SUN Zwitser

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #30 on: Monday 27 April, 2015, 20:33:13 »
Misschien bedoelt hij dat als de deur opengaat ook de spiegel meegaat.
Net als bij de EC SGMm

Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Ik heb 1 deur "over" en als ik de spiegels onder spiegelanimatie zet gaan ze altijd beiden open. Nu gaan ze alleen open aan de kant waar de deuren openen, waardoor ik de spiegelanimatie voor iets anders kan gebruiken, in dit geval een zonnescherm.

Dus control-7 opent linkerdeuren + spiegels aan die kant, control-9 rechterdeuren + spiegels aan die kant, control-8 laat een zonnescherm naar beneden komen in alleen de voorste bak. Je kan op die screens toch ook zien dat de deuren geanimeerd zijn?  ;)
« Last Edit: Monday 27 April, 2015, 20:37:44 by KerAp »

Grtz Steve

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #31 on: Friday 22 May, 2015, 18:49:36 »
Alle animaties zitten er al in. En de textures zijn zoals je ziet ook al een stuk verder.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #32 on: Wednesday 17 June, 2015, 23:08:50 »
Omdat de Zwitser vandaag jarig was heb ik me rot gewerkt om hem af te krijgen, maar net als bij de Citadis doen er zich op het laatste moment allerlei onverwachte miniprobleempjes op waardoor het niet op tijd gelukt is.

Hij is nou zo goed als klaar voor een export, daarna nog wat spelen met de textures en de cabine (die best mooi wordt) afmaken. Voor het idee toch maar een traktatie in de vorm van een tussenstand dan:

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #33 on: Thursday 18 June, 2015, 10:44:16 »
Het 3d-model is af, maar blijkbaar lapt 3dcrafter de alphasorting aan zijn laars als de te sorten objecten niet beide aan hetzelfde object geparent zijn. Ook maakt dit het erg lastig om de juiste shaders voor dag en nacht correct in te stellen. Flink klote dus, en ik kreeg er ook zeker bepaalde gevoelens van die elke msts bouwer heel goed kent...



Het komt er in ieder geval op neer dat ik tussen een van het volgende moet kiezen:

- Helemaal overnieuw beginnen, de ramen in 3d uitvoeren, en het model gelijk iets beter doen. Dankzij dit voorval begrijp ik nou in ieder geval precies hoe de exporter van 3dc werkt. (Doe ik misschien ooit nog wel eens, maar ik denk voorlopig even niet)

- Alle ramen als Trans shaders uitvoeren waardoor getinte ramen onmogelijk worden. (Eigenlijk geen optie voor mij)

- De tram niet van van nachtshaders voorzien en accepteren dat de binnenkanten van de deuren niet zichtbaar zijn door de buitenkant van de bak (Hier denk ik zelf aan)

- Accepteren dat de deuren geen bak zien. (De andere optie die ik overweeg)

- De deuren niet animeren. (Voor mij geen optie en eigenlijk ook niet eens meer van deze tijd)

Dus ik weet het ook allemaal even niet meer. Wat zouden jullie doen? Ik zou een polletje maken, maar ik hoor graag je motivatie, dus brand hieronder gerust los.

Gelukkig gaat dit bij mijn andere materieel wat op de tekentafel ligt niet gebeuren, daarbij zijn alle ramen in 3d uitgevoerd. Geen 2 lagen glas kunnen zien is niet zo erg. Heeft geen eens toegevoegde waarde zelfs. En zelfs dat kan ik met 3d ramen voorkomen.  ;)
« Last Edit: Thursday 18 June, 2015, 10:51:26 by KerAp »

*
Intercity
541 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #34 on: Thursday 18 June, 2015, 12:21:29 »
- Alle ramen als Trans shaders uitvoeren waardoor getinte ramen onmogelijk worden.

Als je deze optie nou eens doet, maar dan combineert met een losse "glaswand" geplaatst achter de zijwand? Trucje dat ik bij mijn modellen ook toepas. Hoef je alleen losse alpha-sorting in de stellen voor deze losse ruit (immers het enige getinte deel) en de ruiten van de deuren.

Hoewel ik nu wel weer kijk vanuit een Gmax-bril dus het vast weer helemaal anders werkt in 3DC...  ::)
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #35 on: Thursday 18 June, 2015, 12:34:23 »
Ja, die kant zat ik ook al uit te denken. Kan ook nog proberen of een freightanim wat doet, maar vrees het ergste.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #36 on: Saturday 18 July, 2015, 18:21:59 »
Ik heb nog ff zitten spelen en wat nagedacht, en ik kan zeggen dat de manier die Quinzeedied hierboven aanraadde ook voor mij werkt, dus het komt sowieso wel goed. Wel is het zo, dat er een paar kleine dingetjes zijn die me storen. Eerst was ik van plan om het maar zo te laten, maar ik heb besloten om die dan ook maar gelijk te fixen. Ook ben ik dit model even zat, waardoor het even de laagste prioriteit heeft, in plaats van de hoogste, dus ik ga me weer even wat meer op de apekoppen en een nieuw project richten. Mijn gevoel zegt ook dat er sowieso meer mensen op dat nieuwe project zitten te wachten dan op de Zwitser...  ;)

Maar dit project is zeker niet dood. Het model zelf is ten slotte nagenoeg af, alhoewel de cabine nog wat werk nodig heeft:
« Last Edit: Saturday 18 July, 2015, 18:27:16 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #37 on: Monday 31 August, 2015, 18:08:30 »
Toen ik Quinzeedied's Mat 46 publieke beta zag staan, dacht ik, afgezien van "eindelijk!", gelijk bij mezelf: "Oh mijn god, wat ben ik toch een idioot! De Zwitser moet een flinke beurt om de alpha sorting te krijgen zoals ik wil, maar dat wil niet zeggen dat ik geen publieke beta met volledig transparante ramen kan uitbrengen!"

En dat is dus ook precies wat ik ga doen. Maar nou meen ik ergens gehoord te hebben dat in Open Rails alpha sorting niet nodig is, en zelfs de meest hopeloze situaties daar feilloos werken. Is dat inderdaad (nog steeds) zo? Als dat zo is, kan ik een aparte Open Rails versie maken. Dan is met die versie alleen de cabine en de .eng file nog niet klaar...

Als iemand dit even opheldert denk ik dat een beta een kwestie van een paar uur is. Zoals je hierboven kan zien is het model zelf al een tijdje af. Voor een eerste versie dan.  ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #38 on: Tuesday 01 September, 2015, 08:27:38 »
Beta met trans shaders nu op mijn site te downloaden:

http://www.kerap.tk/

Mag op zich van mij naar de download afdeling hier, maar vergeet niet dat het een beta is.

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #39 on: Tuesday 01 September, 2015, 09:18:33 »
Alle alpha sorting, zelfs de meest hopeloze gevallen (denk aan zowel de binnen- als buitenkant hetzelfde object) werken goed in Openrails. Leuk dat je een beta uitbrengt, ik ga hem vanmiddag uittesten.

P.S.: Nu je toch over openrails begint, persoonlijk zou ik niet de .eng van retmetro als basis nemen, de rem werkt in openrails niet bij deze trams en metro's.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #40 on: Tuesday 01 September, 2015, 10:08:29 »
Dan kan ik ze op zich zo exporteren voor Open Rails, maar dan zal iemand anders die remmen ff moeten fixen. Omdat ik OR nog steeds niet kan draaien, wordt het lastig uittesten...

Heb trouwens ook alweer een paar schoonheidsfoutjes gezien.  ;D Waarom zie ik die shit altijd pas vlak na de release? Had ik bij de Citadis en de NID ook al. Textures tekenen is mijn ding echt niet.  ;D

*
Intercity
541 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #41 on: Tuesday 01 September, 2015, 11:40:52 »
Hoe heb je de verschillende deelobjecten nu gesorteerd?
Bij mij werkt dit altijd (in Gmax):

- delen met getint glas buitenzijde: subobj 1, sort 5 (bij mijn modellen zijn de ruiten altijd een los subobject, maar moet niet per se uitmaken. Deze sorting geldt dus ook voor de deuren die open gaan. Ook daarbij maak ik gebruik van de ruiten als los subobject dat weer gelinkt is aan de bijbehorende deur

- interieurwanden met getint glas: subobj 2, sort 3 (maakt niet precies uit welke je kiest, als je maar iets invult bij sort, dat anders is dan 5)

- de rest (alles zonder getint glas): gewoon benoemen als subobject, zonder sortering

Dit is dus wel de aanpak voor Gmax, dus geen idee hoe dat in andere programma's in te stellen is.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #42 on: Tuesday 01 September, 2015, 13:00:32 »
Uiteindelijk ga ik ook die losse glasplaat truc doen. In 3dc kan het in dit geval niet anders. Verder heb ik het nu even tijdelijk met trans shaders gedaan zonder te sorten. Alpha sorting werkt heel anders in 3dc en is dan ook het enige eraan wat vrij lastig te begrijpen is. Heb het met dit model pas echt door gekregen...  :P