Can we help you?

Please search the forums before asking a question. It may be answered already.

MSTS en Windows 10

415 posts
MSTS en Windows 10
« on: Sunday 22 May, 2016, 15:41:34 »
Goeden dag allen

Dit weekeinde geprobeerd wat van mijn MSTS routes te installeren op mijn Asus laptop. Hier zijn de laptop's specificities:
Asus sonic master
Processor: Intel (r) Core (TM) i5 421iu cpu@ 1.70 ghz
Videocard: Ividia Geforce 820m
Videocard 2: Intel (r) HD Graphics family
RAM 4GB
Operating system MS 10 ( Build 10586) 64 bit

Ik heb drie disks met MSTS in bezit. Met alle drie kon ik cd nr 2 niet oploaden.
Geprobeerd de inhoud in een zip file te zetten - problemen met japan1 en 2 en die van de andere pc geplukt.
MSTS op de Asus ge-installeerd, ook Trainstore. De routes die met de CD komen deden het prima, maar toen ik
mijn Eigen routes , treinen en consists installeerde  begonnen routes te haperen  en  den Bos - Nijmenge dat was
helemaal verdrietig.  Ik kon geen route be-eindigen  - fout melding  MSTS V1.4  now closing.
Ik heb vanavond ( Zondag avond ) het spul verwijderd.

Wie kan mij advies geven wat ik zou kunnen doen om alles te laten werken. Is het mischien een kwestie van RAM?

Mvg

Father Ed Bakker

Offline Tom
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.376 posts
Re: MSTS en Windows 10
« Reply #1 on: Sunday 22 May, 2016, 15:47:54 »
Den Bosch-Nijmegen, bedoel je daar de route Utrecht-Arnhem mee waar dit stuk in zit?
En het haperen lijkt me logisch te wijten aan het grafische gewicht van je eigen routes en treinen (je pc specs zijn namelijk niet echt denderend). Probeer in het settings-menu de viewing distance eens lager te zetten.

4.847 posts
« Reply #2 on: Sunday 22 May, 2016, 15:53:39 »
Ik denk dat MSTS op gene enkele moderne PC neiging heeft tot serieus haperen en vast lopen door gebrek aan hardware. We zijn tenslotte 15 jaar en miljoenen transistors verder.

Misschien moet je onderstaande even proberen:
Waar moet ik op letten?
Bij één videokaart hoef je niet zo op te letten (meeste PC's, Laptops met AMD of Intel graphics).

Echter, veel laptops, vooral met Nvidia graphics hebben een ingebouwde videokaart (Intel graphics) en een separate kaart (Nvidia Graphics). Indien dit zo is, moet de computer geforceerd worden om de separate kaart te gebruiken. Dit gebeurt meestal via het Nvidia configuratiescherm, hier staat een instelling van videokaart, waar Nvidia high performance videokaart moet worden ingesteld als standaard.
(uit win8/8.1/10 topic) http://forum.treinpunt.nl/index.php/topic,68648.0.html

Als het om een nieuwe PC gaat zal ik lekker openrails installeren.
Dat werkt perfect onder windows 10, en is ondertussen toch wel aardig compleet kwa functies, en bezit zelfs extra functies zoals 3d cabviews.
Daarnaast zal er grafisch een wereld voor je open gaan. Routes en treinen van dik 10 jaar oud lijken ineens weer een stuk netter.
Ook trainstore heb je dan niet meer nodig.

Voor openrails heb je in principe alleen de MSTS bestanden op je PC nodig. Deze kun je zelfs handmatig uit de CD's kopieren, of vanaf je oude PC.

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.407 posts
« Reply #3 on: Sunday 22 May, 2016, 19:38:43 »
Hele gekke vraag misschien: maar heb je sinds deze poging de computer al een keer opnieuw gestart (niet afsluiten en opstarten, maar de knop opnieuw opstarten)? Er lijkt iets in de combinatie Windows 10 - Nvidia drivers - MSTS te zitten dat niet helemaal lekker met de 'fast boot' van Windows 10 overweg kan.
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

415 posts
« Reply #4 on: Monday 23 May, 2016, 05:12:17 »
Den Bosch-Nijmegen, bedoel je daar de route Utrecht-Arnhem mee waar dit stuk in zit?
En het haperen lijkt me logisch te wijten aan het grafische gewicht van je eigen routes en treinen (je pc specs zijn namelijk niet echt denderend). Probeer in het settings-menu de viewing distance eens lager te zetten.
[/Hallo Tom b]
Je zei dat mijn specs niet denderend zijn, maar al mijn routes werken op de Lenovo laptop met 2 gb RAM en geen Geforce video kaart. Alleen natuurlijk Utrecht-Arnhem en het stuk Den Bos-Nijmegen.
Het blijft een windows 10 probleem denk ik zo. Geen enkele route kun je afmaken en elke keer krijg je een msts versie 1.4 foutmelding en dat heb je het gehad.

Groeten
Father Ed Bakker

415 posts
« Reply #5 on: Monday 23 May, 2016, 05:16:55 »
Ik denk dat MSTS op gene enkele moderne PC neiging heeft tot serieus haperen en vast lopen door gebrek aan hardware. We zijn tenslotte 15 jaar en miljoenen transistors verder.

Waar moet ik op letten?
Bij één videokaart hoef je niet zo op te letten (meeste PC's, Laptops met AMD of Intel graphics).

Echter, veel laptops, vooral met Nvidia graphics hebben een ingebouwde videokaart (Intel graphics) en een separate kaart (Nvidia Graphics). Indien dit zo is, moet de computer geforceerd worden om de separate kaart te gebruiken. Dit gebeurt meestal via het Nvidia configuratiescherm, hier staat een instelling van videokaart, waar Nvidia high performance videokaart moet worden ingesteld als standaard.

Dat werkt perfect onder windows 10, en is ondertussen toch wel aardig compleet kwa functies, en bezit zelfs extra functies zoals 3d cabviews.
Daarnaast zal er grafisch een wereld voor je open gaan. Routes en treinen van dik 10 jaar oud lijken ineens weer een stuk netter.

Voor openrails heb je in principe alleen de MSTS bestanden op je PC nodig. Deze kun je zelfs handmatig uit de CD's kopieren, of vanaf je oude PC.

[/Hallo Jor b]

Bedankt voor je antwoord. Geforce graphics is mijn default , dus dat is in orde.
Ik zal jouw suggestie wat open rails betreft proberen.
Kun je zelf routes met open rails maken of kan ik de mijne die ik in MSTS ontworpen heb?
Ook heb ik een enorm aantal treinen en consists , installeer ik die met MSTS?

Mvg

Father Ed Bakker

415 posts
« Reply #6 on: Monday 23 May, 2016, 05:18:26 »
Hele gekke vraag misschien: maar heb je sinds deze poging de computer al een keer opnieuw gestart (niet afsluiten en opstarten, maar de knop opnieuw opstarten)? Er lijkt iets in de combinatie Windows 10 - Nvidia drivers - MSTS te zitten dat niet helemaal lekker met de 'fast boot' van Windows 10 overweg kan.
Hallo Robert,

Niet gedaan.

mvg

Father Ed Bakker

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.407 posts
« Reply #7 on: Monday 23 May, 2016, 11:32:18 »
Dan is dat in ieder geval een aanrader om te proberen ;). Heb al een keer gehad dat dat een boost van 52 frames per second opleverde ;).

415 posts
« Reply #8 on: Monday 23 May, 2016, 13:39:17 »
Dan is dat in ieder geval een aanrader om te proberen ;). Heb al een keer gehad dat dat een boost van 52 frames per second opleverde ;).
Hallo Robert,

Zal het doen.

mvg

Fr Ed Bakker
« Last Edit: Monday 23 May, 2016, 13:47:16 by etienne123 »

4.847 posts
« Reply #9 on: Monday 23 May, 2016, 17:41:38 »

Waar moet ik op letten?

Hallo Jor

Bedankt voor je antwoord. Geforce graphics is mijn default , dus dat is in orde.
Ik zal jouw suggestie wat open rails betreft proberen.
Kun je zelf routes met open rails maken of kan ik de mijne die ik in MSTS ontworpen heb?
Ook heb ik een enorm aantal treinen en consists , installeer ik die met MSTS?

Mvg

Father Ed Bakker

Volgens mij is de route editor* en activity editor van openrails nog niet af.
Treinen en routes installeer je gewoon in je MSTS. Openrails leest feitelijk gewoon MSTS routes, bestanden en mappen. Maar gebruikt een eigen game engine om het in af te spelen. Hierdoor is het grafisch etc. allemaal wat moderner.
Consists editor zou ook bij openrails moeten zitten tegenwoordig, maar je kan voor consists natuurlijk ook gewoon conbuilder of convoi gebruiken. Dat werk sowieso al makkelijker dan de MSTS activity editor.

Mvg Jordi

*Er is sinds een week ofzo iets van een route editor verschenen, deze heeft nog lang niet alle functionaliteiten wat betreft spoor. Maar je kunt al een oneindig aantal objecten per tile plaatsen.  :D

415 posts
« Reply #10 on: Tuesday 24 May, 2016, 06:43:48 »
Hallo Jor

Bedankt voor al jou commentaar en informatie.

Ik ga je advies opvolgen. Het lijkt mij een goede oplossing.

Mvg

Father Ed Bakker