomen dat deze lang zouden smeulen, stond er in deze ontlaadinrichtingen een laag water waarmee deze restproducten van het vuur meteen werden geblust.

Het depot is nog niet geheel af, zo missen bijvoorbeeld nog het tractiegebouw en seinhuis D, maar die zijn ondertussen ook in aanbouw, om het depot te kunnen afbouwen.

13 posts
Re: Zuidwest Nederland 1935
« Reply #63 on: Sunday 11 February, 2018, 16:48:25 »
Gaaf! Ziet er mooi uit :D.

**
Rolling stock developer
485 posts
Re: Zuidwest Nederland 1935
« Reply #64 on: Monday 12 February, 2018, 09:20:25 »
Mooi hoor!
Blijft ook in het echt een mooi ding, de loods in Roosendaal :)
18-02-2018: Nieuw project op website!
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

35 posts
Re: Zuidwest Nederland 1935
« Reply #65 on: Monday 12 February, 2018, 22:52:22 »
 8)Mooi dat ziet er erg goed uit zeker die loods en draaischijf..
Ook het landschap is veel aandacht aan besteed.. 8)

grt.Pieter

The virtual trainspotter.
61 posts
Re: Zuidwest Nederland 1935
« Reply #66 on: Sunday 18 February, 2018, 14:50:36 »
Als geboren Roosendaler krijg ik echt de kriebels als ik dit zo zie (ookal ben ik meer dan 6 decennia na de periode waarin de route zich afspeelt geboren :P ). Ga zo door! :)

*****
TreinPunt.NL Moderator
Student
3.470 posts
Re: Zuidwest Nederland 1935
« Reply #67 on: Saturday 17 March, 2018, 19:18:48 »
We hadden nog twee gebouwen die voltooid moesten worden.

Het seinhuis D werd in 1935 al niet meer als zodanig gebruikt, omdat alle wissels op deze groep waren vervangen door handwissels. Desondanks stond het hoogste seinhuis van Roosendaal er nog wel, en is een markant herkenningspunt bij het inrijden van het depot.


Seinhuis D was ook van de andere kant een opvallend gebouw. Het seinhuis heeft het nodige weg van het nog bestaande seinhuis B, al was D iets langer, breder en vooral een stuk hoger. Seinhuizen A en C zijn van dezelfde bouwstijl, alleen een stuk groter.


Het dienstgebouw tractie van de Staatsspoorwegen was gebouwd tussen de beide loodsen van dezelfde maatschappij.


Om het af te leren nog even een plaatje van een 3700 op de draaischijf voor de polygoonloods, met in de achtergrond ook het tractiegebouw en de rechte loods van de Staatsspoorwegen.