Can we help you?

Please search the forums before asking a question. It may be answered already.

MSTS in Windows 8/8.1/10

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
MSTS in Windows 8/8.1/10
« on: Sunday 29 December, 2013, 22:47:08 »
Een kleine handleiding, met dank aan Jeroen (supercitroen).

Dit alles is onder voorbehoud, we kunnen niet elke kaart testen, dus het kan zijn dat de ene computer anders reageert dan de andere.

MSTS kan draaien onder Windows 8.1, maar daar zitten enkele voorwaarden aan.
Ik schrijf hier de voorwaarden, en meteen een aantal waarschuwingspuntjes.

MSTS draait alleen onder bepaalde omstandigheden onder Windows 8.1, het belangrijkste daarvan is dat de maandelijkse update van december 2013 geïnstalleerd is. Daarnaast moet de combinatie van Processor en Videokaart (hoe raar het ook klinkt) aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Welke systemen werken?
De volgende combinaties lijken te werken:
Intel Processor + Nvidia Graphics
Intel Processor + Intel Graphics (HD 4400 of hoger)
Intel Processor + Intel Graphics

Wat is nog niet bekend?
Voor alsnog is niet duidelijk wat de volgende combinaties doen:
AMD Processor + Nvidia Graphics
AMD Processor + Intel Graphics (hoewel onwaarschijnlijk)

Wat werkt er duidelijk niet?
De volgende combinaties zijn momenteel nog niet werkend gezien:
Intel Processor + AMD/ATI graphics (Hiervoor is een workaround, zie: trainsim.com)
AMD Processor + AMD/ATI graphics (eveneens met bovenstaande workaround in principe wel)
Intel Processor + Intel Graphics (HD 4000 of lager)

Waar moet ik op letten?
Bij één videokaart hoef je niet zo op te letten (meeste PC's, Laptops met AMD of Intel graphics).

Echter, veel laptops, vooral met Nvidia graphics hebben een ingebouwde videokaart (Intel graphics) en een separate kaart (Nvidia Graphics). Indien dit zo is, moet de computer geforceerd worden om de separate kaart te gebruiken. Dit gebeurt meestal via het Nvidia configuratiescherm, hier staat een instelling van videokaart, waar Nvidia high performance videokaart moet worden ingesteld als standaard.

Deze handleiding is nog niet klaar, en kan nog worden aangevuld.
Nogmaals: deze handleiding geeft geen enkele garantie, maar kan je helpen MSTS onder Windows 8.1 werkend te krijgen. Doe er uw voordeel mee.

Vandaag is Windows 10 vrijgegeven, de eerste testen zijn hoopvol dat het bovenstaande ook voor Windows 10 opgaat.
Compatibiliteitsproblemen die in Windows 10 zijn opgelost worden met blauw aangegeven. Voor Windows 8.1 gelden de zwarte records.
« Last Edit: Monday 04 January, 2016, 17:13:06 by rjz222 »
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

*
Stoomlocomotief
2 posts
Re: MSTS in Windows 8
« Reply #1 on: Wednesday 01 January, 2014, 14:37:30 »
Hallo Robert,
Ben inderdaad aan het worstelen met MSTS en Windows 8(.1)
Jij spreekt over "update van december geïnstalleerd hebben".
Welke update bedoel je en waar is die te vinden?

Math.

TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
Treinpunts eigen vitaminebron
2.579 posts
« Reply #2 on: Wednesday 01 January, 2014, 23:29:05 »
De update van windows 8. Als het goed is wordt deze automatisch geinstalleerd bij het opnieuw opstarten van de pc.

Een kleine toevoeging voor wat betreft Roberts handleiding is het installatiepad: MSTS werkt niet vanuit de program files map. Ik heb het nu in C:\Train Simulator geinstalleerd.
Groeten,
Jeroen

*
Hondekop
174 posts
« Reply #3 on: Thursday 02 January, 2014, 22:58:29 »
Hallo mensen.

Als eerste nog de beste wensen.

Ik heb van de week MSTS geinstalleerd op mijn nieuwe PC (Intel Processor + Intel Graphics HD 4600) met Windows 8.1. Ik heb hem werkend gekregen. Heb wel de installatie moeten doen op mijn laptop met Windows XP, dus de eerste installatie met de twee originele CD's. (Op mijn nieuwe PC vind de tweede CD de aansluiting bij de eerste niet, vandaar.) Heb daarna het hele spel op een USB stick gezet en op mijn nieuwe PC gezet. Werkt wel alleen met OpenRails. Maar dat wilde ik toch, OpenRails. Nu kijken of de uitbreidingen, ProTrain, German Railroads enz. wel gewoon werkend geinstalleerd krijg op de nieuwe PC. 

Nu ik toch over OpenRails heb: Kan je in OpenRails ook onbeperkt doorgaan met installeren van uitbreidingen net zoals in Trainstore? Op mijn oude PC/installatie had ik MSTS 2x geinstalleerd.

Alvast bedankt.

Dat we weer een mooi MSTS jaar mogen krijgen.

Groet, Renzo.
 ;)

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #4 on: Thursday 02 January, 2014, 23:51:43 »
Openrails kent geen beperking in hoeveelheid, dus trainstore kan de deur uit.
Als je alleen Openrails gebruikt kan je trouwens alle van MSTS weggooien behalve de volgende mappen:

TRAINS en inhoud
SOUND en inhoud (Niet 100% zeker of het echt moet)
GLOBAL/SHAPES
GLOBAL/TEXTURES
Verder moet je de tsection.dat in GLOBAL ook behouden.

Dit is vooral makkelijk als je meerdere installatie mappen wilt maken, in openrails kan je verschillende installaties toevoegen.

Ps. Om German railroads te installeren moet de train.exe aanwezig zijn in de gewenste installatie map.

*
Hondekop
174 posts
« Reply #5 on: Friday 03 January, 2014, 00:05:18 »
Dank voor je info jor[D]1.

German Railroads CD's starten toch gewoon automatisch? Net zoals die van ProTrain e.d.
Of moet je ze via de setup.exe installeren?

Groet, Renzo.
 :)

*
Intercity
547 posts
« Reply #6 on: Friday 03 January, 2014, 09:41:58 »
Een kleine toevoeging voor wat betreft Roberts handleiding is het installatiepad: MSTS werkt niet vanuit de program files map. Ik heb het nu in C:\Train Simulator geinstalleerd.

Heb toch een andere ervaring. Op mijn nieuwe laptop met windows 8.1 werkt MSTS gewoon, en ik heb het gewoon geïnstalleerd in de program files (X86)-map.

Gaat natuurlijk niet helemaal zonder moeite, maar voor mij was "uitvoeren als admin" voldoende om het basisspel te laten werken, voor editors & tools moest ik daarnaast beeldschermaanpassingen uitzetten (anders gedoe met resolutie, maar kan ook aan nog niet helemaal goed geconfigureerde drivers liggen bij mij), dan werkt die ook. Heb niet eens configuratiemodus hoeven gebruiken.

German Railroads CD's starten toch gewoon automatisch? Net zoals die van ProTrain e.d.

Het installatiebestand van GermanRailroads kijkt of er in de opgegeven hoofdmap wel een train.exe voorkomt, extra beveiliging zodat het pakket op de goede manier wordt geïnstalleerd. Ook gemakkelijk te omzeilen: gewoon kwestie van train.exe kopiëren naar je doelmap en het werkt ;).
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Stoomlocomotief
23 posts
« Reply #7 on: Monday 07 April, 2014, 14:10:28 »
hallo,
ik heb msts geinstalleerd op mijn windows 8.
het spel start gewoon op maar ik heb door mijn beeld allerlei letters en symbolen,
weet iemand hoe ik dit oplos?

groetjes brandon

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #8 on: Monday 07 April, 2014, 16:03:14 »
Dat hangt er vanaf, wat zijn de specificaties van je systeem?

*
Intercity
:-)
508 posts
« Reply #9 on: Monday 07 April, 2014, 16:27:16 »
hallo,
ik heb msts geinstalleerd op mijn windows 8.
het spel start gewoon op maar ik heb door mijn beeld allerlei letters en symbolen,
weet iemand hoe ik dit oplos?

groetjes brandon

Had ik ook last van. heb je MSTS geinstalleerd onder Program Files?

*
Stoomlocomotief
23 posts
« Reply #10 on: Monday 07 April, 2014, 17:30:20 »
ja natuurlijk :P
hij staat in : C: / program files x86 / microsoft games / train simulator

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
« Reply #11 on: Monday 07 April, 2014, 17:52:46 »
Dat is juist het probleem, dat moet je niet doen. Herinstalleer MSTS eens buiten Program Files.

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #12 on: Monday 07 April, 2014, 18:13:55 »
Mwah, dit is gewoon verkeerde videokaart ingeregeld normaal, dus vandaar, wat zijn de specificaties van je systeem?

*
Hondekop
174 posts
« Reply #13 on: Monday 07 April, 2014, 22:37:00 »
@Tom

Hoe heb jij dan MSTS precies geinstalleerd?

Groet, Renzo,

*
Intercity
:-)
508 posts
Re: MSTS in Windows 8/8.1
« Reply #14 on: Monday 07 April, 2014, 23:35:47 »
Je moet hem proberen te installeren in C:/Train Simulator, dus niet in de map program files. Dit werkte voor mij overigens niet, maar elk systeem is naar mijn ervaring weer anders  ;)

*
Intercity
757 posts
« Reply #15 on: Tuesday 08 April, 2014, 20:47:56 »
zo heb ik het ook dit is werk voor mij de beste.
Allen de BLS 2010-2011 en Wupperexpress 12 werken dan niet.
ik heb wel windows 7

didam2009

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #16 on: Tuesday 08 April, 2014, 21:42:27 »
Je moet hem proberen te installeren in C:/Train Simulator, dus niet in de map program files. Dit werkte voor mij overigens niet, maar elk systeem is naar mijn ervaring weer anders  ;)

Dat moet niet uitmaken voor het werken van de wuppex of andere routes.
Die fout zal wel ergens anders in zitten. (probeer installme.bat eens niet als administrator, bij mij werkt hij alleen zonder admin...)

*
Blokkendoos
Groet Mike
72 posts
« Reply #17 on: Sunday 01 June, 2014, 13:34:43 »
Op mijn pc werkt msts alleen in combinatie met Open Rails

AMD E1 64 bits
Groet Mike

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #18 on: Sunday 01 June, 2014, 15:46:33 »
Vertel eens verder, aan AMD E1 64-bit hebben we niet zoveel, om fouten in de architectuur te vinden hebben we de standaardlijst aan specificaties nodig:

- Processor (fabrikant, typenummer)
- RAM
- Videokaart (chipfabrikant, typenummer)
- Windows 8 versie (8.0, 8.1, laatste update?)

Daarnaast kan MSTS zoals in de openingspost wordt gemeld niet op de automatische locatie worden geïnstalleerd.
« Last Edit: Sunday 01 June, 2014, 23:12:49 by rjz222 »

*
Stoomlocomotief
6 posts
« Reply #19 on: Tuesday 03 June, 2014, 21:02:35 »
Ik heb een nieuwe laptop:

Windows 8, windows update uitgevoerd
Intel Core i5 4200 CPU
NVIDIA Geforce
8 GB geheugen

MSTS afspelen lukt echter niet. Het beeld wordt gestoord door reeksen cijfers, letters en andere symbolen.

Het installeren van MSTS gaf ook problemen. CD 1 ging goed, maar CD 2 bleef hangen bij 29 %. Heb het verder afgemaakt door de de ontbrekende delen van een oudere back-up te halen.
« Last Edit: Tuesday 03 June, 2014, 21:05:49 by HanEndt »

TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
Treinpunts eigen vitaminebron
2.579 posts
« Reply #20 on: Tuesday 03 June, 2014, 21:13:11 »
Hallo Han,

Als jij met de rechtermuisknop op de snelkoppeling van MSTS klikt, dan zal daar waarschijnlijk staan "afspelen met grafische processor". Klik daarna op "krachtige Nvidia-processor". Is nu het probleem opgelost?

*
Stoomlocomotief
6 posts
« Reply #21 on: Tuesday 03 June, 2014, 21:47:28 »
Hallo Jeroen,

Ja, nu doet hij het. Daar ben ik heel blij mee. Bedankt!

Groet,
Han.

*
Blokkendoos
Groet Mike
72 posts
« Reply #22 on: Wednesday 06 August, 2014, 21:43:06 »
Ik zou MSTS  NIET installeren op een PC met E1 Vision van AMD 64 bits met windows 8 het is er zeer lastig af te krijgen

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #23 on: Wednesday 06 August, 2014, 22:01:43 »
Dat jij het zeer moeilijk verwijderd krijgt ligt niet aan MSTS of windows 8, maar aan de DB103.

Overigens als je me ene mailtje stuurt kan ik je er wel mee helpen.

*
Stoomlocomotief
1 posts
« Reply #24 on: Wednesday 27 August, 2014, 19:12:13 »
halo ik heb msts geïnstalleerd op mijn laptop

hij start op maar daarna zie ik allemaal letters en cijfers

ik heb het program al op nieuw geïnstalleerd maar het blijft het zelfde

hoe kan ik dit oplossen
het is windows 8.1 x64 bit de videokaart is de standaard dit er in zit Microsoft flightsimulator X draait zonder problemen.

wie weet raad

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #25 on: Wednesday 27 August, 2014, 19:15:12 »
Ik weet niet wat voor jouw computer de standaardvideokaart is: als dit slechts een basis-Intel-videokaart is, dan is dat de oorzaak van de letters in je beeld.

Heb je een computer met een Nvidia-videokaart dan moet in het Nvidia configuratiescherm worden ingesteld dat de Nvidia High-Performance videokaart wordt toegewezen aan MSTS.

*
Stoomlocomotief
<3 de Railjet en de metro van Glasgow
28 posts
« Reply #26 on: Saturday 30 August, 2014, 19:41:42 »
halo ik heb msts geïnstalleerd op mijn laptop

hij start op maar daarna zie ik allemaal letters en cijfers

ik heb het program al op nieuw geïnstalleerd maar het blijft het zelfde

wie weet raad

Bij mij werkte hij eerst redelijk naar behoren maar toen ik hem opnieuw ging instaleren had ik hetzelfde probleem
Halloi

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #27 on: Saturday 30 August, 2014, 22:20:45 »
Kwestie van de juiste videokaart configureren voor MSTS in je Nvidia-configuratiescherm ;).

*
Hondekop
174 posts
« Reply #28 on: Monday 10 November, 2014, 22:31:35 »
Goedenavond beste mensen.

Ik heb een vraagje... Ik heb MSTS geinstalleerd op mijn laptop met Windows XP. Daarna heb ik het hele spel gekopieerd op een USB stick en op mijn desktop PC met Windows 8.1 gezet. Ik draai nu onder Open Rails en het werkt prima. Het spel rechtstreeks op mijn desktop PC zetten ging niet, want als ik CD 2 erin moest doen vond hij deze niet. Maar ik zou graag de consist editor van Microsoft ook willen gebruiken op mijn desktop PC. Is dit misschien mogelijk om deze via een zelf te maken snelkoppeling op te roepen? Ik gebruik nu Convoi, maar vind het makkelijker met die van Microsoft omdat je hier de afbeeldingen ziet. Soms moet je wagens of de loc draaien.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Groet, rd1738.
 ;)

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
« Reply #29 on: Tuesday 11 November, 2014, 08:13:29 »
Kopieer in de hoofdmap van je MSTS-installatie van Windows 8(.1) train.exe, ga dan naar je bureaublad of waardanook vandaan je het spel wilt starten, druk op de rechtermuisknop en kies "Snelkoppeling plakken" oid. Nu verschijnt het logootje van train.exe. Rechtermuisknop -> Eigenschappen, en plak dit achter de bestaande tekst in het vakje "Doel":
Code: [Select]
-toolset -mem:1024en test de zaak.