RET Materieel

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
RET Materieel
« on: Tuesday 20 October, 2015, 14:50:13 »
Men neme: 1 goeie gozer die wat van zijn bestandjes doorspeelt. Voeg daar wat verveling van een andere gozer aan toe, en goed roeren. Daarna blussen we het geheel af met het feit dat het eindelijk eens voordelig bleek om een ander programma dan de meesten te gebruiken. Laat dat geheel even een paar uurtjes trekken en dan kan je smullen van resultaten als het onderstaande.

Ja, je ziet het niet verkeerd, ik heb de 3d bestanden van het RET Metro materieel in handen gekregen, evenals toestemming ze te gebruiken. Vandaar dat ik dit topic open, aan de ene kant zodat ik een platform heb om vragen te stellen, maar zeker ook om jullie uit te nodigen suggesties te doen. Zelf ben ik bijvoorbeeld om de een of andere reden over die nieuwe stoelen die ik heb gemaakt nog niet helemaal tevreden.

Type M is een nieuwe, nooit afgemaakte versie die tot dit punt voor het grote publiek verborgen is gehouden. Van Type B heb ik ook een nieuwe versie, oorspronkelijk bedoeld voor Rail Simulator. Type T is nog hetzelfde, maar is nou volledig geanimeerd. Ook wordt de tweede pantograaf truc, zoals bij Type B toegepast, nou ook op Type T toegepast. Ook kan ik nou de deuren van de rampstadrail variantjes kloppend uitvoeren. Over variantjes gesproken, volgens mij hadden Type B en Type R ook nieuwe kleurtjes gekregen...

Dus voorlopig werk zat. Dus heb je een leuk idee voor een uitbreiding/toevoeging, stel die dan hieronder voor!
« Last Edit: Tuesday 20 October, 2015, 14:52:59 by KerAp »

Grtz Steve

Offline MG2
*
Hondekop
165 posts
Re: RET Materieel
« Reply #1 on: Tuesday 20 October, 2015, 17:48:58 »
Is het niet beter als je Type T - Versie 3.2 en Type M - Versie 4.1 als basis gebruikt, i.p.v. deze eerdere versies? Trouwens, als je wat details wilt hebben voor het interieur van die eerste serie MG2, hoop ik dat dit je goed helpt:

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #2 on: Tuesday 20 October, 2015, 18:02:53 »
Hoezo eerdere versies? Deze hebben een veel latere datum waarop ze voor het laatst gewijzigd zijn en een veel algemenere bestandsnaam. Hoeft niets te zeggen natuurlijk.

En alle foto's helpen uiteraard.

Dat gezegd hebbende heb ik van alles een stuk of 10 versies, en wil ik zelf natuurlijk ook altijd de meest recente versie gebruiken. Maar bij mijn weten doe ik dat ook al. Deze Type M heeft een iets minder hoekige kop dan degene die te downloaden is, en na een middagje foto's te vergelijken lijkt dat ook wel te kloppen. Of ben je dat niet met me eens? Zal ze vandaag of morgen eens naast elkaar zetten ter vergelijking.

Edit: Het voorbereiden op deuranimatie is ook door Roland gedaan, niet door mij, dus ik denk dat deze toch recenter zijn. Waarom zou hij een ouder model op deuranimatie voorbereiden en later voor het laatst bewerkt hebben? Als je echt twijfelt vraag ik het hem van de week wel.
« Last Edit: Tuesday 20 October, 2015, 18:14:16 by KerAp »

*
Hondekop
148 posts
« Reply #3 on: Tuesday 20 October, 2015, 19:42:29 »
FF een vraagje van iemand die wel intresse heeft in beter RET metro's. Ga je ook de verschillende versies van de mg-2 maken? Bijvoorbeeld een mg-2-I met uitstekende lampen en een mg-2-II met verzonken lampen?

Offline MG2
*
Hondekop
165 posts
« Reply #4 on: Tuesday 20 October, 2015, 19:47:01 »
Je hoeft Roland niets te vragen, want ik weet waar ik het over heb. Ik kan nu niet twijfelen aan feiten over een project dat ik van begin tot einde gevolgd heb. Ik heb die versies zien komen en gaan. Ik herken versies op je screens zeer goed. Zoals je aangeeft, hoeft het 'eerder of later bewerkt' niets te zeggen. Waarom zou dan nu weer een oudere versie online staan? De versies van Type MG2 en SG2 die nu te downloaden zijn, zijn de laatste versies. En ja je hebt gelijk, het dak van het emmetje die je gebruikt komt meer overeen met het werkelijke, want zo komen ook de schortplaten er meer mee overeen. Maar dat is 'm nou juist, er zijn geen of niet de juiste bouwtekeningen gebruikt om deze metrostellen te maken. Of het ging gepaard met foute informatie/ideeën. Zo had de eerste versie van het type M van binnen de juiste afgeronde dak, en alle latere versies een platte dak zoals bij type T. Ook waren de friezen (de panelen links en rechts boven) in het begin correct, maar bij latere versies niet. Bij de eerste én tweede serie MG2 (5001-5027 en 5051-5066) zijn de friezen afgerond, zoals je op mijn foto ziet. Bij de laatste serie MG2 (5100) zijn de friezen vierkant. De eerste MG2-modellen van Roland hadden afgeronde friezen zoals bij de werkelijke MG2's uit de eerste twee series. Maar dan krijg je het afwijkende interieur van de 5100, en voor die klopten de ronde friezen dan weer niet. In latere versies maakte Roland de friezen alsmede het dak voor alle MG2-series vierkant/plat, wat dan dus ook weer niet klopt. Bij de versie van type M dat nu te downloaden is zijn ook de schortplaten vierkant/rechthoekig zoals bij type T, terwijl de schortplaten bij MG2 juist schuin zijn, en de hoeken rond. Dit zijn dingen waar Roland zich gewoon van bewust is, maar echt veel doet het er nu niet meer toe. Nu kun jij alles met de nodige correcties maken, en daar wens ik je alle succes en plezier van de wereld bij. Trouwens over geanimeerde deuren gesproken, de eerste echte geanimeerde deuren zag ik pas bij de 5300/5400-serie in 2007, toen de vooralsnog huidige versie van dat materieel uit kwam.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #5 on: Tuesday 20 October, 2015, 23:04:14 »
Dat je verstand van Type M had, dat idee kreeg ik van je naam en avatar al, en ik verwachtte je ook al hier tegen te komen, maar ik zie soms de kleine verschillen niet tussen leveringen. Ik zie de verschillen tussen mat 64 en plan u ook pas sinds ik ze maak. Ik was toen in 2007 ook al van de partij op het retmetro forum, hetzij toen nog als newbie en onder een andere naam, maar als ik jouw bericht zo lees kan ik bij type M juist wel beter het hier getoonde model gebruiken. Zit ook beter in elkaar vind ik. Overigens is Type M niet eens zo'n hele moeilijke om te maken, ik heb er zelfs wel eens over gedacht om er zelf een te doen.

Maar goed, de bouwtekeningen zijn wel meegeleverd (en ik had ze trouwens ook al), dus ik zal er nog eens goed naar kijken.

Ik moet wel zeggen, dat ik toen ik de draaistellen overnieuw ging doen zag dat de afstand niet met de op de bouwtekeningen aangegeven maten klopte. Toen ik ze opnieuw met de aangegeven maten deed, klopte ze weer niet goed met de tekening. Mijn vermoeden is dus dat de aangegeven maten op de tekeningen niet helemaal kloppen. Misschien verklaart dat waar jij het over had.

Ik zal in ieder geval mijn best blijven doen om ergens een midden in te vinden.

Wat die type T betreft vroeg ik me al af wat er anders aan was...

FF een vraagje van iemand die wel intresse heeft in beter RET metro's. Ga je ook de verschillende versies van de mg-2 maken? Bijvoorbeeld een mg-2-I met uitstekende lampen en een mg-2-II met verzonken lampen?

Zo zit het in deze versie al. Twijfel nog of ik de lampen in 3d ga verzinken. Onder andere voor dat soort discussies/overleg heb ik dit topic geopend. ;) Maar zoiets is niet eens erg moeilijk, als het met textures niet mooi genoeg wordt. De stoelen voor deze metro mooi maken met een redelijk poly aantal is veel moeilijker.  ;D ;D ;D
« Last Edit: Tuesday 20 October, 2015, 23:12:55 by KerAp »

Offline MG2
*
Hondekop
165 posts
« Reply #6 on: Wednesday 21 October, 2015, 15:18:17 »
Wat het teetje betreft heeft de laatste versie 3d raamsponningen, interieurverlichting, deurposten en wat verbeterde friezen, maar daar heb je alles mee gezegd natuurlijk. Als je het aantal poly's modaal wilt houden, maar een mooi interieur wilt met mooie banken, kun je het interieur van de main shape redelijk simpel laten en een aparte shape als passenger view maken, i.p.v. de main shape (het exterieurmodel van de trein zelf) als passenger view te gebruiken zoals bij de modellen van Roland. Het is nog maar de vraag of een aparte shape als passenger view gewenst is bij dit metromaterieel, maar ik persoonlijk zou het bij mijn modellen wel doen. Reden dat het misschien ongewenst zou zijn, is dat je vanuit de passenger view geen geanimeerde deuren zal hebben. Hoewel bij het gebruik van het interieur van de main shape als passenger de deuren continu openen/sluiten. Maar goed, zie maar wat je met deze tip doet ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #7 on: Thursday 22 October, 2015, 08:56:55 »
Ik ga altijd voor de beste versie. Exterieur gaat voor op interieur vind ik trouwens, dus dan zal ik waarschijnlijk bij Type T voor de laatste gaan en bij Type M voor die oudere. Ik weet trouwens wel wat een passview is, hoor, ik heb er een stuk of 4 gemaakt zelfs.  ;)

En als ik het jacobsdraaistel als losse wagon instel en die de passview geef, zijn er helemaal geen klapperende deuren, hoor. Kijk maar naar mijn Citadis, en ik geloof mijn Zwitser ook. De regel van de klapperende deuren is, voor zover ik hem bestudeerd heb, als volgt: "Als de bak die de passview aanroept zelf geen deuranimatie heeft, zal je de deuren in andere bakken correct zien openen en sluiten. Nadeel hiervan dat het in die andere bakken wel binnen zal sneeuwen en regenen, als je in die weersomstandigheden rijdt." Als je dat in je achterhoofd houdt kan je gewoon werkende deuren hebben in MSTS.  ;)

Zal snel even een screentje van wat verschillende versies naast elkaar plaatsen en een lijstje maken met wat er nog gedaan moet worden.

Offline MG2
*
Hondekop
165 posts
« Reply #8 on: Thursday 22 October, 2015, 20:40:03 »
Grappig, en ik dacht die laatste tip (jacobsstel als passview) maar niet te geven omdat die als nadeel heeft dat regen en sneeuw de trein binnendringt ;D :P Maar je gebruikt het dus al in je bestaande modellen. Ook grappig dat het me nooit is opgevallen dat je die methode gebruikt, terwijl ik je Citadis wel geinstalleerd heb. Trouwens, ik wou echter niet uitleggen wat een passview is, maar even een onderscheid aangeven omdat bij de retmetro-modellen van Roland de main shape als passview wordt gebruikt. Ik geniet overigens ontzettend van jou DDZ-passview ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #9 on: Friday 23 October, 2015, 10:43:11 »
Het zou je verbazen hoeveel mensen het niet weten, van die passview. Bij de Citadis geeft die bak zonder deuren de passview, bij de Zwitser sta je als het ware op de draaischijf op het jacobsdraaistel. Maarja, ik rij ook niet zo vaak in de sneeuw. Het is gewoon een afweging die je maakt.

Die DDZ passview ben ik inderdaad vrij trots op. Je zou mijn SLT passview eens moeten zien. Waar ik die dan voor nodig heb? Goeie vraag.....  ;)

Maar goed, ff ontopic, dus jij bent het met me eens dat Type M beter op de hier getoonde versie gebaseerd kan worden en Type T beter op degene die te downloaden is?

Offline MG2
*
Hondekop
165 posts
« Reply #10 on: Friday 23 October, 2015, 14:40:28 »
Uiteraard, deze twee kan je het beste als basis gebruiken. De vorm van de carroserie is bij de hier vertoonde SG2 ietwat beter dan de later uitgebrachte, nu te downloaden SG2 ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #11 on: Saturday 24 October, 2015, 10:48:11 »
Zou jij eens alle verschillen tussen de verschillende leveringen Type M op een rijtje willen zetten? Dan zorg ik dat ze er alle 3 komen.  ;)

Edit: Heb al door waarom dit model Type M nooit is uitgekomen, het is niet symmetrisch en verloopt zelfs over de lengte een héél klein beetje scheef. Ik heb dit zelf ook bij mijn modellen gehad en weet ook hoe het komt.

Voor andere 3dc gebruikers: Altijd met point position je modellen op symmetrie controleren als je faces verplaatst met dat ding rechts onderin je scherm. Extrude gebruiken en points aan elkaar lassen is wel 100% betrouwbaar, dus altijd dat doen waar het kan. Schalen met datzelfde ding kan je ook beter laten, extrude met de bevel optie is dan beter. Gek genoeg gaat het over de Y-as (omhoog en omlaag) wel goed. Maar altijd in je achterhoofd houden dit, nooit vergeten!

Het is inmiddels al grotendeels opgelost en de deuranimatie zal er dan ook wel snel in komen. Bankjes worden in MSTS zelf ook beter gerenderd en blijven dus toch zo.  :)
« Last Edit: Saturday 24 October, 2015, 13:03:25 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #12 on: Monday 09 November, 2015, 06:05:25 »
Type M is inmiddels symmetrisch genoeg om de deuranimaties erin te zetten.  :)

Alhoewel er met de ruitenwissers iets niet helemaal lekker lijkt te gaan, maar dat komt wel goed.

In Shape Viewer (en waarschijnlijk dus ook in Open Rails) worden de bankjes pas echt mooi gerenderd:

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #13 on: Monday 09 November, 2015, 09:26:09 »
Ik had nog niet gezien dat er ook nieuwe versies van Type T en Type B bij zaten die aanvankelijk voor KRS gemaakt zijn. Lijkt me vrij duidelijk vanuit welke versies gewerkt gaat worden nu, aangezien dit Type T zowel de 3d raamsponningen e.d. van de nieuwere versie als de betere carosserie van de oude versie heeft. Deze Types B zitten ook een stuk beter in elkaar.  :)
« Last Edit: Monday 09 November, 2015, 09:43:55 by KerAp »

TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
Treinpunts eigen vitaminebron
2.574 posts
« Reply #14 on: Monday 09 November, 2015, 10:23:35 »
In Shape Viewer (en waarschijnlijk dus ook in Open Rails) worden de bankjes pas echt mooi gerenderd:

Worden ze 's nachts nog wel goed weergegeven in MSTS?
Groeten,
Jeroen

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #15 on: Monday 09 November, 2015, 11:15:43 »
Neej! Stom dat ik dat verband ff niet gelegd had. Thx!

Dat worden dus phototextures voor de bankjes dan maar.
« Last Edit: Monday 09 November, 2015, 11:21:48 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #16 on: Tuesday 10 November, 2015, 11:13:28 »
De nieuwe versie van Type T heeft inmiddels al zijn eerste export gehad. Nou beide Types B eens proberen. Van Type R heb ik alleen het bestaande MSTS model, waaraan ik behalve werkende ruitenwissers en misschien wat fototextures weinig toe te voegen heb.  :)

Edit: Als je goed kijkt zie je ook dat deze versie zelfs nog beter bij de perrons aansluit dan de bestaande.  :)
« Last Edit: Tuesday 10 November, 2015, 11:15:56 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #17 on: Tuesday 10 November, 2015, 15:58:33 »
Omdat zo'n lapjeskat ook niet leuk test heb ik hem ook maar vast gelijk een wat betere kleurstelling gegeven. Deuranimatie zit er ook al in. Alle ramen zijn in 3d, dus alpha sorting vormt voor de verandering eens geen enkel probleem.  :)

Edit: Alhoewel er een deurtje niet goed animeert. Kijk maar eens goed. Maar dat soort dingen zijn gelukkig 5 minuten werk.  :D
« Last Edit: Tuesday 10 November, 2015, 16:03:51 by KerAp »

Offline MG2
*
Hondekop
165 posts
« Reply #18 on: Tuesday 10 November, 2015, 16:11:42 »
Wil je voor type MG2 alle afwijkingen weten voor zowel het interieur als exterieur?

Hier nog een foto van de T in origineel, met de hoop dat het ook helpt:

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #19 on: Tuesday 10 November, 2015, 16:15:20 »
Ja, graag. Ik heb veel foto's van Type T in deze kleuren, maar toch bedankt. Van Type T is maar 1 serie toch?

Wat vind je trouwens van deze modellen?

Offline MG2
*
Hondekop
165 posts
« Reply #20 on: Tuesday 10 November, 2015, 16:59:06 »
De modellen zijn prima, en daarom nam ik deze foto ter vergelijking. En SG2 bestaat idd uit één serie, maar ondanks dat zijn er binnen de 5200-serie zéééér kleine afwijkingen per groep. Bijvoorbeeld 1-14 heeft het een en 15-49 heeft het ander etc. En hoewel die bijna niet relevant zijn, wil ik die toch noemen als je het wat vindt :)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #21 on: Wednesday 11 November, 2015, 04:41:16 »
Informatie is altijd welkom. En dat geldt voor al het materieel...  ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #22 on: Wednesday 11 November, 2015, 11:05:13 »
Type B heeft ook zijn eerste export achter de rug. Was nog ff knoeien, want MSTS raakte erg in de war van de KRS naamgevingen (can't add car to world). Maar nou is gelukkig eindelijk alles goed.  :)

Ook dit stel sluit nóg beter bij de RET perrons aan. En wat ziet íe er toch prachtig uit in MSTS:

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #23 on: Monday 18 April, 2016, 07:12:32 »
Helaas heb ik het nog steeds super druk, maar aan Type M is een heleboel gebeurt. Zo zijn er wat details toegevoegd, is hij nou symmetrisch (lees terug), is het model zelf grotendeels afgewerkt, en ook zijn de textures van de bak nou 1024x1024. Dat laatste levert in MSTS gek genoeg problemen op met de trans shaders op de deuropeningen, maar daar kom ik nog wel uit. Misschien weet ik zelfs nog wel een manier om de deuropeningen alsnog in 3d uit te voeren, want de alpha methode laat op deze bak wat schoonheidsfoutjes over, en is sowieso nooit mijn favoriete methode geweest. Type T heeft ook wat veranderingen ondergaan, maar die laat ik wel zien als ik met wat anders klaar ben. Voor het "wow" effect.  ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #24 on: Thursday 29 December, 2016, 14:27:13 »
Een volledig nieuwe shape voor type M. Deze heeft de deuropeningen en raamsponningen in 3d uitgevoerd. Dit ziet er, zeker met de geanimeerde deuren, een stuk beter uit. Op de laatste screen, met het oude exterieur eroverheen, kan je aan dat verspringende, vlekkerige gedoe goed zien dat het overtrekken flink goed gelukt is.

Als de oude kop erop geplakt is, en hij van textures voorzien is, kunnen we richting afwerking. Nou heb ik hier wel een lijstje met alle verschillen tussen de 4 leveringen gevonden, maar voor de extra duidelijkheid vraag ik bij deze om wat foto's, vooral van de verschillen in het interieur, zodat ik het allemaal extra realistisch in kan brengen.

Verder heb ik 'm gisteren heerlijk getest met een ritje De Akkers - Schiedam - De Terp... Hoe dat dan? Jaaaa... Krijg Roland helaas al een tijdje niet te pakken i.v.m. de toestemming, maar ik heb nu het hele spoornetwerk in de RET metroroute zo goed als compleet, alleen Ambachtsland - Nesselande en Nootdorp - Den Haag CS moeten nog.
« Last Edit: Thursday 29 December, 2016, 14:28:44 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #25 on: Thursday 29 December, 2016, 17:00:32 »
Over die kop en dat texturen...

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #26 on: Saturday 31 December, 2016, 19:43:28 »
Na flink wat zoekwerk had ik foto's van alle verschillen behalve de vernieuwde friezen van de tweede levering en later. Heb me ROT gezocht naar een foto van die dingen. Zonder resultaat. Hoop opgegeven. Dan maar ff zinloos youtube filmpjes uit de jaren 70 en 80 kijken over de bouw van de lijn enzo. Waren geinige filmpjes. En dan ineens boem! Het was maar 2 seconden in beeld ofzo, maar ik heb het. Zo zie je maar, soms is opgeven juist de weg die naar succes leidt...

Dat bekent dat Type M alleen nog maar de raambestickering nodig heeft. Zoals deze bijvoorbeeld:

Heeft iemand een wat rechtere foto, als het even kan in het geel? Zoiets photoshop je in 2 minuten, maar een echte foto wordt natuurlijk altijd mooier. Maarja, dit is het enige wat Type M nog mist nou...  ;D

Type M moet nou echt met een kwestie van dagen online zijn. Omdat bij de midlife revisie de bestickering veranderde, komen er in totaal 7 rijtuigen waarvoor ik nog wat leuke wagennummers ga kiezen. Van de eerste 3 leveringen een oude en een nieuwe versie, en het RomeO rijtuig 5111 zoals hun hem hebben staan. De laatste levering verschilt alleen motorisch (chopperinstallatie) en de cabine heeft wat extra knoppen, waardoor het weinig zin heeft die te doen. Als je echt 1 van die 2 rijtuigen wil rijden zijn ze zo te repainten uit levering 3.

Dus we knallen het nieuwe jaar iig lekker in!

Edit: Een overzicht van alle vernieuwingen:

- Geanimeerde deuren en ruitenwissers

- Nieuwe, symmetrische shape met de betere kop uit eerdere versies, en 3d raamsponningen en deuropeningen

- Elke levering een kloppend uiterlijk (deurstangen, ATB kasten, etc)

- Elke levering zowel in oude als nieuwe bestickering

- Meer detail (noodremmen, high-poly stoelen, etc)

- Losse Passview (geen klapperende deuren meer, gewoon altijd dichte deuren)

Mocht iemand er wat aan hebben, voor een andere sim ofzo, hier de bijna onvindbare beelden van Type M met hoekige friezen:
« Last Edit: Saturday 31 December, 2016, 20:02:00 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #27 on: Wednesday 17 May, 2017, 06:20:38 »
Druk geweest de afgelopen tijd, waardoor ik was vergeten dat Type M bijna af is...  ;D

Heb die klotestickers nou allemaal en hij is dan ook eindelijk aan afwerking toe. Zoals je ziet zijn de textures ook vernieuwd en heb ik de voorruiten ook maar in 3d uitgevoerd. Ik neem aan dat ik niet hoef uit te leggen welke de nieuwe is:

*
Hogesnelheidstrein
Waarom ook niet
1.584 posts

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
« Reply #29 on: Friday 19 May, 2017, 18:44:07 »
Nee, rechts natuurlijk, textures zijn veel scherper!