Can we help you?


Please search the forums before asking a question. It may be answered already.

[Sound] Automatische geluidsignalen van de loc/trein

*
Hondekop
151 posts
Automatische geluidsignalen van de loc/trein
« on: Monday 21 March, 2016, 06:03:50 »
Hallo allemaal,

Ben ik weer een keer met een probleempje waar ik maar niet uitkom, maar wat zeer irriterend is.
De typhoon, hoorn of toeter (hoe je het ook maar noemen wil) gaat bij diverse routes en locs niet met de spatie-toets, maar automatisch bij vertrek, en bij bepaalde snelheden, zoals bijv. 40, 50 80 en 100 km/uur.
Het wordt aanmerkelijk leuker als je zelf kan bepalen wanneer je de typhoon gebruikt en wanneer niet.
Heeft iemand enig idee hoe dat te veranderen is??
Waar ligt het aan? De route, de trein/loc ? ik weet het niet....
Ik hou me aan bevolen.

Groetjes,

Marcel

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
Re: Automatische geluidsignalen van de loc/trein
« Reply #1 on: Monday 21 March, 2016, 10:55:40 »
Welke loc, welke route? Heb je MSTSBin? Rijd je OpenRails (dat kan ook natuurlijk)?

*
Blokkendoos
69 posts
Re: Automatische geluidsignalen van de loc/trein
« Reply #2 on: Tuesday 22 March, 2016, 08:45:20 »
Het automatisch afgaan van de typhoon wordt in een .sms-bestand in de soundmap van het betreffende materieel geregeld.
Bijvoorbeeld: bij de trein Z20900 heb ik in de soundmap het bestand 'Z5600eng_AI2.sms'; dat begint als volgt:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SIMISA@@@@@@@@@@JINX0x1t______

Tr_SMS (

   Skip ( ** File for trafic engine with klaxon ** )
   Skip ( ** SL 5 sounds - Two looping audio streams, multiple waves - pitch shifted & Xfaded by current ** )
   Skip ( ** - One Horn audio stream              ** )
   Skip ( ** - One Sander audio stream                ** )
   Skip ( ** - One Compressor audio stream                ** )
   Skip ( ** - One TBrake audio stream                ** )
   Skip ( ** - One Coupling audio stream              ** )

   ScalabiltyGroup ( 0
      Activation (
         Cabcam ( )
         ExternalCam ( )
         Distance ( 130)
      )
      Deactivation (
         PassengerCam ( )
         Distance ( 80)
      )
      Volume ( 1.0)
      Streams ( 1
         Stream (
            Priority ( 4)
            Triggers ( 1
               Random_Trigger (
                  Delay_Min_Max ( 3.8 )
                  Volume_Min_Max ( 0.9 1.0)
                  PlayOneShot ( 1
                     File ( "2Tons2.wav" -1)
                     SelectionMethod ( RandomSelection)
                  )
               )
            )
         )
      )
   )
   ScalabiltyGroup( 0
      Activation (         ExternalCam ()         Distance       (200)      )
      Deactivation (      CabCam         ()         PassengerCam   ()         Distance       (100)      )
      Volume(1.0)
      Streams ( 8
      
      Stream (
            Priority ( 6 )
            Triggers ( 1
            Initial_Trigger  ( StartLoop   ( 1 File ( "XXMot20900.wav" -1 )   SelectionMethod ( SequentialSelect .................etc.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Die eerste ScalabilityGroup regelt dat, in dit geval, een voorbijrijdende AI-trein zijn typhoon laat horen ('2Tons2.wav' is een
tweetoons typhoon soundbestand). Door die eerste ScalabilityGroup te wissen laat die betreffende trein niet meer spontaan
zijn typhoon horen.
In het '....cab.sms'-bestand van de spelerstrein moet iets als het volgende voorkomen:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
   Stream (
    Skip ( **** Horn **** )
    Priority ( 6 )
    Triggers ( 2
 Discrete_Trigger ( 8 PlayOneShot( 1 File ( "2tons1.wav" -1 ) SelectionMethod ( SequentialSelection ) ) )
 Discrete_Trigger ( 9 ReleaseLoopReleaseWithJump() )
    )
   )
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In het '....eng.sms'-bestand van de spelerstrein moet iets als het volgende voorkomen:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
   Stream (
    Skip ( **** This stream allows the horn to be played at the same time   **** )
    Priority ( 6 )
    Triggers ( 2
 Discrete_Trigger ( 10 PlayOneShot ( 1 File ( "XtonH.wav" -1 ) SelectionMethod ( SequentialSelection ) ) )
 Discrete_Trigger ( 11 ReleaseLoopReleaseWithJump () )
   
    )
   )
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kijk eens of je bij de voor jou betreffende trein[en] iets dergelijks kunt vinden.
                                                                     Mvg, Dick.