SUN Zwitser

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
SUN Zwitser
« on: Saturday 06 September, 2014, 22:31:18 »
Ik vind die trams wel leuk, en lust er dan ook nog wel eentje.

Nu nog slechts een kruising tussen oefening en geklungel, maar het begin aan de Zwitser is er:

Grtz Steve

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #1 on: Sunday 07 September, 2014, 08:04:40 »
Goed bezig! Vind je het erg als ik weer over fotoskins ga nuilen?

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #2 on: Sunday 07 September, 2014, 16:45:38 »
Jazeker, maar je dacht toch zeker niet dat deze textures definitief zijn, of wel?

Zelfs de shapes staan me nog niet helemaal aan.  ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #3 on: Monday 15 September, 2014, 07:31:50 »
Denk je net leuk bezig te zijn, loop je weer tegen iets raars aan.

Bij de Citadis zaten bij de voorste en achterste bakken de wielen ook niet precies op de helft, maar omdat die aan de andere kanten niet hoeven te koppelen, lostte ik de problemen die msts hiermee heeft op door met de size waarde in de eng file te spelen.

De Zwitser rijdt daarentegen regelmatig gekoppeld, en vroeg dus om een andere oplossing. Uiteraard alle stappen op http://msts.steam4me.net/tutorials/length.html doorlopen, maar dit mocht niet echt baten, zelfs niet toen ik de pivot van de bak precies in het midden zette.

Als ik net als bij de Citadis, met de size speel, en het center of gravity over de Z as op 0 laat staan, sluiten de bakken goed aan, maar staan de gekoppelde koppen veels te ver uit elkaar. Als de size klopt, en ik de regel center of gravity met de juiste Z-waarde invoeg, koppelen de koppen goed, en zelfs de afstand tussen de bakken lijkt te kloppen. Alleen is de bakovergang nou verkeerd geplaatst, zoals op onderstaande screens. Bedenk dat bij de tweede screen het draaistel precies in het midden van de opening tussen de 2 bakken zou moeten staan.

Wat doe ik verkeerd? De SD files hebben een correcte bounding box, de regel center of gravity klopt, en ik heb alle stappen op bovenstaande link doorlopen. Het verplaatsen van het pivot point lijkt weinig tot geen effect te hebben.

Nog een kleine error is dat er soms wielen los van de rails komen in een scherpe bocht, zal vandaag of morgen daar eens een screen van plaatsen.

Erg jammer, in grote lijnen klopt de vorm nou, tot aan de diameter van de wielen aan toe...  :'(

Edit: Weet iemand trouwens de Utrechtse draadhoogte? Als ik zo naar de bouwtekening kijk, kom ik ongeveer op 4,5 meter, maar zoals ze zeggen "meten is weten", dus het is altijd beter als iemand het weet. Kon er zelf niks over vinden.
« Last Edit: Monday 15 September, 2014, 08:47:34 by KerAp »

*
Intercity
547 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #4 on: Monday 15 September, 2014, 10:40:31 »
Wat bij mijn Mat '46 goed werkt is om het jacobsdraaistel als aparte wagon (met een hele korte lengte) te definiëren. Zo blijft ie altijd goed tussen beide bakken in.
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #5 on: Monday 15 September, 2014, 14:27:49 »
Heb ik gedaan...

*
Hondekop
151 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #6 on: Monday 15 September, 2014, 14:39:58 »
Heb je hetzelfde probleem ook als je met een "blinde"wagon als koppelwagon gaat werken?

Groetjes,
Marcel

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #7 on: Monday 15 September, 2014, 15:51:05 »
Dat zou ik dan niet kunnen zien, hea...  ;)

Ikzelf denk dat ik toch nog eens met het pivot point moet gaan spelen.

Niemand een idee?

@Quinzeedied, ik geloof dat de assen van jouw Mat 46 ook ongeveer zo ingedeeld zijn? Koppelt die wel lekker? Zou ik daar anders eens de .eng en .sd files van mogen?

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #8 on: Monday 15 September, 2014, 16:10:53 »
Ik weet niet hoe je hem selecteert, ik neem aan dat je alleen MAIN hebt gedaan, pivot center to object en z -0,03 doen?

@Quinzeedied, ik geloof dat de assen van jouw Mat 46 ook ongeveer zo ingedeeld zijn? Koppelt die wel lekker? Zou ik daar anders eens de .eng en .sd files van mogen?
psst! De plan X van Bernard heeft ook deze constructie, evenals de TGV Lyria. (en vele anderen)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #9 on: Monday 15 September, 2014, 18:55:25 »
Ja, maar Quinzeedied was hier vandaag nog in dit topic. Die jongens niet, maar ik zal zeker eens de Plan X induiken. ;)

Ik selecteer trouwens niks, want anders zegt de exporter "selection not supported".  ;) Volgens mij vergeet jij soms dat ik 3dc gebruik, en geen gmax.  ;)

Ik kan heus wel exporteren en centreren. Er is waarschijnlijk nog een ander element dat hier invloed op heeft wat ik vergeet, vandaar dat ik om die bestanden vroeg, maar ik ga er mee aan de gang. Als de Plan X helemaal correct koppelt, ben ik er vrij zeker van dat ik er wel de oplossing mee kan vinden.
« Last Edit: Monday 15 September, 2014, 18:58:14 by KerAp »

*
Intercity
547 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #10 on: Monday 15 September, 2014, 19:51:12 »
Hoe de Mat '46 is opgebouwd, valt beter uit te leggen aan de hand van een aantal schematische plaatjes.



Dit zijn de afmetingen van 1 bak. De scharfenberg steekt 35 cm uit ten opzichte van de punt, de ruimte tussen de bakken boven het jacobsdraaistel is 52 cm. In totaal is een halve bak (van begin koppeling tot midden jacobsdraaistel) dus 0,35+22,09+0,26 = 22,7 meter.

Het jacobsdraaistel
In MSTS heb ik het jacobsdraaistel als een korte wagon uitgevoerd. Bij het echte voorbeeld zitten de ophangingspunten op het draaistel (de blauwe strepen) zo'n 40 cm uit elkaar. Dus heb ik de lengte van het jacobsdraaistel 0.4 meter gemaakt in de wagfile:

   Size ( 2.6m 1.2m 0.4m )

Hierbij is ook de instelling van de koppeling belangrijk:

   Coupling (
      Type ( Automatic )
      Spring (
         Stiffness ( 1e6N/m 2e6N/m )
         Damping ( 1e6N/m/s 1e6N/m/s)
         Break ( 1e7N 1e7N )
         r0 ( 0cm 30cm )
      )
      CouplingHasRigidConnection ()
      Velocity ( 0.1m/s )
   )

Het rode getal geeft de extra lengte die de koppeling aan de achterzijde van het rijtuig heeft. De koppeling aan de voorkant heeft standaard een lengte van 0 cm, dus om het mooi symmetrisch te houden kun je hier het beste 0cm invoeren.
De RigidConnection zorgt ervoor dat de lengte ook na bochtenwerk hetzelfde blijft.

De boundingbox in de SD-file:
   ESD_Bounding_Box ( -1.2 0.9 -2.0 1.2 4.1 2.0 )

Het Pivot-point zit qua lengte (=y) en breedte (=x) precies in het midden van het draaistel, dat is gedefinieerd als Main. De hoogte van de pivot (=Z) is -0,05, om de wielen goed op het spoor te hebben staan.

De rijtuigbak
Van de totale baklengte, gaat de helft van de lengte van het jacobsdraaistel af, in dit geval 0.2 meter. De lengte van de bak wordt dan 22.5 meter:

   Size ( 2.88m 4.3m 22.5m)

Ook hier vul ik als lengte van de koppeling 0cm in, ik laat de RigidConnection achterwege omdat er ook gekoppeld en ontkoppeld moet kunnen worden.

De boundingbox in de SD-file:
   ESD_Bounding_Box ( -1.6 0.9 -11.045 1.6 4.1 11.045 )

Het pivotpoint zit weer op Z= -0,05 en X=0, en qua Y precies tussen het midden van de koppeling en het ophangingspunt van het jacobsdraaistel, aan beide zijde steekt de lengte dus 11,25 meter uit.

Spookdraaistel
Een ander trucje dat ik toepas, is dat bij beide rijtuigbakken ook het jacobsdraaistel aanwezig is in het 3d-model. Dus met Bogie2/Wheels21/Wheels22 op de goede plek, maar dan met alle polygons verwijderd. De pivot's en subopbjecten blijven wel gedefinieerd. Hierdoor gedraagt de bak zich nog steeds als een bak met 2 draaistellen en blijven de bakken op de juiste positie zitten ten opzichte van het losse jacobsdraaistel. Belangrijk is dus wel dat de pivots van het spookdraaistel exact overeenkomen qua posities van het losse jacobsdraaistel.

In het plaatje staan de in de eng- en wagbestanden gedefinieerde lengten nog eens in het blauw weergeven, eigenlijk heel simpel dus :)



Wat opvalt is dat de boundingsboxes in de SD file dus ruim overlappen, dit geeft echter geen problemen in de simulator.
« Last Edit: Monday 15 September, 2014, 20:46:07 by Quinzeedied »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #11 on: Tuesday 16 September, 2014, 20:56:41 »
Bedankt! Ik ga ermee aan de gang.

To be continued...

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #12 on: Thursday 18 September, 2014, 00:05:21 »
Had een heel verhaal hier gepost, maar liep steeds weer tegen nieuwe dingen aan, dus toch maar even opnieuw.

Wou er zelfs bijna mee stoppen toen ik het licht zag.

Okay, op zich is mijn tram ook zo ingedeeld als hierboven omschreven staat. De boosdoener zit/zat hem in een paar andere dingen, maar ik ben er dan ook EINDELIJK uit!

De bron van het kwaad was het feit dat ik mijn spookdraaistellen op een andere manier deed.

Bij mij lagen de 2 draaistellen op precies dezelfde plek, met alle dubbele poly's verwijderd. Zo is Bogie1 bijvoorbeeld de zijkanten van het draaistel, en bogie2 de boven- en onderkanten. Wheels11 en Wheels12 zijn de linkerwielen, Wheels21 en Wheels22 de rechterwielen. Zie de screen onder dit bericht voor de precieze hiërarchie. Voor de Citadis werkte deze methode perfect.

Er was mij verteld dat ik dan de Center of Gravity fix nodig zou hebben, die blijkbaar niet zo heel veel fixt. Een ander gevolg van hetzelfde was dat het pivot van de bak precies met de pivots van de draaistellen moest overlappen voor goed werkende draaistellen (wat trouwens ook niet lekker ging)

Ik heb het nog niet kunnen doen, maar nou snap ik wat ik fout deed, en weet ik wat de oplossing is. Eerst moet de pivot van de bak in het midden. Daarna moet ik de spookdraaistellen van de bakken op Quinzeedied's manier maken, en het spookdraaistel net zo ver van de pivot van de bak af plaatsen als het wel zichtbare draaistel. Voor het Jacobsdraaistel moet ik wel mijn oude methode blijven gebruiken om het een bak met 2 draaistellen te houden. Daarna zal geen enkele bak de Center of Gravity fix meer nodig hebben, en MOET hij correct koppelen. Misschien ruik ik in de verte zelfs een update van de Citadis aankomen...  ;)

Nou even de eng en sound van de Acela vervangen door die van RET Metro Type T (komt volgens mij het dichtste in de buurt), en dan ga ik er mee aan de slag. Weten wat je verkeerd doet scheelt toch een hoop.  ;)

Iedereen bedankt voor het meedenken. Vooral jij, Quinzeedied! Zonder deze uitleg denk ik niet dat ik eruit was gekomen!

Volgens mij heb ik nou alles qua MSTS wel een keer gedaan!  8)

Nadat ik mezelf een schouderklopje gegeven heb, ga ik weer vrolijk verder. Volgende screens zijn met (redelijk) definitieve textures.  :)

Nou we weer verder kunnen: Weet dan niemand de exacte Utrechtse draadhoogte? Anders hou ik 4,5 meter aan, dat is waar ik ongeveer op uitkom als ik een lineaal naast de bouwtekening leg.  ;D

Edit: Heeft iemand rechte foto's van de cabine of gelegenheid die te maken? Op wikipedia staat een foto waar ik op zich wel wat mee kan, maar een rechte wordt altijd mooier...
« Last Edit: Thursday 18 September, 2014, 05:41:30 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #13 on: Thursday 18 September, 2014, 07:26:17 »
Voor de duidelijkheid, mocht iemand er nog wat aan hebben, ik doe het zelfs nog iets simpeler als het voorbeeld, dat scheelt dat rommelen om 3 jacobsdraaistellen op dezelfde plek te krijgen:

*
Intercity
547 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #14 on: Thursday 18 September, 2014, 08:28:23 »
Zo te zien ben toch nog te warrig geweest in mijn uitleg. Zo moet het spookdraaistel op de plek van het jacobsdraaistel zitten. Ik stuur je in de loop van de dag een pm.

******
TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
Treinpunts eigen vitaminebron
2.579 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #15 on: Thursday 18 September, 2014, 10:01:08 »
De Citadis en Zwitser zijn niet met elkaar te vergelijken qua programmering, omdat je met de citadis met een zogeheten zwevende geleding zit en met de zwitser met een zogeheten jacobs-indeling.
Bij de Citadis liggen de draaistellen star (zij kunnen ten opzichte van de bakken niet daaien) onder onder de twee kopbakken en onder de middenbak. De bakken daartussenin zweven.
De Zwitser heeft aan de uiteinden een normaal draaistel dat normaal draait. In het midden rusten beiden bakken op hetzelfde draaistel. Ook hier is draaiing mogelijk.

Voor de SLT is een juiste werking van de draaistellen een heel gepuzzel geweest. Omdat een SLT zoveel bakken gebruikt heb ik er bewust voor gekozen een manier te zoeken zonder los te plaatsen
Ik doe eigenlijk exact wat Quinzeedied in de mat'46 gedaan heeft, alleen maak ik gebruik van poly's in de spookdraaistellen, om zo niet het extra losse draaistel te hoeven gebruiken. Twee halve draaistellen vormen dus een geheel als beide bakken gekoppeld zijn.

Je kan je spookdraaistel niet op een andere positiezetten dan waar het jacobsdraaistel moet komen. Dan kom je nooit lekker uit met de draaiing van je rijtuigbak en buitenste draaistellen.

Groeten,
Jeroen

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #16 on: Thursday 18 September, 2014, 11:01:47 »
Een citadis heeft niet eens draaistellen en volgens mij ook geen assen.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #17 on: Thursday 18 September, 2014, 14:40:51 »
In dat geval beëindig ik dit project bij deze.

Ik ben voor deze indeling niet slim genoeg. Sorry.  :-[

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #18 on: Thursday 18 September, 2014, 21:08:30 »
Okay, dat berichtje hierboven was misschien wat te voorbarig. Nadat ik de PM van Quinzeedied nog eens goed doorlas, snapte ik het dan eindelijk helemaal.

Ik weet ook al hoe ik het kan aanpakken, maar om de frustratiedrempel lekker laag te houden, zet ik het wel op een laag pitje.

Laten we het erop houden dat ik nu ineens donders goed snap waarom de meesten meerdere projecten tegelijk doen, die afwisseling heb je soms gewoon nodig.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #19 on: Thursday 16 April, 2015, 01:51:47 »
Nou, me toch nog een keer aan dat jacobsdraaistelletje gewaagd dan maar. Heb 2 dagen lopen schelden en tieren, maar op het eind had ik het dan ook voor elkaar. Na allerlei combinaties van parenting en pivot points verplaatsen bleek de oplossing doodleuk te zitten in het feit dat ik in de .eng file de tussenbak als 0 meter gedefineerd had. Hierdoor berekende msts blijkbaar de pivot van de bakken eromheen verkeerd, met alle gevolgen van dien. Ook waren mijn draaistellen verkeerd geparent, waardoor ze niet deden waar ze voor bedoeld zijn. Dan is het natuurlijk ook niet gek dat je wielen niet op het spoor kunnen blijven.

Helaas had ik de oude projectbestanden weg gegooid, en moest ik opnieuw beginnen. Alhoewel, zo helaas is dat misschien niet, want ik wil nog wel eens wat bijleren, waardoor de shape nu mooier en stabieler is. Ik heb de kop nog even open gelaten zodat ik dalijk zowel de oude als nieuwe kop makkelijk op dezelfde bak kan zetten.

Maar dit project is in ieder geval nieuw leven ingeblazen!

*
Intercity
547 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #20 on: Thursday 16 April, 2015, 10:27:46 »
De aanhouder wint!  ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #21 on: Thursday 16 April, 2015, 14:23:12 »
Tja, wie had gedacht dat mijn onkunde om op te geven ook een keer in mijn voordeel zou werken! :P

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #22 on: Monday 20 April, 2015, 02:35:22 »
De 2 koppen:

Offline MG2
*
Hondekop
164 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #23 on: Monday 20 April, 2015, 17:22:24 »
Mooi man! Goed herkenbaar :D

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #24 on: Saturday 25 April, 2015, 19:17:44 »
Dan vind je dit vast nog mooier:

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #25 on: Saturday 25 April, 2015, 19:40:28 »
En nog eentje thuis. Kan iemand me helpen aan een goed lijkende cabine? Hij rijdt nou met de cab van de RET 1600 serie...

Offline MG2
*
Hondekop
164 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #26 on: Saturday 25 April, 2015, 20:00:46 »
En of ik dat nog mooier vind!

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #27 on: Sunday 26 April, 2015, 17:33:50 »
Is het ook.  8)

Lichten zitten inmiddels ook op de goeie plaats, en ik heb net als bij de Citadis richtingaanwijzers gescript. Dan zet ik nog spiegels bij de deuranimatie, en een zonnescherm onder de spiegelanimatie.

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #28 on: Monday 27 April, 2015, 07:58:11 »
Waarom maak je niet gewoon linker- en rechterdeuren onder de deuranimatie?

*
Sprinter
249 posts
Re: SUN Zwitser
« Reply #29 on: Monday 27 April, 2015, 10:08:23 »
Waarom maak je niet gewoon linker- en rechterdeuren onder de deuranimatie?
Misschien bedoelt hij dat als de deur opengaat ook de spiegel meegaat.
Net als bij de EC SGMm
Met vriendelijke groet,
Maico Zeeman