Zuidwest Nederland 1935

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
Zuidwest Nederland 1935
« on: Sunday 16 February, 2014, 20:01:49 »
Daar is 'ie dan, het officiële topic voor mijn nieuwe route: Zuidwest Nederland 1935. Het project bestaat al een tijdje, maar nu zijn er ook toonbare screens.

Voor meer info over het project verwijs ik naar deze pagina, dan hoef ik niet alles meerdere keren uit te leggen.

Ik ben begonnen met de aanleg vanuit Dordrecht, waar we ook nog steeds in de buurt zijn.

Overweg Achterweg, kijkende richting Dubbeldam. De bomen liggen nog enigszins verkeerd, dat zal natuurlijk nog verholpen worden.

De even verderop gelegen overweg in de Dubbeldamse Dijk, kijkende richting Dordrecht.
« Last Edit: Tuesday 18 February, 2014, 21:05:42 by rjz222 »
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
Re: Zuidwest Nederland 1935
« Reply #1 on: Saturday 08 March, 2014, 20:47:33 »
Nieuwe screens, nu ook mét stukjes Dordrecht

1e overweg in de Dubbeldamse weg, links moet nog de bekende voetbrug verreizen.

Even voorbij de 2e Overweg in de dubbeldamse weg, die je in de achtergrond nog ziet liggen, links zie je een stukje van de vijver voor de gemeentebegraafplaats van Dordrecht.

De overweg in de Dubbeldamse Dijk

Tegenwoordig de bekendste overweg van Dordt, toen kilometers buiten de stad: de Zuidendijk.

Het stroompje de Oostkil, met de daar omheen liggende landbouw.

Op dit moment is de scenery gevorderd tot de Wieldrechtse Zeedijk, met uitzondering van:
  • Enkele emplacementsattributen te Dordrecht
  • Westzijde van Station Dordrecht (mompelt iets met vaag sporenplan en custom objecten)
  • Achtergronden achter de scenery
  • Stamlijn/lijn richting Geldermalsen

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #2 on: Saturday 08 March, 2014, 21:50:48 »
Leuk idee! Van waar tot waar ga je bouwen dan?

Zou trouwens nog eens goed naar je textures kijken, je prikkeldraad is namelijk rood.  ???

Grtz Steve

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
« Reply #3 on: Saturday 08 March, 2014, 21:52:42 »
Roest denk ik.

Hier is meer info over het project te vinden.

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #4 on: Saturday 08 March, 2014, 22:00:36 »
Voor zover ik weet is dat roest inderdaad, hekjes zijn dan ook niet van mij, maar van Swier ;).

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #5 on: Sunday 09 March, 2014, 11:42:33 »
Okay, ik dacht misschien heb je (zoals ik ook zo vaak) een texture gerepaint die dan ook door een andere shape gebruikt word, en dat dan andere objecten verkeerde kleuren krijgen.

Had niet op Roberts eigen forum gekeken, maar idd leuk sporenplan, joh!

*
Stoomlocomotief
41 posts
« Reply #6 on: Wednesday 12 March, 2014, 10:16:56 »
een leuk project ben je mee bezig Robert. Ik zag iets in de tekst dat je iets mompelt over een vaag sporenplan mbt. Dordrecht??!! Kan ik je ergens mee helpen??? ::)  Ik heb nu zo'n 90% van mijn tekeningen hierheen (Vietnam) gehaald. Dus ik den k dat ik je een heel eind op weg kan helpen. Mede ook door het feit dat mijn collectie emplacementstekeningen grotendeels bestaat uit tekeningen van VOOR 1980. Van Dordrecht heb ik een officiele NS schets uit 1937 en een gedetailleerde emplacementstekening schaal 1:1000 uit 1941. Daarmee moet ik je toch de ontbrekende info kunnen geven denk ik ;)

Vincent

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #7 on: Friday 28 November, 2014, 20:12:08 »
Daar zijn we weer eens!

Allereerst een mooi nieuw bruggetje dat ik van Tom heb gekregen dat de voetbrug vormt in de dubbeldamseweg, ooit neergezet omdat de spoorlijn 3 kwartier per uur dicht lag (destijds was Dordrecht nog een belangrijk rangeerstation, omdat de Kijfhoek nog niet bestond.

Halte Willemsdorp

Toen ik van Tom de voetbrug had gekregen, kon ik het natuurlijk niet meer maken om de moerdijkbrug met standaard MSTS-brugdelen te bouwen, dus die heb ik zelf maar gefabriekt:

We rijden bij Willemsdorp de brug op

Detailshot

Aan de kant van Moerdijk (en Lage Zwaluwe) lag indertijd een draaibrug, die natuurlijk niet kan ontbreken.

Nu een kleine vraag: bij Zevenbergen zat indertijd een suikerfabriek met spooraansluiting (VCS Zevenbergen). Deze had in 1935 twee stoomlocs in dienst (Vvb 1 en Vvb 2). Van de Vvb 2 is bekend dat er foto's zijn, maar die schijnen allemaal in één boek te staan dat ik momenteel niet in mijn bezit heb.
Zou iemand mij aan foto's kunnen helpen van deze Henschellocs, of mij vertellen over welke types we het hebben?
« Last Edit: Friday 28 November, 2014, 20:15:50 by rjz222 »

Offline MG2
*
Hondekop
164 posts
« Reply #8 on: Friday 28 November, 2014, 20:54:50 »
Heerlijk die nostalgie! Daar word ik echt vrolijk van ;D Verder gewoon weer artistiek werk ;)

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
« Reply #9 on: Saturday 29 November, 2014, 16:02:41 »
Ziet er goed uit! Je weet dat Henk ook ooit een brug naar voorbeeld van de Hembrug heeft gemaakt? (zie bijgevoegde screen)

Trouwens, bedankt voor de credits, maar volgens mij moet de brug andersom. (ik kan het natuurlijk fout hebben)

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #10 on: Saturday 29 November, 2014, 22:16:35 »
Dat ziet er mooi uit.

@Tom bedoel je niet de Hef in Rotterdam? Dat komt ook meer in de buurt van deze route.
De Hembrug lag in Amsterdam en was een grote draaibrug.

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
« Reply #11 on: Sunday 30 November, 2014, 09:43:57 »
Kan goed, ja. Mijn bruggenkennis is niet uitmuntend.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #12 on: Sunday 30 November, 2014, 16:48:44 »
Draait de draaibrug ook echt? Dat is namelijk mogelijk.  ;)

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #13 on: Sunday 30 November, 2014, 16:56:10 »
Ik weet dat het mogelijk is, maar deze draait niet. Daar heb ik bewust voor gekozen, omdat ik tracksubstitutie heb gebruikt om deze bruggen neer te leggen, en het qua spoorstukken niet mooi uit zou komen (deze brug is 50 meter lang, en als ik mij niet vergis hadden we alleen onzichtbare stukken van 20 meter).

Daarnaast zou het seintechnisch amper te doen zijn dit mooi uit te werken (ja, er staan brugseinen) en stond deze brug niet constant open, wat je wel zou krijgen als je een geanimeerde draaibrug zou kiezen.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #14 on: Sunday 30 November, 2014, 20:25:09 »
Ik weet dat het mogelijk is, maar deze draait niet. Daar heb ik bewust voor gekozen, omdat ik tracksubstitutie heb gebruikt om deze bruggen neer te leggen, en het qua spoorstukken niet mooi uit zou komen (deze brug is 50 meter lang, en als ik mij niet vergis hadden we alleen onzichtbare stukken van 20 meter).

Dat hoeft geen probleem te zijn, een onzichtbaar spoorstukje is zo gemaakt. Hoef je misschien alleen een paar spoortjes aan te passen.

Daarnaast zou het seintechnisch amper te doen zijn dit mooi uit te werken (ja, er staan brugseinen) en stond deze brug niet constant open, wat je wel zou krijgen als je een geanimeerde draaibrug zou kiezen.

Bedoel je dat er seinen staan op het draaiende stuk? Dat zou de boel wel onmogelijk maken, tenzij je deze seinen als geanimeerd object plaatst, maar dan werken ze weer niet realistisch. En dat van dat open staan heb je ook gelijk in. In dat geval snap ik je beslissing inderdaad heel goed.

Vroeg het trouwens maar hoor, je route ziet er top uit!

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #15 on: Friday 19 December, 2014, 09:44:25 »
En wat komt er naar de Moerdijk? Station Lage Zwaluwe natuurlijk!

Dit markante vooroorlogse stationsgebouw kan in MSTS natuurlijk niet ontbreken in de route, en daarom zal ik dat natuurlijk moeten nabouwen.

De eerste voortgang geeft al een mooi beeld van hoe het eruit moet gaan zien, veel zandsteen tussen de bakstenen.

Markant aan dit object zal zijn dat ik het bagagebureau en het postbureau in het station van open deuren en een interieurtje ga voorzien, dit kan namelijk zonder al te veel poly's worden gerealiseerd, en het brengt wel wat extra dimensie in het object (hoe ik dit met winter en night textures ga doen weet ik nog niet).

*
Hogesnelheidstrein
1.041 posts
« Reply #16 on: Friday 19 December, 2014, 10:44:05 »
Robert,

Ik zou zeggen, de deuren dubbel maken (open en dicht), de dichte transparant overdag en 's winters, de open net andersom. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben,

Dick

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #17 on: Friday 19 December, 2014, 10:57:18 »
Helemaal duidelijk :)! Ik had ook zo iets in gedachten, maar ik twijfelde nog over de precieze uitvoering ervan ;).

*
Hogesnelheidstrein
1.041 posts
« Reply #18 on: Friday 19 December, 2014, 15:14:26 »
Robert,

Heb je of ken je het boek "De Spoorweg Lage Zwaluwe - 's-Hertogenbosch 1886-2013"? Daar staan een paar foto's van Lage Zwaluwe in een tekening van het emplacement. Als je het niet hebt, dan wil ik wel een paar scans maken ;)

Dick

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #19 on: Friday 19 December, 2014, 22:06:54 »
Dag Dick,

Het boek was een beetje in een rommelkamertje van mijn geheugen beland, maar ik heb er wel van gehoord. Ik heb het zelf dus niet, en een paar scans zouden mooi zijn. :)

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #20 on: Sunday 11 January, 2015, 17:55:03 »
En ik ben weer wat verder.

De zuidoever van het Hollands Diep is inmiddels voorzien van wat scenery.

En het stationsgebouw is af (hoewel er nog wel twijfel is over de ramen in de puntgevels).

PS: ohja, ik heb ook mijn 1300I eens geëxporteerd

*
Hondekop
148 posts
« Reply #21 on: Monday 12 January, 2015, 12:57:33 »
Dat stations gebouw is echt klasse, ga zo door en dan komt helemaal goed

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #22 on: Monday 12 January, 2015, 13:11:40 »
En het stationsgebouw is af (hoewel er nog wel twijfel is over de ramen in de puntgevels).

Ik zou alle ramen een alpha geven, zoals bij de deuren die openstaan, en dan gewoon de binnenkant ook texturen.  ;)

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #23 on: Monday 12 January, 2015, 13:29:31 »
Dat heb ik bewust niet gedaan ;), de hoeveelheid textures die ik nu nodig heb voor het gebouw vind ik eigenlijk al te hoog, en het lastige is dat ik zelfs van twee ruimtes geen informatie heb kunnen achterhalen waarvoor ze dienden ;).

De twijfel gaat overigens vooral over de vorm van de ramen, ik heb voor twee varianten bewijs, en ik kan niet achterhalen wat er in de '30's in zat, gaat dan vooral over die ronde zolderraampjes :P.
« Last Edit: Monday 12 January, 2015, 13:32:42 by rjz222 »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #24 on: Monday 12 January, 2015, 15:53:44 »
Psst:

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #25 on: Monday 12 January, 2015, 15:58:27 »
Die ken ik dus al, en daar komt ook de twijfel vandaan ;). De officiële data die ik heb geeft alleen ronde raampjes, terwijl ik op foto's ook de andere ramen tegenkom ;).

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #26 on: Monday 12 January, 2015, 17:46:52 »
Dan doe je toch die laatste, daar heb je beide :P
Overigens is op die laatste te zien aan het metselwerk dat ze van oorsprong rond zijn geweest en later vergroot zijn door de onderkant vierkant te maken.

Edit; wat misschien interessante informatie kan zijn is de bus op de laatste afbeelding.
Deze bus is van de Ato (logo staat erop) en lijkt gebouwt door Saurer. Ato verzorgde vanaf ongeveer 1927 een aantal bus diensten in brabant rond Breda.
De Ato was op meerdre palatsen in nederland actief, dit bus type lijkt veel op de linker op de foto:
https://www.flickr.com/photos/tuuur/7038523877
« Last Edit: Monday 12 January, 2015, 18:06:53 by jor[D]1 »

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #27 on: Sunday 01 February, 2015, 17:39:23 »
Ik ga nog even nadenken over de afwerking van die ramen, maar voorlopig laat ik het even zo.

Die bus zou wel gaaf zijn, er moeten toch wat voertuigen door de route gaan rijden. Heb je er ergens een tekening van? (Daarnaast ben ik druk voertuigen aan het zoeken voor van Gend en Loos en andere auto's uit die tijd).

Ondertussen is er het nodige aan de scenery doorgetrokken naar het station van Lage Zwaluwe, en is het seinsysteem uitgebreid met wisselseinen en rangeerpaallantaarns. Klein probleem: Open Rails heeft nog niet door hoe die werken (in MSTS werken ze wel bijna perfect). Dus als jullie een rare wissellantaarn ziet, dan weet je waaraan het ligt.

Rouwbrief te Dordrecht

Vanaf de slaper kijken we terug richting de Moerdijkbrug

En het station van Lage Zwaluwe even verderop

Waar we zien dat het toiletgebouw nog ontbreekt, maar inmiddels wel de seinpost is verrezen, en daarnaast de goederenloods en het laadperron.

Aan deze kant zien we duidelijk dat de toeleidende wissel vanuit de goederenloods nog een Staatsspoor-wisselsein staat.

Vanaf de overweg zien we het hele station liggen.

En nog een kijkje naar de seinpost, waar ook duidelijk het einde van de scenery te zien is.

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #28 on: Sunday 01 February, 2015, 17:45:39 »
Mooi hoor. Misschien een idee de bomen in de bomen rij af en toe willekeurig iets lager de grond in te zetten.
Het ziet er nu erg onnatuurlijk uit.

Over die bus, dat was meer bedoelt als een trucje om de foto te dateren.

*
Intercity
547 posts
« Reply #29 on: Monday 02 February, 2015, 13:41:56 »
Begint er allemaal al erg mooi uit te zien!

Ik zou wel overwegen om te zijner tijd de textures van de stations, perrons en het seinhuis op de laatste screen te voorzien van semi-fototextures, door de bakstenen te vervangen door "echte" bakstenen. Het ziet er nu allemaal erg vlak en steriel uit...
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog