Texture from scratch

*
Stoomlocomotief
35 posts
Texture from scratch
« on: Wednesday 06 September, 2017, 09:53:00 »
Zoals sommige van jullie al weten ben ik bezig met de NS2600 voor MSTS - Openrails.

Nu moet ik voor de draaistellen nog textures maken maar ik kan nergens een goede handleiding vinden over hoe je zo'n texture from scratch (uit het niets) kunt maken. Ik ben al bezig geweest met de tekening van de loc maar kom er niet goed uit (onkunde van mij) om daar een goede texture uit te halen.

Zijn er hier mensen die mij in de juiste richting kunnen sturen?

JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

**
Rolling stock developer
Intercity
531 posts
Re: Texture from scratch
« Reply #1 on: Wednesday 06 September, 2017, 11:27:50 »
Heb je het 3d model van het draaistel al af?
In dat geval kun je heel gemakkelijk de basis van de texture maken:

- zet op zij-aanzicht, ga naar draaistel toe
- zet view op draadmodel
- zet de diverse lagen los van elkaar (dus frame los, aspotten los, andere details los)
- maak een printscreen
- dubbele onderdelen verwijderen



Je houdt dan een getekend draadmodel als eerste texture over (stap 4)
Deze kun je daarna inkleuren, of voorzien van foto's. Aangezien veel (Werkspoor)onderdelen niet heel veel verschilden per loc, kun je hiervoor ook foto's van nog aanwezig museumlocs gebruiken.

Voordeel van deze techniek is dat het mappen heel makkelijk gaat, je legt je mapping immers op het draadmodel van de texture. Daarom gebruik ik deze techniek ook om de basistextures voor locs/rijtuigen/scenery te creëren.
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Stoomlocomotief
35 posts
Re: Texture from scratch
« Reply #2 on: Wednesday 06 September, 2017, 19:23:00 »
Ik ben nu zover.

JohnT


*
Hogesnelheidstrein
5.134 posts
Re: Texture from scratch
« Reply #3 on: Wednesday 06 September, 2017, 19:43:39 »
Methode die ik altijd gebruikte is eerst alle onderdelen in de UVmap verdelen/plaatsen. En daarna een rendermaken van de UVmap als Jpeg "template" voor de texture.
Deze daarna gewoon inkleuren/foto's plaatsen met photoshop oid.
Komt eigenlijk vrijwel op zelfde neer als bovenstaande, behalve dat je daar achteraf de UV map doet en het "template" zelf maakt uit screenshots.
Weet alleen niet of Gmax ook het de uvmap kan renderen. (al zou printscreen van de map ook kunnen)