TreinPunt.nl

Train Simulators => Microsoft Train Simulator MSTS / OpenRails OR => MSTS / OR Routes => Topic started by: rjz222 on Sunday 16 February, 2014, 20:01:49

Title: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Sunday 16 February, 2014, 20:01:49
Daar is 'ie dan, het officiële topic voor mijn nieuwe route: Zuidwest Nederland 1935. Het project bestaat al een tijdje, maar nu zijn er ook toonbare screens.

Voor meer info over het project verwijs ik naar deze (http://www.treinenwereld.eu/MMN/projecten/zwNL.php) pagina, dan hoef ik niet alles meerdere keren uit te leggen.

Ik ben begonnen met de aanleg vanuit Dordrecht, waar we ook nog steeds in de buurt zijn.
(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FzwNL_3.jpg&hash=3c3e919e0ac707b6039253514186159a)
Overweg Achterweg, kijkende richting Dubbeldam. De bomen liggen nog enigszins verkeerd, dat zal natuurlijk nog verholpen worden.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FzwNL_4.jpg&hash=e200837065ef71f1609a14dc34d70811)
De even verderop gelegen overweg in de Dubbeldamse Dijk, kijkende richting Dordrecht.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Saturday 08 March, 2014, 20:47:33
Nieuwe screens, nu ook mét stukjes Dordrecht

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FzwNL_8-3-2014_1.jpg&hash=bb8c4d835ffe1fda26055ac9e787573a)
1e overweg in de Dubbeldamse weg, links moet nog de bekende voetbrug verreizen.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FzwNL_8-3-2014_2.jpg&hash=dffc13bd05c1d3d39c01138db9f583c8)
Even voorbij de 2e Overweg in de dubbeldamse weg, die je in de achtergrond nog ziet liggen, links zie je een stukje van de vijver voor de gemeentebegraafplaats van Dordrecht.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FzwNL_8-3-2014_3.jpg&hash=745a747681f337e3fa58ceef4724575d)
(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FzwNL_8-3-2014_6.jpg&hash=686c4b25724dfe20991330393220580a)
De overweg in de Dubbeldamse Dijk

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FzwNL_8-3-2014_4.jpg&hash=b16faae498d15174a45f2573e49c0729)
Tegenwoordig de bekendste overweg van Dordt, toen kilometers buiten de stad: de Zuidendijk.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FzwNL_8-3-2014_5.jpg&hash=01660ab260084493ad998f7d7914b741)
Het stroompje de Oostkil, met de daar omheen liggende landbouw.

Op dit moment is de scenery gevorderd tot de Wieldrechtse Zeedijk, met uitzondering van:
  • Enkele emplacementsattributen te Dordrecht
  • Westzijde van Station Dordrecht (mompelt iets met vaag sporenplan en custom objecten)
  • Achtergronden achter de scenery
  • Stamlijn/lijn richting Geldermalsen
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Saturday 08 March, 2014, 21:50:48
Leuk idee! Van waar tot waar ga je bouwen dan?

Zou trouwens nog eens goed naar je textures kijken, je prikkeldraad is namelijk rood.  ???
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: Tom on Saturday 08 March, 2014, 21:52:42
Roest denk ik.

Hier (http://www.treinenwereld.eu/MMN/projecten/zwNL.php) is meer info over het project te vinden.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Saturday 08 March, 2014, 22:00:36
Voor zover ik weet is dat roest inderdaad, hekjes zijn dan ook niet van mij, maar van Swier ;).
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Sunday 09 March, 2014, 11:42:33
Okay, ik dacht misschien heb je (zoals ik ook zo vaak) een texture gerepaint die dan ook door een andere shape gebruikt word, en dat dan andere objecten verkeerde kleuren krijgen.

Had niet op Roberts eigen forum gekeken, maar idd leuk sporenplan, joh!
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: duiker on Wednesday 12 March, 2014, 10:16:56
een leuk project ben je mee bezig Robert. Ik zag iets in de tekst dat je iets mompelt over een vaag sporenplan mbt. Dordrecht??!! Kan ik je ergens mee helpen??? ::)  Ik heb nu zo'n 90% van mijn tekeningen hierheen (Vietnam) gehaald. Dus ik den k dat ik je een heel eind op weg kan helpen. Mede ook door het feit dat mijn collectie emplacementstekeningen grotendeels bestaat uit tekeningen van VOOR 1980. Van Dordrecht heb ik een officiele NS schets uit 1937 en een gedetailleerde emplacementstekening schaal 1:1000 uit 1941. Daarmee moet ik je toch de ontbrekende info kunnen geven denk ik ;)

Vincent
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Friday 28 November, 2014, 20:12:08
Daar zijn we weer eens!

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FDdr1935_20141128-1.jpg&hash=fd330df278c7f03c78768848167a96b0)
Allereerst een mooi nieuw bruggetje dat ik van Tom heb gekregen dat de voetbrug vormt in de dubbeldamseweg, ooit neergezet omdat de spoorlijn 3 kwartier per uur dicht lag (destijds was Dordrecht nog een belangrijk rangeerstation, omdat de Kijfhoek nog niet bestond.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FDdr1935_20141128-2.jpg&hash=9394f5207077c23823e831b07e9b3a29)
Halte Willemsdorp

Toen ik van Tom de voetbrug had gekregen, kon ik het natuurlijk niet meer maken om de moerdijkbrug met standaard MSTS-brugdelen te bouwen, dus die heb ik zelf maar gefabriekt:

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FDdr1935_20141128-3.jpg&hash=a419a6fcb4bedbadfe2dc41d3edd9520)
We rijden bij Willemsdorp de brug op

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FDdr1935_20141128-4.jpg&hash=a06b7830b5bdbb381a2d36423dbb175a)
Detailshot

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FDdr1935_20141128-5.jpg&hash=b0673ab850aee66cf44ef9e3d60c1747)
Aan de kant van Moerdijk (en Lage Zwaluwe) lag indertijd een draaibrug, die natuurlijk niet kan ontbreken.

Nu een kleine vraag: bij Zevenbergen zat indertijd een suikerfabriek met spooraansluiting (VCS Zevenbergen). Deze had in 1935 twee stoomlocs in dienst (Vvb 1 en Vvb 2). Van de Vvb 2 is bekend dat er foto's zijn, maar die schijnen allemaal in één boek te staan dat ik momenteel niet in mijn bezit heb.
Zou iemand mij aan foto's kunnen helpen van deze Henschellocs, of mij vertellen over welke types we het hebben?
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: MG2 on Friday 28 November, 2014, 20:54:50
Heerlijk die nostalgie! Daar word ik echt vrolijk van ;D Verder gewoon weer artistiek werk ;)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: Tom on Saturday 29 November, 2014, 16:02:41
Ziet er goed uit! Je weet dat Henk ook ooit een brug naar voorbeeld van de Hembrug heeft gemaakt? (zie bijgevoegde screen)

Trouwens, bedankt voor de credits, maar volgens mij moet de brug andersom. (ik kan het natuurlijk fout hebben)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: jor[D]1 on Saturday 29 November, 2014, 22:16:35
Dat ziet er mooi uit.

@Tom bedoel je niet de Hef in Rotterdam? Dat komt ook meer in de buurt van deze route.
De Hembrug lag in Amsterdam en was een grote draaibrug.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: Tom on Sunday 30 November, 2014, 09:43:57
Kan goed, ja. Mijn bruggenkennis is niet uitmuntend.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Sunday 30 November, 2014, 16:48:44
Draait de draaibrug ook echt? Dat is namelijk mogelijk.  ;)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Sunday 30 November, 2014, 16:56:10
Ik weet dat het mogelijk is, maar deze draait niet. Daar heb ik bewust voor gekozen, omdat ik tracksubstitutie heb gebruikt om deze bruggen neer te leggen, en het qua spoorstukken niet mooi uit zou komen (deze brug is 50 meter lang, en als ik mij niet vergis hadden we alleen onzichtbare stukken van 20 meter).

Daarnaast zou het seintechnisch amper te doen zijn dit mooi uit te werken (ja, er staan brugseinen) en stond deze brug niet constant open, wat je wel zou krijgen als je een geanimeerde draaibrug zou kiezen.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Sunday 30 November, 2014, 20:25:09
Ik weet dat het mogelijk is, maar deze draait niet. Daar heb ik bewust voor gekozen, omdat ik tracksubstitutie heb gebruikt om deze bruggen neer te leggen, en het qua spoorstukken niet mooi uit zou komen (deze brug is 50 meter lang, en als ik mij niet vergis hadden we alleen onzichtbare stukken van 20 meter).

Dat hoeft geen probleem te zijn, een onzichtbaar spoorstukje is zo gemaakt. Hoef je misschien alleen een paar spoortjes aan te passen.

Daarnaast zou het seintechnisch amper te doen zijn dit mooi uit te werken (ja, er staan brugseinen) en stond deze brug niet constant open, wat je wel zou krijgen als je een geanimeerde draaibrug zou kiezen.

Bedoel je dat er seinen staan op het draaiende stuk? Dat zou de boel wel onmogelijk maken, tenzij je deze seinen als geanimeerd object plaatst, maar dan werken ze weer niet realistisch. En dat van dat open staan heb je ook gelijk in. In dat geval snap ik je beslissing inderdaad heel goed.

Vroeg het trouwens maar hoor, je route ziet er top uit!
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Friday 19 December, 2014, 09:44:25
En wat komt er naar de Moerdijk? Station Lage Zwaluwe natuurlijk!

Dit markante vooroorlogse stationsgebouw kan in MSTS natuurlijk niet ontbreken in de route, en daarom zal ik dat natuurlijk moeten nabouwen.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZlw_WIP1.jpg&hash=cf6d8b054a6446feb2e8b52dc26f6b2d)
De eerste voortgang geeft al een mooi beeld van hoe het eruit moet gaan zien, veel zandsteen tussen de bakstenen.

Markant aan dit object zal zijn dat ik het bagagebureau en het postbureau in het station van open deuren en een interieurtje ga voorzien, dit kan namelijk zonder al te veel poly's worden gerealiseerd, en het brengt wel wat extra dimensie in het object (hoe ik dit met winter en night textures ga doen weet ik nog niet).
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: DickT on Friday 19 December, 2014, 10:44:05
Robert,

Ik zou zeggen, de deuren dubbel maken (open en dicht), de dichte transparant overdag en 's winters, de open net andersom. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben,

Dick
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Friday 19 December, 2014, 10:57:18
Helemaal duidelijk :)! Ik had ook zo iets in gedachten, maar ik twijfelde nog over de precieze uitvoering ervan ;).
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: DickT on Friday 19 December, 2014, 15:14:26
Robert,

Heb je of ken je het boek "De Spoorweg Lage Zwaluwe - 's-Hertogenbosch 1886-2013" (http://www.railmagazine-shop.nl/a-36598436/boeken/de-spoorweg-lage-zwaluwe-s-hertogenbosch-1886-2013/)? Daar staan een paar foto's van Lage Zwaluwe in een tekening van het emplacement. Als je het niet hebt, dan wil ik wel een paar scans maken ;)

Dick
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Friday 19 December, 2014, 22:06:54
Dag Dick,

Het boek was een beetje in een rommelkamertje van mijn geheugen beland, maar ik heb er wel van gehoord. Ik heb het zelf dus niet, en een paar scans zouden mooi zijn. :)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Sunday 11 January, 2015, 17:55:03
En ik ben weer wat verder.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20150111_1.jpg&hash=5b9a06f4e8fee361b8cb606d38bd5d94)
De zuidoever van het Hollands Diep is inmiddels voorzien van wat scenery.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20150111_2.jpg&hash=c381c9e81732b9f8c502a14e11e02552)
En het stationsgebouw is af (hoewel er nog wel twijfel is over de ramen in de puntgevels).

PS: ohja, ik heb ook mijn 1300I eens geëxporteerd
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: damngrazy on Monday 12 January, 2015, 12:57:33
Dat stations gebouw is echt klasse, ga zo door en dan komt helemaal goed
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Monday 12 January, 2015, 13:11:40
En het stationsgebouw is af (hoewel er nog wel twijfel is over de ramen in de puntgevels).

Ik zou alle ramen een alpha geven, zoals bij de deuren die openstaan, en dan gewoon de binnenkant ook texturen.  ;)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Monday 12 January, 2015, 13:29:31
Dat heb ik bewust niet gedaan ;), de hoeveelheid textures die ik nu nodig heb voor het gebouw vind ik eigenlijk al te hoog, en het lastige is dat ik zelfs van twee ruimtes geen informatie heb kunnen achterhalen waarvoor ze dienden ;).

De twijfel gaat overigens vooral over de vorm van de ramen, ik heb voor twee varianten bewijs, en ik kan niet achterhalen wat er in de '30's in zat, gaat dan vooral over die ronde zolderraampjes :P.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Monday 12 January, 2015, 15:53:44
Psst:

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fstationsweb.nl%2Flagezwaluwe%2Fafb45.jpg&hash=50ff67c30bae51498932e6cb5de72642)

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fstationsweb.nl%2Flagezwaluwe%2Fafb46.jpg&hash=7ff36057a79aaa14d1db0929366c7e01)

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fstationsweb.nl%2Flagezwaluwe%2Fafb18.jpg&hash=06cb9e0990cfab2caef785950130bf54)

Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Monday 12 January, 2015, 15:58:27
Die ken ik dus al, en daar komt ook de twijfel vandaan ;). De officiële data die ik heb geeft alleen ronde raampjes, terwijl ik op foto's ook de andere ramen tegenkom ;).
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: jor[D]1 on Monday 12 January, 2015, 17:46:52
Dan doe je toch die laatste, daar heb je beide :P
Overigens is op die laatste te zien aan het metselwerk dat ze van oorsprong rond zijn geweest en later vergroot zijn door de onderkant vierkant te maken.

Edit; wat misschien interessante informatie kan zijn is de bus op de laatste afbeelding.
Deze bus is van de Ato (logo staat erop) en lijkt gebouwt door Saurer. Ato verzorgde vanaf ongeveer 1927 een aantal bus diensten in brabant rond Breda.
De Ato was op meerdre palatsen in nederland actief, dit bus type lijkt veel op de linker op de foto:
https://www.flickr.com/photos/tuuur/7038523877 (https://www.flickr.com/photos/tuuur/7038523877)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Sunday 01 February, 2015, 17:39:23
Ik ga nog even nadenken over de afwerking van die ramen, maar voorlopig laat ik het even zo.

Die bus zou wel gaaf zijn, er moeten toch wat voertuigen door de route gaan rijden. Heb je er ergens een tekening van? (Daarnaast ben ik druk voertuigen aan het zoeken voor van Gend en Loos en andere auto's uit die tijd).

Ondertussen is er het nodige aan de scenery doorgetrokken naar het station van Lage Zwaluwe, en is het seinsysteem uitgebreid met wisselseinen en rangeerpaallantaarns. Klein probleem: Open Rails heeft nog niet door hoe die werken (in MSTS werken ze wel bijna perfect). Dus als jullie een rare wissellantaarn ziet, dan weet je waaraan het ligt.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FOpen+Rails+2015-02-01+04-46-10.jpg&hash=ca3ce64f7b4559b7d4480858e371fd56)
Rouwbrief te Dordrecht

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FOpen+Rails+2015-02-01+05-01-43.jpg&hash=20738123c9d2a3d6a49a1819364eb517)
Vanaf de slaper kijken we terug richting de Moerdijkbrug

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FOpen+Rails+2015-02-01+05-01-56.jpg&hash=0ce2cd067526013679bb2df2e3f4d689)
En het station van Lage Zwaluwe even verderop

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FOpen+Rails+2015-02-01+05-06-05.jpg&hash=95f4dd319050656b9a42a669ce38dd32)
Waar we zien dat het toiletgebouw nog ontbreekt, maar inmiddels wel de seinpost is verrezen, en daarnaast de goederenloods en het laadperron.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FOpen+Rails+2015-02-01+05-07-32.jpg&hash=dfcc3652b8a4cd3f4a4c6c3d4923c269)
Aan deze kant zien we duidelijk dat de toeleidende wissel vanuit de goederenloods nog een Staatsspoor-wisselsein staat.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FOpen+Rails+2015-02-01+05-08-46.jpg&hash=de7db8d931395baf3791bea6913c2dd0)
Vanaf de overweg zien we het hele station liggen.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FOpen+Rails+2015-02-01+05-08-10.jpg&hash=2a5c3919a2bba871e7d3744dbedb5597)
En nog een kijkje naar de seinpost, waar ook duidelijk het einde van de scenery te zien is.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: jor[D]1 on Sunday 01 February, 2015, 17:45:39
Mooi hoor. Misschien een idee de bomen in de bomen rij af en toe willekeurig iets lager de grond in te zetten.
Het ziet er nu erg onnatuurlijk uit.

Over die bus, dat was meer bedoelt als een trucje om de foto te dateren.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: Quinzeedied on Monday 02 February, 2015, 13:41:56
Begint er allemaal al erg mooi uit te zien!

Ik zou wel overwegen om te zijner tijd de textures van de stations, perrons en het seinhuis op de laatste screen te voorzien van semi-fototextures, door de bakstenen te vervangen door "echte" bakstenen. Het ziet er nu allemaal erg vlak en steriel uit...
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Tuesday 03 February, 2015, 16:29:27
Mee eens. En het moiré-effect lijkt ook minder te worden met echte baksteentextures.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Saturday 07 March, 2015, 21:07:44
We zullen eens denken over manieren om het te verbeteren (bij voorkeur zonder fototex), want ik ben het wel met jullie eens dat het wel iets té klinisch is nog.

Inmiddels heb ik aan een aantal mensen die meehelpen aan de route en vaste testers de alphaversie Dordrecht - Lage Zwaluwe gegeven, om hen inzicht te geven in mijn voortgang. Deze alphaversie zal niet publiek verschijnen, we gaan pas over een béta denken als we richting Roosendaal zitten.

Maar, niet getreurd, er is iets wat ik wel met jullie kan delen, en dat is een setje klassieke overwegobjecten. Dit zijn objecten die toepasbaar zijn tot ongeveer 1965. Er zitten twee oude andreaskruisen voor onbeveiligde overwegen in, handbediende overwegbomen in twee maten, waarschuwingsborden voor de bovenleiding in twee maten en een seinklok.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FAfbeeldingen%2FRZ_overweg.jpg&hash=f5b1b31470bc3c71b206613abfc52282)

Het setje is te downloaden van
http://www.treinenwereld.eu/forum/index.php?action=downloads;sa=view;down=62 (http://www.treinenwereld.eu/forum/index.php?action=downloads;sa=view;down=62)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Wednesday 22 July, 2015, 16:27:56
Volgens mij moet ik hier eens wat vaker gaan posten ::)...

De laatste maanden heb ik vooral op een laag pitje aan deze route gewerkt, maar niet zonder resultaat. Zoals in het probleemtopic werd gemeld heb ik de nodige ruzie gehad met een tramkruis bij het station van Oudenbosch.

Ondertussen is ook het gehele sporenplan van Roosendaal aangelegd, en is de lijn doorgetrokken tot de Nederlands - Belgische grens bij Essen (zo precies dat je bij het overschrijden van de grens zou ontsporen, maar daar gaan we nog wat aan doen). Qua scenery ben ik al een beetje aan het sleutelen geweest aan Zevenbergen, maar ook heb ik een aantal ontbrekende gebouwen toegevoegd aan het emplacement van Lage Zwaluwe, waar nu alleen nog een goede watertoren en het toiletgebouw moeten worden geplaatst.

Hoewel versie 1.0 zoals gezegd in principe van Dordrecht uitloopt naar Essen, Tilburg en Turnhout, inclusief alle dwarsverbindingen, werk ik eerst de lijn naar Essen af, waarna ik eigenlijk een publieke bèta uit wil geven. Nu zit ik alleen met een dilemma, zou ik het spoor aan de noordzijde nog gaan doortrekken naar Rotterdam, en aan de zuidzijde naar Antwerpen in versie 1.0, of neem ik die mee voor een versie 1.x waarin ik dan Rotterdam en Antwerpen toevoeg? Misschien dat ik hier binnenkort nog een complexe poll over ga openen (wat ik daarmee bedoel zal ik later wel uitleggen).

Ondertussen ben ik natuurlijk ook bezig met het bouwen van het een en ander aan rollend materieel, zoals een nieuwe versie van mijn 3700 waarvan ik de gehele ketel opnieuw heb gemaakt, en waarvan ongeveer het gehele drijfwerk opnieuw gaat worden gemaakt. Daarnaast ben ik de laatste tijd druk bezig geweest met het Belgische equivalent van de 3700: het type 9, waarvan ik hieronder een render plaats.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FNS%2FScreens%2F3700V3_1.jpg&hash=7f9d0edee9e4461d4819287ebcfface8)
De 3700 zoals ze er nu bij staat: ketel met vuurkist moeten opnieuw in de textures worden gezet, en het machinistenhuis moet nog geheel opnieuw ontworpen worden.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FNMBS%2FScreens%2FType9_1.jpg&hash=7dd7c7112a5bf977e250522f17a4b052)
(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FNMBS%2FScreens%2FType9_2.jpg&hash=8c713ebc910ee3521f9c3643fd2187cf)
De Type 9, het 3D model is zo goed als klaar, maar er moet nog een behoorlijke hoeveelheid textures worden gemaakt. De tender staat in een ander bestand in aanbouw.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: MG2 on Wednesday 22 July, 2015, 17:29:57
Rotterdam zou vooral leuk zijn i.v.m. het luchtspoor. Ik heb nogal een zwak voor dat stukje viaduct ;D ;)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Sunday 27 September, 2015, 17:30:25
Na maanden weinig te hebben gedaan heb ik de afgelopen maand druk gesleuteld aan de route, en is de scenery doorgetrokken tot het station van Zevenbergen.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20150927_1.jpg&hash=0a882a13c59c0180272c17a288526d24)
De kleine verzorgingsplaats van Lage Zwaluwe, hier overnachtten de locomotieven die de treinen vanuit 's-Hertogenbosch trokken, en soms een locmotief die een stoptrein met als eindpunt Lage Zwaluwe had op de late avond.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20150927_2.jpg&hash=a96035087e528bfa830278c70ba864ac)
De aftakking te Zevenberschen Hoek. Links zien we de enkelsporige spoorlijn naar 's-Hertogenbosch, in het midden het vervolg van de Staatslijn I richting Breda. Rechts zien we de spoorlijn richting Zevenbergen en Roosendaal. Tussen de lijn naar 's-Hertogenbosch en de lijn naar Breda zien we het gehucht Zevenberschen Hoek.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20150927_3.jpg&hash=cefc7a9364bd73eee0bd11157767a0aa)
Hier zien we het voorsein voor de splitsing voor treinen uit Zevenbergen. Merk ook op dat de route nu beschikt over een telegraaf.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20150927_4.jpg&hash=4f1325a71952c1295d6b80fe02ba2472)
De lijn kruiste destijds een aantal kleine wegen. Hier zien we een van die onbewaakte overwegen.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20150927_5.jpg&hash=e6a76d42061b7fc20f43a91bcf9b1d01)
Onderweg komen we langs het gehucht Dijkzigt, waar de lijn overigens twee wegen kruiste, waaronder een richting het dorp Langeweg.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20150927_6.jpg&hash=4ca54b689e3a4b46fc16e8f0941eca6d)
Het voorsein van Zevenbergen. Hier staat het sein per ongeluk in een slootje van een stuk akkerondergrond. Dit is een klein puntje van aandacht, ik moet nog iets van ondergrond onder het spoor leggen.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20150927_7.jpg&hash=04c205cd6e3a8b40c864cdbc4a53bb1a)
Het station van Zevenbergen. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Ik wil nog een betere texture voor het perron hebben en ik wil het station nog een beetje wheatheren, maar verder geeft het wel een duidelijk beeld van hoe het station er in der tijd uit heeft gezien.

Jullie zullen je herinneren dat ik een tijdje geleden in tweestrijd stond of ik niet mijn planning zou wijzigen. Onderstaande screen zal de meesten van jullie wel op een spoor zetten, en sommigen zullen meteen zien wat het is, en daarmee is het belangrijkste deel van het antwoord gegeven.
(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20150927_8.jpg&hash=14a97cc3336a11cb41861dfcd57c9d0f)
De knoop is uiteindelijk doorgehakt toen ik, samen met Jeroen, onlangs tegen een zeer mooi boek aan ben gelopen dat in deze richting zeer goede informatie geeft en een mooi idee heeft gegeven voor een nieuwe tak in een latere versie.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Sunday 27 September, 2015, 18:13:16
Ziet er goed uit, hoor! Zou nog steeds eens naar je bakstenen kijken, maar dat is een kwestie van texture. Over textures gesproken, je kan misschien ook nog eens naar de texture van alleen de spoorstaven kijken, daarvan ken ik zeker 3 mooiere. Ballast past wel prima.

Maar je meent toch niet echt dat een bovenleidingsmastje de planning in de war gooit?  ;D Hij ziet er goed uit, dus je hoeft hem volgens mij alleen nog maar uithouders te geven en te texturen. Of zie ik goed dat het substitutiestukken gaan worden?

Maar qua sporen ziet het er in ieder geval zeer deskundig gelegd uit!
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: MG2 on Sunday 27 September, 2015, 18:18:10
Tja die bovenleidingsportaal komt me bekend voor ::) ;D: http://imghost.nl/download/binnenrotteviaduct5.jpg (http://imghost.nl/download/binnenrotteviaduct5.jpg)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Sunday 27 September, 2015, 18:54:24
MG2 heeft 'm gevonden, ik had al het idee dat hij het meteen zou weten.

De planning gaat inderdaad anders worden, nu ik tegen een boek over de ZHESM ben aangelopen waar interessant spul in zit. Voor de eerste volledige versie vervalt daarom de tak naar Tilburg, maar worden de takken naar Antwerpen en Rotterdam, inclusief het luchtspoor, waar deze Bvl-mast bij hoort, toegevoegd, zodat voor een latere versie ook de lijn Rotterdam Hofplein - Scheveningen toegevoegd kan gaan worden.

@Steve: aanpassing van de bakstenen staat nog steeds op de planning, maar gezien de manier waarop ik dat wil doen is het een gaatje in de agenda vinden om daar stevig mee te experimenteren. Ik ben trouwens altijd nieuwsgierig naar goede spoortextures, dus misschien...
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Sunday 27 September, 2015, 19:23:22
De texture van Zevenaar - Oberhausen past denk ik mooi bij deze ballast...  ;)

Maar nogmaals, zie ik nou goed dat het substitutiestukken worden? Of is dat spoor alleen voor het passen van een eventueel knikje ofzo?
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Sunday 27 September, 2015, 19:43:12
Het spoor dat je hier ziet liggen is om de passing van het portaal goed te krijgen op de MSTS spoorstukken, gezien de Hart op Hart afstand die in MSTS nogal afwijkt van de werkelijkheid. Het is wel de bedoeling dat er substitutiestukken mee worden gemaakt, net zoals de Moerdijkbrug is opgebouwd uit substitutiestukken, maar dat kan pas op het moment dat ik genoeg data over het luchtspoor verzameld heb om alle stukken te maken ;).
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Sunday 27 September, 2015, 19:57:34
Aha. * Pakt Betuweroute en HSL masten erbij *

De afstand tussen het exacte midden van 2 sporen is in MSTS exact 5 meter, dus je draden moeten 2,5 meter van het pivot van het model van je mast af. Draadhoogte is afhankelijk van je programma, is
hier (http://forum.treinpunt.nl/index.php/topic,71528.0.html) uitvoerig besproken (weet je nog?). Ik geloof dat Quinzeedied hier ergens de juiste hoogte voor gmax meldt.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Sunday 27 September, 2015, 20:07:51
Dat is natuurlijk allemaal uitvoerig doorgelezen en gebruikt bij het maken van de masten ;).
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Sunday 27 September, 2015, 20:17:10
Dan moet je er nou zijn toch? Dan wens ik je veel succes, ook ik heb wat met dat stuk spoor.

Nou mijn eigen masten maar eens afmaken, ben alleen te lui om een knikje te maken, maar wil het er wel per sé in hebben... @lifesucks... :P
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Tuesday 02 August, 2016, 12:31:07
Tijd om hier weer eens wat te laten horen.

Sinds de laatste update is er flink aan de route gebouwd, waarmee nu het traject tot Oudenbosch in de scenery is gezet. Daarnaast zijn de perrons van Dordrecht grondig aangepakt en is het station voorzien van een waslijn.

Het wordt nu tijd om de scenery naar Roosendaal te maken, hoewel er natuurlijk hier en daar nog kleine wijzigingen doorgevoerd moeten worden, zoals het afwerken van de tramsporen bij Oudenbosch.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20160802_1.jpg&hash=0d061a1a604c6dc097468305e18e1b6a)
In het station van Dordrecht

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20160802_2.jpg&hash=013d8ee3f14e7e2f56aa74a484f5008f)
De waslijn moet natuurlijk ook ergens eindigen en afgespannen worden.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20160802_3.jpg&hash=fcc66ce56cd7e6b2af283963ce79c067)
Het stationnetje van Willemsdorp, met het passage/omloopspoor in het midden. Als de Moerdijkbrug buiten gebruik was moest hier namelijk gekeerd kunnen worden. Net niet in beeld zijn de lichtseinen van het proefseinstelsel 1927, dat op deze locatie werd uitgeprobeerd.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20160802_4.jpg&hash=6d2dbeb99c6e3e7573cfdc0b7c6091b1)
Het station van Zevenbergen, met nieuwe perrons

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20160802_5.jpg&hash=f992512aa28a39d027716cde1aa8026b)
De brug over de mark net ten zuiden van Zevenbergen

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20160802_6.jpg&hash=44100a6cf14caf83ea173434129ada60)
Het stoomgemaal even verderop (een ietwat geïmproviseerde constructie)

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20160802_7.jpg&hash=34c15a34e1484002843ca87e4e9aeaf8)
De velden even ten noorden van Oudenbosch

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20160802_8.jpg&hash=77e5d9de29d5cce779f98d30a8074fb1)
De dorpsstraat van Oudenbosch, met in de achtergrond de Basiliek van de heiligen Agatha en Barbara, en de stoomtramlijn (die zoals zichtbaar is in de achtergrond nog wat aangepaste spoorstukken moet krijgen).

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2FZWNL20160802_9.jpg&hash=62f7cb7b546d86aecff31f9856b3946c)
En het station van Oudenbosch. Hier eindigt voorlopig de scenery en daarmee onze reis door 1935.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FNS%2FScreens%2FWIP_4.jpg&hash=897d9adb41507d8dee8ff4bc587fa902)
Behalve grote sneltreinlocomotieven is het natuurlijk ook van belang om goederen te kunnen vervoeren, daarom wordt er op dit moment ook gewerkt aan een serie 6200, waarvan de meeste locs in Heerlen en Maastricht stonden, maar ook een aantal locs waren afgevaardigd naar zowel depot Fijenoord en depot Roosendaal, zoals de hier afgebeelde 6224.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Wednesday 14 September, 2016, 10:21:23
Tijd voor een treintje:

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FNS%2FScreens%2FNS6200_20160914_1.jpg&hash=e8e670b8bf694ed7e3af631c0dac6acd)
De trekkracht van onze lege kolentrein in zuidelijke richting: de NS 6224.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FNS%2FScreens%2FNS6200_20160914_2.jpg&hash=c28ea1b6fcbe58823ca850d6e0f7b2ee)
De lege kolentrein bestaat uit een sleep GLG's, waarvan enkele voorzien zijn van een remmershuis (en dus remmen) en anderen slechts van een doorgaande remleiding, zoals die sinds 1 januari 1934 verplicht was voor goederentreinen op het hoofdnet.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FNS%2FScreens%2FNS6200_20160914_3.jpg&hash=ff47f6018a4597262aa06632b7d88edf)
De trein wordt afgesloten door een Dg met het nummer 2057, een van de oudste bagagewagens in het park van de NS. Afkomstig van de Maatschappij tot Exploitatie van de Staatsspoorwegen deden deze wagens al sinds de jaren 1910 uitsluitend dienst als goederenbegeleidingswagen.

Met het invoeren van de doorgaande treinleiding in 1934 werd de Dg naar de achterzijde van de trein verplaatst, waarmee ook het trekkoord om aan de tenderbel te trekken verviel. Om met het personeel van de loc te communiceren moest de conducteur nu de remmen iets aantrekken vanuit zijn Dg. Je kan je voorstellen dat het personeel op de loc, dat premies kreeg voor zuinig rijden, er niet altijd blij mee was als dit gebeurde.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FNS%2FScreens%2FNS6200_20160914_4.jpg&hash=771c938569cc87d94b08dce246e60b3c)
En de trein nog van de andere kant.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: damngrazy on Sunday 06 November, 2016, 15:57:51
Mooi treintje ;). Ook de bijgevoegde geschiedenisles is erg interessant. Leuk en goed werk, ga zo door.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: treinspotter on Sunday 06 November, 2016, 17:38:00
 8)Mooie route  en een goede beschrijving erbij, erg mooi  :)
 Weer een mooi stukje msts.....


grt Pieter
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Sunday 29 January, 2017, 15:26:20
Het werd tijd om eens een video te laten zien van de functies die de route bevat. Enkelen hiervan zijn alleen aanwezig in Open Rails versie 1.2 (http://forum.treinpunt.nl/index.php/topic,76921.0.html (http://forum.treinpunt.nl/index.php/topic,76921.0.html)).

https://www.youtube.com/watch?v=wdvpYQV1Is4 (https://www.youtube.com/watch?v=wdvpYQV1Is4)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: saurer580 on Sunday 29 January, 2017, 17:12:19
Ziet er schitterend uit!
Wat een mooie details allemaal.
Ik zou bijna MSTS weer installeren
mvh
Ruud
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: wattman on Sunday 29 January, 2017, 19:52:23
MSTS is niet (meer) nodig. Voor de werkende draaischijf heb je t.z.t. Open Rails nodig.

Ziet er allemaal indrukwekkend uit. Hoekje af!
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: KerAp on Thursday 02 February, 2017, 19:39:55
Hoe doe jij die locaalspecifieke carspawners? En verschijnen ze allemaal ook gwn in MSTS? Hetzij overal hetzelfde?
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Thursday 02 February, 2017, 20:05:10
Dank allen!

@Steve: die locatiespecifieke carspawners zijn echt een OpenRails truc, in MSTS zie je daar gewoon de 'default' carspawner. Om ze te maken maak je een map OpenRails aan in je routemap (waarin je trouwens nog meer trucs in kwijt kan, meer daarover zal ik binnenkort wel even in het OpenRails-board posten), en daar een bestand carspawn.dat (dus zelfde bestandsnaam als in MSTS).

Dat bestand ziet er dan (bijvoorbeeld) als volgt uit:
SIMISA@@@@@@@@@@JINX0v1t______
2
CarSpawnerList(
ListName ("Dordrecht_stad")
4
CarSpawnerItem( "RZ_ChevroletVGL1_r.s" 10 )
CarSpawnerItem( "ModelA_red_Stakebed.s" 6 )
CarSpawnerItem( "ModelA_tan_flat.s" 6 )
CarSpawnerItem( "RZ_EDAD10.s" 10 )
)
CarSpawnerList(
ListName ("Standaard")
3
CarSpawnerItem( "RZ_ChevroletVGL1_r.s" 6 )
CarSpawnerItem( "ModelA_red_Stakebed.s" 6 )
CarSpawnerItem( "ModelA_tan_flat.s" 6 )

)

Je hebt dus eerst het aantal CarSpawnerLists, in mijn geval op dit moment twee, dan krijg je subblocks (beginnende met CarSpawnerList() waarin je de carspawner van dienst definieert, eerst met ListName ( "[naam]") en vervolgens met dezelfde zaken als in de MSTS carspawner.dat.

Tot hier volg je me? Mooi!

Vervolgens open je de worldfile van de carspawner die je specifiek wil maken voor de locatie, en zoek je de carspawner. daar voeg je dan de volgende entry in: ORTSListName ( [naam van je carspawner] ).

Dit wordt echter verwijderd als je de route in MSTS RE opslaat, dus als je MSTS RE gebruikt werkt dit alleen als je klaar bent met de tile permanent. Wat je ook kan doen is je route bewerken met TSRE5 (http://koniec.org/tsre5/) een nieuwe MSTS/OR route editor die ondertussen ongeveer hetzelfde kan als de MSTS RE (alhoewel met andere toetsen, en nog niet 100% stabiel, en met een gekke cache).

Zelf ben ik op het moment veel met TSRE5 bezig, maar soms moet ik terugvallen op MSTS RE om technische fouten te voorkomen. Als in MSTS RE een van dergelijke carspawner-entries verloren gaat bewerk ik dat daarna weer na in TSRE5 (beetje omslachtig, maar het is dan ook allemaal geknutsel met features die ik voor mezelf wil uitproberen).
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: R-Road on Wednesday 22 March, 2017, 07:11:26
Ziet er allemaal zeer mooi uit, goed werk! Ik hoop natuurlijk op meer updates en screens! :)


Daarnaast heb ik een vraag over station Dordrecht: die loodsdeuren, welke knop moet je gebruiken om ze te openen? Of gebeurt dat automatisch?
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Wednesday 22 March, 2017, 08:45:04
Dank je wel!

De loodsdeuren heb ik als een wissel (of eigenlijk een grendel) ingesteld, dus die moeten met de toets 'G' geopend worden ;), maar dat is iets dat ik tegen de tijd dat ik een bèta vrij ga geven uitgebreid in de handleiding zal beschrijven ;).
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: R-Road on Wednesday 22 March, 2017, 18:22:53
Mooi om te horen dat er een bèta komt! Ik ben benieuwd!

Ik neem aan dat de spoortrajecten zoals die in v1 van de route beschreven staan ook in de bèta zullen komen? Of begrijp ik het nu verkeerd?


Edit: Vraag naar vordering verwijderd. Excuses.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Thursday 23 March, 2017, 16:09:15
Klein beetje maar, een bèta is bij mij echt een bèta, wat inhoud dat het een beperkte voorproef zal zijn van versie 1.0, en voor deze bèta (0.5) is het mijn bedoeling om Dordrecht - Roosendaal klaar te hebben ;), daarna komen de lijnen naar Breda, Rotterdam en eventueel al Antwerpen aan de beurt voor versie 1.0 ;).
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: R-Road on Thursday 23 March, 2017, 17:12:31
Kijk eens aan. Trouwens, ik dacht al dat Dordrecht-Rosendaal al klaar was. Maar goed, ik wacht wel af. We hopen natuurlijk op wat screens in de tussentijd. ;)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: R-Road on Saturday 25 March, 2017, 23:24:16
Dit zijn objecten die toepasbaar zijn tot ongeveer 1965. Er zitten twee oude andreaskruisen voor onbeveiligde overwegen in, handbediende overwegbomen in twee maten, waarschuwingsborden voor de bovenleiding in twee maten en een seinklok.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FAfbeeldingen%2FRZ_overweg.jpg&hash=f5b1b31470bc3c71b206613abfc52282)



Ik weet dat je deze reactie al een hele tijd terug hebt geplaatst en wellicht weet je het al, maar: de overwegobjecten zijn eigenlijk alleen op voorloorlogse routes toepasbaar en niet na 1950, behalve de 'aanraken draden levensgevaarlijk' borden en de spoorbomen. Dit omdat het ontwerp van de 'let op de trein andreaskruis' nog vlak voor de oorlog werd vervangen door de rood-witte andreaskruis zoals we hem nu kennen. Bovendien verdwenen in de jaren 50 de laatste seinklokken uit de dienst. Wellicht weet je dit nu wel, maar wou het toch zeggen. ;)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Sunday 26 March, 2017, 10:32:06
Het klopt dat lang niet alle objecten na de oorlog nog bruikbaar zijn, maar inderdaad de waarschuwingsborden voor de bovenleiding en trouwens ook de overwegbomen rekken de totale reikwijdte van het tijdperk van het setje redelijk op, hoewel dus inderdaad onderdelen zoals deze andreaskruizen en de seinklokken al eerder uit het beeld verdwenen ;).
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Tuesday 31 October, 2017, 21:07:18
Zo zeg, het werd weer tijd voor een schop hierzo :P.

Ik heb de afgelopen maanden regelmatig aan de route gewerkt, maar niet structureel, maar toch genoeg om het een en ander te laten zien.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FScreenshots%2FZWNL20171031%2FZWNL20170220_4.png&hash=1bbc61c447c92ff0c7104c576761744d)
(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FScreenshots%2FZWNL20171031%2FZWNL20170220_1.png&hash=057a570c2abc26b0897684e4294921f7)
(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FScreenshots%2FZWNL20171031%2FZWNL20170220_2.png&hash=3e2efb2ecd5eacd645936dc130baf6ab)
Beelden vanaf de zuidkant van Oudenbosch

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FScreenshots%2FZWNL20171031%2FZWNL20170220_3.png&hash=e052cc277d318d15820b0b18401b3650)
(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FScreenshots%2FZWNL20171031%2FZWNL20171031_5.png&hash=c1a512b619bc1758629ac249a9268489)
Vanuit Oudenbosch gaan we richting Roosendaal

Meestal werk ik als ik een lijn heb van A naar B, dat ik begin met werken van A naar B, maar als ik ver genoeg ben (zodat ik zaken, zoals wegen, op elkaar aan kan sluiten), begin ik vanuit B ook richting A te werken. Zo ben ik de laatste tijd vanuit Roosendaal bezig met het werken richting Oudenbosch, waar nu nog ongeveer één kilometer aan scenery ontbreekt.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FScreenshots%2FZWNL20171031%2FZWNL20171031_0.png&hash=da15c2737ba3cf4b2212ecc4b26fda57)
(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FScreenshots%2FZWNL20171031%2FZWNL20171031_1.png&hash=93042b5be5e9bf5458827e86f1078ec7)
Al snel na vertrek vanuit Roosendaal kruist de spoorlijn de doorgaande weg van Roosendaal naar Oud Gastel, die even voor het kruisen van de spoorlijn naar Oudenbosch het gehucht Kalsdonk verlaat. We zien hier ook de overweg met de iets verder van deze overweg gelegen wachterswoning nummer 17, van een model dat nog verschillende keren in langs deze lijn voorkomt.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FScreenshots%2FZWNL20171031%2FZWNL20171031_2.png&hash=48a6308b88e479450a5533c158f1c854)
Natuurlijk wordt er ook op het land gewerkt, zo wordt hier met twee stoomtractors het veld geploegd.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FScreenshots%2FZWNL20171031%2FZWNL20171031_3.png&hash=1a155618cdcf66ef42291408c05adf98)
(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FScreenshots%2FZWNL20171031%2FZWNL20171031_4.png&hash=0520cec1acbb4b9c1e8621177abb5e98)
Onderweg tussen Roosendaal en Oudenbosch

In de eerste screens zien we een aantal auto's rijden. Naast de Chevrolet van Van Gend en Loos en de Dordtse stadsbus heb ik inmiddels ook een Austin 7 ontwikkeld, een relatief kleine, betaalbare auto voor die tijd. Daarnaast werk ik momenteel aan een pick-up versie van de Chevrolet van VGL, en een Ford Model A Phaeton, waarvan ik onder andere ook de uitvoering maak zoals deze dienst deed bij de Politie in Rotterdam.

Verder is er natuurlijk nog genoeg te doen aan het bouwen van objecten voor Roosendaal, naast de al zichtbare grote rechte loods, moeten er nog twee andere locloodsen worden opgeleverd (de rechte HSM-locomotiefloods en de polygonale loods van de Staatsspoorwegen). Ook werk ik nog aan het stationsgebouw in de uitvoering zoals het er voor de oorlog stond (met een imposante, bijna megalomane hoofdingang), de vier verschillende seinhuizen, een energiecentrale voor de elektrische verlichting, de goederenloodsen en het postgebouw. Voorlopig ben ik dus nog wel even zoet, maar langzaamaan komt de eerste bèta nu wel in zicht.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: R-Road on Tuesday 31 October, 2017, 21:55:08
Dat ziet er erg belovend uit! :o

Complimenten!
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Wednesday 15 November, 2017, 10:46:43
Wie jarig is trakteert!

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fdownload.treinenwereld.eu%2FAfbeeldingen%2FRZ_30sAutos_1.jpg&hash=fb3a8529c6fc9319fb03db2afc82f1b3)
Vanaf nu te downloaden: een setje auto's (https://www.treinpunt.nl/forum/downloads/?sa=details;lid=7466) uit de jaren '30 met Nederlandse kentekenplaten en (indien van toepassing) Nederlandse belettering.

De set bevat:
- Austin 7 in drie kleuren
- Ford Model A Phaeton 1930, in drie kleuren, plus een versie van de verkeerspolitie in Rotterdam
- Een Chevrolet truck in kleurstelling van ATO/Van Gend en Loos, zowel als vrachtwagen als pick-up
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Saturday 10 February, 2018, 19:22:29
Zo, tijd om weer eens wat beeld van de route te laten zien. De laatste tijd heeft vooral in het teken gestaan van het opbouwen van het Roosendaalse locomotiefdepot.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2F20180210_3.jpg&hash=73011bb91f24ee01c6636d1c897b82c3)
Om te beginnen met de bekende 'rechte' of 'grote' loods die is gebouwd door de (maatschappij tot exploitatie van de) Staatsspoorwegen. Dit was veruit de grootste loods op het terrein, en bevatte ook een werkplaats voor het onderhoud van materieel.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2F20180210_2.jpg&hash=bc35c3d775935efa7f136ced1c307835)
Daarnaast hadden de Staatsspoorwegen ook een polygonale locomotiefloods gebouwd. Deze loods, gebouwd om een draaischijf zien we op bovenstaande plaat. Het meest rechter vak werd gebruikt als wachtlokaal voor het personeel.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2F20180210_4.jpg&hash=3aff6f8afeecc82b87f9a94e654d47d6)
Ook de Hollandse Spoorweg Maatschappij (HSM) had een loods op Roosendaal, met verschillende lokalen en een werkplaats. In de Jaren '30 werd deze loods echter niet meer voor locomotieven gebruikt, maar als wagenwerkplaats, omdat de beide concurrerende spoorwegmaatschappijen inmiddels de diensten hadden samengevoegd, en de locs die van de HSM afkomstig waren nu onderdak kregen in de loodsen van de staatsspoorwegen.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2F20180210_1.jpg&hash=3aaea52c4f4013f7b9078e6e1e3a9e02)
Roosendaal was niet alleen een groot depot, het was ook nog eens relatief modern. Naast een elektrisch aangedreven loopkraan, was dit een van de twee depots die begin jaren '30 kolenbunkers hadden gekregen, waarmee de locomotieven van bovenaf konden worden geladen, terwijl de loopkraan met een andere locomotief bezig was, of juist een andere bunker aan het bijvullen was. Daarnaast had Roosendaal ook zogeheten 'ontlaadinrichtingen' of slakkenkuilen, waarin sintels en slakken vanuit de vuurkist en rookkast konden worden gestort. Om te voorkomen dat deze lang zouden smeulen, stond er in deze ontlaadinrichtingen een laag water waarmee deze restproducten van het vuur meteen werden geblust.

Het depot is nog niet geheel af, zo missen bijvoorbeeld nog het tractiegebouw en seinhuis D, maar die zijn ondertussen ook in aanbouw, om het depot te kunnen afbouwen.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: 1652 on Sunday 11 February, 2018, 16:48:25
Gaaf! Ziet er mooi uit :D.
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: Quinzeedied on Monday 12 February, 2018, 09:20:25
Mooi hoor!
Blijft ook in het echt een mooi ding, de loods in Roosendaal :)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: treinspotter on Monday 12 February, 2018, 22:52:22
 8)Mooi dat ziet er erg goed uit zeker die loods en draaischijf..
Ook het landschap is veel aandacht aan besteed.. 8)

grt.Pieter
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: R-Road on Sunday 18 February, 2018, 14:50:36
Als geboren Roosendaler krijg ik echt de kriebels als ik dit zo zie (ookal ben ik meer dan 6 decennia na de periode waarin de route zich afspeelt geboren :P ). Ga zo door! :)
Title: Re: Zuidwest Nederland 1935
Post by: rjz222 on Saturday 17 March, 2018, 19:18:48
We hadden nog twee gebouwen die voltooid moesten worden.
(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2F20180317_1.jpg&hash=1dfc6feab8302356261d45556923e1a5)
Het seinhuis D werd in 1935 al niet meer als zodanig gebruikt, omdat alle wissels op deze groep waren vervangen door handwissels. Desondanks stond het hoogste seinhuis van Roosendaal er nog wel, en is een markant herkenningspunt bij het inrijden van het depot.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2F20180317_2.jpg&hash=31c79dcd44e34761ab72a7be2a985874)
Seinhuis D was ook van de andere kant een opvallend gebouw. Het seinhuis heeft het nodige weg van het nog bestaande seinhuis B, al was D iets langer, breder en vooral een stuk hoger. Seinhuizen A en C zijn van dezelfde bouwstijl, alleen een stuk groter.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2F20180317_3.jpg&hash=d01fe2c728ab6a973324793b31eb8924)
Het dienstgebouw tractie van de Staatsspoorwegen was gebouwd tussen de beide loodsen van dezelfde maatschappij.

(https://www.treinpunt.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.treinenwereld.eu%2FMMN%2Fprojecten%2Fcontent%2FZWNL%2FScreens%2F20180317_4.jpg&hash=e89f7546c8dee3bdea19691988669ae6)
Om het af te leren nog even een plaatje van een 3700 op de draaischijf voor de polygoonloods, met in de achtergrond ook het tractiegebouw en de rechte loods van de Staatsspoorwegen.